Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Caddy III 1.9 TDI is CaddyEd de 2e

2

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2013
    Mooi klote ED. Zou je overdrukventiel misschien niet vast gezeten hebben, vervuiling vanuit PPO, ik zeg maar wat. Dan komt er ook een behoorlijke druk op dat filterdeksel te staan en kan hij er af klappen. ik neem gemakshalve maar even aan dat je een kunststof filterdeksel hebt?

Verhaal halen bij die gene die je onderhoud doet? denk het niet, dat ga je verliezen tenzij je met aantoonbare bewijzen kan komen en dan nog acht ik de kans klein dat je er iets mee kan.

Ik zou kijken of je een blok van een autodemontage bedrijf kan kopen en die met een paar bevriende sleutelaars in een doe het zelf garage er in kan hangen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Ed,

Knap klote.

Koop geen mooie dure auto. Het klotegevoel bij breuk en de afschrijving is het totaal niet waard. En vaak doe je het onbewust ook nog voor een ander.

Laten maken is altijd goedkoper dan nieuw, tenzij je voor wat ouders gaat.

Sterkte,
    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    mooi klote Ed,

sterkte, balen!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    SH#####TTTTT..das echt balen. Simpelweg zit je al met dit... een turbo die zonder olie draait heeft met een 10sec al schade zegt de turbo fabrikant..... lagering van nokkenas?...goeie kans op invreten hierzo...in dat geval: kop overleden. Dan nog lagering van krukas...als ie tikt, ook na bijvullen (zonder bijvullen kunnen klepstoters nog tikken)....heb je kans op schade daarzo..in dat geval lopen de kosten snel enorm op..en wordt idd die gebruikte motor een goed idee. Optie kan zijn: zoek een schade auto met goeie motor en weinig km's. Je weet wat je hebt, en soms net zo duur als los blok.

Schade claimen... tja dan ist nu natuurlijk de vraag: kun je fysiek bewijzen dat hun de dop niet vast genoeg hebben gezet? Op zich moeten ze maar op 25Nm staan vaak..en worden ze eerder te vast gezet als te los. Dus kun je bewijzen dat er idd geen overdruk in het blok is geweest, of dat niet iemand deze los heeft gezet. Nu weet je dat dit laatste zeer onwaarschijnlijk is, maar kun je bewijzen dat het niet zo is? Als je wat kunt claimen, zal het eerder het goodwill verhaal van de garage zijn die wat wil doen..hoewel deze dan wel weer toegeeft wat fout gedaan te hebben in principe..maar vrees dat je niet enorm veel kans maakt op een zaak tegen hun...of je moet bewijzen hebben? Blijft iig zwaar klote. Je vraagt je af of ze hem met de hand erop hebben gedraait en zijn vergeten na te trekken. Maar zeker weten?... had je een speciale motor of 13 in dozijn? Pomp verstuiver zeker?

Greetz en heel veel sterkte!
    edited September 2013
    schade auto's nog wel prijzig...toch vanaf ca 1800 euro voor schade auto met goeie motor en acceptabele km stand. En eens kijkenw at een revisie/ruilmotor kost? Zou mss toch intressant kunnen zijn zo.

Greetz
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Bedankt!

Gelukkig is de schade beperkt gebleven. De kop is eraf gegaan. Volgens Jos zag de motor er als nieuw uit aan de binnenkant. Ook geen schade te zien bij de nokkenas.
    Het overige weet ik nog niet.

Wat er wel aan de hand is, is dat er in het filterhuis delen liggen van de filterkop. Het lijkt erop dat deze dus te hard is aangedraaid.
    En de motor klinkt zo rot, omdat de oliedruk niet wordt gehaald. Waarom, was ook nog niet bekend.

Het gaat gelukkig goed komen, helaas dan wel weer wat centjes armer. Ik wil zeker terug gaan naar de garage die het onderhoud hebben gepleegd. Want ik heb een behoorlijke klacht aan hun adres.
    Btw: de filterkop is na hun onderhoud al eerder los gegaan(merkte ik door olie op mijn parkeerplek), ik ben toen terug geweest. Er is toen geen actie ondernomen. Er is me toen gezegd dat dit vaker gebeurd met het oliefilter en de volgende keer zou ik de olie gratis krijgen. Verder hadden ze dus niks gecontroleerd.
    Het mooie is: Jos zegt dat hij dit nog nooit heeft gezien en die krijgt dagelijks genoeg mijn soort TDI'tje onder ogen.

