Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

probleem met PPO

Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
edited August 2013 in Opel
Heeft iemand ervaring met het volgende probleem?

Mijn Opel Corsa C (Isuzu 1.7d turbomotor) heeft een twee tanksysteem.
Vorig jaar heb ik alle brandstofslangen van de PPO vervangen omdat ze na 6 jaar begonnnen te scheuren en waarschijnlijk hierdoor de motor begon in te houden ook bij gebruik van alleen diesel
Pas deze week weer de ppo aangesloten, auto rijdt goed op diesel en kan doortrekken tot 5000t/m, maar nog steeds houdt de motor in wanneer ik op ppo rijd bij 3000 a 3500 t/m en laat een zwarte rookwolk zien.
Sinds vorig jaar heb ik een groter uitwasbaar brandstoffilter voor de ppo geplaatst.
Tot vorig jaar heb ik nooit problemen gehad met hogere toerentallen op ppo.
Heb het idee dat ie niet genoeg toevoer krijgt, moet ik soms een extra pomp bij de ppo tank plaatsen, kan dat i.c.m. de bestaande brandstofpomp?
het ppo systeem gebruikt 8 mm leiding, echter is ergens ook een 7mm slanggebruikt ivm gebrek aan 8mm.
Turbo en injectoren zijn vorig jaar al vervangen.
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Ron,

Als een diesel rookt, dan is dit een teken van de veel brandstof in verhouding tot de lucht die hij krijgt, dit houdt in dat je dus de oplossing moet zoeken in een van de twee. Ik denk niet dat toevoer bij deze temperaturen een probleem zijn icm. pop. EGR...heeft hij die?...kan ook zwaarvervuild zijn door roet icm. olie uit de turbo...trek je inlaat anders eens van de motor af en kijk daar eens in.
    Grtz,
    Ingmar
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2013
    Lucht in je leiding !! Als je daar niet vanaf kunt komen: opvoerpomp zo kort mogegelijk bij de tank plaatsen
  • Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
    edited June 2013
    oke Niek bedankt,
    Kan het ook zijn dat de ppo leiding ergens niet goed afsluit waardoor deze "valse lucht" aanzuigt?
    Hoe kom je van die eventuele lucht af?
    Als dit niet werkt hoe kom je aan een opvoerpomp en hoe werkt dat? Wordt er dan geen te hoge druk in de toevoerleiding gecreeerd? of regelt dit zichzelf?

[QUOTE=Niek;68116]Lucht in je leiding !! Als je daar niet vanaf kunt komen: opvoerpomp zo kort mogegelijk bij de tank plaatsen
    edited June 2013
    Ron, je hebt ergens in het systeem een luchtopening. Die kan zo klein zijn, dat je dat niet ziet. Als je voor de IP een doorzichtig slangetje of doorzichtig lijnfiltertje zet, kun je door luchtbelletjes in zien (als je inderdaad een luchtlek hebt). Ik heb maanden lopen knoeien met een luchtlek. Uiteindelijk alles vervangen en nog steeds: lucht. Uiteindelijk besloten een tandradpomp in te bouwen en voila: auto loopt weer prima. Eerst kwam ik niet boven de 2300 toeren en nu met gemak op 3500 toeren. Je lunt als opvoerpomp een hardipomp inzetten, maar daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Een tandradpomp kan verschillende drukken produceren. Standaard afgesteld op 0,5 bar. Bij mij was dat prima. Te koop bij o.a. www.heipro.de of Elsbett. Niet goedkoop (kleine 200 euro), maar dan heb je ook wat
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2013
    Heeft je niet aangesloten PPO systeem al die tijd leeg gestaan? Zuurstof en PPO geeft polymerisatie en de boel raakt verstopt zodat je geen PPO meer aan kan zuigen. Wat Niek schrijft: Een tandradpomp plaatsen, is de beste investering die ik ooit gedaan hem in de TDS.
    edited June 2013
    Mannuh....rook duidt meestal op te veel brandstof en te weinig zuurstof...als ie alleen inhield ja dan zou ik aan de aanvoer gaan denken. Zou ook het inspuitmoment kunnen zijn....doet ie ook roken op diesel?
    edited June 2013
    Nee, op diesel loopt ie als een trein, houdt ook niet in. Hij heeft een klein beetje zwarte rook als ik doortrek tot 4500 t/p.
    Heb ook wel eens gelezen dat de EGR klep vervuild kan zijn (die is niet afgesloten), maar dan zou die bij gebruik van diesel ook flink moeten roken. Hij rookt bij PPO alleen wanneer hij niet verder komt bij 3500 tp

