Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Elsbett filterverwarming schakelbaar maken

udoudo Super Moderator
edited June 2016 in Algemene Techniek
Stokers,

In de Elsbett ombouw wordt een extra (fijn)filter meegeleverd waar de filterverwarming omheen zit.
Deze filterverwarming gaat aan zodra de auto gestart wordt en gaat uit als het koelwater de temperatuur van (ik meen) 60 graden bereikt.

Zou het zin hebben om deze verwarming ook te kunnen laten werken voordat de motor draait?
Ik zou dan in de winter de ruiten kunnen krabben terwijl de brandstof in het filter goed heet wordt.
De motor heeft daarna minder te lijden van de koude.

Deze handgeschakelde verwarming zou dan niet in de weg moeten zitten van de normale gang van zaken.

E.e.a. lijkt op te lossen met een multifunktierelais.
Hierin zit een wisselschakelaar waarvan we alle drie de aansluitingen zelf kunnen bepalen. E'en geschakeld contact heeft een instelbare UIT vertraging. Hierdoor kan met een moment drukschakelaar de verwarming b.v. drie minuten ingeschakeld worden.
Na deze tijd valt het relais terug naar de beginstand die de originele situatie laat werken; indien de motor inmiddels draait zorgt deze voor voeding van de verwarming.

Hopelijk beschreef ik e.e.a. helder genoeg.
Ik kon nog geen universeel auto-relais vinden met deze functionaliteit.
DIN-rail multifunctie relais die dit kunnen zijn er voldoende.

Hoe zou ik  e.e.a. het simpelst kunnen realiseren?

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Je hebt maar 1 plus in je wagen, dus dat maakt het simpel.
    Als de massa niet onderbroken is, is het gewoon de filterverwarming haar +12 geven en klaar.
    Dit via een timerrelais laten lopen zodat het zichzelf uitschakelt na bvb 5 min en je bent er.
    Dat er eenmaal de motor draait ook nog eens +12 extra toekomt, maakt niet uit, het is dezelfde 12V :)
  • udoudo Super Moderator
    Met de uitleg van http://www.polevolt.co.uk/acatalog/info_74205.html wordt de toepassing als pulsgever helder.
    Dit artikel is in NL te krijgen via

http://www.rdae.nl/t40205-tijdrelais-12v-univ.html

Tijd om eens in kaart te brengen hoe het nu zit aangesloten..
  • NiekNiek Super Moderator
    Beste oplossing is m.i. de hot frog, zoals veel zweedse auto's hebben. Die verwamd het koelwater en evt. de kachel. Probleem bij jou is, dat je geen 220 vollt hebt.
    Wil je het kunstje met 12 vollt uitvoeren, dan verwacht ik dat het weinig effect heeft en je auto niet wil starten vanwege een lege batterij.
Sign In or Register to comment.