Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Olieprijzen

MBLe PPO Burner
edited November 2005 in Olieen
Ha mensen,

Wellicht een idee om de prijzen voor olie in kaart te brengen.

ZONNEBLOEMOLIE
ALDI: € 0.59 per ltr. Verpakking: Dozen met 15st. 1L flessen
LIDL: Idem
DIRK vd Broek: idem, meestal alleen losse flessen

Verder heb ik enkele groothandels opgebeld voor grotere verpakkingen:
OLIEHOORN te Hoorn: levert alleen aan groothandels en industrie:
20L vaatjes, minimaal 45st (1pallet) voor €16.50/ vaatje, ex BTW.

ALDI/LIDL lijken dus nog de goedkoopste optie voor zbo.

Voor raapsolie heb ik ergens prijzen gezien van €80ct/ltr. Bij Rickermann in Dld zijn volgens mij lagere prijzen voor bulk mogelijk. Alleen heb ik daar nog niet verder geinformeerd.

Comments

• leoleo PPO Burner
    edited September 2005
    Prijs bij hoogvliet: 53 eurocent per liter
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    leo said:

Prijs bij hoogvliet: 53 eurocent per liter

Hier in Frankrijk liggen de supermarktprijzen toch wat hoger.
    Ik koop koolzaadolie bij de Lidl voor 0.74. Zonnebloemolie kost zelfs 0.80 daar.
  • edited September 2005
    Blijkbaar is het toch leuk om in Nederland te wonen, allee dan toch voor de prijs van ppo.

Ik heb prijs aangevraagd bij aop (Van de moortele) voor een ibc container van 1000 l zonnebloemolie. Thuisbezorgd in streek Leuven 0,89 €/liter + dan nog 123 € voor de container. Prijzen excl. BTW.
    Gewoonweg schandalig.

Is er iemand in Nederland welke me één adres kan geven om zulke hoeveelheid goedkoper aan te schaffen.
  • edited October 2005
    wannes said:

Blijkbaar is het toch leuk om in Nederland te wonen, allee dan toch voor de prijs van ppo.

Ik heb prijs aangevraagd bij aop (Van de moortele) voor een ibc container van 1000 l zonnebloemolie. Thuisbezorgd in streek Leuven 0,89 €/liter + dan nog 123 € voor de container. Prijzen excl. BTW.
    Gewoonweg schandalig.

Is er iemand in Nederland welke me één adres kan geven om zulke hoeveelheid goedkoper aan te schaffen.

Als je me even een email stuurt met je telefoonnummer dan zoek ik wel contact met je , ik heb in de omgeving van Gent iemand ontmoet die de pure Koolzaadolie kan leveren , sorry alleen maar in 1 ltr flessen (kartons 20 fles x 1 ltr) aan € 0,75 per ltr (incl. BTW)
    Uiteraard mogen Nederlanders ook reageren daar transport naar hier mogelijk is.
    Mvg John
    [email]europbl@freeler.nl[/email]
  • edited October 2005
    MBLe said:

Ha mensen,

Wellicht een idee om de prijzen voor olie in kaart te brengen.

ZONNEBLOEMOLIE
    ALDI: € 0.59 per ltr. Verpakking: Dozen met 15st. 1L flessen
    LIDL: Idem
    DIRK vd Broek: idem, meestal alleen losse flessen

Verder heb ik enkele groothandels opgebeld voor grotere verpakkingen:
    OLIEHOORN te Hoorn: levert alleen aan groothandels en industrie:
    20L vaatjes, minimaal 45st (1pallet) voor €16.50/ vaatje, ex BTW.

ALDI/LIDL lijken dus nog de goedkoopste optie voor zbo.

Voor raapsolie heb ik ergens prijzen gezien van €80ct/ltr. Bij Rickermann in Dld zijn volgens mij lagere prijzen voor bulk mogelijk. Alleen heb ik daar nog niet verder geinformeerd.

