Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Beginnersvragen.....

Beste forumleden,

Vorig jaar kocht ik een VW T4 2.5TDI waar een ATG-koolzaadinstallatie ingebouwd zat. De vorige eigenaar had deze al enkele jaren losgekoppeld omdat er verschillende mensen met de wagen reden en dit problemen(defecte dieselpomp,..) gaf ivm het juiste gebruik. Recent heb ik de installatie weer aangesloten en een testritje gemaakt met de olie dat nog in de tank zat. Alles lijkt perfect te werken. Nu rijzen de volgende vragen:
- Mag ik de olie nog gebruiken of verwijder ik deze best? Wordt koolzaadolie slecht?
- Waar kan in Belgie nog aan koolzaadolie geraken?
- Mag er nog met koolzaadolie gereden worden? Waar vind ik de Belgische wetgeving hierover?Hoe zit het in de rest van Europa?
- Het waarschuwingssignaal van de ATG-controller bij het uitzetten van de wagen lijkt niet te werken. Iemand tips hoe dit hersteld kan worden?
Ik heb het forum al uitvoerig doorbladerd maar de meeste informatie lijkt toch wel van een aantal jaar geleden te dateren(of kijk ik op de verkeerde plaats?). Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

Tagged:

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    T4B, Niks mis met beginnersvragen. Ik kan de Belgische situatie minder goed inschatten, maar mijn collega Wodan kan je daar ongetwijfeld mee helpen.
    Koolzaadolie, die lang in de tank zit wordt steeds dikker en steeds minder vloeibaar. Ik ken een voorbeeld, waarin het na een jaar was veranderd in gelei. Dus verwijderen cq verdunnen met diesel en zorgen, dat je leidingen en filters warm zijn. Persoonlijk zou ik kiezen voor verwijderen en checken of er geen gelei in de tank zit. Verdunnen is een gok, maar als je niet het niet erg vind om ergens te stranden (wat wij allemaal wel eens is overkomen), dan is verdunnen makkelijker.
    In Belgie mag je m.i. net als in Nederland op koolzaad rijden. Maar in Nederland moet je over de hoeveelheid koolzaadolie accijns betalen. De bewijsvoering is voor de douane heel lastig, dus er wordt niet op gecontroleerd. In Belgie kun je koolzaadolie belastingvrij tanken bij een aantal boeren, die vrijstelling hebben. Een daarvan is OokJan uit Bierbeek.
    Piepje bij het uitzetten werkt niet. Draadje los ?? Piepje kan ook heel irritant zijn: je moet ergens een uurtje zijn, zet de motor uit en dan gaat ie piepen. Terwijl dat helemaal niet nodig is. Als je de piep bij het stoppen hebt uitgezet moet je er weer aan denken om over te schakelen naar koolzaad. Ik heb mezelf aangeleerd om om te schakelen naar diesel op ongeveer 5 km van mijn huis. Gat het mis ?? soms, dan moet ik een blokje om rijden of de volgende morgen op koolzaad starten (veel rook)
    Waarom op koolzaad en niet op gebruikte olie ?? Goedkoper, milieuvriendelijker.

• wodanwodan Super Moderator
    edited November 20
    In België mag je rijden op wat je wil, maar je mag geen accijnzen ontduiken, dat is het enige.
    Normaal gezien zou je accijnsvrij verse koolzaadolie moeten kunnen tanken bij de boer die een
    accijns vrijstelling heeft, of in Duitsland aan de pomp.
    Zoals steeds geldt, alles mag wat niet verboden is en als Belg moet je creatief zijn.
    De ppo tank inspecteren (op zijn minst visueel en met een stukje even peuteren) zodat je niet
    ineens zo een geoxideerd ppo vel probeert op te zuigen dat los komt.
    Tegen uitdrogen van de PPO is 5% diesel bijmengen altijd slim.
    En oude informatie is nog steeds correct :)
  • Dag Niek en Wodan,
    Bedankt voor de snelle reacties.

@Niek
    - De olie in de tank lijkt mij nog mooi vloeibaar onder vel bovenop, dus die ga ik gewoon oprijden. Daarna ga ik alle filters eens veranderen en verse olie tanken. Ik was vooral bezorgd of de olie zo van eigenschappen kan veranderen zodat blijvende schade aan de motor/dieselpomp kan optreden. Uit jullie uitleg begrijp ik dat het niet het geval is.
    - Ookjan lijkt gestopt zijn met PPO volgens wat ik lees op het forum. Gegevens van waar ik overal PPO(Belgie en buurlanden) kan kopen blijven dus welkom. Voorlopig wil ik PPO eens uitproberen, lukt dit goed, dan zie ik me op termijn wel overschakelen op gebruikte olie.
    - Uit de uitleg van de vorige eigenaar had ik begrepen dat starten op olie de dieselpomp onmiddelijk kapot maakt. Is dit zo of kan het toch geen kwaad om het te proberen starten op olie met een koude motor? Wat te doen als er vergeten werd om te schakelen, moet dan het volledige brandstofsysteem worden leeggemaakt?
    Ik zou het in het begin wel handig vinden om de 'piep' te horen om zeker op diesel te starten.Heeft er iemand het schema van een ATG-controller om de 'piep' te vinden?

