Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Buitenboordmotor heeft (bijna) het loodje gelegd - hulp gevraagd...

Nyulli PPO Burner
edited July 2013 in Overige discussie
Beste, dit is nou ECHT geen PPO onderwerp, maar hier zijn zo veel mensen met motoren en techniek bezig, daar zou ongetwijfeld ook een 2-takt-specialist meelezen... :p:p:p

Gisteren voor het eerste weer eens gaan varen, maar de motor (2takt, 2 cilinder, Yamaha, 4 PK, relatief oud...) wilde niet zo zoals ik wou.

Ten eerste was het een mega klus om hem uberhaupt aan de praat te krijgen. Toen hij op eens liep wilde hij niet goed gas aannemen. Toen ik 'volgas' voer sloeg hij af, opnieuw starten: zie boven...
De bougies: relatief nat, dus ik denk dat hij flink verzuipt.

Ik vraag mij alleen waarom nu op eens. Ik vaar 4-4 keer per seizoen, 2-3 uur. Daarna gaar de motor weer de schuur in tot het komende voorjaar.

Ik dank dat de carborateur de boosdoener is, maar wil hem niet 'zomaar'uitelkaar halen. IS dat een goede oplossing om daar eens na te kijken?
Zijn er soort van 'NO-GO's bij de carb-reiniging, kan ik hierbij iets helemaal verkloten?

Hoe lang mag ik een (watergekoelde! ) motor test-draaien zonder water voordat hij overhit? Ik was wel van plan om dit karweitje niet op het water. maar wel in de tuin te fixen...

Ben echt benieuwd naar jullie tips!!!

Alvast THANX,

Frank

Comments

  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2013
    vervang je benzine, water uit je tankje, ontsteking vonkt ?? bougie nog goed ??, staat op tijd ??,
    Natte bougie wijst op slechte ontsteking, kan aan oude benzine liggen. Denk eerder aan slechte vonk. Bij een vlottercarburateur: potje eraf schroeven en vuil verwijderen.
    Laatste redmiddel: carb schoonmaken met carb cleaner of remmenreiniger of ultrasoon.
    Membraamcarburateur: vervang membramen en stelnaalden niet door de zitting draaien. Altijd heel schoon werken.
    Weet niks van buitenboordmotoren, maar draaien zonder koeling, ik zou het niet langer dan een half minuutje doen. Kan je er geen emmer water met een slangetje bijzetten ??
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Gebruik een spuitbus met carburator reiniger, en niet zonder koeling draaien...gewoon in een kliko hangen met water. Of met een zgn snotje, die sluit je aan op een tuinslang. Of een speciekuip, zie filmpje verderop. De koppakking van die dingen begeeft het vrij snel zonder koeling,en ook de impeller voor de aanvoer van koelwater mag niet droog draaien, de motor kan zijn warmte niet snel kwijt door ontbreken van koelribben.

    Als hij het daarna nog niet goed doet, gewoon carb uit elkaar halen en reinigen. Deze motor had er ook last van, heel de carburator uit elkaar moeten halen http://youtu.be/QamV-2LrcV0

    Voordat je hem na het seizoen in de schuur legt, er bestaat eeen speciale spuitbus van mercury met conserverings spray die er voor zorgt dat niet alles vast gaat zitten zijdens de winter, gewoon in de lucht inlaat inpuiten en afzetten....
    Grtz,
    Ingmar
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2013
    Mijn bb motor had ik met mengsmering laten staan vd winter. Starten ho maar. Drama. Als ie liep gas houden. Anders sloeg hij af. Na tip Ververst. Nieuwe er in. Paar keer doorstarten klaar. Als een zonnetje. Uit en weer aan. 1 tikkie en lopen.
  • Nyulli PPO Burner
    edited July 2013
    Beste alle!

    De tip met de klikobak was een goede! Ik heb nu de enige 4-pk-klikobak in de hele straat...:laugh:

    Ik heb maar ondertusen de carburateur erafgehaald, maar deze (benzinereservoir) was he-le-maal schoon. Geen enkel vuiltje te zien. Vandaar ik er ook van af heb gezien de verstuivers door te blazen... Achteraf: had ik ook maar kunnen doen... By the way: moeten de versuivers op een bepaalde manier terug gezet worden of gewoon: losdraaien, kompressor met lucht erop en terugzetten?)

    Er zat ook een filter op - ook deze is brandschoon!

    Nadat alles weer teuggeplaatst was even getest: Start moeizaam, loopt goed! Warm opnieuw starten: ok, koude start: wederom drama!

    Mij valt op dat het een beetje brandstof lekt (echt minimaal, maar toch) uit de carb, waar eigenlijk de lucht aangezogen word.

    Tevens is er ook nog een schoef voor het stationair(?). Is hier een basisinstelling of gewoon zo laag zetten dat hij niet afslaat (stationair)?

    Frank
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Lijkt er een beetje op of de brandstofpomp kapot is, meestal is dit een membraan in de carb,,dan gaat ie lekken. Normaal stel je het stationair af met de helmstok, of een stelschroef aan de buitenzijde.
    Grtz,
    Imgmar
Sign In or Register to comment.