Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Volvo V70; 2.4 D

Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
edited September 2013 in Overige merken
Op 5 juli 2013 heb ik een Volvo V 70 met 285.000 km. gekocht.
Na het afkeuren van de Xantia met 475.000 km. op de klok wilde ik, na 45 jaar Citro

Comments

  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited August 2013
    Eigenlijk wilde ik er nog een foto bij.


    [URL=http://s155.photobucket.com/user/douwejr/media/Volvov70.jpg.html]

    Douwe
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2013
    Qua wisser: de zekering is nog goed?
    Komt er spanning op de wissermotor als je de wisser inschakelt?
    De computer is denk ik meer voor motorische zaken, of is dat bij Volvo nog meer geintegreerd?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Douwe,

    Gefeliciteerd met je nieuwe auto.

    HQ-racing weet behoorlijk de weg in Volvo-land en kan je wellicht verder helpen op het gebied van uitlezen van computer en de prijsbewuste aanschaf van onderdelen.

    De 2,5 TDI V70 heeft een VW/Audi blok.

    Is het 2.4D blok ook een motorblok wat bij een andere fabrikant ingekocht is?

    Groeten,
    man@work
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2013
    Douwe,
    eerst even checken of je ruitenwissermotor nog stroom krijgt. Als dat niet zo is, check de zekering. Als dat wel zo is, kan het motortje kapot zijn.
    Ik heb inmiddels een Haynes boek aangeschaft. Ik heb ook een digitale versie, maar mijn OS van mijn PC is daar niet geschikt voor. De digitale versie mag je van mij hebben.
    En als je wat tijd hebt: verplaats het brandstoffilter naar de motorruimte en vervang hem door een goedkopere.
    Als je zonder filterwissel bent thuisgekomen had je kennelijk een schone tank.

    Niek
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Mooi ding Douwe,

    Succes.

    Herman
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited August 2013
    Mooie auto een beetje aan de kleine kant.

    Good luck.

    Aurelius
  • carl PPO Addict
    edited August 2013
    Gefeliciteerd , Douwe

    En dat je minstens evenveel ppo kilometers mag maken dan je vorige wagen.
    Knappe kar !!

    grtjs carl
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    Knappe bak Douwe. Veel plezier d'r mee.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited August 2013
    Dank voor de vele reacties en de goede wensen. De auto moet zich nog bewijzen maar ik heb goede moed.

    @ Udo: Ik ben vanavond nog even in het zekeringenkastje in de kofferruimte gedoken en weer gezien, met een spanningzoeker, dat de zekering goed is en stroom doorlaat. Verder weet ik het ook nog niet. Toen ik de wisser per ongeluk aanzette, 4 weken geleden op weg naar Niek, piepte hij en stopte op een gegeven moment. Ik dacht, na allerhande knopjes ingedrukt te hebben dat ik het 'uit' knopje had gevonden en hem uitgeschakeld had. Hij bleef wel een paar graden voor 'horizontaal' staan maar wist ik veel. De volgende keer dat ik hem echt nodig had weigerde hij nadat ik het 'juiste' aan- en uit knopje had gevonden. De verkoper zei dat het of de zekering was, of een kapotte motor of een kapotte kabelboom.
    Ik heb geen idee of de computer alleen voor motorische zaken is.

    @Man@work: Ik zal eens voorzichtig HQ-racing benaderen om e.e.a. te bepraten.
    Ik heb geen idee waar het motorblok vandaan komt. Volgens mij is het type D5244T (?)

    @Niek: Graag maak ik gebruik van je aanbod om de digitale versie over te nemen. Als je in de buurt bent, kom ik wel even langs.
    Ik heb nog steeds geen filterwissel gedaan en hij trekt nog als een lier dus ....... schone tank?

    Moet de EGR ook afgesloten worden en moet er ook plantaardige motorolie in het blok de volgende keer als er olie ververst moet worden en moet ik wachten tot de boordcomputer dat aangeeft of gewoon 10.000 km. aanhouden.

    Vele vragen ....

    Douwe.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    [QUOTE=Dappere Douwe;68365]...Moet de EGR ook afgesloten worden en moet er ook plantaardige motorolie in het blok de volgende keer als er olie ververst moet worden en moet ik wachten tot de boordcomputer dat aangeeft of gewoon 10.000 km. aanhouden...

