Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Even voorstellen #2

2»

Comments

• Owww, met attach a file! ;-)

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2015
    :-@

Leuke foto's. Heeft deze nog een voorkamer?
    Als de verstuiver een beetje dicht komt te zitten dan kan hij werken als lasbrander :(

Herman
  • Jes, indirect injection.
  • Hallo weer opnieuw,

Het begint nu toch wel te kriebelen en wil eigenlijk wel met ombouwen beginnen. Maar ik zit nog met het idee van tsja mmmz hoe goed zijn mijn verstuivers.

Oke ik weet dat voor uitsluitsel moet je ze eruit schroeven en laten testen. Maar in mijn geval, als de motor stationair draait en geef wat gas bij warme motor dan zie ik geen spoor van rook. Kan ik op basis daarvan wellicht voorzichtig 'globaal' afleiden dat de verstuivers wel 'redelijk' ok zijn?

Motor trekt ook lekker enzo, loopt verder goed.

En nog ff vraagje over olieverbruik. Ja alweer.. Heb dus nu een turbo, en merk een olieverbruik van 0.4 liter op 1100 km. Heb de inlaatslang na de turbo losgehaald en die is 'aardig nat' van binnen. Kan 'aardig nat' een zodanig olieverbruik tot gevolg hebben? Of is een beetje olie in de slang na de turbo normaal.

Alweer bedankt voor de reacties.

Groetjes Jules.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2015
    Is allemaal vrij 'normaal'. (Qua olieverbruik)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Verstuivers zijn rot. Wat je ziet op de zuigerrand is het afbranden van Aluminium door een gebrek aan koeling. Dit aluminium komt tussen de zuigerveren te zitten waardoor de smering ter plekke niet meer aanwezig is waardoor de zuigerrok in loopt. Hoe zien je cilinderwanden er daar ter plaatse uit?
  • Ja dat was een van mijn vermoedens. Cilinderwanden hebben wel verticale strepen maar niet enorm ingevreten. (op het oog) Staal is natuurlijk wel harder dan dan allumium dus mss minder vatbaar voor invreten van een zachter metaal. (?) Hoonsporen waren iig wel volledig verdwenen, veel verticale slijtage.

Toch wel een idee om met m'n ' nieuwe' motor een keer naar de verstuivers te kijken voordat we dit soort dingen gaan krijgen.

Okeej wordt vervolgd.

• Hoihoi,

Ja dus ik heb er nog maar een zuigdieselmotortje bijgescoord want het spul wordt in de toekomst alleen maar schaarser is mijn idee. En met het oog op experiment lange termijn oliestoken. Dus natuurlijk uitgebreid gecheckt voor ik m'n kocht. Alleen, waar je dan niet aan denkt is ff het luchtfilter lostrekken. Blijkt dat er achter het filter meer zand te zitten dan voor het filter! Inlaatspruitstuk eraf, en in de inlaatkanalen voelt het ook wel zanderig. Nu is ff mijn vraag hoe ik dit aanpak, met een doekje de inlaatpoorten zoveel mogelijk schoonmaken en de rest met een interne (XADO) schoonmaakbeurt doen, of olie/dieselmengsel de cilinder in spuiten dan kan het langs de zuigerveren naar onder zakken(beetje krukas draaien met sleutel) Zand in de cilinderruimte is niet echt fijn maar ik heb niet het idee dat het zooooveel kwaad kan, als je het tenminste opruimt. Iemand dit euvel weleens bij de hand gehad?

Grtz Jules

• NiekNiek Super Moderator
    Kop eraf, carterdeksel eraf en wassen, wassen, wassen, wassen, wassen. Al het zand moet eruit !!!
  • wodanwodan Super Moderator
    Als er iets is wat niet in een motor hoort, is het wel zand.
  • edited March 2015
    Ok, dan kan ik denk ik net zogoed de zuigers eruit halen en schoonmaken. Kan je die gewoon weer terugplaatsen (met zo'n terugplaatstool, of zonder) zonder dat je nieuwe zuigerveren moet plaatsen? Zit je zeker ook aan nieuwe lagerschalen vast grmmbll

Tnx..
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Je hebt idd een zuigerverentang nodig voor het terug plaatsen. Lagers mits goed kan je gewoon terug plaatsen. 'T is toch nog een hele operatie om het zand er uit te krijgen om maar niet te spreken van de kosten. Je zal ook de kop moeten lichten en een nieuwe koppakking plaatsen.
  • edited March 2015
    Goedenacht,

Klopt, is wel bewerkelijk. Maar qua kosten alleen koppakking en bouten. En keerringen want hij ligt er nu toch mooi bij. En ik doe alles (natuurlijk?) gewoon zelf (tegenwoordig) Enne koppakking preventief vervangen uberhaubt soms wel een idee? Want als ie je onderweg doorbreekt heb je kans op motorschade, kromme cilinderkop, afslepen waar je dan ook weer kosten aan hebt.

