Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

off topic rijden op moter olie

Ik zit weer in het weekend in Duitsland bij mijn Duitse vriend.

Ik dacht dat een ik het type was waar de schoonmoeders hun dochters voor waarschuwen ,maar het kan nog gekker,of beter

Wij zaten gisteren avond aan den stamm tisch aan de de snitzel zo bijna groot als een echte automobiel wiel  geen t ford formaat maar laten we zeggen golf 1 formaat dan weten jullie wel hoe groot he.

Zouden die Duitsers ook een kilo knaller hebben,of alleen maar?

Na de de nodige glazen bier van Duits formaat, niet de glaasjes met festival bier die wij in Nederland kennen,waren wij in een toestand dat wij letterlijk en figuurlijk naar huis konden rollen.

Zoals jullie misschien weten, dat bier en hoog calorlie eten verbroederd, dus wij raakten in gesprek met een duitse garagist. 

Ene Meister zo heette, hij of dat was hij dat, mag ik door mijn geestelijke en lichaamlijke toestand niet meer zo weten.

Efin we kregen het natuurlijk over den  alten mercedes van meinen freund die so gut riegt nach fritten bude.

Even vertaling die oude mercedes die zo lekker naar frietjes ruikt.

Efin 2 of 3 of 4 (ik weet het eigenlijk niet zo precies meer ) glazen bier van duits formaat vroeg de meister,aan mijn vriend.

Als ik jouw nou eens iou de motor olie geef zou jij dat kunnen filteren voor mij.

Als ik duitse vriend keken elkaar aan en hij zei op zijn  beste Duits (voor zo ver dat nog mogelijk was) 

Dass weis ich nicht ob das geht.

Ik vroeg i waar wil je dan in doen. want ik heb helemaal  hier geen verstand van.

Hij zei toen ich hab noch einen alten mercedes 190 d da kunnen wir schon mit spielen.

fritten oil motor oil oder eine mischung vgo moter olie of een mischung dafon.

Mijn duitse vriend woont ook op het duitse plattenland en die heeft het ook niet zo op den politiker aus dem grossstad

Zou dat bij iedereen zijn die een oude mercedes rijd. 

Die  duitse meister rijd op zondag nog met een oude trekstarter, zonder electronica, zo eentje waar pas een storing mee krijgt na de eerste 800.000 km.

Das tegenwoordig wel even anders he

Vroeger reed ik ook met zo'n oude mercedes eentje nog met van die echte zwarte  kenteken platen die ze s'nacht niet konden flitsen.

Maar ja ik was toen nog jong en naief en ik wou iets moderner, een 250d maar ja het was geen trekstarter waar je s'morgens  2 minuten moest voorgloeien, de zo genaamde gedenk minute, dat je even nog rustig kon nadenken over de waan van de dag.

In die tijd was ik nog zo belangrijk dat ik niet altijd gestoord mocht worden,.dus geen mobile telefoon had .

De tijd dat de dieselolie nog 2 kwartjes koste en dan praat ik niet over die euro centjes,maar Juliana kwartjes

Voor de jonge lezers onder ons  een kwartje was 25 cent dus in euro ventjes een ongeveer een 11 cent.

(Klagen is van alle tijden want mijn vader betaalde vroeger nog 19 cent van Wilhelmina)

En die vond die 2 kwartjes van Juliana veel te duur ,

Maar ja die reed als kind nog met paard en wagen.

Maar terug komend op mijn vraag.

Dus vrienden van dit forum heeft iemand hier ervaring meer, want mijn interesse is natuurlijk ook gewekt.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    gebruikte motorolie:
    vervuild met allerlei toevoegingen, dus niet echt milieuvriendelijk. Rijden op gebruikte motorolie kan wel; wel wat dunner maken met diesel of petroleum, filteren: 1 mu. NIET bijmengen met plantaardige olie: je verstuivers lopen acuut dicht.
    dus: etkenwelmaarikzouhetnooitdoen
  • is gefilterde motor olie dan dikker als gvo.?

Zon 190 d heeft toch standaard een brandstof voor verwarmer en ik weet uit een ver verleden dat je er gewoon olie van de aldi in kunt gooien (toen koste die daar nog 49 eurocent per liter)

Die moet dat toch voor verwarmen en dunner kunnen maken.

Ik snap de reden niet ,waarom de verstuivers vollopen op de combinatie van ppo en moterolie.

Als hij dat toch wil doen doen dan kan hij  er beter petroleum bij doen in de plaats van diesel< mij is ooit verteld dat petroleum 4 maal zoveel verdunt als diesel.

En hoeveel procent petroleum zou dan wijsheid zijn.

Ik weet een beetje over rijden op ppo , maar hier heb ik geen verstand van
  • wodanwodan Super Moderator
    Omdat motorolie+plantaarige olie+warmte=polymerisatie=lijm.

PPO rijden=gezond.
    Afgedraaide motorolie rijden=zeer ongezond.

Je kan veilig afgedraaide motorolie gebruiken voor verwarming, maar dan moet je het verbranden op
    zeer hoge temperaturen (niet zo eenvoudig) en de rookgassen wassen (ook niet zo eenvoudig) en
    dan valt vervuiling nog wel mee.

Voor een simpele knutselaar niet mogelijk, hiervoor moet je al wat kennis in huis hebben.
    Dus de vraag stellen wil zeggen dat het niets voor jou is ;)
    Petroleum verdunt (veel) beter dan diesel. Mengen van motorolie en ppo geeft vervuilde verstuivers: waarom weet ik ook niet, maar het is wel een ervaringsfeit. Of gefilterde olie meer viscueus is dan ppo, kun je zelf meten. Ik verwacht van wel. Verwarmen van motorolie heeft minder effect als verwarmen van ppo. Motorolie is immers gemaakt om zo visceus mogelijk te blijven in een warme motor. Ik herhaal: etwerktwelmaarikzouhetnooitdoen
  • wodanwodan Super Moderator
    In de VS is dit bekend als BlackDiesel... de douane kent dit ook, wees maar zeker dat je bij een
    controle NIET meer verder zal rijden en een stevig milieu delict aan je been gaat hebben...

In Nederland krijg je dat niet aan je been maar aan je kont
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Oude motorolie opstoken = zwaar kankerverwekkend

Niet doen dus
  • Duidelijk

Ik ga dat zelf niet doen.en die duitse meister ga ik dat wel volgend weekend uitleggen.

Nog bedankt voor de info.

Peerke
  • Ben  terug uit  Duitsland en het een en ander uitgelegd.

Maar nog even alles overwegend 

Mijn vader gooide altijd een litertje motor olie bij een volle tank diesel, dat was om de inspuit pomp extra te smeren.
    Peugeot 404  later 504 en alle Mercedes produkten waar een 615  ,616 motor in lag (hondekopje) 206 306 406
    307

Zelf had ik flink een aantal jaren geleden een probleem ik had bij een verhuizing ik had 15 liter nieuwe olie in kannetjes 15 w 40  in een lekbak vervoert (toen was het woord mileu nog iets onbekend))

En een of meerdere kannetjes waren aan het lekken dus wat te doen.

Ik heb toen die 15 liter motor  olie bij de 35 liter ppo gegooid en gewoon opgereden zonder enig probleem dat was in een mercedes 190d

Lucky you
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Ze mikten vroeger bij die ouwe diesels 2 takt olie(mengsmering) bij de diesel om de pomp extra te smeren.
    Geen 4 takt motorolie.....

Maar ge zevert nie slecht Peerke:)

Sign In or Register to comment.