Hallo MBLe
    Als je me even een email stuurt met je telefoonnummer dan zoek ik wel contact met je , ik heb in de omgeving van Gent iemand ontmoet die de pure Koolzaadolie kan leveren , sorry alleen maar in 1 ltr flessen (kartons 20 fles x 1 ltr) aan € 0,75 per ltr (incl. BTW)
    Uiteraard mogen Nederlanders ook reageren daar transport naar Zuid Nederland mogelijk is.
    Mvg John
    [email]europbl@freeler.nl[/email]
  • brian PPO Newbie
    edited October 2005
    Bij Colruyt ligt de prijs van de olie vaak een fractie lager dan bij aldi en lidl: van het huismerk "resto" €0.74/ltr, maar de prijs schommelt wel eens.
    edited October 2005
    brian said:

Bij Colruyt ligt de prijs van de olie vaak een fractie lager dan bij aldi en lidl: van het huismerk "resto" €0.74/ltr, maar de prijs schommelt wel eens.

Volgens mij kost ALDI/LIDL olie slechts Eur.0.59/liter.
  • brian PPO Newbie
    edited October 2005
    brownie said:

brian said:

Volgens mij kost ALDI/LIDL olie slechts Eur.0.59/liter.
    Niet in België vrees ik, ik heb de prijs in de Aldi/Lidl hier het afgelopen jaar steeds om en bij €0,80 geweten. Colruyt was eigenlijk steeds goedkoper. Als iemand toch een Aldi/Lidl weet in de buurt van Leuven-Brussel waar de prijs zo laag ligt, verneem ik dat graag!
    Net in de Makro (Machelen) geweest: goedkoopste olie daar: €0,79/ltr
    edited October 2005
    brian said:

Niet in België vrees ik, ik heb de prijs in de Aldi/Lidl hier het afgelopen jaar steeds om en bij €0,80 geweten. Colruyt was eigenlijk steeds goedkoper. Als iemand toch een Aldi/Lidl weet in de buurt van Leuven-Brussel waar de prijs zo laag ligt, verneem ik dat graag!
    Net in de Makro (Machelen) geweest: goedkoopste olie daar: €0,79/ltr

Oh, dus Belgie hanteert ook franse prijzen. Ik koop mijn olie hier bij de LIDL voor Eur. 0.74. En dan heb ik koolzaadolie. ZBO kost zelfs Eur. 0.80.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Heb net achter de computer van een bekende Nederlandse slaolie verkopende winkel gezeten. Aan die verkoopprijs van 59 cent wordt nog goed verdiend ook :lol: :lol:
  • stuiterbal PPO Wannabe
    edited October 2005
    Daarom kun je het beter bij een producent vandaan halen (kun je meteen voor ibc containers kiezen).

Volgens mij is het veel voordeliger om zelf een stuk land te huren/kopen en beginnen met zonnebloemen te kweken.
  • Arthur PPO Newbie
    edited November 2005
    [quote=Ruud S]Heb net achter de computer van een bekende Nederlandse slaolie verkopende winkel gezeten. Aan die verkoopprijs van 59 cent wordt nog goed verdiend ook :lol: :lol:

En sinds ze de prijs naar 69 cent hebben verhoogd nog beter zelfs.........
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Arthur said:

En sinds ze de prijs naar 69 cent hebben verhoogd nog beter zelfs.........

Dit zou ik nog niet zo direct zeggen...

Een paar maanden geleden betaalde je bij de groothandelaars literprijzen van zo'n 53 cent bij aankoop van mininimum 27000 liter. Op dit moment zijn de prijzen (hier wordt verhandeld aan dagprijzen zoals op de beurs) de hoogte ingeschoten tot maar liefst 63 cent per liter en nog steeds stijgend.

Dan is het niet te verwonderen dat supermarkten hun prijzen mee de hoogte in laten gaan.

Zoek maar eens achter de dagprijzen van koolzaadolie bijvoorbeeld. Je zal nog eens verschieten van huidige pieken!