Even voor het verhaal, de inlaat is geen zandbak, maar als ik er met m'n vinger inga dan voel ik gewoon wat korrels. Toch genoeg om er van wakker te liggen :)

Groetjes!

• Hoi.

Laatst ook een hotfrog aangeschaft. Ben bezig deze te installeren. Alleen ik loop tegen het volgende aan. Ik zie voor de hotfrog ondanks de enorme motorruimte geen andere plek dan een stuk metalen kvs leiding (origineel). Ik zal deze moeten doorzagen en de hotfrog daartussen zetten met een stukje slang als verbinding. Echter aan het uiteinde van die metalen leiding zit natuurlijk zo'n plaatselijke verdikking  zodat de slang stevig vast komt te zitten, maar als ik die buis doorzaag dan heb ik die dus niet meer. Wie met ervaring kan mij zeggen of ik die slang gewoon daarop vast kan sjorren met desnoods 2 slangklemmen of is de kans groot dat ie er affloept onderweg van A naar B. 

Bedankt voor de wijsheid.
  • Mmm.. een snijring erop solderen misschien? Als je die los kan krijgen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2015
    Hangt je metalen stuk leiding tussen 2 slangen in?
    Anders er tussenuit halen, en zelf ff een stuk pijp zoeken wat goed in de slangen past zodat je daar de hotfrog tussen kunt zetten.

hoe strakker je slang om het metaal zit hoe beter. Te los gaat altijd lekken of loskomen.
  • Hoi,

Dat metalen stuk is een apart stukje bochtenwerk, vastgeschroeft tussen bak en motor en voorzien van massalus van accu en nog een aftakking naar exp tank. Die kan ik er niet zomaar tussenuit halen. Het maakt deel uit van retourcircuit van interieurkachel. Aan het eind zit de retourslang naar de waterpomp. Die wil ik lostrekken, hotfrog aan ene kant in de slang en dan pijpje wat inkorten zodat daar de hotfrog tussen kan. Dan nog een klein stukje slange van 5 cm ofzo voor tussen hotfrog en einde pijp (nu dus zonder 'kraag')

Zet dan ff 2 T stukken tussen de slangen en zet de hotfrog daartussen, kan je dat metalen stuk laten zitten, en komt ie daar dus parallel tussen te staan ipv in serie.

Anders plaats eens een foto van onder de kap, is mischien handiger....
  • Ja, zal ik eens doen. Maar wil de hotfrog juist in serie met kachel zodat ie niet afslaat als de rest geen (minder) flow heeft. Stuk pijp is het enige gedeelte dat horizontaal zit dus daarom op die plek.

Serie of parallel maakt geen f#ck uit Jules!

Heb zelf 6,5jr gereden met een WW die parallel in het circuit zat.
    Voordeel is zelfs dat je er nog 1 of 2 kogelkranen tussen kunt zetten mocht je dat willen.
  • Mmm ik knutsel wel wat. Kun je vertellen waarom je de hotfrog uit het circuit zou willen sluiten dmv kogelkranen?

Mag toch gewoon een flow door zijn tijdens het rijden?

WW komt bij mij inderdaad wel parallel aan kachelcircuit.

edited October 2015
    Is voor die hotfrog idd niet interessant, en mag gewoon flow door idd.
    Voor een ww wel als je een 1-tank systeem hebt, omdat je dan als je geen ppo/apo voorhanden hebt je de diesel niet opwarmt.
    Warme diesel smeert namelijk stukken minder.
  • Okeejj nou  bedankt voor 't meedenken. Ik zal er eens vaart achter zetten voor een montage in de kleine uurtjes na het werk.

Kwa WW wil ik inderdaad naar een tweetanker toe.

Dus na de hotfrog komt de WW. (qua volgorde van klusjes) Ik heb een WW met daarop verchroomde tulen gek genoeg. Kan dat voor de ppo denk je?

edited October 2015
    Ja had ik ook toen, dus geen probleem.
    Succes met de montage!
Sign In or Register to comment.