Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

WVO wie, wat, waar en hoe?

Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
edited October 2005 in Olieen
Ik ben bezig een biodiesel (B100) installatie te bouwen. Uiteraard heb ik dan WVO nodig om te verwerken tot biodiesel.
Nu hoor ik verschillende verhalen over plantaardige afval olie. De één zegt dat bedrijven moeten betalen om er vanaf te komen en de ander zegt dat ze er geld voor krijgen. Hoe zit het nu echt in elkaar?

Bij welke bedrijven kun je het beste terecht voor WVO?

Comments

• MBLe PPO Burner
    edited September 2005
    Ik was vorige week bij de plaatselijke frietboer.
    Die vertelde mij dat hij enkele honderden liters per week verbruikte. Per vat afval (250Ltr geloof ik) kreeg hij €40.=

Hij wilde met alle plezier kleine hoeveelheden gratis afstaan voor proeven etc. Grotere hoeveelheden wil ie natuurlijk gecompenseerd hebben.
    Dus hoe het precies verder zit weet ik niet, maar er bestaat denk ik dus wel een organisatie die dit soort olien inzamelen.
  • Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited September 2005
    Dat is dus duidelijk, bedankt. Ik vind het niet zo erg om er voor te moeten betalen aangezien het verdere proces mij ongeveer €0,40 per liter gaat kosten. Ik ben dan dus nog steeds goedkoop uit.

Flinke frietboer zeker dat hij enkele honderden liter per week verbruikt. :D
  • MBLe PPO Burner
    edited September 2005
    Mwa, niet eens bizar groot. Hij wisselde elke drie dagen alle olie. Hij had iets van 5 bakpannen van elk 75 liter ofzo. Dus dan kom je al snel aan 750 liter per week. Ik neem aan dat er meer frietboeren zijn die dit soort hoeveelheden omzetten.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Slechte fritboer dus... in het land van Jupiler en friet vervang je je olie ELKE dag als professioneel frituur. Zeker als die de hele dag stuff in ligt te bakken.

Kunnen we echt niet goedkeuren. Mijn neef heeft een frietkot en na 1 dag is het vet (ja helaas vet) klaar voor vervanging.

Ik weet niet hoelang hij per dag open is maar vind het echt geen goed teken dat hij zijn olie 3 dagen lang gebruikt. Zelf gebruik ik mijn frituurolie een 10 tal malen (opwarmen/afkoelen) en dan is het klaar om te dumpen (te filteren dus).

Wat ik wel wil weten is waar die zijn 750 liter verse vandaan haalt. Waarom kunnen blijkbaar enkel fritzaken zoveel olie inslagen terwijl wij die erop willen rijden moeilijk leveranciers vinden.
  • MBLe PPO Burner
    edited September 2005
    Op zich heeft ie geen slechte friet. Het zal ook wel verschil maken wat je er allemaal in bakt. Hij ververste de bak voor frikandellen/kroketten elke dag.
    Ik zal hem eens vragen inderdaad waar hij het vandaan haalt. Ik vermoed gewoon bij de groothandel (DeliXL ofzo). Daar betaalt ie dan ook wel iets van € 1.= per liter. Maar ik zal het hem toch eens vragen.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Dat klinkt al beter... Inderdaad het vet/olie waar je friet in bakt word minder snel vuil dan diegene waar je vleesprodukten bakt.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Zomaar even, vond ik leuk om te melden:

Ben met diverse PPO dingen bezig. Zo heb ik een fabriek in het verre oosten gevonden die machines maakt die per uur duizenden liters gebruikte plantaardige (frituur) olie schoon kan maken. Ben met ze aan het onderhandelen om eventueel zo’n machine te kopen. Wekenlang bijna dagelijks e-mail verkeer tot twee weken terug. Ik ontving niets meer. Vreemd. Afgelopen donderdag toch maar een mailtje gestuurd: Waarom hoor ik niets meer?
    Antwoord kwam net binnen: sorry Ruud, er werd hier in de stad een nieuw elektriciteit netwerk geïnstalleerd. We hebben dus vijftien dagen zonder stroom gezeten. Er is verder niets aan de hand. :lol: :lol: :lol:
  • Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited September 2005
    Ik ben al een tijd bezig met het ontwerpen van mijn eigen WVO* naar B100 raffinage installatie. En dan maak ik gebruik van goede en geschikte materialen. Dus geen smeltend kunststof of roestend staal zoals de (soms erg knullige) installaties uitgevoerd zijn die voor grof geld verkocht worden. :shock:
    In het begin zal ik de installatie nog handmatig moeten bedienen maar als ik het proces een beetje onder de knie heb kan ik het langzaamaan gaan automatiseren.
    De installatie kan ik zowel op netstroom, 12/24 volt of compleet onafhankelijk (B100 gestookt :P ) maken zodat ik het altijd en overal kan gebruiken.

* Ik noem dit liever APO = Afgewerkte Plantaardige Olie
  • stuiterbal PPO Wannabe
    edited October 2005
    [quote=Ruud S]Zomaar even, vond ik leuk om te melden:

Ben met diverse PPO dingen bezig. Zo heb ik een fabriek in het verre oosten gevonden die machines maakt die per uur duizenden liters gebruikte plantaardige (frituur) olie schoon kan maken. Ben met ze aan het onderhandelen om eventueel zo’n machine te kopen. Wekenlang bijna dagelijks e-mail verkeer tot twee weken terug. Ik ontving niets meer. Vreemd. Afgelopen donderdag toch maar een mailtje gestuurd: Waarom hoor ik niets meer?
    Antwoord kwam net binnen: sorry Ruud, er werd hier in de stad een nieuw elektriciteit netwerk geïnstalleerd. We hebben dus vijftien dagen zonder stroom gezeten. Er is verder niets aan de hand. :lol: :lol: :lol:

Heb je een url van hun? Lijkt me best interessant hoe ze dat in zo'n fabriek doen; en er meer info over te hebben.....
Sign In or Register to comment.