@wodan
    Kan jij me gegevens bezorgen waar ik aan PPO of GPO geraak in Belgie?
    T4B, je hebt kennelijk angst om over t gaan op gebruikte olie. Onze ervaring: goede gebruikte olie geeft minder problemen dan koolzaad. In koolzaad willen nog wel een deeltjes van de zwarte schil van het zaad zitten. Die deeltjes zijn zeer klein en kunnen filters passeren.
    De piep: ik heb mijn schema niet meer gevonden, maar het principe is duidelijk: als de selectiekleppen (diesel - koolzaad) bekrachtigd zijn en je verbreekt het contactslot, dan moet de pieper gevoed worden met een stroompje.
    edited November 20
    Ik vrees dat in België verse PPO tanken bij de boer, niet simpel meer gaat zijn. Wat ooit een marginaal
    verschijnsel was, is nu iets onbestaande geworden. Het verstandigste in mijn ogen is je verdiepen in hoe
    te filteren en dat zelf gaan doen. De bron van je gebruikte olie, die moet je zelf 'aanboren' :)
    Goede afspreken maken goede vrienden geldt ook in deze materie.
    Van welke omgeving ben je ongeveer T4B ?
    Wat de huidige temperaturen betreft, meng je best in je PPO tank wat diesel bij of je zal verstopte leidingen
    mogen gaan verwachten tegen de jaarwisseling.

• Dag Niek en Wodan,

@ Niek:

- PPO of GPO maakt me niet zo veel uit voor het moment. In eerste fase wil ik gewoon kwalitatief goede olie om mijn installatie eens te testen. Maar waar geraak ik eraan?
    - De piep: ik heb ondertussen via ATG het schema ontvangen en zoek dat dus eens verder uit. Zal ik het schema eens posten in de rubriek 'techniek'?
    - Mijn vraag over koude start op olie zal ik daar ook eens posten want anders blijft deze topic maar groeien...

@Wodan:

- bijmengen PPO tegen verstopte leidingen: is dat 5% voldoende of hoe bepaal je de verhouding?
    - ik ben uit de regio Oost-vlaanderen maar wil me best eens verplaatsen om aan goede olie te geraken
    - gebruikte olie verzamelen  lijkt me niet zo een probleem maar momenteel is het nogal vroeg om zelf ook een filterinstallatie aan te schaffen. Kan ik verzamelde olie ergens laten filteren?
    - ben jij op de hoogte van de allerlaatste wetgeving in Belgie rond accijnsvrijstelling? Volgens ik vernomen heb zou het nu toch weer mogen maar ik vind daar geen bronnen van terug...
    T4B, piepschema op de site zetten: graag. Idem koude start. GPO verkrijgbaar in de Betuwe voor het geval je in de buurt komt. Filterinstallatie is eenvoudig zelf te bouwen.
  • ik  zit in de buurt van Belgie

Ik heb een belze vriendin die in Antwerpen woont

Als je hulp nodig hebt met alles kan ik je misschien , van raad en daad bij staan.

Een filter installatie bouwen stelt echt niets voor.

De clou is aan de goede olie komen.Niet die zooi van de cafetaria

Vraag maar aan de moderator mijn email adres dan kunnen we een keer afspreken om een kopje koffie te drinken.

Peerke

Zelf filteren neemt enkel plaats en tijd in beslag en als je even niet oplet garantie op een stevige kliederboel.
    O-VL kan niet ver van bij mij zijn aangezien dat niet zo groot is. ;)
    Hoeveel je van diesel moet bijmengen bij je PPO / GPO hangt af van het soort olie en de temperaturen.
    Heb je een vast soort olie, dan kan je in een reeks doorzichtige flessen 5, 10, 15, 20 en 30% voorbeeld
    mengsels maken die je dan buiten zet. Door even de fles te bewegen, leer je de dikte van de vloeistof
    'lezen' en weet je of dit vlot door je brandstofslangen en filters zal gaan of niet.
    Het is vrij technische materie, maar geen raketwetenschap, wat gezond boerenverstand is genoeg,
    want ons lukt het ook (mits al eens een tegenslag door overmoedig of nonchalant te zijn niet te na gesproken).
    Ik rij vooral één tank en deze is nu omdat ik amper rij, voor 90% met winterdiesel gevuld.
    Mocht ik meer rijden en dus meer kans heb om diesel bij te mengen, zou ik nu nog 70% olie rijden
    en dit ondanks het feit dat mijn olie vrij dik is uit zichzelf.
    Veel hangt ook af van welke opvoerpompen je in je voertuig hebt, je kan harder duwen dan zuigen
    om maar iets te zeggen. Plaatsen van druk- of onderdrukmetertjes in je brandstofsysteem helpt om
    juiste diagnoses te stellen.

