Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vito 108 CDI op biodiesel

NiekNiek Super Moderator
edited February 2014 in Mercedes
This discussion was created from comments split from: ppo in ml270cdi.

Comments

• Hallo allemaal,

Als bezitter van een Vito 108 cdi volg ik dit met inetersse. Is er inmiddels al meer bekend over het gebruik van B100 in de commonrail van mercedes. 

Graag jullie ervaringen ?

bij voorbaat dank.

Jeanot
  • Ik heb aardig wat kennissen die op een mix rijden van Diesel met B100 of Diesel met 70%PPO/20%B100/10%Elixer. De bijgemengde percentages lopen enorm uit een want de ene motor is de andere niet.
  • Joep PPO Newbie
    Ben wat aan het experimenteren en hij loopt niet verkeerd. Wat ik zo gevonden heb op internet is dat het met een cdi heel goed kan. Wel een 2 tanksysteem als je op 100% wil rijden. Ik heb wat alternatieve olieen gebruikt en heb altijd 25% bijgemengd.
    ER, misschien jouw goedje nog eens proberen of dat een extra boost geeft.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    Joep, schroom je niet om die info en je bevindingen erover hier te posten.
  • wodanwodan Super Moderator
    Het is meestal niet het cdi systeem dat geen ppo aankan, wel de egr en dpf die dicht- of aankoeken.
  • Joep PPO Newbie
    Ja, ben ik ook bang voor. Hij geeft zwarte pluimen, misschien wat boost toevoegen.
  • Wanneer geeft hij zwarte pluimen? Dat duid op een niet volledige verbranding. Wat overigens vaak ook wel met opzet zo wordt ingesteld in het kenveld van de inspuitcomputer zodat je te veel brandstof krijgt (koeling) om te voorkomen dat je een gat in je zuiger brandt tijdens vollast.
  • Joep PPO Newbie
    Als hij even stationair heeft gedraaid en bij volle acceleratie.
  • Pluimen tijdens volle acceleratie komt zoals eerder omschreven en is dus geen probleem. Als de motor stationair draad dan gaat de ingespoten brandstof condenseren op de zuigerkop omdat deze koud is. Wanneer men dan gas geeft wordt een deel half verbrand de uitlaat in geperst wat resulteert in een roet wolk. De rest gaat langs de zuigerveren het carter in en bij PPO is dat niet zo best omdat de PPO niet meer uit de motorolie weg dampt wat uiteindelijk resulteert in bananenvla in het carter.

Het is dus zaak om onder alle omstandigheden er voor te zorgen dat je mengsel in een fijne mist verstoven wordt om een volledige verbranding te bewerkstelligen.
  • Joep PPO Newbie
    Ben ook gestopt met experimenteren, alleen nog in mijn oude G. Wel de moeite om je elix eens te proberen.
  • Joep, heb je ook 100% biodiesel geprobeerd, want dat moet kunnen?
    Drivertje
  • Joep PPO Newbie
    Nee, daar heb ik wel aan gedacht om het zelf te maken. Het spul is me toch te link.
    Joep said:

Nee, daar heb ik wel aan gedacht om het zelf te maken. Het spul is me toch te link.

Wat vind je link, het gebruik om op te rijden of het vervaardigen?
  • Joep PPO Newbie
    Het vervaardigen en om te kopen te duur. Een liter diesel komt de helft van terug, btw en inkomstenbelasting.
  • Een andere manier is dat je de auto prive gaat rijden. Je schrijft dan kilometers en mag je jezelf belastingvrij 19 cent per kilometer uitbetalen. Op die manier ga je geld verdienen. Stel je auto rijdt 1:10, je koopt een liter biodiesel voor 1 Euro, je betaald jezelf 1,90 Euro dus heb je 0,90 cent verdiend. Komt nog bij dat als je je prive auto zakelijk gebruikt je 50% van de BTW op onderhoud en onderdelen zakelijk mag opvoeren/terugvorderen.
  • Joep PPO Newbie
    Kilometerregistratie? Liever bijtelling van een auto die nu dankzij Weekers waardeloos is. Dan btw 100% terug op alles en ook de IB. Heb juist een ritje van 3300 km met de priveauto achter me, maar moet de deklaratie nog invullen. Lastenverlichting ben ik naar op zoek. Ook op administratief nivo. Toch bedankt voor de tip ER, maar voor mij niet passend.
  • 'T blijft een rekensom. Voor mij is het geen optie om de auto op de zaak te hebben omdat ik mijn GPO zelf maak.

Ik begrijp heel goed dat mensen PPO willen rijden om geld te besparen. Wat mij vooral aanspreekt is o.a. de techniek en het feit dat de gevestigde orde geen geld meer verdiend aan de brandstof die ik gebruik en mede daarmee de onafhankelijkheid die ik mijzelf verwerf.
  • Joep PPO Newbie
    Daar zou ik je nog een tip aan de hand kunnen doen, maar dat zou per pb of in een persoonlijk gesprek zijn.
  • Uiteraard
    ;)
    Joep said:

Daar zou ik je nog een tip aan de hand kunnen doen, maar dat zou per pb of in een persoonlijk gesprek zijn.

Dat wijst in de richting van een bezoekje tijdens een meeting :)
  • Joep PPO Newbie
    Net als met zoveel dingen zal het wel bij willen blijven. Ik hoop dit jaar wel mee te doen en houd het in de gaten.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    Joep riteregistratie via Trackjack! dat werkt simpel. Ik doe het nu twee maanden, elke twee drie dagen even inloggen om je ritten eventueel van zakelijk naar prive over te zetten. naar de Vomar, en de Aldi valt namelijk moeilijk te declareren. Soms wel hoor, koffie en wc papier halen bij de Vomar of de Lidl hoort natuurlijk ook als zakelijke rit. :-)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Heb ik ook wel es naar zitten kijken maar omdat het een online systeem is waar je voor moet betalen heb ik het anders gedaan. Ik doe de km registratie gewoon in een Excel file en betaal mijzelf dan elke maand de gereden kilometers uit, simpel en doeltreffend.
  • Joep PPO Newbie
    Ik ben vanaf vanmorgen 5.15 bezig en heb net de laatste offerte voor vandaag weggedaan. Ik dacht niet dat ik nu nog aan ritten administratie ga beginnen.
Sign In or Register to comment.