Plantaardige olie is, net als fosiele brandstoffen, onderhevig aan het vraag-en aanbodmechanisme en zoals jullie allemaal wel weten is de vraag naar olie het laatste half jaar enorm gestegen.
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited November 2005

en zoals jullie allemaal wel weten is de vraag naar olie het laatste half jaar enorm gestegen.

rarara hoe zou dat komen :twisted: :wink:
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    is deze goedkope olie uit de suppermarkt ook van eerste koude persing?
    mij is altijd gezegd dat de eerste koude persing de fijnste olie geeft en dat die daarom ook het meest geschikt is om op te rijden?
  • pieter PPO Master
    edited November 2005
    [quote=ook jan]is deze goedkope olie uit de suppermarkt ook van eerste koude persing?
    mij is altijd gezegd dat de eerste koude persing de fijnste olie geeft en dat die daarom ook het meest geschikt is om op te rijden?

Die uit de supermarkt is naar ik gelezen heb een raffinaat, en dus nog zuiverder en nog beter geschikt dan koud geperste koolzaadolie.
    Veel Duitsers willlen alleen maar raffinaat rijden, er zitten toch minder nadelige stoffen in (of in mindere mate)
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    zou het kunnen dat fabriekolie geraffineerd moet worden omdat ze anders veel te stroperig is?
    in de fabriek kan men met behulp van oplosmiddelen alle olie (vetten)uit de koolzaad halen vandaar mischien?
  • pieter PPO Master
    edited November 2005
    hoe het raffineren gaat weet ik niet maar het is volgens mij wel zo dat de glycrine en de verzepende bestanddelen er uigehaald worden.
    Mischien weet Ruud hier het antwoord op die heeft vaak in de keuken gekeken.
    Als de koudgeperste lobbiger is dan het raffinaat is dat al een direkt nadeel wat betreft het rijden er op.
  • MBLe PPO Burner
    edited November 2005
    Raffinaat betekent dat de olie is gewinteriseerd, gebleekt en gedeodoriseerd. Oftewel, de wassen zijn eruit (wellicht iets viscositeitsverlagend), de kleurende gele/bruine/rode stoffen zijn eruit en de meeste laagkokende (en dus ook vaak geurende) stoffen zijn eruit gehaald.
    Dit proces is uitgedacht voor de consument, zodat wij onze zonnebloemolie met veel genoegen en vertrouwen in de pan gooien. Tevens is dit voor de boter en vet industrie (margarine, mayonaise etc) om zuivere olie te verkrijgen.
    Echter is raffinaat olie meestal verkregen door warme persing. Dit zorgt voor meer slijmstoffen (phosphorlipiden) die in het raffinageproces weer moeten worden verwijderd (door degumming).
    Hoe eea zich exact verhoud met koudgeperste olie is mijn niet geheel duidelijk. Voordeel van de koude persing is dat dus minder phosphorlipiden ontstaan. Eea is ook afhankelijk van het vochtgehalte en kwaliteit van het zaad.
  • pieter PPO Master
    edited November 2005
    Maar kleven er ook nog nadelen aan het rijden op koudgeperste t.o.v. raffinaat.
    Ik wil ook koudgeperste in wat grotere hoeveelheid kopen maar ben de voor en nadelen op een rijtje aan het zetten in vergelijking met elkaar en dan neem ik in mijn overweging mee , zonnebloemolie (dus raffinaat) koudgeperste koolzaadolie, of gefilterde WVO.
    Dit schrijvende denk ik dat ik maar even een Poll aanmaak.
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    uit nieuwschierigheid heb ik de viscociteit van mijn eigen geperste olie(ppo) vergeleken met fabriksolie.
    uit de keukenkast haal ik koolzaadolie van de carrefour 75ent/l
    ik neem een grote injectiespuit zonder naald en vul die met de olie
    ik trek de zuiger er af en de olie begint er terug uit te lopen, op een bepaald niveau begin ik te cronometreren.
    ikherhaal dit een tiental keren, en vervolgens doe ik het zelfde met mijn eigen ppo.
    gemiddelde fabrikolie 49sec 62honderdsten
    gemiddelde ppo 46sec 11honderdsten
    kamertemperatuur 18 graden

