Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Caddy III 1.9 TDI is CaddyEd de 2e

13»

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Ik vind het ook leuk, daarom ben ik ook speciaal voor dit type opzoek geweest en gevonden.
    Deze Kip Kompakt 300 van 1982, inderdaad één van de eerste generatie, heeft een maximum gewicht van 600kg. Lekker ligt dus. Maar heeft dan wel weer een oploop rem.
    Met het rijden heb ik weinig gemerkt dat er iets achter hangt. Wat ik merk is dat het verbruik wat stijgt, maar dat is natuurlijk niet vreemd. Maar een prima sleurhutje om rond te trekken door Scandinavië, wat ik weer van plan ben. Niet groot, maar inderdaad groot genoeg.

Het heeft nog wel wat onderhoud nodig, maar verkeert verder in een goede staat voor zo'n oud ding. De verlichting rondom dient te worden vervangen, het kunstof is daar nogal broos van geworden. Daar gaan we vrijdag gelijk aan beginnen, veiligheid voorop.
    Verder binnen wat nieuwe bekleding en een likkie verf, elektrischiteit ombouwen naar 12V met een accu en LED verlichting en Truma'tje inbouwen.

Ik sluit altijd een tijdelijke reisverzekering met voertuig hulp af, dus dat komt wel goed.
  • NiekNiek Super Moderator
    tziet er allemaal mooi, schoon en kek uit Ed !!
  • wodanwodan Super Moderator
    Ziet er leuk uit!
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Ed,

Als je niet op een camping staat moet je wel zorgen dat je koelkast of -box op gas kan functioneren.
    Anders is de accu in de caravan zo leeg.

Veel plezier in Scandinavië
    Ik werd afgelopen week al gebeld door een PPO'er of alles goed met me ging, want hij hoorde niks van me :-)

Alles oké hier, lekker bezig met veel dingen.

De Caddy heeft niet veel gereden de laatste maanden, ook weinig PPO opgemaakt. Wel veel met de bus van de zaak weg geweest, maar die rijdt niet op PPO.
    De afgelopen weekenden zijn er weer wat honderden kilometers gevreten met de Caddy. De PPO ombouw werkt nog altijd voortreffelijk, geen probleem te bekennen. Op de brandstofslangen na en zo af en toe een filtertje, heb ik er geen omkijken aan.

Binnenkort gaat de Kip ook van stal en beginnen we aan de caravan overhaul.

Groeten, Ed
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    Hoi Ed,
    Goed te horen, hier ook alles goed.
    2 Sterren geschorst en met de rode rij ik rondjes om de kerk :)
    Het is opvallend stil op het PPO forum.
    Herman
    Het is overal stil op fora, iedereen zit op facebook, instagram, twitter enz...
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2016
    Fakebook mijden wij.
    Instagram doen we niet aan, het zijn mijn plaatjes. Selfies vind ik niet zo en niemand heoft te weten wat ik fotografeer.
    Waarom twitteren als er fora zijn? Veel minder beperkingen. Ik hoef geen volgers.
    Allemaal open deuren, maar toch.

@Ed dank voor de update en goed om te lezen!
    Ik kreeg het vermoeden dat het PPO brandstoffilter langzaam dicht begon te slippen. Dus een nieuwe gehaald.
    Als eerst het oude filter gedemonteerd en open gemaakt. En wat schetst mijn verbazing; op wat snot na op de bodem van de filter behuizing, was het filter nog brandschoon.

Dan moet er dus ergens anders een verstopping zitten. De makkelijkste oplossing leek mij effe wat luchtdruk vanaf de tank vandaan op de brandstofleiding te zetten en vooraan de wagen dit in een vaatje te laten lopen.
    Nadat de PPO uit de leiding was geschoten, klonk het inderdaad alsof er iets de lucht verplaatsing smoorde. Even een paar keer doorblazen en het klonk weer beter. Alles weer aangesloten, nieuw brandstoffilter er aan geschroefd en een test rondje gedaan. (Mijn PPO brandstofsysteem ontlucht automatisch.)

Ik had weer voldoende trekkracht op PPO en de DSG automaat bleef weer fijn in de lage toeren zitten, in plaats van iedere keer terug te schakelen, omdat er wat koppel ontbrak.

Ik weet niet precies weer de verstopping zat, maar dit heb ik weer makkelijk kunnen oplossen en we PPO'en weer lekker verder.

