Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

HHO (waterstofgas)

Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
Hallo PPO'ers,
Wie heeft er ervaring met toevoeging van waterstofgas aan zijn diesel/ppo?
Ik lees er van alles over op internet dat je een aardige besparing op je verbruik kan krijgen van 15 tot 30%. Er zijn zelfs ontwerpen waarmee je puur op waterstofgas (on demand, dus geen opslag in tanks) kan rijden.
Je kan zelf ook een droge waterstofcel maken, maar heb eerst maar eens een setje aangeschaft.
Zodra ik het ingebouwd heb en wat meer weet laat ik het weten.
Er is een Nederlands bedrijfje die, na een set voor auto's te hebben gemaakt, nu zelfs een CV-ketel (http://www.hho-heating-systems.nl/) hebben ontwikkeld die op waterstofgas werkt. Hebben we straks geen aardgas en olie meer nodig en het is nog schoon ook!
Ben benieuwd of er hier nog mensen ervaring mee hebben?

Comments

• huckelberry PPO Newbie
    edited June 2013
    het komt op mij toch een beetje over als een amerikaans achtige telsell reclame.
    je gbruikt volgens mij electrische energie om er waterstof van te maken en deze waterstof gebruik je weer als brandstof om je dynamo (die veel harder moet werken) te voeden.
    bij energie omzettingen vind toch juist energie verlies plaats ipv winst?
    of zie ik ergens het een en ander over het hoofd?
    waarom heet waterstof h2 hier trouwens ineens hho?
    zou erg leuk zijn als ik het compleet mis heb, maar ik vrees dat de besparing hier net als bij een spaar hypotheek ed niet voor jou spaart.
  • Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
    edited June 2013
    Je redenatie begrijp ik, maar de praktijk schijnt positiever te zijn. Er zijn teveel mensen mee bezig als je dat op internet die goede resultaten er mee hebben en die er geen baat bij hebben (ze verkopen niks) om het anders te doen lijken.
    De ontwerpen die leiden tot onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen worden alleen maar tegen gehouden door de gevestigde orde. We moeten buiten de bestaande hokjes denken en zoeken, net als de PPO-ers hier doen anders veranderd er nooit iets.
    Uiteraard is het goed om kritisch te blijven kijken want er wordt ook een hoop onzin aangeboden.
    Ik ga het uitproberen en zodra ik meer weet plaats ik het hier!
    Bedankt voor je reactie!

p.s. de opgewekte waterstof gebruik je niet om je dynamo weer te voeden maar als toevoeging aan je diesel door inspuiting in je luchtfilterhuis.
    En een spaarhypotheek werkt ook goed want hier krijg je net zoveel rente over als je voor je hypotheekrente betaalt en je hebt (nog wel) tijdens de looptijd maximale renteaftrek van de belastingen. :biggrin:

[QUOTE=huckelberry;67952]het komt op mij toch een beetje over als een amerikaans achtige telsell reclame.
    je gbruikt volgens mij electrische energie om er waterstof van te maken en deze waterstof gebruik je weer als brandstof om je dynamo (die veel harder moet werken) te voeden.
    bij energie omzettingen vind toch juist energie verlies plaats ipv winst?
    of zie ik ergens het een en ander over het hoofd?
    waarom heet waterstof h2 hier trouwens ineens hho?
    zou erg leuk zijn als ik het compleet mis heb, maar ik vrees dat de besparing hier net als bij een spaar hypotheek ed niet voor jou spaart.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Mannen gebruik ff de zoekfunctie van het forum, zijn al een paar topics van met veel informatie erin van een paar jaar terug.

Maar het is lood om oud ijzer zo'n ding.
    Mocht je er toch een gaan bouwen houdt er dan rekening mee dat er een terugslagklep/waterslot tussen moet in verband met backfire, en dat je +18 Ampere gaat creeeren.
    edited June 2013
    Thanks, kon zo gauw niks vinden op het forum.
    Heb een terugslagklep en een bubbelaar, dus dat voorkomt ontploffingsgevaar
    deze gaat iets van 12 ampere gebruiken

[QUOTE=suzuki;67955]Mannen gebruik ff de zoekfunctie van het forum, zijn al een paar topics van met veel informatie erin van een paar jaar terug.