[QUOTE=ingmar;68123]Mannuh....rook duidt meestal op te veel brandstof en te weinig zuurstof...als ie alleen inhield ja dan zou ik aan de aanvoer gaan denken. Zou ook het inspuitmoment kunnen zijn....doet ie ook roken op diesel?
    edited June 2013
    Ingmar, pffdat is een gedoe, zit allemaal zo compact inelkaar. Misschien eerst de EGR loshalen. Krijg wel een foutmelding via Opel Opcom over de brandstofpompsensor die blijkbaar niet goed werkt, misschien is dat het?

[QUOTE=ingmar;68115]Ron,

Als een diesel rookt, dan is dit een teken van de veel brandstof in verhouding tot de lucht die hij krijgt, dit houdt in dat je dus de oplossing moet zoeken in een van de twee. Ik denk niet dat toevoer bij deze temperaturen een probleem zijn icm. pop. EGR...heeft hij die?...kan ook zwaarvervuild zijn door roet icm. olie uit de turbo...trek je inlaat anders eens van de motor af en kijk daar eens in.
    Grtz,
    Ingmar
    edited June 2013
    oke, Niek
    bedankt voor de tip. Ik ga eerst de andere dingen uitsluiten voor ik zo'n pomp ga aanschaffen. Die plaats je bij de tank?
    Kan ik ook gewoon een opel pomp die ook in de diesel tank zit ook voor de PPO tank aanschaffen of is die niet sterk genoeg?
    In mijn doorzichtig filter (via Nico aangeschaft) zie ik geen luchtbelletjes.
    Mooi dat ie van jou goed loopt nu!

[QUOTE=Niek;68118]Ron, je hebt ergens in het systeem een luchtopening. Die kan zo klein zijn, dat je dat niet ziet. Als je voor de IP een doorzichtig slangetje of doorzichtig lijnfiltertje zet, kun je door luchtbelletjes in zien (als je inderdaad een luchtlek hebt). Ik heb maanden lopen knoeien met een luchtlek. Uiteindelijk alles vervangen en nog steeds: lucht. Uiteindelijk besloten een tandradpomp in te bouwen en voila: auto loopt weer prima. Eerst kwam ik niet boven de 2300 toeren en nu met gemak op 3500 toeren. Je lunt als opvoerpomp een hardipomp inzetten, maar daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Een tandradpomp kan verschillende drukken produceren. Standaard afgesteld op 0,5 bar. Bij mij was dat prima. Te koop bij o.a. www.heipro.de of Elsbett. Niet goedkoop (kleine 200 euro), maar dan heb je ook wat
    Niek
    edited June 2013
    Hey Easy Rider, ja heb hem wel een tijdje niet gebruikt, maar dat had ie vorig jaar ook al toen ik het systeem wel gebruikte.