vervolgens plaats ik de twee oliesoorten in de diepvriezer tot -5°
    ik doe de zelfde test, de temperatuur van de olie begint te stijgen tijdens het meten tot +4°op het einde. dus gemiddelde temperatuur ongeveer 0°
    ik zorg er voor dat beideoliesoorten een zelfde temperatuurtraject volgen
    gemiddelde fabriksolie 1min49se92honderdsten
    gemiddelde ppo 1min37sec57honderdsten

mij zelfgeperste ppo is dus vloeibaarder dan slaolie van de carrefour
    hoe zou dit komen?
    edited November 2005
    Jan: als je olie hier aan voldoet:

http://www.elsbett.com/fileadmin/elsbett/archiv/de/weihenstephan.pdf

kan je een paar miljoen liter verkopen. :lol: :lol:
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Jan,

misschien zit er in je geperste olie meer water dan die van in de supermarkt.
    Ik heb geen idee wat de chemische samenstelling is van vers geperste koolzaadolie.

Je kan eens je olie verwarmen tot 110°C (af en toe eens roeren om de miniscule waterbelletjes op de bodem naar boven te brengen), laten afkoelen en dan terug jezelfde test uitvoeren.

Zelf heb ik net even geinformeerd bij Elsbett of we nu best gerafineerde of vers geperste olie gebruiken. Het antwoord is dat vers geperste olie meestal aan hun opgelegde standaard beantwoordt en dat gerafineerde olie 100% zeker aan de standaard voldoet.
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    dag ruud s.
    leg jij mij eens uit waar de din en iso 3104 norm voor staat
    want ik ben maar een simpele boer

het enige wat ikvaststel is dat mijn olie vloeibaarder is dan het raffinaat van de fabrik.
    en leg mij ook eens uit hoe jij kan weten dat slaolie aan deze elsbeth normen voldoet,

als ik op dit forum zit te lezen krijg ik soms de indruk dat mijn olie aan 'kweet niet wat voor normen moet voldoen voor dat mensen nog maar zouden overwegen om dit in hun wagen te gieten, terwijl deze zelfde mensen rustig slaolie gebruiken om mee te rijden zonder dat ze ook maar het flauwste idee hebben of die dan wel aan de norm voldoet.

of zou de prijs weer doorslaggevend zijn?
    edited November 2005
    Greggy: Ze waren nog laat open vandaag... :lol: :lol:

Jan: Ik ben ook maar simpel en geen boer. Maar als de olie aan de Elsbett norm voldoet, is er een enorm markt potentieel. Dan wil ik er heel veel van afnemen.
    edited November 2005
    Voor de duidelijkheid Greggy: als de gebruikte olie niet aan hun eisen voldoet geldt de motor garantie niet. Voor transporteurs een eerste vereiste!
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Ruud,

dat klopt, 'k heb vandaag gelezen (op journey to forever dacht ik) dat Elsbett zelfs geen WVO toelaat.
    ...en, ok, mijn zinsconstructie was verkeerd :-) ze zijn niet zo lang open bij Elsbett ;-)
    'k Bedoelde eigenlijk dat ze vandaag op mijn mail geantwoord hebben.

Enfin, hier is het antwoord van mijnheer Elsbett zelf:

you can take both. If you use filtered oil from the crunching machine, it
    shall keep tp the "Weihenstephan Standard" concerning the quality.
    Fully refined oil is expected to meet that standard anyway.
    Best regards
    Klaus Elsbett

Mja, als ik die mail nu opnieuw lees, dan denk ik dat we allen bij Jan (de landbouwer) kunnen gaan tanken. Let wel op de 'keep tp' typfout; ik weet niet goed wat ie hiermee wil zeggen. (keep to?)