Maar het is lood om oud ijzer zo'n ding.
    Mocht je er toch een gaan bouwen houdt er dan rekening mee dat er een terugslagklep/waterslot tussen moet in verband met backfire, en dat je +18 Ampere gaat creeeren.
    edited June 2013
    Thanks Huckelberry, ik heb al een set aangeschaft
  • huckelberry PPO Newbie
    edited June 2013
    ik ben benieuwd naar je bevindingen.
    mocht het niks zijn dan is er in combi met een zonnepaneeltje mischien toch nog iets leuks mee te bouwen.
    wet behoud energie zegt mij dat de set up zoals hij is bedoeld niet kan werken.
    maar ik hoop dat jij het tegendeel kan bewijzen.
    edited June 2013
    Heb het ff opgezocht voor je, topic dateert uit 2008:
    http://www.ppo.nu/showthread.php/2287-Hydrogen-Booster?highlight=hydrogen+booster
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2013
    Ben dus al sinds 2008 de diverse HHO cellen aan het "volgen" maar tot op heden heb ik zo een ding nog niet aangeschaft omdat ik niet zeker ben van de absolute werking van het ding.

Punt is namelijk dat de cel, al zou hij 100% effici
    edited June 2013
    oke, dat is al eens uitvoerig besproken zie ik nu!!

[QUOTE=suzuki;67960]Heb het ff opgezocht voor je, topic dateert uit 2008:
    http://www.ppo.nu/showthread.php/2287-Hydrogen-Booster?highlight=hydrogen+booster
    edited June 2013
    Klopt, je zou er brandstof mee kunnen besparen door een effici
    edited June 2013
    Ik hoop het ook, en anders maken we er een cvketel van ;-)
    We zullen het zien.
    Ik ben meer van de praktijk en proefondervindelijk dingen uit te proberen. Theorie is leuk, vaak is de praktijk anders.
    Bestaande gehanteerde wetten blijken soms toch ook niet te kloppen.
    Einstein had het op bepaalde vlakken ook niet helemaal goed!
    Nicola Tesla had ook een paar mooie uitvindingen en die zijn verdwenen.
    http://www.tuks.nl/wiki/index.php/Main/Puinhopen96JaarEinsteinRelativiteit (heeft niks met HHO te maken, maar wel dat er meer mogelijk is dan je denkt

[QUOTE=huckelberry;67958]ik ben benieuwd naar je bevindingen.
    mocht het niks zijn dan is er in combi met een zonnepaneeltje mischien toch nog iets leuks mee te bouwen.
    wet behoud energie zegt mij dat de set up zoals hij is bedoeld niet kan werken.
    maar ik hoop dat jij het tegendeel kan bewijzen.
    edited June 2013
    [QUOTE=Ron-ppo;67965]...Bestaande gehanteerde wetten blijken soms toch ook niet te kloppen. Einstein had het op bepaalde vlakken ook niet helemaal goed! Nicola Tesla had ook een paar mooie uitvindingen en die zijn verdwenen...

In dit geval hebben we te maken met de eerste wet van de thermodynamica ofwel E = mc2 en probeer die maar eens onderuit te halen.

Mechanische omzetting van energie geeft altijd verliezen maar anders wordt het met plasma en gerelateerde zaken waarbij het mogelijk moet zijn uit een bepaalde materie energie te trekken die krachtiger is en of efficienter in te zetten is dan de energie die nodig was om deze te genereren in de eerste plaats. wat dan natuurlijk weer in gaat tegen de wet van behoud van energie.
    edited June 2013
    Nou, die ilusie heb ik niet dat ik een bestaande wet onderuit kan halen in de theorie. Dat gaat me boven m'n pet, hopelijk misschien in de praktijk :lamp:

[QUOTE=easy rider;67993]In dit geval hebben we te maken met de eerste wet van de thermodynamica ofwel E = mc2 en probeer die maar eens onderuit te halen.

Mechanische omzetting van energie geeft altijd verliezen maar anders wordt het met plasma en gerelateerde zaken waarbij het mogelijk moet zijn uit een bepaalde materie energie te trekken die krachtiger is en of efficienter in te zetten is dan de energie die nodig was om deze te genereren in de eerste plaats. wat dan natuurlijk weer in gaat tegen de wet van behoud van energie.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    Wel effectief is denk ik waterinjectie in de luchtinlaat, ergens na de intercooler.
    Hiermee daalt de temperaturu van de lucht nog verder en in de cylinder zal e.e.a. in stoom overgaan waardoor de druk verhoogd wordt.
    Een betaalbaar systeempje dat leuk met de ECU meewerkt moet ik nog tegenkomen.
    edited June 2013
    @Udo, waterinjectie is er allang, maar is vooral interessant voor opgevoerde(turbo) motoren.

