Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voorstellen en mijn OM615

edited March 2015 in Mercedes
Ik ben al verschillende jaren geinteresseerd in het rijden op PPO. Met name dan met frituurvet omdat dat tot een aantal jaren geleden een afvalprodukt was. Ik ben nog aan het orienteren op PPO, dus zal waarschijnlijk nog wel de nodige domme vragen stellen.

Sinds enkele maanden heb ik een Mercedes bus met een OM615 waarmee ik op gebruikt frituurvet wil gaan rijden. Geen 100%, maar 50-75% of zo. Als ik mij goed heb ingelezen heeft de OM615 een Bosch lijnpomp die zonder aanpassingen frituurvet aankan. Wel moet de olie vaker worden vervangen en hetzelfde geldt voor het oliefilter.

Heeft het zin om een 2-tank systeem in te bouwen? Voor mijn gevoel zou ik het wel prettig vinden als de PPO pas wordt gebruikt als de motor warm is en voor het stoppen met rijden de leidingen vol te trekken met 100% diesel.

Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met een OM615 en aandachtspunten waar ik op moet letten. Bedankt.

Johan

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited March 2015
    Welkom. FrituurVET is geen goed gedacht, gebruikt frituurOLIE daarentegen wel, dat kan waarschijnlijk bij warmere temperaturen door gewoon bij te mengen.

Altijd beginnen met een laag percentage dat je bijmengt en gradueel opvoeren. Bedenk wel dat in het begin allerlei vastgekoekte zooi uit de Diesel gaat loskomen, dus mogelijks snel je brandstoffilter kan verstoppen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2015
    Domme vragen bestaan niet, niets vragen is dom.

Ik ken iemand die met een 190D op vloeibaar frituurvet rijdt, hij heeft een verwarmde tank en verwarmde brandstofleidingen van het type slang in slang. Het schijnt wel een hoop gedoe te zijn. Dus beter op olie gaan rijden.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    Welkom Johan,

Frietuurvet: niet doen (bewaren voor de biodino).
    Frietuurolie: goed schoonmaken (filteren vindt je wel ergens op het forum).
    2 tank: niet nodig.
    Voorverwarmen: niet nodig als je 's winters 60% rijdt en zomers 80%.

Maar: zoals Wodan al zegt: PPO lost al het vuil op en dat betekend, als je niet langs de snelweg wil komen te staan: alles goed schoonmaken: tank, tankfilter, leidingen naar voren tot de voorpomp. Als je voor de voorpomp een vacuummeter aansluit kan je dit proces prima volgen. Staat wel ergens in mijn draadje.

Succes,

Herman
  • De originele dieseltank die er nu inzit is klein (maar 40 liter) en eigenlijk wil ik een grotere tank. Als ik een nieuwe 2e tank inbouw voor de friutuurolie en de originele tank voor diesel schoonmaak kan ik kiezen wat te doen. Ik los de grootte op en scheid diesel van frituurolie/ppo.

Wat is de beste manier om de dieseltank en leidingen schoon te maken? Op technisch gebied ben ik (nog) een beetje onwetend :(|) . Al wat gezocht op internet en wel wat gevonden, maar dan moet ik eerst een kiel onder de bus schroeven.

@pena
    Heb je een link naar je post over de vacuummeter. Via de zoekfunctie kom ik alleen een paar verwijzingen, maar niet de hoofdpost erover.
  • Het voorfilter en branstoffilter zijn moeilijk bereikbaar. Zou het volgende werken?

1. Dieseltank en leidingen reinigen
    2. Originele voorfilter en brandstoffilter vervangen
    3. Extra voorfilter en extra brandstoffilter plaatsen op dieselleiding op makkelijk toegankelijke plek zodat vervangen/schoonmaken makkelijker gaat.

Wat zie ik over het hoofd?
    Hoi Johannes,
    Een draadje van mij zoek je bij Mercedes en dan ongeveer halverwege bij W124 250D. Daar kan je het één en ander vinden.
    Tank schoonmaken kan door te spoelen met benzine. Kan je na bezinken weer gebruiken :)
    Leidingen heb ik vervangen, maar doorblazen kan ook. Vervangen omdat het voor de voorpomp makkelijker is om dikker spul door een 8mm leiding te zuigen dan door een 6mm leiding (250D - de 300SD is van 8mm naar 10mm gegaan).
    Vacuummeter is niks anders dan een t-stukje in de leiding vlak voor de voorpomp.
    Succes,

Herman
    Hoi Johannes,

Je ziet niks over het hoofd, dan behalve het woordje extra, dat is niet nodig :\">
    Dus geen 2 voorfilters of 2 hoofdfilters.
    Hoofdfilter hoef je niet vaak te vervangen, dus zo laten.
    Voorfilter zat bij mij ook op een vervelende plek nl. onder het inlaatspruistuk.
    Hier heb ik de slang van het voorfilter naar de voorpomp verlengd met 30cm waardoor het nu heel toegankelijk is geworden.

