Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Expertise biodiesel

NiekNiek Super Moderator
edited August 2013 in Bedrijfspresentaties
We hebben inmiddels zoveel ervaring opgebouwd met het maken van biodiesel en het bouwen van de apparatuur, dat het interessant kan zijn voor mensen om wat kennis bij ons te verkrijgen. Zeker nu veel mensen hun oude GPO stokers vanwege de MRB hun oldtimer de de deur uit gaan doen en overstappen op een jongere. Alle jongere dieselmotoren (dus ook common rail motoren) lopen op biodiesel. Daarbij is wel belangrijk, dat de kwaliteit van de biodiesel goed is. Hoe je biodiesel maakt kunt je bij ons leren. Ook hoe je een eenvoudige, maar veilige installatie zelf bouwt.

Comments

• Aurelius PPO Wannabe
    edited August 2013
    Heb bij de heren N en N al een lesje gehad ontzettend leuk om te doen een aanrader voor een ieder die er meer van wil weten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Hey Yogi,

We moeten weer naar de mannen, ze hebben weer een update.

(Lees: Ik wil weer een dag vluchten met een kale ouwe gek)

Tim
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited August 2013
    Yes fozzie bear with no hair lets do so

aurelius
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited August 2013
    imageimage imageimageimageimageimageimageimage
    foto 1 de tank na de eerste aanpassingen,foto 2 stapje verder, foto 3 testing met water, lekkages zitten we niet op te wachten.
    foto 4 vullen, via de sproeiers, foto 5 de sproeiers aan het werk, foto 6 bubbelen.
    foto 7 aftappen, fot 8 erste aftap, bah bah. foto 9 het eindresultaat.
    Ok'e, hoeveel punten van waardering gaat dit opleveren? :-)
    edited August 2013
    Niek je handtekening is incompleet!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2013
    Nu wel dan ??
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited August 2013
    Dat ziet er mooi uit jonge.
  • Joep PPO Newbie
    edited August 2013
    Ziet er goed uit! Hoe had je het uitwisselen van kennis in gedachten?
    edited August 2013
    Jep ziet er nu goed uit hoor :-)[QUOTE=Niek;68304]Nu wel dan ??
    edited August 2013
    Joep als je vragen heb stuur dan even een pb. we zijn niet moeilijk, geheimen zijn er niet. Wij gaan er van uit dat alles op het web is te vinden, dus waarom zouden wij het voor ons zelf houden? En zeker voor de veiligheid delen we graag de kennis, ongelukken willen we hier niet delen. En die zijn zo gemaakt, die mogen dan wel in het topic, mijn grootste flater, maar je kan het voorkomen.
    Drivertje & Niek
    [QUOTE=Joep;68306]Ziet er goed uit! Hoe had je het uitwisselen van kennis in gedachten?
  • Joep PPO Newbie
    edited August 2013
    Maak een aarzelend begin met ppo. De verkrijgbaarheid is een probleem en er zit een zooi dikke prut bij. Zou die geschikt zijn voor biodiesel?
    Maw wat gebruik je het beste voor biodiesel. Ben nog niet echt ingelezen (ging nog steeds uit van gpo en 2 tank voor mijn auto). Heb nog een oldtimer die ik om wil laten keuren naar grijskenteken en hier de gpo in dumpen. Filteren kost weinig tijd en dat komt mooi uit. Biodiesel kost wel tijd en extra grondstoffen. Volg jullie ontwikkelingen al wel een tijdje alsmede die van ER. Ben wel iemand van de praktijk, ik moet het zien en met iemand kletsen.
    edited August 2013
    Joep,
    beste is een afspraakje te maken. Weet niet wat voor oldtimer je hebt, maar oldtimers en biodiesel: daar krijgen ze slappe darmen van. Misschien is dan GPO toch beter. Ook voor het zuiveren van GPO of uitleg daarover kun je bij ons terecht.
    Niek
  • Joep PPO Newbie
    edited August 2013
    Wat filteren betreft heeft ER me op weg geholpen.
    De gpo zou in een oldtimer en een mercedes cdi komen. De ombouw voor deze laatste is erg duur. Samen met de dikke prut die ik aan het verzamelen ben zou biodiesel misschien interessant kunnen zijn.
    edited August 2013
    Joep, je bent altijd welkom om eens bij ons langs te komen, dan kan je wat van die dikke prut meenemen, dan kunnen we kijken wat er van te maken is. Al klinkt dikke prut niet erg hoopvol.
    Groet Drivertje
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    Het is mijns inziens nooit een goede zaak om van mooie schone gefilterde olie Biodiesel te gaan maken vanwege kosten en milieutechnische redenen. Wat overblijft van filteren komt vaak wel in aanmerking voor het maken van Biodiesel.
  • Joep PPO Newbie
    edited August 2013
    Inderdaa ER, zo had ik het in gedachten. Maar ik weet niet of de troep van de frituur er bij vormen van biodiesel uitgaat?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Haha Joep,