Anyway, 't is nu te laat om mijn hoofd te breken op typfouten :-)
    edited November 2005
    De o en de p zitten vlak bij elkaar Greggy :lol:
    Dus Jan hoeft alleen maar te filteren. En als anderen zijn voorbeeld volgen zijn we een heel eind op weg.
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    dag greggy ,
    met jouw antwoord kan ik ten minste verder.
    ik heb deze morgen twee maal ongeveer een halve tas van beide olieen
    in de oven gezet op 125 graden gedurende 40 minuten.
    ik heb niet veel belletjes waargenomen (een paar) in geen van beide oliesoorten.

daarna heb ik de meting nog eens herhaald
    eigen ppo 1min12sec37
    fabrikolie 1min19sec43

olie van 10° ,ik had ze buiten op de vensterbank gezet om sneller af te koelen.

het filteren gebeurt door decanteren( 4 compartimenten) en daarna wordt de olie bij het tanken nog door twee filters gezogen ,een van 5 micron en de laatst 1 micron.

wel had ik last van verstopte voorfilter de eerste tankbeurt
    de tweede tankbeurt al minder en sinds dan eigenlijk niet meer.
    ik denk dat het aangewezen is om uw tank te laten spoelen met ppo
    zeker als je zoals ik met een oude wagen (25) rijdt
    dit spoelen zou opde boererij kunnen waarna de spoelolie gewoon terug door de filter van de oliepers gaat.
    de dieselresten zijn geen probleem omdat mijn olie zowiezo moet gedenatureerd worden(ongeschikt gemaakt voor menselijke consumptie)
    om in regel te zijn met de subsidies

ter info; ik krijg 45 euro subsidies per ha, dus per 1000 liter olie.
    tenminste als ik alle formulieren correct en voor een bepaalde datum (5 datums per jaar)heb ingevuld(niet mijn sterkste kant)
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Jan,

kan je ook eens jezelfde test meerdere malen uitvoeren voor diesel (dat mag rode zijn)? Dus liefst meerdere malen bij 18°C ofwel bij 10°C, kwestie van representatieve resultaten te hebben.
    Voor zover ik het begrepen heb (via artikels op andere sites), zou PPO een stuk minder vloeibaar moeten zijn dan diesel.
    Het zou het 6 maal minder vloeibaar moeten zijn, maar 'k weet niet meer bij welk een temperatuur. 'k Zal vandaag nog eens proberen dit te achterhalen.

Happy testing :-)

Ruud, ja de o en p liggen dicht bij elkaar, vandaar ook mijn eerste conclusie. 'k Weet wel niet of de o en p ook naast elkaar liggen op een Duits klavier. Andere mogelijkheid is dat die mens enorm onduidelijk spreekt en hij software van lernout en hauspie gebruikt om zijn mails te schrijven. Enfin, ge ziet, 'k ben al wat wakkerder ;-)
    edited November 2005
    Ik wist helemaal niet dat Klaus ook Engels sprak :lol:
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Ruud,

tuurlijk spreekt die Engels. Tijdens den oorlog is zijn vader gestorven en is zijn ma in kennis geraakt met een Engelse soldaat. Dienen Engelsman heeft dan meegeholpen Klaus op te voeden en dat gebeurde in het Engels en in 't Duits.
    'k Heb Klaus zo eens tegengekomen bij den bakker in Kerpen. 'k Was toen Michael Shumacher aan 't opzoeken om hem te overtuigen om zijn Ferrari op PPO te laten rijden.

Gezien ik geen Duits ken, ben ik dus maar tegen Klaus begonnen in 't Engels en ie heeft zelfs de rasechte Engelse tongval.

Dusja, ge ziet hé, em kan wel degelijk Engels. (alleen weet ik niet of hetgeen ik hier nu neergepend heb, wel waar is :lol: )
    edited November 2005
    Een Ferrari ombouwen naar ppo? Dat zal een grote klus worden als je dat zonder vermogenverlies wilt doen. :wink:
    edited November 2005
    Greggy, ik ben een paar keer in Thalmaesing bij Elsbett geweest om te overleggen met Klaus en Barnim. Met Barnim alles in het Engels en met Klaus alles in het Duits. Hij zal wel over mij gedacht hebben: "wat een malloot". :lol:
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    diesel van 10° loopt er al op ongeveer 14 seconden door.
    ik zeg ongeveer omdat het zo snel daalt dat het voor mij moeilijk was om juist te beginnen met meten.
Sign In or Register to comment.