Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vw lupo 3l ombouwen 2 tank

stephan PPO Newbie
edited August 2015 in Vraag en aanbod
beste allemaal,

ik wil mijn lupo 3l gaan ombouwen tot 2 tanker.
zo wil ik het doen:

een tank

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/accessoires-en-onderhoud/m946251518-brandstoftank-25-ltr-inhoud-zgan.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent

is deze geschikt?

direct waar de brandstof uit de tank komt deze:
Electrotherm Inline Heater $50
http://www.fattywagons.com/fwproducts.htm

om het 2de brandstoffilter onder de motorkap deze:
Injection Line Heaters $30
http://www.fattywagons.com/fwproducts.htm

Een KGR die dan weer door het verwarmde 2de filter gaat

en 2x 2 weg kleppen

ik hoop hiermee 100% op gpo te kunnen rijden

zijn er nog tips?
Ik heb een 3o platen ww liggen maar weet niet zo goed hoe die aan te sluiten en waar die slangen etc te kopen

Mocht er iemand eventueel nog een tank en brandstofslangen hebben liggen wil ik die wel overnemen (raden jullie 8mm aan?)

Thanks!

«1

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Stephan,
    Ik weet niks van 3L motoren, maar als het geen common rail is zou het zonder extra pompen moeten kunnen. De tank van marktplaat is OK. De inline heaters om je verstuiverleiding op te warmen is mooi, maar niet noodzakelijk. Je elektrische verwarming voor je filter is ook mooi, maar niet noodzakelijk. Beter is een warmtewisselaar installeren. Die heb je al. Daarvoor heb je twee driewegkleppen nodig eentje voor de aanvoer en eentje voor de retour.

Als je zelf gaat filteren en je hebt een goede oliebron, dan is dit een prima mogelijkheid. Rij je alleen korte stukjes en moet je je brandstof gaan inkopen, dan zou ik de ombouw laten zitten en overstappen op biodiesel.

• stephan PPO Newbie
    hoi niek

ik rijd 50 km per rit dus ik denk wel de moeite de 2 3weg kleppen heb ik ook al

ik heb geen idee of het een common rail is of wat dat zelfs is ;)

miss weet iemand waar ik naar moet kijken?
    Stephan,
    vraag even aan de 3L vrienden club of stuur een pb aan suzuki, drivertje of ppo-er
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Is een pompverstuiver met de techniek van de rode DI.

Die troep van fattywagons voegt niets toe trouwens.
  • stephan PPO Newbie
    en dan heb ik geen opvoerpomp nodig?
  • udoudo Super Moderator
    Opvoerpomp is denk ik wel nodig.
    Ik verwacht niet, dat je een opvoerpomp nodig hebt, omdat de hogedrukpomp zo dicht mogelijk bij de "verstuivers" zou moeten zitten. Maar zoals gezegd ik heb geen verstand van 3L . Volgens informatie van drivertje is er onder de leden van de sl vrienden tenminste 1 persoon, die op ppo rijdt. Beste is om hem via de 3l vrienden op te sporen en te vragen hoe hij het spulletje heeft ingebouwd.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Hoi Stephan,

Kijk eens in mijn Caddy topic, het is natuurlijk geen Lupo maar wel met een pompverstuiver motor.
    http://www.ppo.nu/chocolade/index.php?p=/discussion/3767/caddy-iii-1-9-tdi-is-caddyed-de-2e/p1
    Deze ombouw werkt perfect voor een pompverstuiver motor. Omdat een 3L lekker zuinig rijdt, mag de ombouw natuurlijk wel kleiner worden uitgevoerd.

Grtz, Ed
  • wodanwodan Super Moderator
    Een opvoerpomp is ALTIJD een goed idee.
  • stephan PPO Newbie
    Hoi Ed

woon je in de buurt van helmond? dan kan ik miss eens langskomen voor wat advies en je caddy bewonderen.
    Ik woon in de buurt van Utrecht. Maar je ben altijd welkom om mijn Caddy te bewonderen :-) en advies.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2015
    Haha, tijd voor een meeting :\">

Herman
  • udoudo Super Moderator
    Datum?
    Ik woon wel bij hem in de buurt.

