Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

aanpassingen wegenbelasting 2017

udoudo Super Moderator
edited June 2015 in Wetgeving Nederland
Na het BTW- en belastingschaal nieuws verscheen in de media info over toekomstige aanpassingen aan de wegenbelasting.
Dieselauto's die af fabriek zonder roetfilter geleverd zijn zouden daarbij meer moeten gaan kosten aan wegenbelasting.
Dit is dus geen milieumaatregel want een retrofit roetfilter baat niets.

Er van uitgaande dat dit soort regelgeving er toch wel gaat komen, wat kunnen we daarmee?
Welke auto's/motoren zijn dan bruikbaar zonder meteen de hoofdprijs aan wegenbelasting te betalen?

Comments

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Dit keer niet oldtimer maar youngtimer pesten.

De hoeveelheid aan productie CO2 die ik uitspaar, door wat langer dan gemiddeld met mijn auto te doen, is behoorlijk groter dan de besparing die ontstaat door mij via fiscale weg te dwingen een jongere auto te kopen.
    Komt er wel een stimulering voor retrofit filters?
  • Ook oldtimertje pesten natuurlijk. Die gaan nu van 0 naar 100 naar 115% Ik begin steeds meer te voelen voor aan het idee om een 1975-1976 auto (volvo/opel/vw/bmw) te kopen en daar mijn TD in te lepelen en dan omkeuren. Alleen da's wel niet zo plug and play en motor/versnellingsbakken motorophanging van diverse merken door elkaar heen gebruiken vergt vast het nodige ombouwerk/tijd. Alhoewel, 1975 volvo met 5 cilinder tdi? Mmm
  • wodanwodan Super Moderator
    Je kan nog zo creatief zijn, beleidsmakers hun idioterie proberen te voorspellen of er op anticiperen is een schier onmogelijke taak.
    Ik zou toch heel graag eens de 499999 op de km-teller zien veranderen in 500000 (nog 138500 km te gaan)

We rijden al rond met zo'n beetje het laatste type voorkamerdiesel wat door Mercedes in een personenauto gelegd is. Hopelijk wordt het behalen van de beoogde mijlpaal een niet al te dure grap.
  • Schijnt iets van 15 % verhoging te worden. Inclusief 'obcenten'
    Dat lijkt mij dan voor de eerste paar jaar goedkoper dan een roetfilter.
    Bij het rijden op ppo zal er amper roet in dat filter komen.
    Het klopt dat er zich geen roet vormt op ppo... maar daarom geen andere nog hardnekkigere vervuiling die zich er in vastzet. PPO en roetfilter is eigenlijk een NO GO, zit er nog EGR bij, dan koekt gans het zaakje sneller toe dan je zou verwachten. Als je een high performance roetfilter hebt (eentje met grotere mazen) dan zou het misschien wel goed gaan als je maar lang genoeg goed doorrijdt, maar dat is theorie.
  • Maatregel schijnt te worden toegepast op auto's zonder fabrieksfilter, dus achteraf inbouw schijnt niet te helpen..

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/18/fors-meer-wegenbelasting-voor-mensen-met-vieze-diezels/

Er wordt dan gezegd 'vieze' diesels. Maar wat te zeggen over deeltjesgrootte van het fijnstof. Oud vs nieuwe diesels.. Is al zoveel over gezegd. Maar er wordt gewoon aangenomen: nieuwer=schoner.

Het kromme is wel dat de man met de kleine beurs het meest de dupe is; diesels zonder filter zijn minimaal 10 jaar oud.
    Juist de auto's van deze leeftijd die technisch nog in orde zijn worden gereden door mensen die vaak geen budget hebben voor een nieuwere.

De dubbel modale verdieners die vaak een nieuwere auto kunnen veroorloven en de bestuurders van leaseauto's merken wederom niets van deze maatregel.
  • NiekNiek Super Moderator
    Jan met de pet is ook het makkelijkst uit te knijpen.
    Nog een argument: de overheid doet aan kapitaalvernietiging en vernietiging van werkgelegenhedi. Het wort tijd voo protest.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Lees deze even:

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/06/19/autobrief-ii-eenvoudiger-stabieler-en-meer-milieuwinst.html

Daar staat: "Alleen eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen, gaan vanaf 2019 meer betalen."

Ik lees dat als volgt: Je moet en geen roetfilter hebben en je moet meer dan honderd keer meer roet uitstoten dan een nieuwe diesel om in aanmerking te komen voor deze verhoging.

Zie ik dat nu goed of maak ik hier een fout, schiet maat lek.
    Als dat een wettekst is Easy, dan is ze zo lek als een mandje geformuleerd...

Van zodra er een impliciete vergelijking in staat om iets of iemand aan te duiden, is het niet toepasbaar.
    Ik zie nergens een normering die toepasbaar is, dus ik ga er van uit dat dit GEEN wettekst is.
    2019? Tegen die tijd is mijn auto volwassen.
  • Ik zou toch heel graag eens de 499999 op de km-teller zien veranderen in 500000 (nog 138500 km te gaan)

We rijden al rond met zo'n beetje het laatste type voorkamerdiesel wat door Mercedes in een personenauto gelegd is. Hopelijk wordt het behalen van de beoogde mijlpaal een niet al te dure grap.
    heb ik al zien gebeuren!
    ...Hopelijk wordt het behalen van de beoogde mijlpaal een niet al te dure grap...
    Ga er maar vanuit dat je dik gaat betalen voor een oude diesel in de komende jaren. Men zal en moet die oude meuk van de weg af trekken en deze als zondebok gebruiken om de verkoop van nieuwe auto's te stimuleren.

Ondanks voorgaande blijf ik gewoon hardnekkig doorkachelen met mijn "oude" diesel en ga er gewoon 1 miljoen kilometers op zetten, ik heb nog 4 ton te gaan namelijk.

Ik heb wel eens zitten denken om een sticker achterop de auto te zetten met een tekst als van: "0% CO2 uitstoot en 200% motorrijtuigenbelasting".

Hey Er, je valt in herhaling ;-)
    Hey Er, je valt in herhaling ;-)
    Sorry, kom net van een feestje. Hik ;)

Heel herkenbaar. Heb ik ook wel eens; nog een rondje, nog een rondje. ..
Sign In or Register to comment.