Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwspul gezocht

edited June 2014 in Vraag en aanbod
Na de meeting toch wel heel erg zin gekregen om m'n kar te gaan ombouwen. Dus daarom de vraag: wie heeft er nog wat spul liggen?

Zoals:

Platenww
Twee driewegkleppen
Elektrisch filterverwarmer

En wat denk ik de grootste kostenpost zal worden als ik alles nieuw moet kopen:

PA slangenspul, klemmetjes, inbuis-ijzertjes voor verloop naar hard plastic leiding.

Dus als iemand nog wat heeft liggen wat weg mag, ik ben geinteresseerd.

Ik ga eerst experimenteren met een klein tankje in het motorruim, een opvoerpomp laat ik nog even achter wege.

En wat betreft het olieverbruik ga ik denk ik voor plantomot van Niek en kijk daarmee of het verbruik stabiel blijft.

Regio voor ophalen is Drente/Groningen/Overijssel en wellicht Friesland/Gelderland. Maar misschien in overleg wel wat meer uit de buurt.

Alvast bedankt!

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Jules,
    Kijk eerst even hier:
    http://www.biomotors.co.uk/CarsVansV.html#Vw

Dan kun je zien of je een 1 of een 2 tanker nodig hebt
  • Ehm ok, er staat voor mij 1 tanker maar ik wil gaan voor een tweetanksysteem.

Met twee tanks heb je altijd nog diesel aan boord voor als het ppo filter verstopt raakt.
    En daarbij is tweetank makkelijker, geen gedoe met extreem elektrisch voorwarmen voor het starten en het gedoe met starten op ppo.

Een 1 tanker is in mijn beleving meer voor gevorderden.

WW is besteld op ebay, nu nog twee siraikleppen.

Plantomot, is dat af te halen in Den-Helder?

Grtz Marijn.
  • wodanwodan Super Moderator
    Ik blijf bij mijn stelling dat je eerst moet zorgen voor een tiptop motor voordat je naar PPO overgaat,
    dat olieverbruik dus eerst aanpakken. Plantomot gaan gebruiken allemaal goed en wel, maar dat is geen
    behandeling van het probleem maar eerder een soort van symptoombestrijding.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    ACL kleppen kosten de helft van de Sirai's en zijn net zo goed.
    Ben alleen ff vergeten welke duitse webshop deze verkoopt.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Dat was Dieselumbau.de, maar de shop is al een tijdje off-line.

Of anders kan je het proberen rechtstreeks bij de fabrikant: http://www.aclsolenoidvalves.com/
    Het is de series 320.
    Kan je nog wel helpen aan een tankje (ong. 40 liter). Siraikleppen zijn inmiddels weg. Voorfiltertje wel beschikbaar. Plantomot alf te halen in Den Helder of (na bestelling) in de betuwe.
    In plaats van driewegkleppen, kan je natuurllurlijk ook werken met kogelkranen in de cabine. Niet gelikt maar wel functioneel.
    Ik sanp dat je voor een tweetanker gaat: technisch veel leuker. Toch zou ik, gezien de conditie van je motor kiezen voor een eentanker: minder investering. Werkt dat goed, kan je altijd overstappen naar een tweetanker.

• edited June 2014
    Mmm twijfel twijfel. Nouja die ww moest er toch komen dus dat is prima. Maareh 1 tanker, koud starten op ppo...  dat weet ik niet. Als ik alvast de ww installeer kan ik mss al wel 50% gaan rijden, zeker met de zomer in aantocht. Maarja dat koude starten he.

3 weg kogelkranen heb ik ook al aan gedacht. Alleen niet veel goedkoper dan elektrovalves. Zie ze vooralsnog niet goedkoper dan 35 €.

Anders gewoon met 4 stuks 2 weg kranen en twee t-stukken.

Wordt vervolgd..

Grz Jules.

• udoudo Super Moderator
    Jules said:

Mmm twijfel twijfel. Nouja die ww moest er toch komen dus dat is prima. Maareh 1 tanker, koud starten op ppo...  dat weet ik niet.