Voor een deugdelijk 2tank systeem heb je nodig:
    -2x ACL kleppen + de bijbehorende thules +relais +zwevende zekering + schakelaar
    -warmtewisselaar in een normale maat + thules
    -Opvoerpomp, membraampomp Hardi is de goedkope oplossing, levenduur +- 2jr, daarna gaat de power achteruit of brandt ie door:) En ik weet niet zeker of ie voldoende power heeft voor een PD.
    Of een duurdere tandrad pomp die + 10jr? meegaat, en ook nog daarna bij een CR diesel te gebruiken is.
    -Tank + groffilter uitwendig + evt easyrider kleine kaarsfilter met 1 of 5 mu patroon.
    - x aantal meter GATES brandstofslang + goede kwaliteit slangenklemmen.
    -T-stukken voor de ww op het koelwatersysteem + Tstuk om retour verstuivers en retour brandstofpomp bij elkaar te zetten.

• stephan PPO Newbie
    hoi suzuki,

Hartstikke bedankt!
    de tank is besteld en krijg ik deze week binnen.

Waar woon je ergens?
    Die middelste heb ik in een 190D gehad, daar voldeed ie prima.
    Of ie in geschikt is voor de lupo met PD weet ik niet.
    Ik heb je een pb bericht gestuurd Stephan.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    Hi Stephan,

Ik heb nog een volledige Elsbett set liggen voor een motor met pompverstuivers.

Af te halen in Rotterdam. Ik heb ook nog een 42l tank voor op de plek van het reservewiel.

Groeten
    Smul
  • stephan PPO Newbie
    hoi Smul,

ik heb net een tankje binnen die mooi op de plek van het reserve wiel past van ca 25 liter(mijn lupo rijd 1 op 25 ong) dus dat zal volstaan.

Wat is precies een elsbett set??

Ja ik heb nog niet zo veel kaas gegeten van het ombouwen ;)
  • udoudo Super Moderator
    Elsbett is (was) een leverancier van ombouwsets en deed ook (zelf) het ombouwen.
    Dit was welhaast een garantie voor kwaliteit.
    pena said:

Haha, tijd voor een meeting :\">

Herman

Kan wel bij mij thuis deze keer....
    Ik heb plaats voor een stuk of 5 twee persoons tentjes schat ik zo.
    Tuin ligt toch al overhoop dus maakt niet uit ;)
    Eind September of zo?
    Soes,
    stel een datum vast en dan zie je wel wie er komt. Niet te lang uitstellen, anders zijn er weer mensen die druk, druk, druk zijn.
    26/27 September dan Niek.

• udoudo Super Moderator
    Waar ergens?
    Zuid oost Brabant, voor details stuur me een pb.
  • stephan PPO Newbie
    het is eindelijk zover!

Mijn lupo is omgebouwd ;)

er zijn helaas nog 2 problemen, een stukje wat op de filter zit lekt(retour) easy fix, vandeweek even naar de sloop.
    en hoe krijgen jullie makkelijk apo in jullie 2de tank?
    Mijn tank zit waar het reservewiel normaal zit, met een jerrycan is het behoorlijk lastig om zonder knoeien te tanken.

Ik dacht zelf aan een pompje, heeft iemand er toevallig nog een liggen die ik kan overnemen?
  • [quote]en hoe krijgen jullie makkelijk apo in jullie 2de tank?[/quote]
    Met een gieter.
  • udoudo Super Moderator
    Jerrycan met schenktuut en ontluchting en een trechter?
    Waarom tweetank?
    Globale verwarming helpt ook de GPO-stokers!
  • stephan PPO Newbie
    jerrycan met schenktuit en ontluchting heb ik en trechter ok is hem net niet ;)  miss een grotere trechter dan maar.