[QUOTE=easy rider;68121]Heeft je niet aangesloten PPO systeem al die tijd leeg gestaan? Zuurstof en PPO geeft polymerisatie en de boel raakt verstopt zodat je geen PPO meer aan kan zuigen. Wat Niek schrijft: Een tandradpomp plaatsen, is de beste investering die ik ooit gedaan hem in de TDS.
    edited June 2013
    Heb je hem recent nu op diesel gebruikt...?nadat ie een tijd heeft stilgestaan, of was dat voordat je op ppo reed. In de inspuitpomp kan inderdaad het een en ander vast komen te zitten, waardoor ook de verstelling van het inspuitmoment naar voren bij hogere toerentallen niet werkt en je dus te laat brandstof inspuit met rook als gevolg. De brandstof krijgt geen tijd genoeg om volledig te verbranden....
    Draai er eens een paar honderd km door op biodiesel of v-power
    Grtz,
    Ingmar
    edited June 2013
    @Ingmar

Auto heeft niet stilgestaan, maar ik heb een half jaar niet op PPO gereden en dus de PPO leidingen niet gebruikt.
    De zwarte rook wolk ontstaat alleen bij rijden op PPO wanneer de motor niet verder komt bij 3000/3500t/m.
    Bij rijden op diesel geen probleem dus volgens mij ligt het niet aan de inspuitpomp. Vandaag ga ik eerst kijken of de inlaat vervuild is zoals je voorstelde.

[QUOTE=ingmar;68134]Heb je hem recent nu op diesel gebruikt...?nadat ie een tijd heeft stilgestaan, of was dat voordat je op ppo reed. In de inspuitpomp kan inderdaad het een en ander vast komen te zitten, waardoor ook de verstelling van het inspuitmoment naar voren bij hogere toerentallen niet werkt en je dus te laat brandstof inspuit met rook als gevolg. De brandstof krijgt geen tijd genoeg om volledig te verbranden....
    Draai er eens een paar honderd km door op biodiesel of v-power
    Grtz,
    Ingmar
    edited June 2013
    Ron,
    Ik ben niet bekend met Opel (Fury weet er alles van). Begrijp, dat je dieselopvoerpomp in de dieseltank zit. Hoe wordt de PPO dan aangevoerd ?? Extra opvoerpomp in PPO circuit altijd goed. Beste is een tandradpomp. Weet niet of opelpompje een tanradpomp is.
    Verder acties:
    - schoonbranden met VPower diesel (zoals Ingmar al zei)
    - PPO leidingen schoonblazen of vervangen
    - brandstoffilter PPO vervangen
    - slangklemmen aantrekken.
    edited June 2013
    Je krijgt gewoon niet genoeg PPO op de ingang van de IP, om wat voor reden dan ook.
    edited June 2013
    Bedankt Niek,
    Bij navraag bij een opelmonteur zou er geen pomp in de tank zitten maar doet de inspuitpomp al het werk.
    de monteur vond het wel een goed idee om een extra pomp op de ppo-tank te zetten.
    volgens hem is het normaal dat je inlaatspruitstuk vervuild is door roet wat het gevolg is van de EGR, ik kon idd proberen de EGR eens af te sluiten dmv een plaatje. Maar vervuiling van de inlaat is normaal dus heb ik dat gewoon laten zitten.
    * V-power zal ik eens eens proberen
    ** de PPO leidingen zijn vorig jaar al vervangen omdat na 6 jaar scheurtjes ontstonden en er valse lucht werd aangezogen.
    *** Het brandstoffilter is een uitwasbaar type met kijkglas, ziet er niet vies uit. Maar op aanraden van de monteur ga ik deze als proef tijdelijk weghalen om te zien wat er dan gebeurd. Ik had namelijk het idee dat de problemen zijn ontstaan nadat ik een klein simpel filtertje verving door een grote met kijkglas en uitwasbaar filter.
    **** als laatste zal ik idd de slangenklemmen nog eens natrekken
    wanneer ik dit allemaal gedaan heb en het heeft niks geholpen, dan zal ik de aanschaf van een tandradpomp overwegen.