De filterverwarming helpt niet bij het starten.
    De brandstof moet al vloeibaar genoeg zijn, de filterverwarming gaat aan gelijk met de motor om daarna het filter relatief vlot warm te krijgen.
    Voordat de koude massa van het blok  warm wordt (door de warme brandstof of van zichzelf) duurt het nog even.
    Langer voorgloeien helpt wel bij koud starten.
    Udo,
    niet helemaal juist: filterverwarming (elektrisch) zet je tien minuten voor het starten aan, dan is de brandstof in het filter heet. Als de leiding tussen filter en injectiepomp kort is, is dat voldoende om na het uitgaan van de nagloeier warme branstof in je IP te krijgen.
    Waarom 1-tanker voor Jules ?? Het is een ouwe bak met waarschijnlijke een gare motor. Niet teveel aan investeren dus

Niek
  • udoudo Super Moderator
    De filterverwarming gaat hier voor zover ik weet alleen aan als ik de motor start.
    E.e.a. is dan in een paar minuten heet.
    Vandaar de beschrijving zoals het is.
    En dan nog: er zit nog een leiding tussen filter en (koud) motorblok...
    Ja Udo, maar er zijn ook filterverwarmers, die werken als de motor niet loopt
  • Yes! Eindelijk iets gevonden:

http://www.ebay.de/itm/Elektro-Magnetventil-1-4-3-2-Wege-12-V-DC-POL-1-/201116211737?pt=DE_Autoteile&hash=item2ed375da19

Zou dit wat zijn qua kwaliteit? Lijkt merkloos.. is wel 1/4 " en niet zo duur als die andere dingen die bovendien bijna niet te krijgen lijken te zijn. ACL geprobeerd via de website, geen reactie.

• Beste mensen, iemand een idee omtrent bovenstaande? Zou er graag twee bestellen maar wil geen troep kopen. Lijkt dit betrouwbaar spul voor de ervaringsdeskundigen hier?

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    Die had ik ook. Houd er wel ff rekening mee dat de uitloop aan de bovenkant 1/8 draad heeft, vrij klein dus. Die moet je dan voor de dieselkant gebruiken. Voor de rest prima ventielen.
  • Dank! Klopt het dat pijpje met G 1/8 draad een binnendiameter heeft van 8.8 mm? Na lang zoeken gevonden.. Of wat is bij jou de binnendiameter daarvan? Wel groot genoeg voor normaal dino bedrijf dus?

Grtz

• wodanwodan Super Moderator
    Binnen diameter zal rond de 6mm liggen.
  • edited July 2014
    Zit nog even terug te lezen. Niek, auto ziet er misschien oud uit en.. is het ook. Maar technisch tip top. Behalve de deuren, hemeltje, dakraam en.. ok de motor. Laat ik zeggen, een auto met potentie. ;-)

Motor loopt ondanks dat zeer lekker, en trekt met die koudeluchtinlaat nog beter dan standaard.

Wat je zegt zit wat in, om eerst te kijken hoe met met 1 tank gaat. Maar de bedoeling is toch er een keer een gezonder blok in te gooien en dan heb ik de spullen alvast. Ik ga vanaf 1 september ongeveer 170 km per dag rijden en het zou toch zonde zijn om dat allemaal op dino te doen. En in de winter als we die ooit nog krijgen is het wel fijn om op dino te kunnen starten. Geen zin in gesodemieter om 7.00 uur 's ochtends met voorgloeien en voorwarmen ed. Kan je automatiseren maar dat vergt ook een investering.

@ Easy, dat ging dus wel goed met die 6 mm? Komt me toch wat dunnetjes over..

Eens uitzoeken wat het opzuigdebiet is bij +- 3500 toeren en dan kijken of je dat door 6 mm kan jagen.

Groetjes Jules.

Btw huidig olieverbruik +-1200 km/l

Ja 6 mm is wel ok voor diesel. De binnen diameter van een volledige dieselleiding is toch ook iets van 4 mm.
    Als je je auto kunt aansluiten op 220 volt is een hotfrog voorverwarmer nog niet zo'n dure oplossing. Timer ertussen. Voordeel: auto en hele motorblok is lekker warm als je instapt. In de hotfrog zit een verwarmingselement en een pompje dat het koelwater rondpompt.
  • Mmm dat klinkt als een leuke optie. Blok zal je ermee wel niet warmer dan 15 a 20 graden krijgen? Gezien het enorme oppervlak ervan. Grtz
    Afhankelijk van de tijd, die je gebruikt om het zaakje op te warmen. Ervaring Nico: na twee uur is het zaakje zo warm, dat de kachel lekker warme lucht blaast. 50 graden moet het dan wel zijn.
    Als het vriest warmt mijn hotfrog het koelsysteem binnen een half uur op naar 50 graden. Het is dan meteen starten.
  • Haalt Nico die dingen nu al op in China of is het nog niet zover en ..,....€€€???
    Nee hoor, je kunt ze gewoon in NL kopen.
  • 'K zal wel ff googelen.
    Dank,
  • Ik heb een Citroen Berlingo uit 2000. daarin zit een complete PPO set ingebouwd van / door Elsbett. 
    De auto zelf doe ik weg als onderdelen-auto. motorisch is hij nog goed, maar verder mankeert er teveel aan om nog op te lappen voor de keuring. 
    Wie heeft er interesse?
    Geert, 06-19820429
Sign In or Register to comment.