    EGR zou ik zeker afdoppen maar houd rekening met het motor management systeem, dat kan bij de wat nieuwere auto,s tegen gaan stribbelen. In dit geval zou ik zeker even contact opnemen met HQracing.

    plantaardige motorolie bestaat niet, het is een gemodificeerde minerale olie die in staat is d.m.v. dope's resten onverbrande koolwaterstoffen vanuit plantaardige olie op te nemen. Zit er nu een synthetische motorolie in je motor dan kan je deze motorolie niet gebruiken, bij mineraal wel.

    Verversingsinterval is een wassen neus. Ik heb met mijn TDS aantoonbaar 85.000 kilometer gereden zonder motorolie te verversen, na die 85.000 zaten de zuigerveren vast. In jou geval op PPO of Biodiesel, en voor de zekerheid zou ik gewoon de 10.000 kilometer aanhouden en niet naar de boordcomputer kijken, die is afgeregeld op Dino.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Douwe,

    Mooie wagen, wel groot. Ik zou met PPO pensioen gaan en genieten van het 2N-Excellent gevoel gaan beleven.

    Met biodino geen zorgen om ombouwtechniek. En toch plantaardig dieselen.

    TIm
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    +1 :)

    Herman
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited August 2013
    Sterk spul he Douwe haha
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited August 2013
    :) :) :)
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    achterruitenwissers...soms zekering, soms motor zelf en soms de kabelboom .kabelboom is meestal in het "slangetje"tussen achterklep en carrosserie..daar wordt de draad constant bewogen/gebogen en daar breken ze dus vaak.
    Gezien dat ie steeds trager ging en zo gestopt is... lijkt het eigenlijk nie op bedrading.. eerder zekering door , door te hoge stroom..of motortje verbrand. Kun je makkelijk bij het motortje? Anders kon je eens ruiken of ie verbrand ruikt. Anders kwestie van meten en puzzelen.
    Gelukkig achter en nie voor :)
    Wel een mooie bak trouwens.
    Motor lijkt een volvo motor te zijn... distributie en koppakkingen worden bijv enkel op Volvo's gebruikt. Distributie overigens gelijk aan die van de 2.0D dus das een blok uit dezelfde familie zo te zien.

    Greetz!
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited September 2013
    Hij piepte nog wat en heeft toen de geest gegeven? De zekering is nog goed geloof ik. Ik heb aan 2 kanten gemeten met een 12 V. spanningszoeker dus ..... De achterbekleding zal er wel af moeten ben ik bang. Maar .... ik krijg misschien het digitale Haynes werkplaatsboek van Niek dan kan ik e.e.a. eens bekijken en dan achter onderdelen aan gaan.
  • Gelukkig heb ik jullie weer gevonden. Zomaar, een paar dagen geleden, weer eens gekeken of het PPO forum weer in de lucht was en ja..... gelukkig. Ik heb geprobeerd om weer een beetje op de hoogte te komen van wat-er-allemaal-speelt. Ben nog een beetje verdwaald op het forum en weet nog niet goed waar alles is maar dat komt wel weer.

    De V70 heeft ondertussen +313.000 km. op de teller. Voorzichtig begonnen met Biodiesel kwam daar abrupt een einde aan toen ik strandde op de A50 op weg naar Tuitjenhorn om Sinterklaas te gaan vieren met mijn familie. Hij ging in 'noodloop'. Na 2 u. wachten op de WW werden we begeleid door de monteur naar WW station in Wolfheze. Hier kregen we een enorme preek hij slecht het toch was dat er 'verkeerde brandstof' was getankt. Duizenden €€€ zou het me gaan kosten als ik zou doorgaan met het tanken van Biodiesel in een auto en dan vooral een commonrail. Ik reed op dat moment geloof ik op 90%. We zijn met de staart tussen de benen en het schaamrood op de kaken vertrokken. We hebben het niet gehaald om die avond in Noord Holland te komen :(((
    Gelukkig heeft Nico een ander filterhuis gemonteerd. Voorverwarmd door een gedeeltelijk kortgesloten retour, op een nieuwe plek onder de motorkap ipv voor het rechter achterwiel. Ook kan ik nu zelf goedkopere filters plaatsen. 
    Helaas was ik 'even' genezen van de Biodiesel maar toen het weer wat warmer werd ...............