[QUOTE=Niek;68137]Ron,
    Ik ben niet bekend met Opel (Fury weet er alles van). Begrijp, dat je dieselopvoerpomp in de dieseltank zit. Hoe wordt de PPO dan aangevoerd ?? Extra opvoerpomp in PPO circuit altijd goed. Beste is een tandradpomp. Weet niet of opelpompje een tanradpomp is.
    Verder acties:
    - schoonbranden met VPower diesel (zoals Ingmar al zei)
    - PPO leidingen schoonblazen of vervangen
    - brandstoffilter PPO vervangen
    - slangklemmen aantrekken.
    edited June 2013
    Dat vemoed ik ook Fury, de monteur ook, vanavond ga ik nog een keertje proefrijden zonder groot filter
    hier nog een paar foto's van de inlaat en EGR. EGR heb ik wel schoongemaakt, maar het spuitstuk niet, i kon niet makkelijk bij de onderste bouten komen en de monteur zei dat het niet uitmaakte.

image

image

[QUOTE=easy rider;68138]Je krijgt gewoon niet genoeg PPO op de ingang van de IP, om wat voor reden dan ook.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Ron,

Zet eens een klein tankje onder de motorkap met PPO erin, een colafles is genoeg. Als ie het dan nog doet, is het niet je leidng of tank.

Luchtfilter?

Tim
    edited June 2013
    Zulke inlaten zie je wel meer, maar om het nu normaal te noemen...het is inherent aan het toepassen van een egr..en er worden heel wat inlaatspruitstukken en egr's gewoon klakkeloos vervangen in de garages omdat schoonmaken een tijdrovende ***klus is, maar ik zou het na het afdoppen toch eens doen....t'scheelt je een stuk minder weerstand voor lucht in de inlaat. De poort op de eerste foto is alleen de aan****ing van de egr op spruitstuk he?
    Persoonlijk denk ik dat als je iets verandert en het geeft een verslechtering,,dat het dan in 99% toe te wijzen is aan de verandering, eventueel ook nog aan een fout door niet aandraaien van een slangklem of zo. Ik heb zelf geen negatief ervaring bij zo'n uitwasbaar filter, maar als het er zo een met een glaasje is, dan is het vastdraaien van het warteltje wel lastog als het filter op een lastige plek zit...kan dus ook een bron zijn van luchtlek.
    Goed idee overigens metmdie cola fles.
    Grtz,
    Ingmar
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=Ron-ppo;68139]Bedankt Niek,
    Bij navraag bij een opelmonteur zou er geen pomp in de tank zitten maar doet de inspuitpomp al het werk.
    de monteur vond het wel een goed idee om een extra pomp op de ppo-tank te zetten.
    volgens hem is het normaal dat je inlaatspruitstuk vervuild is door roet wat het gevolg is van de EGR, ik kon idd proberen de EGR eens af te sluiten dmv een plaatje. Maar vervuiling van de inlaat is normaal dus heb ik dat gewoon laten zitten.
    * V-power zal ik eens eens proberen
    ** de PPO leidingen zijn vorig jaar al vervangen omdat na 6 jaar scheurtjes ontstonden en er valse lucht werd aangezogen.
    *** Het brandstoffilter is een uitwasbaar type met kijkglas, ziet er niet vies uit. Maar op aanraden van de monteur ga ik deze als proef tijdelijk weghalen om te zien wat er dan gebeurd. Ik had namelijk het idee dat de problemen zijn ontstaan nadat ik een klein simpel filtertje verving door een grote met kijkglas en uitwasbaar filter.
    **** als laatste zal ik idd de slangenklemmen nog eens natrekken
    wanneer ik dit allemaal gedaan heb en het heeft niks geholpen, dan zal ik de aanschaf van een tandradpomp overwegen.

EGR is zelfs op gewone diesel een probleem op termijn, zeker bij kortere stadsritjes, op PPO is het een perfect recept voor problemen.
    Voordat je PPO overweegt, eerst EGR en DPF eruit, anders niet aan beginnen, zo simpel is het.
    edited June 2013
    Goeie tip Tim, zal ik proberen!