Groeten, Ed
  • NiekNiek Super Moderator
    Een keer in de drie jaar een minor probleempje. Mag geen naam hebben. Stukje plastic van een jerrycan ?? of papiertje van jerrycan dop ??
    Hoi Ed,

Heb je in je 'vaatje' niks gevonden?

Herman
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Goed bezig Ed!
    Nee, ik had niet direct iets gevonden. Echter door de luchtdruk was wel even de slang uit het vaatje gevlogen  :\"> , dus waarschijnlijk zaten de stukjes nu tegen de muur.

Ik heb toch nog een ander probleempje gehad; Vorige weekend na de eerste nachtvorsten, had ik 's ochtends behoorlijke start problemen. Na een paar keer doorstarten, kwam de motor eindelijk op gang, wel instabiel aan het begin met een lekkere grijze walm eruit.
    Mijn vermoeden ging uit naar defecte gloeibougies, En inderdaad de twee buitenste waren niet goed. Een meet ca 40 Ohm en de andere 2 kOhm. De twee middelste waren wel goed, ca 1 Ohm.

Deze ochtend heb ik er 4 nieuwe NGK gloeiers in geschroefd. Ik verwacht dat het starten nu weer frisjes verloopt.
    Een paar dagen later na het vervangen van de gloeibougies, kreeg ik een motorstoring. Het voelde en klonk alsof er één cilinder niet lekker mee deed. Maar het varieerde ook, soms wel en soms weer niet.

Gisteren is het onderzocht bij Jos in Dieverbrug. Het kwam er al snel uit dat er iets mis was met de verstuiver van de eerste cilinder. De kleppen deksel is er af gegaan, wat zag dat er netjes schoon uit. Wat nou PPO rijden is slecht voor de motor.
    Vervolgens zijn de verstuivers er uit gehaald en deze zagen er ook schoon uit. Niks geen aanslag wat met PPO te maken zou kunnen hebben. Wat altijd wel wordt beweerd door de sceptici.
    Wat blijkt, er lekte langs de afdichtring. Na het vervangen van de afdichtringen op de vier verstuivers en natuurlijk weer terug plaatsen, liep de motot weer netjes stabiel en hoefde de computer weer zeer weinig te compenseren. Was trouwens ook goed te merken in het gedrag van de motor.

Hier nog een fotootje van de verstuivers met verse ringen er aan. Mooi hè?:

image

Groeten, Ed
    Mooi stukje techniek.
    Top Ed ^_^

• udoudo Super Moderator
    Zeker mooi Ed, goed dat het probleem zo opgelost kon worden want verse verstuivers zijn niet goedkoop...
  • udoudo Super Moderator
    Hoeveel KM sinds het laatste onderhoud aan de verstuivers?
    Ja, het is een mooie techniek :D Het motortje is ook zeer fijn.

De verstuivers zijn verder helemaal origineel. Daarbij is er twee jaar geleden ook even wat onderhoud aan gepleegd, zeg zo'n á 65.000km geleden.

Dat van de afdichtringen, ook brandplaatjes genoemd, komt bij alle pompverstuiver motoren voor. Is een bekend euvel, maar dus ook eenvoudig te herstellen. De draadboom voor de verstuivers wordt dan ook mee vervangen.

In ieder geval, we kunnen weer even lekker vooruit.