Herman
  • Hoi Herman,

Bedankt voor de info. Ik had je draadje gevonden. Ben deze nu aan het doorlezen. Interessant.

Is het niet goed om dubbele filters te hebben? Wellicht overkill, maar in theorie doen de laatste filters niets meer en wordt het opgevangen door de eerste filters.

Tussen de tank en de motor is ruim plaats voor een voorfilter en een oliefilter. Dan hoef ik alleen de dieselleiding te onderbreken, Op ppomobiel.nl zie ik voorfiltser, filterkoppen met ontluchtingspomp en grote brandstoffilters staan die ik volgens mij kan gebruiken.

Hoi Johannes,

Ik hou van KISS: keep it stupidly simple :)
    Hoe meer overgangen je hebt hoe meer kans op lekkages.
    Mercedes heeft er goed over nagedacht ;) , dus dit kan je zomaar houden. Je moet alleen zorgen dat het optimaal functioneerd, dat is alles.

Heb je misschien een foto van je OM 615? Liefst van links genomen :)

Herman
  • edited March 2015
    KISS is inderdaad verstandig.

Het blok is niet makkelijk te bereiken dus de foto's moeten in stukjes genomen worden van boven of onder, Tijdens het zoeken kwam ik erachter dat ik in mijn onwetendheid het oliefilter heb aangezien voor het brandstoffilter. Volgens mij zit het brandstoffilter wel op een normale plek.

Morgen maar eens goed wat beter kijken wat waarheen loopt en waar het precies zit. Tot op heden vooral aandacht besteed aan binnen en buitenkant.
    Johannes said:

...Tussen de tank en de motor is ruim plaats voor een voorfilter en een oliefilter. Dan hoef ik alleen de dieselleiding te onderbreken, Op ppomobiel.nl zie ik voorfiltser, filterkoppen met ontluchtingspomp en grote brandstoffilters staan die ik volgens mij kan gebruiken.

Knap aan de prijs daar die voorfiltertjes A 35/40 Euro het stuk.

Deze zijn een stuk goedkoper

http://erkotech.eu/root/pdf/Filterhuizen_en_filterpatronen_prijslijst_2014.pdf

De 5inch met 1 micron filter moet je hebben als voorfilter.
  • edited March 2015
    Johannes said:

...Tussen de tank en de motor is ruim plaats voor een voorfilter en een oliefilter. Dan hoef ik alleen de dieselleiding te onderbreken, Op ppomobiel.nl zie ik voorfiltser, filterkoppen met ontluchtingspomp en grote brandstoffilters staan die ik volgens mij kan gebruiken.

Knap aan de prijs daar die voorfiltertjes A 35/40 Euro het stuk.

Deze zijn een stuk goedkoper

http://erkotech.eu/root/pdf/Filterhuizen_en_filterpatronen_prijslijst_2014.pdf

De 5inch met 1 micron filter moet je hebben als voorfilter.
    Dat scheelt inderdaad veel.

Zit het verschil niet in de behuizing?Bij erkotech is het een patroon en bij ppomobiel inclusief een glaasje.

Het gaat hier om een filterhuis met een transparante stolp die vast zit met een ring. Er kan een patroon in van 150 tot 1 micron. Die van ppomobiel zijn ook geen filters maar keienvangers ;)
  • pena said:

Hoi Johannes,

Heb je misschien een foto van je OM 615? Liefst van links genomen :)

Net wat foto's genomen. Volgens mij zit brandstoffilter rechtsonder op de voorgrond.

• edited March 2015
    Op zoek naar het voorfilter onder de bus gelegen en zag alleen deze Mann WK42 tussen de dieseltank en de motor. Gezocht naar het voorfilter, maar deze helemaal niet kunnen vinden. Volgens mij zit dit brandstoffilter in de plaats van het voorfilter. Klopt dit wel?

#14 is een voorfilter (keienvanger) die zit voor je opvoerpomp in de IP. Vervolgens pompt de opvoerpomp de brandstof naar het hoofdfilter (Ca 3-5 micron) en gaat dan naar het hogedruk gedeelte van de IP.
  • edited April 2015
    #14 is een voorfilter (keienvanger) die zit voor je opvoerpomp in de IP. Vervolgens pompt de opvoerpomp de brandstof naar het hoofdfilter (Ca 3-5 micron) en gaat dan naar het hogedruk gedeelte van de IP.
    #14 voorfilter is niet aanwezig bij mijn OM615. Op plaats #14 tussen tank en pomp zit die Mann WK42 en dat is een gewoon brandstoffilter. Nog wat over nagedacht, maar volgens mij kan dat ook geen kwaad.
Sign In or Register to comment.