[QUOTE=Tim;68142]Ron,

Zet eens een klein tankje onder de motorkap met PPO erin, een colafles is genoeg. Als ie het dan nog doet, is het niet je leidng of tank.

Luchtfilter?

Tim
    edited June 2013
    Igmar, EGR klep heb ik schoongemaakt. Hoorde idd dat inlaat vaak zo smerig zijn en normaal is. De foto's zijn uitgang EGR en ingang inlaatspruitstuk.
    Goed idee van Tim, ga ik doen. Gister zonder filter gereden en dat was het ook niet. Zo ga ik elke keer iets uitproberen en elimineren, uiteindelijk moet ik bij het probleem komen.
    Na de colafles zien we wel verder.
    Thanx!

[QUOTE=ingmar;68143]Zulke inlaten zie je wel meer, maar om het nu normaal te noemen...het is inherent aan het toepassen van een egr..en er worden heel wat inlaatspruitstukken en egr's gewoon klakkeloos vervangen in de garages omdat schoonmaken een tijdrovende ***klus is, maar ik zou het na het afdoppen toch eens doen....t'scheelt je een stuk minder weerstand voor lucht in de inlaat. De poort op de eerste foto is alleen de aan****ing van de egr op spruitstuk he?
    Persoonlijk denk ik dat als je iets verandert en het geeft een verslechtering,,dat het dan in 99% toe te wijzen is aan de verandering, eventueel ook nog aan een fout door niet aandraaien van een slangklem of zo. Ik heb zelf geen negatief ervaring bij zo'n uitwasbaar filter, maar als het er zo een met een glaasje is, dan is het vastdraaien van het warteltje wel lastog als het filter op een lastige plek zit...kan dus ook een bron zijn van luchtlek.
    Goed idee overigens metmdie cola fles.
    Grtz,
    Ingmar
    edited June 2013
    @Wodan, Rijd al 6 jaar op PPO, pas sinds vorig jaar problemen dat ie inhoudt.
    Wat is DPF?

[QUOTE=wodan;68144]EGR is zelfs op gewone diesel een probleem op termijn, zeker bij kortere stadsritjes, op PPO is het een perfect recept voor problemen.
    Voordat je PPO overweegt, eerst EGR en DPF eruit, anders niet aan beginnen, zo simpel is het.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    Diesel Partikel Filter
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=Ron-ppo;68147]@Wodan, Rijd al 6 jaar op PPO, pas sinds vorig jaar problemen dat ie inhoudt.
    Wat is DPF?
    IK geef u op een papierke, dat het langzaamaan erger geworden is en dat je het pas recentelijk 'gemerkt' hebt.

Dat je pas na 6 jaar een probleem krijgt, wil niet zeggen dat er geen probleem is. Asbestose krijg je ook pas na circa
    40 jaar, dat is nog altijd geen reden om asbeststof te gaan inademen, niet?
    DPF is wat Udo postte, bekend ook onder de naam roetfilter. (Slaat op DPF, Udo een roetfilter noemen zou beetje zot zijn... ;) )
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Hey ron,

Ik zou eerst ff doen wat Tim zegt, hang de aanvoer en retour v/d pomp beide in de colafles.
    Als je auto dan gewoon goed loopt, wat ik wel verwacht overigens, heb je een lucht of flow probleem.

Lucht= slangenklemmen goed vast zetten, en verschroevingen doen met loctite 577 ipv teflon tape.
    Flow= slangen even doorblazen, en de ww, kleppen enz ff controleren op flow.
    edited June 2013
    Oei, mijn auto last van asbestose? ;-)
    Dat sluit aan op het motto: Mijn auto leeft: hij wipt,hij zuipt en hij rookt ;-)
    nu is ie ook nog ziek....:sick:

[QUOTE=wodan;68150]IK geef u op een papierke, dat het langzaamaan erger geworden is en dat je het pas recentelijk 'gemerkt' hebt.