Niet 'uit gaat', maar overblijft :)

Herman
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited August 2013
    Joep je kan natuurlijk ook warm voor filteren zodat de halve kip en wat niet zei in het proces wordt meegenomen.
    en als de vervuiling kleiner is dan plus minus 50 mu dan zakt het wel mee met de glys en daarna moet je het toch nog wassen.
    Dat denk ik maar weet het niet zeker.

aurelius
    edited August 2013
    Discussie loopt wat door elkaar.
    1. van olie waarin frietjes zijn gebakken is het meestal moeilijk om er goede GPO van te maken. Het is heel vaak "mayonaise" achtig spul. Als je het lang laat staan, kun je de bovenkant wel gebruiken voor GPO.
    2. Soja- arachide- of zonnebloemolie gebruikt bij door de visboer of de oliebollenkraam is prima te gebruiken om er GPO van te maken
    3. Van alle andere shit, kun je prima biodiesel maken, mits er GEEN water inzit
    4. En ja, voorfilteren (trampolinedoek, of laten uitzinken) is handig, maar niet perse nodig; inderdaad aurie, alle rotzooi valt er bij het maken uit, samen met de glycerine.
  • In het draadje biodiesel voor de verbranding had ik al gemeld dat bij ons het roermechanisme van de processor uit de lagers is gelopen. Daar wil ik hier in dit draadje nog wat meer over kwijt.
    We wilde simpelweg een nieuw roermechanisme bestellen en die plaatsen. Maarrrr...!!! 
    Het bedrijf dat het ons had geleverd, die natuurlijk ook weer een toeleverancier heeft, en die wilde dus gewoon niet meer leveren uit veiligheidsoverwegingen.
    Wat is namelijk het geval.
    De motor draait zoals ze zeggen in een atac 0 omgeving. Natuurlijk vraagt dit uitleg.
    het roerapparaat draait al 5 jaar vrolijk boven op de processor, maar, sec gezien is het electrische gedeelte afgesloten door een kering. 
    als het proces draait komt er damp vrij, en die damp is brandbaar , lees explosief. Wat als de kering gaat lekken? dan komt dat zeer brandbare gas bij een electromotor, die dan wel atec is,lees was!  
    Dus we luisteren naar deze leverancier en gaan het spul niet meer roeren, maar rondpompen. Onder er uitzuigen er boven het er weer in blazen met een circulatiepomp. dit geeft dat we nooit gas verpompen, maar vloeistof rondpompen. Onze processor is geheel gesloten dus de vrijgekomen gassen komen niet naar buiten, en staan dus nu ook niet meer in contact met de motor. Atec of niet.
    Bouw je zelf dus een processor, houdt hier dan rekening mee.
    Ook voor die nu aan het bouwen zijn, contact us gerust. We zijn door de jaren heen toch gelukkig een beetje wijzer geworden. Tot nu toe waren we ons niet bewust van dit risico, maar zo zie je maar.
    Nico en Niek

Sign In or Register to comment.