Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Verstopt roetfilter

henk PPO Newbie
Het vermogen van mijn VW Golf 1.9 TDI met 334.000 km (2-tank) was de laatste tijd wat minder. Dat was vooral merkbaar tussen 2500 en 3000 toeren. Er zat nog maar weinig pit in.
Het roetfilter bleek uiteindelijk de boosdoener. Weer het bewijs dat PPO en een roetfilter geen gelukkige combi is.
Het probleem is simpel opgelost door een rechthoekje uit het filterhuis te slijpen, de inhoud verwijderen en het huis weer dichtlassen.
Auto heeft z"n vermogen weer terug, zowel op diesel als PPO. Maar ik heb het idee dat het nog beter kan.
Ik overweeg nog een computeruitlezing en eventueel chiptuning. Graag jullie mening.

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Conclusie is wel,wat kort door de bocht naar mijn mening, ppo,geeft minder roetuitstoot dan diesel, denk dat de onderliggende oorzaak eerder in de km stand gezocht moet worden.
    Grtz,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2013
    Lijkt mij ook Ingmar. Een ongeregeld roetfilter raakt op een zeker moment vervuild en is dan aan vervanging toe, met diesel en PPO, maakt geen verschil.

Vandaag de dag werkt men met roetfilters die regenereren ofwel die zichzelf schoon kunnen branden.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013

Vandaag de dag werkt men met roetfilters die regenereren ofwel die zichzelf schoon kunnen branden.

Ja, maar met bijvoorbeeld de eerste generatie filters die in de jaren 00 op de VW's is gemonteerd is dat nog niet. Dan wordt er een extra na inspuiting gedaan in het motorblok, om de regeneratie voor elkaar te krijgen. Met diesel geen probleem, maar met PPO wel.

Bij JB Autoservice in Dieverbrug hebben ze vervang stukken voor het filter en ook de mogelijkheid het roetfilter uit de software te halen. En de kosten vallen best mee.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2013
    Softwarematig uitschakelen en open doorvoer in de plaats van de roetfilter en klaar.
    Het klopt dat op PPO, je dmv extra brandstof inspuiten door motormanagement, je de uitlaat temp
    niet genoeg omhoog krijgt om de filter schoon te branden... PPO + EGR + DPF = recept voor problemen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Vanwege de lagere uitlaatgastemperaturen in geval van de Egr is het volgens mij verstandiger om deze te verwijderen...en dat kan in jouw geval wellicht heel simpel door af te doppen met een euro of zo..
    Bij mij scheelde het in ieder geval doordat de motor eerder oppakt en naarmmijn indruk feller is. Toegegeven dat wellicht de Egr klep weer eens wel veruild zou kunnen zijn...maar hier ben ik nu vanaf:-)
    Grtz,
    Ingmar
    edited May 2013
    Ik vraag me trouwens ook af of een regenererend roetfilter nu wel zo milieuvriendelijk is, immers je spuit brandstof in om het ding schoon te krijgen. Vanwege de dan hoge temperatuur zal er ook veel NOx vrij komen.
    edited May 2013
    Neen, stikstofoxides komen bij veel hogere temperaturen vrij dan wat er dan wordt gemaakt..
    Eigenlijk fik je gewoon traag met vrij beperkte hoeveelheid zuurstof wat roet op.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Die jongere PSA wagens hebben een verborgen tankje in de bodem waar een soort Ad-Blue inzit.. urene
  • henk PPO Newbie
    edited May 2013
    Het is de bedoeling dat ook de gehele EGR wordt verwijderd. Ik vraag me wel af wat er met de intercooler moet gebeuren, want die heeft dan natuurlijk geen aansluiting meer op de EGR-klep...Gewoon koude lucht laten blazen onder de motorkap of toch iets anders?
    edited May 2013
    Je blokkeert de uitlaatgassen naar de inlaat, dat is alles, je laat verder alles zoals het is.
    edited May 2013
    Gisteren mijn roetfilter vervangen. Nee....niet die in de uitlaat maar van het interieur. Je wil niet weten wat je zonder zo een (micro) filter inademt als je over 'S lands wegen raast.
Sign In or Register to comment.