Wat accijnswetgeving betreft, moet je het op zijn Belgisch aanpakken, dus creatief en zwijgen is nog steeds goud.
    Op een meeting of zo, zijn tips sneller uitgewisseld dan op een openbaar forum waarop iedereen kan meelezen.
    We houden ons 100% aan de wet zoals het hoort, maar je moet de overheid geen extra gedachten geven
    om ons het leven extra duur te maken, dat doen ze zonder tips van ons sowieso al :(
  • @Niek:
    - ik heb geprobeerd de handleiding online te zetten maar uploaden lukt niet. Ik kan de PDF wel eens doormailen als je wil.
    - koude start op olie. Voor zover ik het begrijp uit wat ik lees op het forum: te vermijden in de winter en anders het proberen waard?
    - zelfbouw installatie: ik heb 'olie filteren eens doorlezen en kom hierbij uit.Bedoel je deze? of zijn er ondertussen andere/betere 'beginners'-oplossingen? Waar geraak ik het eenvoudigst aan het filtermateriaal?

easy ridereasy rider

PPO Junkie

edited October 2012

Waarom niet een combinatie tussen vlies en kaarsfilter?
    http://www.erkotech.eu/nl/PDF/ERKOTECH%20Filterinstallatie%20MK1.pdf

- bezorg je me het emailadres van peerke?

@peerke
    Bedankt voor het aanbod. Ik zie dat wel eens zitten. Voor het moment ben ik echter nog niet echt aan zelf filteren toe. Ik ben momenteel vooral bezig met de ATG 2-tank installatie testen/verbeteren.

@wodan
    - ik rij met een ATG 2-tank systeem. bijmengen zou ik dus vooral doen om de PPO in de winter tot aan warmtewisselaar te krijgen. Ik zal eens wat PPO in verschillende verhoudingen bijmengen om te zien wanneer deze begint te verdikken.
    - ondertussen heb ik begrepen dat wat in 2010 nog als een mooie toekomst gezien werd, nu veel mensen in de illegaliteit duwt... laat maar weten wanneer er eens een meeting is. Je mag ook mijn emailadres opvragen dan kunnen we misschien eens afspreken ergens in OVL?

T4B, olie filteren is niet zo moeilijk. Er zijn wel twee voorwaarden aan verbonden: je moet vooral geduld hebben en je vriendin moet tegen de vettigheid kunnen. De bron van je olie is het belangrijkst: ga naar de visboer. De jongens van het frietkot gebruiken de olie te lang, daardoor stolt het te vroeg en is behoorlijk zuur. Visboeren gebruiken de olie meestal maar 1 of twee dagen en bakken hun visjes netjes op 180 graden.
    Als je het PDF bestandje naar Wodan of mij stuurt, kunnen wij het wel op de site zetten.
    Vermijdt koude start. Liever eerst een km of 5 op diesel of natuurlijk zo'n elektrische voorverwarming installeren.
  • moderator 

geef die man mijn email adres waar hij om vraagt  dan rijd hij zo

Peerke
  • Oja nog iets

Ik heb vele systemen gezien om van vuile olie zuivere olie te maken.

Van seperatoren tot filterinstallaties die de cafetaria gebruikt om zijnolie onder druk te zuiveren.

Maar na mijn optiek is filteren het goedkoopste en het makkelijkst 

Gewoon laten rusten en dan filteren met een kaarsfilter van 10 mu 5 mu en 1 mu.wat ze gebruiken voor water te filteren.

Kosten op ebay.de anders als in nederland , als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik ken iemand in het buitenland die filterd 1000 lin de week met gemak filterd.

En heeeeeeellang doet met zijn brandstof filter van zijn auto

Peerke
  • Dan kom ik hier terecht?:

Filtertoren aangeboden

riessieriessie

PPO Wannabe

edited June 2014
    in Vraag en aanbod...

... helaas zonder fotos of schema's. Iemand nog documentatie hierover?

Ik vermoed dat dat die al verkocht is .
Sign In or Register to comment.