    Laatste update: Koude start na enkele dagen stil staan : "Anti skid service vereist". 2 Weken geleden een keer en vrijdag jl. weer. Het lijkt of de brandstof toevoer is afgesloten. Beide keren deed hij het spontaan weer na een uurtje wachten. Vrijdag naar het WW station in Wolfheze, ik ken nu de weg  ;(  , om te vragen of ze de auto aan de computer zouden willen hangen. Na een langdurige test konden ze NIETS vinden. De monmteur gaf 4 mogelijke oorzaken tw. 1) lekkende verstuiver, 2) haperende raildruksensor, 3) haperende retourklep in de hogedruk pomp en een niet goed functionerende BDP (?) sensor. Morgen maar eens naar de garage om eea te bepraten.

    Zover,

    Douwe.


  • NiekNiek Super Moderator
    Anti skid service vereist ?? Lijkt me een melding, die iets met je ABS of een ander stukje elektronica wat voorkomt dat je gaat slippen.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    Douwe, doe eens het eenvoudigste wat er voor de hand ligt. Vervang je brandstoffilter eens. Had ik jou er eentje reserve gegeven? En alleen met koude start? dat zou ook lucht kunnen zijn trouwens. niet ergens een slangeklem iets los? Dus even het contact aan en de banjo boven op het filter even ontluchten. als daar lucht komt, dan even alle klemmetjes nalopen.  Doe dat eerst maar even voor je het filter vervangt.
    Ik ga binnenkort bij M@W de V70 een ander filter plaatsen. Bij een klant uit Den Helder werkt het nog steeds perfect. Drivertje
  • udoudo Super Moderator
    Heeft de V70 een opvoerpomp bij de tank?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    "Anti skid service vereist" heeft niets met het motor management te maken. De storing komt hoogstwaarschijnlijk van een vervuilde ABS sensor op 1 van de wielen.

    Die sensoren zijn magnetisch en trekken vuil aan waar ijzer in zit (van je remschijven en blokken) en dan gaan ze verkeerde signalen afgeven.

    Dus ff alle wielen er af trekken, sensoren schoon maken en kijken wat ie doet.
  • @ Niek: Volgens de WW en de monteur van garage Westerhof in O'beek gespecialiseerd in Volvo was het een brandstof probleem toen ik het hele verhaal vertelde vanmorgen vroeg. Dit type heeft vaker last van lekkende verstuivers rond de 3-ton. Ik ben maar gelijk naar een pompenspecialist gereden tw. Smits in Ede, waar de garage ook altijd pompen heen brengt, en heb een afspraak gemaakt voor volgende week wsd. om de verstuivers te laten testen. Kosten €125,- incl. BTW. Mocht het dat niet zijn is het misschien toch goed om ze even te controleren.

    @Drivertje en Udo: De aanvoer voor het filter losgemaakt, contact aan (dan werkt de brandstofopvoerpomp in of bij de tank), fles eronder en er kwam een mooi straaltje in. Toen het zelfde met de afvoer. Ook weer een mooi straaltje. Na montage weer geen resultaat. Toen het filter bypassen, weer geen resultaat. Half uurtje gewacht ......... Tik, lopen.............??????????? Nou zeg het maar. Heb dus geen filterwissel gedaan ook omdat hij er nog maar een paar duizend kms in zit na jouw filtermontage. Nog heel veel dank daar voor en het filter kennelijk niet dicht zit. 
    Ook vroeg de monteur of ik hem weleens door trok tot tegen het rode toeren gebied. "NEE" was mijn overtuigende antwoord. 'Zonde, durf ik niet, motor barst uit elkaar, zo gaat hij nooit 5 ton + mee, te veel lawaai uit het vooronder ...........' zei ik met een piep stemmetje. "FOUT, dan komt er allemaal roet in het systeem". Shit weer niet goed dus, moed bij elkaar geschraapt en de A50 op en blazen tot bij het rode gebied (verder durfde ik toch niet)............. Er kwam eigenlijk helemaal niet zoveel roet uit de uitlaat???????

    @Easy rider: Volgens het Haynes Owners Workshop Maual op blz.9*12 komt er een melding op de display van de ECM als er een storing is in het ABS systeem. Remmen en rijden blijft gewoon mogelijk alleen het ABS systeem werkt niet meer.
    Citaat: Should a fault develop in the system, the ECM illuminates a warning light on the instrument panel and disables the system. Normal braking will still be available, but without the anti-lock function. In the event of a fault, the ECM stores a series of signals (or fault codes) for subsequent read-out using diagnostic equipment. Einde citaat.
    Toen ik na de 2e storing bij de garage van de WW in Wolfheze was en de V70 aan de diagnose computer hing gaf hij nergens een melding van .........???????