Maar heeft er iemand een pompje ter overname?

fotos zal ik binnekort eens maken ;)
    Ik gebruik al jaren lang op m'n 2e tank deze oplossing, zonder een druppel te morsen:
    image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Ik gebruik voor het vullen van de standaard tank van mijn auto al jaren dit boormachinepompje van Wolfcraft

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    werkt bij water misschien wel zelfaanzuigend maar bij ppo niet
  • stephan PPO Newbie
    bedankt voor de tips!

ik heb zon kraantje besteld, dat is denk ik het makkelijkste ;)
  • stephan PPO Newbie
    fotos
  • stephan PPO Newbie
    nieuwe poging
    of tanken met een gieter met aan de tuit een stuk doorzichtige slang.
    Zo heb ik het altijd gedaan.
  • stephan PPO Newbie
    Ik heb zon kraantje gekocht werkt idd prima!

Ik heb wel een probleem dat mij auto soms stottert op apo(miss te koud)ik heb er al wat diesel doorgegooid maar het probleem blijft af en toe.

Ook als ik bijvoorbeeld van de snelweg afrijd en de auto rolt uit dan stopt die ermee als ik dan stil sta bij het stoplicht. op de diesel tank dan starten en na 3 lange keren start de lupo weer(op diesel)

Veel voorkomend probleem?
    Meng je apo en diesel BUITEN de wagen voordat je ze in de auto doet...
    Stephan, als het probleem zich blijft voordoen: meestal de volgende oorzaken:
    1. lucht (dichtingen onvoldoende, aanzuigpomp heeft moeite met aanzuigen omdat er ergen een verstopping zit.
    2. vervuild brandstoffilter of in tank filter.
    3. 1 in combinatie met 2.
    4. Injectiepomp wordt een beetje gammel: installeer een pomp aan het begin van het systeem, pomp kan dan drukken; altijd beter dan zuigen.
  • stephan PPO Newbie
    hoi wodan,

ik meng niet buiten de tank maar het mengt zich vanzelf door de tank.

brandstof filter en tank filter zijn splinter nieuw, en volgens mij zit er nergens lucht in wat ik heb kunnen ontdekken.
    De brandstof pomp die ik heb zuigt harder dan dat hij drukt vandaar dat ik hem dicht bij de motor heb zitten.

Werkt het om te mengen met benzine?
    Bijmengen met benzine maximaal 5 %, bijmengen met petroleum beter, max 30 %. Zeker weten dat je geen luchtlek hebt en je brandstof lekker warm 70/80 graden' is

• stephan PPO Newbie
    ik heb een 30 platen ww  in een lupo met 1.2 tdi   ik begreep dat dat zelfs wat veel was eigenlijk ;)

Is het mischien een oplossing er een 1 tanksysteem van te maken ------>  ww en 2 elektrische verwarmings elementen   of is het dan bij een koude start niet goed?
    30 platen is meer dan genoeg.
    eentanker niet doen !!!
    retour via brandstoffilterwil ook nog wel eens helpen.
    Nader onderzoek naar lucht± zet eens druk op je tank en kijk of er ergens brandstof uitkomt.
  • stephan PPO Newbie
    hoi niek

de brandstof retour gaat sowieso naar de filter en het overige gaat terug naar de 2de tank.
    Ik heb ook nergens een brandstof lek.

Pfff  raar zeg ;)
    De opvoerpomp staat gewoon verkeerd.
    Die moet het opzuigen uit de tank, en daarna naar voren duwen.
    Als je buiten de tank mengt, heb je geen risico dat de PPO zich onderaan gaat nestelen en dus als eerste in grote percentages wordt opgezogen.
    Zeker als je een tank VOL tankt, gaat mengen niet zo snel als je wel zou verwachten.
    Harder zuigen dan drukken? Zuigen kan maximum tot luchtledig, zijnde 0 bar en dan heb je 1 bar drukverschil (de atmosferische druk), drukken kan tot oneindig bar.

Wat aan de ene kant IN de pomp gaat, komt er aan de andere kan uit...
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2016
    Waarom geen eentanker?
    Gaat prima met de Fox.
    Heeft de opvoerpomp direct na de tank staan.
    Snap je nu dat die opvoerpomp direct na je tank moet staan?

Sign In or Register to comment.