Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel Astra-G-Caravan x2.0 DTL b.j. juli 2000

Rijkenberg PPO Newbie
edited January 2008 in Opel
Hai,
Is deze dieselauto geschikt om op fifty fifty diesel/PPO te rijden of niet?
En welke mengverhoudingen moet ik aanhouden bij welke (buiten-)temperaturen?
Graag uw deskundige meningen/ervaringen.
Grt Ben.

Comments

• Bommes PPO Burner
    edited September 2005
    graag wat meer info, wat voor diesel pomp zit er in deze auto (merk dus)

en als je even dit forum een beetje doorleest, kun je je antwoorden denk ik wel vinden.

Brandstof voorverwarming is toch wel het minimale wil je zo lang mogenlijk van je motor plezier beleven.
    Begin met een veilige mengverhouding 10% PPO en ga daarin steets verder tot dat je nadelige koudstart gevolgen merkt. Dan heb je de grens wel bereikt zou ik zeggen.
  • Rijkenberg PPO Newbie
    edited September 2005
    Wat DTL betekent weet ik niet. Ook weet ik niet wat voor brandstofpomp erin zit. Het moet geloof ik een Bosch-pomp zijn, is het niet? Hoe herken ik die onder de motorkap? Voor de rest weet ik niet welke info je nog meer nodig hebt.
    Grt Ben.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited September 2005
    Een DTL motor is een zogenaamde soft-turbo diesel.
  • Rijkenberg PPO Newbie
    edited September 2005
    Okay, soft turbo-diesel, wat is dat en wat voor consequenties heeft dat voor het rijden op ppo?
  • RolandRoland PPO Burner
    edited September 2005
    Over mijn Astra wordt het volgende gezegd:
    Opel noemt deze versie ,soft' turbo diesel omdat de turbo een bescheiden laaddruk produceert van 0,7 bar, waardoor de motor 68pk levert. Er is overigens nog een turbo diesel die meer in zijn mars heeft, namelijk 82 pk. Het verschil zit in de turbo, die hier het brandstofmengsel wat krachtiger (0,85 bar) naar binnen blaast
  • Bommes PPO Burner
    edited September 2005
    belangrijkste om te achterhalen is wat voor merk brandstofpomp jouw astra heeft.
    Als het goed is bevind zich ergens op de pomp een type plaatje..
    Kijk eens of je dat kunt vinden.

Weet je het type dan kun je m.b.v. de zoek functie van dit forum denk ik wel de benodigde info vinden.

Maar nogmaals, wil je er lang plezier van hebben, en het beste rendament uit de PPO halen zul je toch moeten gaan nadenken over een wtw voor de PPO.
  • PPOsitief PPO Newbie
    edited October 2005
    Ik heb exact dezelfde auto, ook van juli 2000. Ik ben ook erg benieuwd. Ik ben van plan om gewoon met 10% ppo te beginnen en dan langzaam het percentage wat op te bouwen om te kijken hoe ver ik kan gaan.