Dat je pas na 6 jaar een probleem krijgt, wil niet zeggen dat er geen probleem is. Asbestose krijg je ook pas na circa
    40 jaar, dat is nog altijd geen reden om asbeststof te gaan inademen, niet?
    DPF is wat Udo postte, bekend ook onder de naam roetfilter. (Slaat op DPF, Udo een roetfilter noemen zou beetje zot zijn... ;) )
    edited June 2013
    Hey suzuki,
    Doe alleen de toevoer in een colafles, retour maakt m.i. niet zoveel uit.
    Alle leidingen had ik vorig jaar al eens nagetrokken, maar zal het nog eens doen.
    Kleppen had ik al schoongemaakt, daar kwam wel wat groen prut uit, misschien de WW eens schoonmaken.
    Nog genoeg te doen :-)
    Thanks

[QUOTE=suzuki;68151]Hey ron,

Ik zou eerst ff doen wat Tim zegt, hang de aanvoer en retour v/d pomp beide in de colafles.
    Als je auto dan gewoon goed loopt, wat ik wel verwacht overigens, heb je een lucht of flow probleem.

Lucht= slangenklemmen goed vast zetten, en verschroevingen doen met loctite 577 ipv teflon tape.
    Flow= slangen even doorblazen, en de ww, kleppen enz ff controleren op flow.
    edited June 2013
    Retour juist ook erbij.
    Dit om de flow van de retour te bekijken, als de retour namelijk nauwelijks loopt is je IP niet fris meer.
    Retour hoort vele malen harder te lopen dan wat de pomp gebruikt.
    edited June 2013
    Ron,

Retour moet er wel in hoor, ander sta je na 500mtr stil. De flow door de pomp is hoog.

Doe je de retour er ook in, kun je 20-30 km rijden.

TIm
    edited June 2013
    @Suzuki en Tim, oke zal ik doen!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Hoe en wat je ook doet... ik zou sowiezo toch een opvoerpomp achter bij de tank plaatsen. Zoveel makkelijker... constantere druk..en eerlijk lekkage als lucht problemen. Lekkage is sneller te vinden! Zo ook al eens een lastig luchtprobleem van een peugeot gevonden...hardi er tussen en begon te lekken. Problem solved! Tandradpomp vind ik errug mooi... maar mn hardi doet het nu wel al heel lang goed op het opeltje...dus ga em nog nie vervangen.
    Met fles rijden is wel goed idee... ideaal is wel om hem eerst eens voor het filter onder de motorkap af te takken....dan filtert deze nog de brandstof. Heb je probleem dan nog, dan kun je rechtstreeks op de IP aansluiten. Maar dan moet de brandstof echt wel zuiver zijn..en de fles ook..en nix erin kunnen vallen. (bij twijfel, lijn filtertje ertussen plaatsen)

Greetz en suc6!
    edited June 2013
    http://www.hap-automaterialen.nl/Producten/Hardi_universele_brandstofpomp_cb2980_2089.php
    http://www.hap-automaterialen.nl/Producten/Hardi_pomp_CB2981_3578.php
    Een van deze 2 heb ik er al dik 2 jaar inzitten.

Een tandradpomp is veeeel beter, maar ook veeeeel duurder.
    edited June 2013
    dat zijn beter Prijzen Suzuki, 200 euro vond teveel!
    Morgen ga ik e.a. proberen en anders die hardipomp aanschaffen.
    Hoe schakel je dat? Via de schakelaar voor de magneetklep wanneer je de PPO selecteert? Wordt de druk niet tehoog of wordt dat via de retour afgevoerd?
    Thanks Suzuki en Fury

[QUOTE=suzuki;68171]http://www.hap-automaterialen.nl/Producten/Hardi_universele_brandstofpomp_cb2980_2089.php
    http://www.hap-automaterialen.nl/Producten/Hardi_pomp_CB2981_3578.php
    Een van deze 2 heb ik er al dik 2 jaar inzitten.