Grtz, Ed
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    Gelukkig idd geen verstuiver oid.  Bovenste rubber ringen waren niet lek? Dus puur de brandplaatjes onder? Want als bovenste zou lekken kan er brandstof bij de olie komen. Maar neem aan dat olie ook vervangen is? 
    Wat wel eens voorkomt is dat de kop wat invreet rond die rubber ringen die je halverwege de verstuiver ziet. 
    Pomp verstuivers is op zich een mooi systeem. Enigste zwakke punt vind ik die brandstof toevoer. De verstuiver zit in de kop. en de brandstof wordt door de kop toegevoerd naar de verstuiver. en tegengehouden door die 2 rubber ringen. Echter die verstuiver krijgt constant flinke klappen door de nokkenas. En na verloop van tijd zie je dan dat het gaat invreten in het aluminium rond die rubber ringen.  De wagens die ik gezien hebben was het gelukkig nog niet zo erg dat het ging lekken. Maar deze hadden ook nog geen extreme km stand. Kan me dus voorstellen dat het na verloop van tijd voor kan komen. En lijkt me dan enigste remedie dan een nwe kop is. Beter systeem was geweest als men een stalen bus in de kop zou hebben zitten rond deze. Hoewel er dan mss weer kans zou zijn op lekkage tussen bus en kop.. blijven 2 verschillende materialen. Maar met juiste druk zou dit kunnen.  En meest ideale systeem was natuurlijk geweest als er gewoon een schoef leiding op de verstuiver had gezeten.  een gezamelijke leiding onder het kleppen deksel met 4 kleine leidingen van deze naar de verstuiver. dit kan gewoon in de olie. En van buiten de kop olie toevoeren naar een "common rail" toevoer leiding lijkt me nu ook niet zo moeilijk.Is nog lage druk ook. Zou diverse methodes kunnen bedenken die zeer betrouwbaar zouden zijn. 
    Maar ok.  Ik mopper wel.. maar al met al zijn er toch genoeg pompverstuivers die een noemenswaardige km stand halen. Echter zullen we nooit precies weten hoeveel van deze toch ooit een kleine brandstof lekkage in de olie hebben gekregen langs deze ringen op hoge km standen. Dat is voor een leek niet echt te meten. Enkel als het olie peil echt gaat stijgen ofzo. En welke auto is er nog wel heilig tegenwoordig.  CR verstuivers zitten ook vaak veels te zwak vast. Met mini boutje ofzo. behoorlijk lange m6 rek bout ?  om iets vast te houden waar honderden bar's druk op staat en klappen van compressie krijgt etc?   Of net iets dikkere bout die dan 2 verstuivers tegelijk vast mag houden?  Niet gek dat het wel eens fout gaat. 
    grappig om te zien hoe stevig een ouderwetse verstuiver dan vast zit.. terwijl drukken enzo veel lager zijn. 
    Een CR verstuiver die wat dikker is en gewoon erin te draaien zou zijn?  Goed te realiseren. Maar ok. Het mag tegenwoordig niet TE lang meegaan..haha.  Lijkt me dat PD verstuivers toch altijd nog langer mee gaan als gemiddelde CR verstuivers

hoe dan ook blij te horen dat de caddy nog altijd goed zn best doet en nog altijd het zalige sap graag drinkt :)

Greetz!!
    Zover we hebben kunnen zien was er alleen langs het brandplaatje gelekt. Ook heb ik nog nooit een stijging van het oliepijl gemerkt, dus de oude rubbers waren waarschijnlijk nog goed. Hoewel alles afdichtingen waren vervangen, het is een compleet setje. Verder was er niks op te merken aan de kop. Alleen complimenten dat het er schoon uitzag.

Ik ben wel verbaast van op de manier hoe zo'n pompverstuiver in de kop zit gemonteerd. Enkel een blokje en een rek bout houd de verstuiver op zijn plek. Daarbij ik heb gezien dat het ook vakmanschap vereist dit juist te monteren.

Bij Jos komen ook PD TDI'tjes die de 5 ton hebben gehaald. Van Lupo 3L tot extreem getune'de Golf'jes. Wat toch wel bewijst dat de pompverstuiver dieseltjes van VW best degelijk zijn.

Hoewel er toch wel issues zijn. En dat overkomt mij weer, want ik ben weer terug geweest; Er zitten nu andere verstuivers in:
    Een aantal dagen later kwam de storing weer terug en liep de motor op drie cilinders. Ik had een oude laptop met Chinese VCDS kabel bij me, dus nog met hinkelende(kan je geen lopen noemen) motor even uitgelezen. De foutmelding was "PD Unit Injector: Cylinder 1 (N240) P1260 - 000 - Implausible Signal" en groep 13 bij waardes uitlezen gaf aan dat cilinder 1 gigantisch aan het compenseren was om stationaire goed te lopen. Ten minste de ecu deed dat, want zo klonk de motor niet.
    Het vreemde was, na de motor even te hebben uitgezet en een minuut later weer te hebben gestart, liep deze weer zeer goed alsof er niks aan de hand was. Ook VCDS gaf dat aan. Dat lijkt mij geen mechanische fout.