    Wat ik denk begrepen te hebben is dat de raildruksensor gelijk na het omdraaien van de startsleutel het systeem controleert op druk. Te laag is 'brandstof aanvoer afsluiten'. Als hij warm is en ik tik-starten doe gebeurt het wel vaker dat hij een klap geeft en dan afslaat. Ik moet dan opnieuw starten. Misschien heb ik dan te snel gestart en was de druk in het systeem nog niet voldoende??????????

    Douwe.









  • NiekNiek Super Moderator
    @Douwe: je moet ergens in het systeem lucht hebben. Pomp aanzetten en kijken of er ergens lucht uitkomt is een ovoldoende test. Als de motor veel moet trekken kan hij een minuscuul beetje lucht meetrekken. Omdat je nu een half kortgesloten retour hebt kan die lucht in het systeem blijven hangen. Trek nog even de klemmetjes van leiding bij het oude brandstoffilter na. Als je verstuivers goed zijn en je weet zeker dat je geen lucht binnen krijgt zou je moeten checken of de injectiepomp niet lek is. Dat zou ik pas als laatste doen, want dan wordt je auto opeens meer geld waard.
  • De koude start, gister had hij nog gelopen gaf vanavond weer het zelfde probleem met de zelfde melding. Na een half uurtje wachten startte hij weer als normaal. (Hoe zet je een smiley neer die het ook niet meer weet????????) De keren starten daarna waren geen probleem. Koud gebeurt er iets????????
    Ik heb nog een keer geprobeerd de ECM voor te wezen door zeer snel te starten. Hij draaide 3 sec. en viel toen uit.
    Niek ik zal er morgen eens onder gaan liggen, lekker in de regen, en de klemmetjes controleren. Nico heeft alleen het filter uit het huis verwijderd en is niet aan de klemmetjes (soort snelsluiters met aan de aan- en afvoer verschillende diameter. De mannetjes zijn recht en glad met bijna op het einde een kleine verdikking soms ook wel te zien op bepaalde filters) geweest.

    Douwe

  • NiekNiek Super Moderator
    @Douwe,
    Als je toch in de garage bent, laat het oude filterhuis er onderuit halen en doorverbinden met een slangetje. Kan best zijn, dat er in het oude filterhuis nog wat lucht zit.
    Niek
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    Nee klopt Niek, ik heb geen klemmetjes los gehad, maar Douwe je zou een kunnen proberen de pot wat vaster te draaien van het oude filter. dat heb ik voorzichtig gedaan, maar controleer dat even Douwe. Het is een plastic potje met een O-ring. als de ring niet goed zit of lekt heb je natuurlijk het zelfde. 
  • Gistermorgen op mijn oude fietsje, een Magneet Sport en al 50 jaar in mijn bezit, naar de garage gefietst. Het is maar 5+ km. dus dat red ik net en het schijnt gezond te zijn. Ik heb oa. gevraagd. Heeft de Anti Skid melding iets te maken met het brandstof systeem. Ze antwoordden dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt, maar waarom dat dan bij mij wel zo was, was hen een raadsel. Volgende vraag was of het iets te maken zou kunnen hebben met de sensors van het ABS. Zou kunnen maar dan sluit hij de pomp niet af en dan zou er een permanente melding komen. Volgende was of het iets te maken kon hebben met de centrale voorwielbout, had ik ergens gelezen op het www. Zou ook kunnen maar weer ......... dan sluit hij de pomp niet af.
    Ik naar huis. gelukkig was het droog dus eerst onder de auto bij het rechter achterportier voor het achterwiel waar het brandstoffilter zat. Alles zat vast, heb het potje gevoeld of het vast genoeg zat, aan- en afvoer aansluitingen gecontroleerd maar alles zag er goed uit en geen sporen van lekkage, lucht of wat dan ook.
    Toen de motorkap open en alle aansluitingen nagetrokken die van en naar het nieuwe filterhuis lopen en inderdaad zaten wat leidingen losser of in ieder geval kon ik ze een halve slag vaster draaien. Sorry Nico had je beloofd dat eerder te doen :(  en ......... vergeten of geen zin. Volgende keer zal ik beter luisteren ;) 
    Daarna het contact aangezet en het ontluchtingsschroefje op het filterhuis los gedraaid. Er kwam gelukkig alleen brandstof. 
    Als laatste de centralemoer/bout gecontroleerd in de voorwielassen. Een zat vast de 2e zat los dus die met dop 14 (lullig boutje voor zo'n belangrijke bevestiging hij houdt per slot van rekening de aandrijfassen op zijn plek) vast gezet en naar de garage gereden om hem met de momentsleutel na te trekken.