Een tandradpomp is veeeel beter, maar ook veeeeel duurder.

[QUOTE=fury;68168]Hoe en wat je ook doet... ik zou sowiezo toch een opvoerpomp achter bij de tank plaatsen. Zoveel makkelijker... constantere druk..en eerlijk lekkage als lucht problemen. Lekkage is sneller te vinden! Zo ook al eens een lastig luchtprobleem van een peugeot gevonden...hardi er tussen en begon te lekken. Problem solved! Tandradpomp vind ik errug mooi... maar mn hardi doet het nu wel al heel lang goed op het opeltje...dus ga em nog nie vervangen.
    Met fles rijden is wel goed idee... ideaal is wel om hem eerst eens voor het filter onder de motorkap af te takken....dan filtert deze nog de brandstof. Heb je probleem dan nog, dan kun je rechtstreeks op de IP aansluiten. Maar dan moet de brandstof echt wel zuiver zijn..en de fles ook..en nix erin kunnen vallen. (bij twijfel, lijn filtertje ertussen plaatsen)

Greetz en suc6!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Als je diesel in de PPOtank doet, heb je het probleem dan ook?
    edited July 2013
    Weet ik niet Carlo, ik zal het eens proberen zodra die bijna leeg is.
    Vandaag heb ik rechtstreeks uit een petfles met PPO gereden, het was iets beter, nu hield ie in vanaf 3900 tpm, maar nu ging deze niet door de WW, dus was die wat dikker. Het vreemde was dat de fles na 5 kilometer al bijna leeg was, snap er niks van. De auto loopt 1 op 20. Echter de retour had ik via de magneetklep lopen omdat dit makkelijker was en stond op de juiste stand.
    Ik ga nu een opvoerpompje kopen voor op de ppo tank.

[QUOTE=Carlo;68178]Als je diesel in de PPOtank doet, heb je het probleem dan ook?
    edited July 2013
    Hardi kan, maar wil het nog wel eens begeven. Goedkoop = duurkoop
    edited July 2013
    [QUOTE=Ron-ppo;68197]...Het vreemde was dat de fles na 5 kilometer al bijna leeg was, snap er niks van. De auto loopt 1 op 20...

Logisch. De meeste brandstof gaat via de retour weer naar buiten, dit i.v.m. smering en koeling van de IP.

En zoals Niek schrijft "Goedkoop = duurkoop". Zo een Hardi is leuk maar een tandwiel pomp is het beste wat je kan doen zeker in de winter met dikke olie, een Hardi drukt maar 0.3/0.5 bar en dat is vaak niet voldoende.
    edited July 2013
    In aanvulling op de reacties van de echte die-hards hierboven...er bestaan modjes op de Hardi...die wel lastig aan te komen zijn, maar maken hem wel steviger dan de standaard variant. Zwakke plek is toch de draaibare tulletjes(ik spreek uit ervaring, heb er al twee versleten)...kijk op de site van Sam Hotte (http://www.poelheizer.de/eltpumpen.htm) staat het stevigere type....maar ik denk dat deze kwa prijs weinig afwijkt van de tandwielpompen waar goede ervaringen mee gehaald worden. De standaard Hardi is eigenlijk alleen maar geschikt voor benzine en niet voor visceuzere stoffen zoals PPO en APO. Veel gebruikt bij Porsche is gewoon bullshit van de top-shelf !

Grtz,Ingmar
    edited July 2013
    De retour was via de magneetklep ook op de fles aangesloten dus ging niet retour naar de tank

[QUOTE=easy rider;68201]Logisch. De meeste brandstof gaat via de retour weer naar buiten, dit i.v.m. smering en koeling van de IP.