Dus weer een afspraak gemaakt en langs geweest bij Jos in Dieverbrug en wat blijkt, precies bij het type(BLS) motor welke in mijn Caddy zit, zijn een aantal issues bekend geworden: Onder andere dus de pompverstuivers die onduidelijke storingen kunnen gaan geven. Vervangen is dan de enige methode, helaas.
    Er zijn ruil pompverstuivers in gegaan, die nog maar enkele kilometers hebben gelopen en uit een (normaal wel betrouwbare) motor gekomen zijn, welke standaard al meer vermogen levert. We zijn er dus uiteindelijk niet op achteruit gegaan.
    We gaan er alleen maar op voorruit. En zelfs op PPO, trekken we de straatstenen eruit met de Caddy. De motor loopt ook veel mooier nu, klinkt niet meer zo rauw als een tractor.
    Nu moet nog wel alles weer goed op elkaar worden afgestemd, want de DSG schakelbak snapt er niks meer van. Deze schakelt nu automatisch veel  te vroeg op, maar de oplossing is nabij. Nu dus nog maar even met de hand schakelen.

Het nadeel is, wel weer een deuk in m'n spaarcentjes. Maar de Caddy kan weer lekker lang vooruit, de problemen zijn verholpen.

Nog een stukje vermaak en toepasselijk ;)https://youtu.be/PwcxdaganqY

Grtz, Ed
    edited December 2016
    Haha, toen ik het filmpje zag moest ik gelijk aan jou denken ;))

Herman
  • udoudo Super Moderator
    Hmm. Apart verhaal. Dank voor het delen.
    Als het signaal implausible is dan ga je toch denken aan het kabelboompje?
    De verstuivers waren door de monteurs in orde bevonden en daarom alleen de afdichtingen vervangen. (toch?)
    Apart dat het dan toch een verstuiver-dingetje kan zijn.

(In de Fox had ik ook wel eens last met overcompenserende ECU en dan  gaat er soms een motorstoringslampje branden of soms ook spontaan noodloop (die na uit/aan weer weg is).
    De laatste keer dat dat gebeurde is weer even geleden en zelfs vanochjtend (-5 opeens) startte en reed het wagentje OK.)

Je weet niet alles van te voren. En de kabelboom is in orde.
    Mijn eerdere probleem lijdt ook naar het afdichting brandplaatje, maar er was dus meer aan de hand. 

Ook apart dat ik de storingen heb weten te triggeren met het vervangen van de gloeipluggen. Maar gelukkig is het nu definitief voorbij.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    Toch mooi dat hij dan nu beter loopt als ooit tevoren. Wist niet dat er nog zoveel verschillende types verstuivers waren dan in PD. Kabelboompjes gaan wel vaker kapot. Maar die was bij de eerdere reparatie al vervangen toch? 
    Zou wel eens willen zien hoe meneer Elsbett alles toen heeft gedaan in de echte Elsbett motor. Toch ook een pompverstuiver als ik dan goed begreep (lijkt me trouwens een geweldig blokje)
    Wel balen van de extra kosten die je nu hebt gehad. Maar als het goed is wil je toch nog jaren met deze rijden. Investering voor de toekomst :)

Fijne jaarwisseling allemaal ..en alvast de beste wensen!

Grtz!
    Groeten vanuit omgeving Lillehammer in Noorwegen.

Hier aangekomen met mijn sleurhutje en bijna volledig op plantaardige olie gereden. Nu ongeveer nog 45 liter over, het gemiddelde verbruik was iets van 1 op 13. Het hoge verbruik komt grotendeels door natte weg en tegenwind.

Verder nu even op diesel, het restje PPO is een reserve.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Noorwegen is gewoon schitterend.
    Geniet niet met mate; het is immers vakantie. ;)

Hoge verbruik komt "misschien" ook door je kompakte kippetje achter de auto.

Onze B-klasse valt met full-size sleurhut van dik 1000 kg ook terug van 1 op 16 naar 1 op 10 (over 300 km)

Btw: mijn nickname is nu even CaddyKip ;-)

Noorwegen is met geen woorden te beschrijven, ik wordt iedere keer weer verrast door de mooie natuur en omgeving hier. En de regen die ik hier op mijn nek krijgt is niet zo erg, dat hoort erbij in Noorwegen. Het is hier geen 30°C buiten, heerlijk zo.

Ook met bergje op en af is het verbruik om de nabij 1 op 13 gebleven, niet slecht dus blijkbaar. De Caddy presteert goed.

image
Sign In or Register to comment.