Rijkenberg, heb je al wat geprobeerd?
  • PPOsitief PPO Newbie
    edited October 2005
    Ik heb er gisterochtend 5 liter zonnebloemolie ingegooid (ongeveer 10 % tankinhoud) en ik heb er nu iets meer dan 100 km mee gereden. Ik merk helemaal geen verschil in rijgedrag. Koude start geen probleem, evenveel power, geen frituurlucht. De auto lijkt er helemaal geen moeite mee te hebben.
    Ik durf alleen het percentage niet veel hoger te doen, vanwege mijn brandstofpomp. Ik heb geen idee wat voor pomp erin zit, of waar uberhaupt dat ding zit.
  • fritskefritske PPO Burner
    edited October 2005
    vanuit de motor lopen vier stalen leidingen van ongeveer 5 mm. volg deze leidingen,en je komt bij je pomp. je kan ook de slang vanaf het brandstoffilter volgen, die gaat ook naar de pomp.
  • VectraDTI PPO Newbie
    edited October 2005
    DTL is een tweelitermotor met 82 pk direct ingespoten (turbo) diesel.
    Nog niet volgens het common-railprincipe.
    De pomp is een Bosch VP44. Opel had van dit motortype ook nog een 100 pk versie (DTH) en een 2.2 liter uitvoering met 125 pk.
    Met de introductie van de nieuwe Zafira heeft dit motortype definitief het veld moeten ruimen. Zelf expirimenteer ik ruim een half jaar met bijmengen van maximaal 35% in mijn DTH-2.0. Dat gaat goed.
    Geen motorolievermeerdering, rare geluiden of slecht trekken.
    Dit type motor is soms berucht vanwege z'n hoge olieverbruik.
    Bij mij was het ong. 1:8000. Na het bijmengen veranderde dat niet.
    Voor de winter overweeg ik sterk voorverwarming te plaatsen. (elektrisch en/of via warmtewisselaar).
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    Hallo VectraDTI,
    Heb jij bovenop je Bosch inspuitpomp soms een electronica doos (zwarte kunststof blok)??
    Als dat idd het geval is, weet je dat je een vreselijk DURE inspuitpomp bezit, waar je zuinig op moet zijn? Die electronica zorgt voor een automatische inspuit regeling en -vervroeging die onderin de pomp op een as aangestuurd wordt. Ik heb me laten vertellen dat deze Bosch pompen erg slecht tegen hoge visco PPO kunnen, want dan kan de electronica stuk gaan en is niet te repareren :oops:
    Sommige Opels en Nissans hebben zo's systeem gehad maar worden nu niet meer toegepast.
    Mvg.
    Peus
  • PPOsitief PPO Newbie
    edited October 2005
    Bedankt voor de info. Ik denk dat ik de pomp heb gevonden. Enige probleem is dat ik geen typeplaatje kan vinden. Hij zit aardig weggebouwd tussen andere onderdelen en een zekeringenkast zit er precies boven.

De enige tekst die ik kon lezen staat in het metaal gestanst, bovenop de pomp:

---------------------------------
    VL
    058/15/03/3632
    HZ1
    HR 90 581 417
    ---------------------------------

Dit zullen wel serienummers ofzo zijn, maar misschien zegt dit iemand ook wel iets over het merk en type en of de pomp geschikt is om meer ZBO bij te mengen? Alvast bedankt.

Ik zit er trouwens wel sterk over te denken om een 2 tank systeem in te laten bouwen.
  • VectraDTI PPO Newbie
    edited October 2005
    @Peus: Op de britse site www.veggiediesel.co.uk vond ik: "The VP44 is quite different, as it follows the same pumping and distribution principle as the Lucas/CAV series. It has shown to cause problems with alternative fuels". Tegelijkertijd weet ik van vele duitse ombouwers dat zij succesvol dti's kunnen ombouwen. Maar ja, dan zit je weer vast aan een tweetanksysteem....
  • agentmike PPO Newbie
    edited September 2007
    even terugkomend op de topic starter: Rijkenberg

Heb je 1 en ander nog aangepast op jouw Astra?

Ben wel benieuwd naar de ervaringen, aangezien ik een zelfde type Opel Astra heb.

Voor de rest:
    Ik keek op de webshop van Elsbett, maar wat moet ik nu hebben?
    een ombouwset voor mijn type astra is er niet blijkbaar.
    maar dit zijn ook ombouwsets van 800 euro, daar zit ik niet echt op te wachten.

Ik zocht eigenlijk iets van tankverwarming e.d.
    maar ik dat product niet vinden.

iemand?

groet.
    Mike
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Dit draadje is bijna 2 jaar oud............
    Rijkenberg is denk ik niet meer actief.
  • Rijkenberg PPO Newbie
    edited January 2008
    Carlo said:

Dit draadje is bijna 2 jaar oud............
    Rijkenberg is denk ik niet meer actief.

Ja, ik ben er nog steeds. Maar ik durf het nog niet aan op te gaan experimenteren met bijmenging. Te weinig info. Al wordt het nu wel weer financieël aantrekkelijker om te gaan rijden op PPO.
    Vooral met die gevoelige Boschpomp ben ik voorzichtig. Ik zit niet te springen om hoge reparatiekosten.
  • edited January 2008
    DELETED
Sign In or Register to comment.