@Ron, gewoon lekker aan de gang gaan met klussen, en piccies plaatsen aub:)

Wetten en regels hebben me nooit zoveel gezegd trouwens:)

gr Ton
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=suzuki;68003]@Udo, waterinjectie is er allang, maar is vooral interessant voor opgevoerde(turbo) motoren.
    Dat is toch het geval?
    edited June 2013
    Klopt Udo,

Maar ik bedoel eigenlijk zwaar tot op het randje opgevoerde turbo motoren.
    edited June 2013
    Mij ook niet Ton, ben soms eigenwijs :devil: en wil het vaak zelf uitproberen, zodra ik meer heb plaats ik weer wat!
    Thanks!

[QUOTE=suzuki;68003]@Ron, gewoon lekker aan de gang gaan met klussen, en piccies plaatsen aub:)

Wetten en regels hebben me nooit zoveel gezegd trouwens:)

gr Ton
    edited June 2013
    Udo, ik denk dat je bedoelde of waterinjectie hetzelfde is als Waterstof?
    Nee, dat zijn twee verschillende dingen. Waterinjectie is idd zoals je zegt inject van "kraanwater"om de inlaatlucht te koelen om zo beter cilindervulling te krijgen.
    Waterstof toevoeging aan je bestaande brandstof krijgje door electrolyse van water waar water m.b.v. stroom wordt gesplitst in waterstofatomen H2 en zuurstofatomen O2. Met name waterstof zorgt voor een schonere verbranding omdat het een deel van je fossiele brandstof vervangt. Je moet dan ook je mengsel verarmen door minder diesel of benzine in te laten spuiten. Dat schijnt de fout te zijn dat sommigen de input van hun sensoren niet corrigeren. Zoals bij een benzinemotor registreerd een Lamdasonde meer zuurstof in de uitlaat en vervolgens geeft de ECU opdracht meer brandstof in te spuiten waardoor je motor meer verbruikt i.p.v. minder, en dan gaan mensen roepen dat het niet werkt, dat klopt dan ook ;-)
    Waterstof wordt eigenlijk meer gezien als energiedrager dan als brandstof zelf.
    Ik hoop dat ik het goed heb weergegeven want ik heb er verder geen grondige kennis van.
    btw: Hoe up-load je een foto? :struggle:

[QUOTE=udo;68006]Dat is toch het geval?
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=Ron-ppo;68013]Udo, ik denk dat je bedoelde of waterinjectie hetzelfde is als Waterstof?

Vanwege de twijfel over het nut van waterstof-injectie (wet van behoud van energie etc) noemde ik ik water (geen stof!) injectie.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Ron, ik doe het altijd via www.picr.de vanwege de relatief lange retentietijd als je jezelf daar registreert, dan gewoon de link dit je krijgt hier in je posting plakken:-)
    Grtz,
    Ingmar
    edited June 2013
    Pas wel even op met die waterinjectie. Zowel bij een diesel als benzine motor kan dat en je maakt er in feite een stoommachine van met ongelooflijk hoge drukken in de cilinder. Zoek maar eens even op joetjoep naar "tracktorpulling" dan zie je die gasten regelmatig cilinderkoppen van het blok af blazen.
    edited June 2013
    bedankt voor de tip Inmar, handig!image
    In het potje Hak zit de KOH (KaliumHydroxide) tijdelijk opgeslagen als electrolyt. Het zakje had gelekt en mijn tafel "aangevreten". dat is helemaal uitgebeten.....agressief spul. Leverancier had het blijkbaar niet goed verpakt.

[QUOTE=ingmar;68015]Ron, ik doe het altijd via www.picr.de vanwege de relatief lange retentietijd als je jezelf daar registreert, dan gewoon de link dit je krijgt hier in je posting plakken:-)
    Grtz,
    Ingmar
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=easy rider;68017]Pas wel even op met die waterinjectie. Zowel bij een diesel als benzine motor kan dat en je maakt er in feite een stoommachine van met ongelooflijk hoge drukken in de cilinder. Zoek maar eens even op joetjoep naar "tracktorpulling" dan zie je die gasten regelmatig cilinderkoppen van het blok af blazen.
    Deze uitleg weerlegt dat een beetje: http://www.youtube.com/watch?v=nn9LxE3KU_4
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    Inderdaad. De maximum druk blijft ongeveer gelijk, de tijd waarin de druk blijft opbouwen, is groter, dus heb je meer koppel.
    Het opblazen van de koppen bij tracktor pulling ligt in de combinatie van extra turbodruk + extra brandstof.
    Het injecteren van een water + methanol mix heeft naast koelend vermogen, ook nog een kuisend aspect wat wel zo leuk is.
    Wel begin je pas water (+Methanol) bij te voegen vanaf een zeker gevraagd vermogen, dus niet op stationair draaien.
Sign In or Register to comment.