Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

MB 250d ombouwen

edited October 2015 in Mercedes
Hallo,
Ik heb mij onlangs een 250d aangeschaft van bouwjaar 1993, net geen 200.000 km.
Mijn bedoeling is om hiermee op gebruikte frituurolie te rijden, gefilterd welliswaar.

Zelf heb ik in gedachte om elektrische verwarmingen toe te brengen voor het starten, 1 rond de dieselfilter en 1 ergens rond de toevoerslang ( ik vermoed alvorens de pomp?). Voor de rest zou er nog een warmtewisselaar komen die de olie via het warmwatercircuit opwarmd. Dit zodat de elektrische verwarmingen bij een opgewarmde motor afgeschakeld kunnen worden.

Mocht dit idee duidelijk zijn, hoor ik graag jullie mening/ervaring of andere inbreng. Als ik iets over het hoofd zie mag je me dit ook altijd aan de wijs brengen.

Gegroet, Dennis

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Dit lijkt goed en duidelijk, succes met ombouwen.
  • NiekNiek Super Moderator
    Dennis, als je de beschikking hebt over een elektra 220 V aansluiting in de buurt van de te stallen auto, zou je kunnen overwegen een hotfrog te plaatsen. Zie ook de posting van drivertje
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Ik zou een Beru( gr304 type volgens mij) relais monteren icm gloeiers die geschikt zijn om na te gloeien. Kan je 180sec nagloeien na het starten.

Qua electrisch verwarmen zou ik opteren voor zo'n verwarmingsband die om je brandstoffilterheen gaat, Elsbett gebruikt die dingen ook.

• Niek, waar vind je die hotfrogs en wat is de prijs ervan? Is ergens wel interessant, maar langs de andere kant ook weer niet. Aangezien je bij de bestemming van je rit veelal geen 230V voeding ter beschikking hebt. Voor de rest wel eenvouding te installeren lijkt me.

Suzuki, Kan je dat relais even verder toelichten? Wie, wat, waar, waarom enz.?

Gegroet Dennis ✌️
    edited October 2015
    Lees dit topic ff door dennis, staat het allemaal wel in:
    http://www.ppo.nu/chocolade/index.php?p=/discussion/comment/68250/#Comment_68250
    Die beru gr304 kan je gewoon in een W124 schroeven trouwens. Heb em zelf in een W123 gehad.
    Er moet nog ergens een topic zijn met ook de schema's van de beru gr304 maar kan die zo ff niet vinden.

Mocht je nog gaan willen 2 tanken met je benz, lees dan mijn oude topic eens door van de W201 die ik gehad heb:
    http://www.ppo.nu/chocolade/index.php?p=/discussion/3331/een-witte-w201-190d-met-een-4-bak/p1
    Dennis,
    stuur een PB naar Drivertje over de hotfrog. Maar je kunt hem ook zelf opzoeken op het net.
    Verwarmingsband (12 volt)voor filterpatronen zijn bij mij te koop. Ik heb er wat op voorraad genomen, kon er wat van de prijs af. Maar toch nog 90 euro per setje (band, schakelaartjes, etc)
  • Niek, ik dank u zeer voor de aanbieding, maar heb er zelf 1 in elkaar geknutseld. 12V trekt +-10A, maakt dus dat het een vermogen heeft van 120W normaal gezien. Jou voorraadje zijn er van 100W ofzo!? ✌️
    Inderdaad Dennis, die van mij trekken 100 wat
  • De standaard MB gloeirelais (eerste afbeelding) heeft 1 aansluiting meer: 'T'.
    Het Beru nagloeirelais ( GR 049 voor een MB 250D) heeft die aansluiting niet.

Dit is normaal..? Ik vraag het maar om voorzorg ✌️
    Is voor mij te lang geleden, weet het niet meer precies.
    Stuur eens een pb naar ericzwiep, die weet precies hoe het zit, want gebruikt nog steeds zo'n nagloeirelais.

• Zijn er hier Loodgieters, of gewoonweg handige Harry's, die weten hoe je een schroefdraadkoppeling 100% kan dichten? Ik heb namelijk te kampen met aardige lekkages aan mijn WW na pakweg 2 weken ppo te stoken. Ik heb deze voorzien van slangpilaren met standaard Teflon.

'S morgens 'warm' starten (mbv hotfrog) gaat goed, motor sputtert niets. Maar zonder voorverwarmde motor is het de eerste 2min rijden een ramp quasie sputteren. Volgens mij, gezien de lekkages, komt er aardig wat lucht in de brandstofslang. Gezien de 'sputter' bij het koudstarten die compleet het toerental doet zakken bij het planken van het gaspedaal in die toestand.

Dit is mijn ervaring bij lekkende Brandstof/koelwater koppelingen aan de WW. Heb deze er dan tijdelijk tussenuit gehaald.
    Mijn vraag is dus: Hoe weet ik zeker dat ik een 100% betrouwbare koppeling kan maken tussen WW en slangpilaar?

Gegroet, Dennis
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2016
    1: Werk met overdruk ipv onderdruk, dus gebruik een opvoerpomp, dan zie je een lek ipv dat je onzichtbare lucht in het systeem hebt.
    2: Gebruik een warmtebestendig dichtingsmiddel, Loctite 577 of als je dat niet vindt, Loctite 572.

Doorzoek anders het forum hier mbv google: https://encrypted.google.com/search?q=site%3Appo.nu+loctite
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Heb zelf een E 250D gehad (uit 1992).

