Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Idee: bimetaal brandstofbesparende wieldoppen

NeoNeo PPO Addict
edited May 2013 in Overige discussie
In het kader van brandstofbesparing heb ik het volgende idee.

Het ideale wiel is vlak aan de zijkant. Zie wielrenners etc. 100% dichte wieldoppen zorgen voor een brandstofbesparing.
Het nadeel van 100% dichte wieldop is dat de remmen onvoldoende koeling krijgen.

Zou het mogelijk zijn om wieldoppen te ontwikkelen met vensters die bestaan uit bimetaal plaatjes. Zodra er tussen het wiel en de wieldop teveel warmte ontwikkeling is zullen de venstertjes uit zichzelf openbuigen waardoor ze juist de vorm van luchthappers krijgen. Dit tegen de rijwind in natuurlijk. Hierdoor krijgen de remmen weer extra koeling. Zodra de warmte is afgevoerd koelen de bimetaal venstertjes weer af en zullen ze zichzelf weer sluiten zodat de wieldop weer 100% vlak is.

Heb het even op papier gezet:

http://www.phileo.nl/bimetalfuelsavingwheelcover1.jpg

http://www.phileo.nl/bimetalfuelsavingwheelcover2.jpg

http://www.phileo.nl/bimetalfuelsavingwheelcover3.jpg

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2013
    Buitenkant gewoon glad maken, aan de binnenkant is er genoeg lucht die passeert en schijven koelt.
    Niet ingewikkelder maken dan het hoeft. De brandstofbesparing bij normale snelheden zal mogelijks zelfs
    niet eens meetbaar zijn en bij +200km/h who cares wat het verbruik is?

    Sorry, maar je zoekt een oplossing voor een onbestaand probleem.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2013
    Op deze site zien ze verminderde koeling van de remmen wel als een probleem van dichte wieldoppen:
    http://www.part20.eu/nl/toepassingen/cabine/#hubcaps

    En als het een onbestaand probleem zou zijn waarom heeft bijv. een Lupo 3L dan geen gesloten wieldoppen?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2013
    Remschijven trekken alleen maar krom als ze ongelijkmatig afkoelen. Dat fenomeen zie je vaak bij auto's met automaatbak. Je moet flink in de ankers omdat je bijna inrijdt op een file en bij stilstand blijf je op de rem staan, juist dan trekt de schijf krom omdat ie op 1 plek vast gehouden wordt door de remblokken.

    Als je echt zuiniger wil rijden kan je maar twee dingen doen, 1 is zoveel mogelijk extra gewicht overboord gooien en 2 de voor en achterkant van de auto gestroomlijnder maken. Je knalt immers constant met de voorkant van de auto een gat in de lucht en aan de achterkant heb je een gigantisch vacuum wat de auto afremt. Feitelijk zou je van de auto een sigaar moeten maken wil je een beetje brandstof besparen.

    Enne.... monteren van extra zaken zoals wieldoppen, spoilers, enz. geeft vanwege o.a. het extra gewicht alleen maar meer brandstof verbruik.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2013
    [QUOTE=Neo;67608]Op deze site zien ze verminderde koeling van de remmen wel als een probleem van dichte wieldoppen:
    http://www.part20.eu/nl/toepassingen/cabine/#hubcaps

    En als het een onbestaand probleem zou zijn waarom heeft bijv. een Lupo 3L dan geen gesloten wieldoppen?

    Meet eens de temp van je remschijven bij gewoon rijden en remmen...
    Bij racewagens lopen ze roodgloeiend soms en dan nog is er geen 'probleem'.

    Ergo, noch het warmlopen is een issue, noch de brandstofwinst.

    Reken het eens uit zou ik zeggen. KISS.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Hoi Neo,

    Remmen is zonde van de energie, niet doen dus :).

    Herman
  • carl PPO Addict
    edited May 2013
    Idd

    Niet teveel remmen , de anderen hebben ook remmen.:mrgreen:

    Grtjs carl
Sign In or Register to comment.