Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
relais enzo t.b.v. filterverwarming
Stokers,
Is er in ons midden iemand die handig is met relais enzo bij toepassing in een automobiel?
Zoals wellicht bekend wil ik de filterverarming inschakelbaar maken via handbediening met een timerrelais.
E.e.a. moet samenwerken met de reeds aanwezige relaissturing die inschakelt bij starten van de motor en afslaat bij koelwater > 60 graden.
Het schema is niet supercomplex maar moet foutloos zijn en de inbouw van e.e.a. gaat wellicht veiliger en netter geschieden met expertise erbij.
Wie kan me hierbij helpen?
Groeten,
Udo
Comments
Dit betekent dat e.e.a. pas schakelt als de dynamo draait.
Ik wil schakelen als de dynamo niet draait.
Daarom denk ik dat een timerrelais (met power relais) e.e.a. kan schakelen en dat de geschakelde spanning parallel over de aanwezige spanning zou kunnen.
Wellicht weet een expert iets beters?
Als dat zomaar kan dan schets je een interessante variant!
Scheelt weer wat complexiteit. De timer gebruikt dan het bestaande relais i.p.v. een extra power relais.
Zou ik als diode zoiets kunnen gebruiken? Zie http://www.rdae.nl/diode-1n5060.html
Als ik de timer inzet vervang ik het powerrelais dan door een relais als http://www.rdae.nl/273738-relais.html ter bescherming van de timer?
Verder moet ik ook nog een momentschakelaarttje vinden en passende kabelschoentjes, draad, etc.
Qua schema: voor de timer volg ik de uitleg van http://www.polevolt.co.uk/acatalog/info_74205.html
Contact 87 van het tijdrelais is dan de output met een tijdinstelling.
Dit contact 87 verbind ik via een diode met het positieve schakelcontact van het powerrelais.
De draad vanaf de dynamo krijgt ook zo'n diode.
Ik zeker de +12V (via sleutelcontact) naar de voedingscontacten (30) van beide relais individueel.
Met een voet als http://www.rdae.nl/relf-1-rel-zek-voet.html te doen?
Hmmm of gewoon over een deurschakelaar sturen? http://www.rdae.nl/ds003-deurschakelaar.html
Ik zoek nu nog een geschakelde 12V in de motorruimte om het timerrelais te kunnen voeden.
Is die aanwezig onder de motorkap of moet ik die uit het interieur halen?
Het aanwezige powerrelais is in kaart gebracht; de resultaten stemmen overeen met wat ik eerder schreef.
accu, zekering, draad. Signaal kan je vaak ergens aftakken.