Het is winter; de koude maakt de olie dik.

Ik had een 10 mm rubberslang van de tank tot aan de WW liggen. 
    Dat is een 100% meer doorstroom oppervlak dan de 7 mm metalen leiding van Mercedes en isoleert beter.

Volgens mij had ik de WW na de opvoer pomp zitten.
    Wellicht kun je mijn topic over onze E 250D even doorlezen.

Wat voor olie zit er in je tank?
    Probeer maar eens met 10% diesel bij om het starten te verbeteren.

Heb je het tankzeef al bekeken?
    Daar kan na 22 jaar ook heel wat troep in blijven hangen.

Succes!
    Probleem is, dat je met teflon hebt gewerkt, dat lost op in ppo.
    Gebruik loctite draad. Alstijd goed en toch makkelijk los te maken.
    bekende fout van beginners, geeft niks, je leert ervan

• Ik dank u voor uw snelle responds Wodan. Jammer dat zo'n, veel te grote, flacon 40 flappen kost. Maar wat moet, moet . ✌️
  • udoudo Super Moderator
    Ik heb hier een Duits goedje 'Gewindedicht', soort Loctite, waarmee slangpilaren etc simpel te dichten zijn.
    Dit zit in een kleine flacon.
  • @Man@work, waar bevindt dat zeef zich? Wil ik wel eens tevoorschijn toveren na 22j.
    Olie was het probleem niet.. gisteren tijdens het demonteren (buiten in de koud) van de WW vloeide het (ik schat) 30/70 petroleum/olie mengsel, even rijkelijk uit die standaard 7mm leiding. Probleem was dus wel degelijk lucht in de pomp aangezien de sputter helemaal verdwenen is bij het koudstarten.

Begrijp wel dat een 10mm beter is, maar heb niet veel zin om daaraan te beginnen klosberen zonder brug.
    zeef zit onderin je tank. Doordat de ppo al je vuil in de tank oplost, gaat je zeef verstoppen. Beste is, de zeef te verwijderen of door te steken. Oorzaak lucht: je zuigt de brandstof op en bij een lekje zuig je lucht mee. Dus en/of goede loctite en drukken beter dan zuigen.
    Ga naar de dichtsbijzijnde PPO forum lid en laat je adviseren.
    Dennis,

Onze E 250 was een TD waarbij de T staat voor Touring=kombi=staioncar=break
    Het tankzeef zat midden onder in de brandstoftank.

hoe het bij de Sedan zit weet ik niet.
  • Zullen die Duitsers wel hetzelfde hebben gemaakt.
    Net jou 250d topic doorgenomen, leuk beeldmateriaal!

Wat mij opvalt, zou het niet mogelijk zijn om toevoer en retour leiding parallel te verbinden met elkaar in de engine-bay?
    Zodoende dat je alsnog een 'ruimere' toevoerleiding bekomt. De retourleiding van de motor(filter) dan ook rechtstreeks aan die 'parallelle' aanvoer koppelen, of bevat die retour alsnog lucht of ander ongewild materiaal?

Zoniet, zijn er en aanbevelingen voor een opvoerpomp!? (Graag uitvoerig geteste ervaringen)
    De tank van de sedan zit dacht ik tegen de rugleuning van de achterbank.
    Bij de komi ligt deze onder de kofferbak.
    Ook de uitlaten zijn anders. 

Tegen de IP zit al een opvoerpompje.
    De uitgang van dit pompje via een grof voorfilter naar de WW en van daar naar het branfstoffiler voor op het motorblok.

De W124 is de makkelijkst om te bouwen auto.
    Maak het niet moeilijker dan nodig is.
    Dennis,
    je kunt een kortgesloten retour maken, zoals je zelf omschrijft. Dat lukt alleen goed als all je dichtingen inderdaad dicht zijn. Zo niet, dan krijg je lucht en die lucht kan er dan niet meer uit.
    Het heeft wel voordelen: minder snelle aanvoer, sneller opwarmen, minder condens in je tank; maar ook nadelen: je tank wordt nooit meer warm.
    Niek
  • edited March 2016
    Ah LOL, niet bij nagedacht waar ik nu juist het einde van de leiding aanvast miek.. de standaard opvoerpomp dus.. Had ook niet veel ruimte om dat alles fatsoenlijk te bekijken
  • M@W, Wat is nu juist de volgorde? Leiding>filtertje>pompje>WW>IP.? Of verwissel ik het filtertje & pompje?
    Niek, Doen dus !? Gezien ik geen leiding wil bijleggen. Of is het zo'n groot nadeel dat je tank niet meer warm wordt!? ( denk trouwens dat die retournerende brandstof aardig afkoeld in die metalen leiding eer die aan de tank is)
    pompje zo kort mogelijk bij de tank. dan leiding tot onder de motorkap, dan grof filtertje dan ww en dan ip.

edited March 2016
    echter als je de opvoerpomp wilt gebruiken die aan de IP vast zit dan zou ik het groffilter voor de opvoerpomp zetten en de WW er na. Dan via het originele brandstoffilter naar de IP.

• udoudo Super Moderator
    Elsbett leverde op de Fox een soort van meervoudig kortgesloten retour; hier zorgen meerdere klepjes dat afhankelijk van de druk de zaak wordt kortgesloten of terug naar de tank gaat.
    Bij de pomp die op het blok zit is de uitvoer dan kortgesloten aan de aanvoer..
Sign In or Register to comment.