En zoals Niek schrijft "Goedkoop = duurkoop". Zo een Hardi is leuk maar een tandwiel pomp is het beste wat je kan doen zeker in de winter met dikke olie, een Hardi drukt maar 0.3/0.5 bar en dat is vaak niet voldoende.

edited July 2013
    @Ingmar, Heb de Hardi-pomp al besteld.
    Ben benieuwd. Tulletjes zijn de aansluitingen voor de slangen? Zal het wel zien en eventueel aanpassen.
    Goed te zien die aanpassingen op die site
    Thanks!
    edited July 2013
    Ron,
    tule = slangpilaar
    edited July 2013
    [QUOTE=Ron-ppo;68197]Het vreemde was dat de fles na 5 kilometer al bijna leeg was, snap er niks van. De auto loopt 1 op 20. Echter de retour had ik via de magneetklep lopen omdat dit makkelijker was en stond op de juiste stand.

[QUOTE=Tim;68163]Retour moet er wel in hoor, ander sta je na 500mtr stil. De flow door de pomp is hoog.

Doe je de retour er ook in, kun je 20-30 km rijden.

BIG :welcoming::welcoming:

Tim
    edited July 2013
    ?
    Wanneer ik de retour van de magneetklep op de fles aansluit en de juiste uitgang heb geselecteerd dan is dat toch hetzelfde als ik rechtstreeks van de ip-retour op de fles aansluit?
    Maar goed, maakt niet uit, het was iets beter, maar het liep nog niet lekker.
    Morgen kan ik de Hardi ophalen bij het pakjesafhaalpunt en dan gaan we weer verder.

Nu problemen met de dynamo, acculampje brand af en toe. waarschijnlijk diodebrug volgens monteur, misschien ook wel een draadje niet goed vast bij de dynamo

[QUOTE=Tim;68206]BIG :welcoming::welcoming:

Tim
    edited July 2013
    als het nog dezelfde soort dynamo's zijn zoals men op corsaB en astraF tds toepaste....dan zijn het drama's...althans gaan geregeld kapot..en vaak niet reviseerbaar.

Kost wat..maar ok, dan kun je er weer jaren tegen aan.
    Aanvoer en retour moeten dan idd in dezelfde slang. Retour van zowel IP als verstuivers.

Greetz!
    edited July 2013
    @ Fury, was ff druk met andere dingen.
    Dynamo viel mee, was ex btw 113 euro bij de Binckhorst, volgende dag al in huis!
    Heb de auto al 8 jaar en met dynamo nooit problemen gehad tot nu. Hoefde hem niet eens in te ruilen, dus ik zal hem eens doormeten of het een diodebrug is oid. Er zit een pompje op voor de onderdruk van de stuurbekrachtiging en een toe-en afvoer olieleiding.
    Maar die zit er alweer op en werkt weer prima.

Nog geen tijd gehad voor de Hardipomp, maar nu is het te warm (mijn garage heeft golfplatendaken en met een beetje zon is het een bakoven).

groet!
    edited July 2013
    113euro is zeker een koopje! Dan zijn ze iig fors in prijs gezakt. Paar jaar terug toen we nog veel combo's hadden lopen waren ze snel een dikke 200euro nog.
    Pompje is voor vacuum van de rembekrachtiging. Pompjes gaan trouwens ook wel eens kapot.

Ja golfplaten daken..praat me er nie van...das zeker bakoven! Zon kan fijn zijn...maar wel buiten...nie onder zo'n dak :P

Greetz!
    edited August 2013
    ja is zeker een koopje, eens een keer een meevaller, mag ook wel :-)
    tis nu eindelijk afgekoeld in de garage :-)
    Maar zit er nu over te denken om mijn diedeltje te verkopen, ik rij niet zoveel kilometers meer en de wegenbelasting is dan teveel (73 p/m). Misschien ga ik een benzineauto kopen en daarmee experimenteren met HHO(waterstof, zie andere thread), heb al een set.
    Ik zou deze in de Corsa bouwen, maar dat is dan zonde van al het werk als ie weggaat (zal 'm wel missen na 8 jaar!)

grt,Ron
Sign In or Register to comment.