    Ben benieuwd. Gisteravond voor het starten was er geen melding en heb +/- 40 km. gereden zonder problemen. Vanmorgen alleen het contact aan gezet en weer GEEN melding ...... Hoop dat het lek nu boven zit.

    In blijde verwachting,

    Douwe.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    Hoop dat het lek nu boven zit. :)

    Hoi Douwe,

    Hoop dat je helemaal geen lek meer hebt :P

    Herman
  • :) :) :)  Hoop ik ook
  • NiekNiek Super Moderator
    klein lulligheidje, groot probleem. Groot probleem, kleine oplossing
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    Ja Douwe ik had het wel gezegd he met de montage, na een tijdje even de slangenklemmen nalopen. Wat had een hoop narigheid gescheeld :-) Maar je verhaal gelezen te hebben, was voor mij het toch wel snel duidelijk waar het probleem moest zitten. Dus niet te snel op ons mooie sapje afgeven meer he.! en ga er ook weer op rijden Douwe, wij hebben je probleem opgelost met het filter, en de oorzaak lag niet bij ons he.. Dat je je meisje niet verder wilde plagen begrijp ik, maar een beetje vertrouwen in ons mag wel hoor. 
    Drivertje
  • @Niek, Zou het nou echt in dat sullige boutje gelegen hebben? Iets van M10 die met dop 14 vastgezet moet worden? Ben in ieder geval naar de garage in Ede gereden en heb de afspraak voor woensdag afgezegd omdat ik het volste vertrouwen heb dat het nu goed komt. De man kon zijn oren niet geloven en gelooft het volgens mij helemaal niet maar ......... we zullen zien.

    @Drivertje, Zandzakken voor de deur. Ik kom eraan,

    Douwe.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Dat lullige boutje heeft dus wel degelijk met de ABS sensor te maken. ff googelen en je leest er genoeg verhalen over.

    'T is toch allemaal fijn die elektronica maar als er iets niet goed zit slaat gelijk de hele boel op slot. Vooruitgang geeft niet altijd verbetering.
  • @ ER, Zo zie je maar: "T' ien zit aan t' aar vast".
                       Het ene zit aan het andere vast. Vrij vertaald uit het West-Fries.


    vert. Douwe.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    Mooi hè, al die techniek.

    Doe mij maar gewoon een kale ouderwetse diesel. Pssst boem.

    Fijn dat het weer goed is Douwe.

    Tim
  • @Tim, Ja jammer, wat dat betreft, dat het geen Xantia is. Geen gedoe en recht voor z'n raap.......... Maar goed het probleem lijkt zich vooralsnog niet te herhalen. Vreemd hoor al die techniek.

    Toch maar weer een 'beetje' Biodiesel bijgemengd. 't Komt goed.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    Douwe gewoon 100 %, we hebben niet voor niets investeert in je filter. Het is zowat hoogzomer man!
  • :-SS
  • Woensdag is de V 70 weer APK gekeurd en goed bevonden (heb vergeten de roet uiitstoot op te vragen, sorry) alleen ....... binnen een paar duizend km.moeten er nieuwe voorbanden (nog 1,5 tot 2,5 mm.) en remblokken + schijven op :(. Heb maar alvast Michelin besteld. Kosten € 95,- per stuk incl het hele circus. Garage Westerhof is altijd bereid om de auto ergens op te halen als ik weer eens gestrand ben dus .....) 
    KM. stand is nu 320.000 km. Heb dus afgelopen jaar +/- 40.000 km. gereden met een min. van 12 km. per keer wat ik op de E-bike doe. Hij is ook ververst met Plantomot en dat voor de eerste keer. Wil weer gelijk de Xantia een interval van 10.000 km. aanhouden. Beviel goed toen (+475.000 km.) en een filter wissel afwachten ? Niek?
    Tevens moest de snaar + rollen vervangen worden (iedere 160.000 km).
    Kom ik trots met mijn 2-N stickers op de voorportieren naar de meeting in Zeeuws Vlaanderen heeft niemand ze gezien. Shit. ;)

    Zover .......,
  • NiekNiek Super Moderator
    Douwe,
    filterwissel: als je vermogen verliest is het tijd om te wisselen. Kun je makkelijk zelf doen. Altijd een reservefilter meenemen.
    Jammer dat ik je niet zag op de meeting.
Sign In or Register to comment.