@Fury: Mijn TDI is een gewone standaard PD. Ik meen dat het een BLS is.

Ik denk dat mijn geluk is, toen het gebeurde ik maar iets van 30km/u reed. De turbo dus ook maar weinig hoefde te doen en de krachten binnen het motorblok ook beperkt bleven.
    Komende week zal ik wel horen tot hoever de schade is opgelopen in mijn portemonnee. Dat worden nog meer overuren maken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2013
    Ed,
    weet niet of je lid bent van de anwb. Zij hebben bemiddelingsservice met techneuten en juristen. Altijd goed om de druk op te voeren.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    Ed,

Dank voor de update!
    Hopelijk kan gevonden worden waardoor de oliedruk te laag blijft.
    Je hebt zo te lezen inderdaad ietwat geluk gehad. (net als mijn Corsa destijds toen er een oliepomp probleempje was)
    edited September 2013
    [QUOTE=CaddyEd;68471]...En de motor klinkt zo rot, omdat de oliedruk niet wordt gehaald. Waarom, was ook nog niet bekend...

Ik wil je niet verder ontmoedigen maar dat is niet best. Het wegvallen van oliedruk kan meerdere oorzaken hebben. Als je geen lek hebt naar buiten toe dan kan het zijn dat je oliepomp stuk is, scheur in de aanzuigbuis, aanzuigbuis los gekomen van oliepomp, overdruk ventiel van de oliepomp open blijft staan of er ligt een lager(s) uit.
    edited September 2013
    Net een belletje gekregen: De Caddy is weer helemaal in orde. De schade valt relatief gezien heel erg mee.

De motor is volledig binnenste buiten geweest en gecontroleerd. Alle lagers waren ook nog als nieuw.
    Wat echt defect was, is het filterhuis, doordat de dop veel te vast was gedraaid. In het filterhuis zit ook de regeling voor de oliedruk. Daarom liep de motor na het incident zo slecht, door de oliedruk die daarna niet meer in orde was.
    Het enige wat dus vervangen is door nieuw, is het filterhuis. Verder alles prima.

Er zijn een aantal stevige test ritten mee gemaakt en geen gekke dingen meer gebeurd. Hij loopt weer als nieuw en als een raket!
    Eens kijken of ik hem donderdag kan gaan halen.

Grtz, Ed
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2013
    Dat is een geluk bij een ongeluk...
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Gelukkig Ed.

Herman
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    Gelukkig Ed, een hele geruststelling!...
    Nog veel rijplezier gewenst!
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited September 2013
    Das hatstikke mooi Ed
  • carl PPO Addict
    edited September 2013
    Amaai Ed
    gelukkig dat het nog meevalt .

grtjs carl
    edited September 2013
    [QUOTE=CaddyEd;68518]...Wat echt defect was, is het filterhuis, doordat de dop veel te vast was gedraaid. In het filterhuis zit ook de regeling voor de oliedruk. Daarom liep de motor na het incident zo slecht, door de oliedruk die daarna niet meer in orde was.
    Het enige wat dus vervangen is door nieuw, is het filterhuis...

En dan nog snap ik niet waarom je drukverlies had terwijl er geen lekkage was. Zo een filterhuis heeft een overdruk ventiel wat open gaat als je oliefilter verstopt raakt meer niet. Het ding heeft een directe verbinding tussen oliepomp en lagers enz. De enige manier om oliedruk te verliezen via een filterhuis is als je een lek naar buiten hebt zodat de door de pomp opgewekte druk en volume daardoor niet volledig bij de lagers komt.

Maar anyway. Goed dat ie het weer doet.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2013
    Snel verkopen voor 'ie weer stukgaat :playful:
    edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68537]En dan nog snap ik niet waarom je drukverlies had terwijl er geen lekkage was....
    Dat was mij verteld door Jos (en wat hij verteld, geloof ik direct). Ik zal dat gaan onderzoeken, ben er ook wel benieuwd naar.

[QUOTE=Neo;68538]Snel verkopen voor 'ie weer stukgaat :playful:
    Ja lekker. Ben die twee weken zonder vervoer nu al meer dan zat. Misschien wel goed voor mijn sportieve uiterlijk. ;-)

Bij goede en juiste montage hoort ie helemaal niet stuk te gaan, de Caddy blijft.
    Loopt heel goed op pure PPO/GPO (met mijn ombouw), lekker veel ruimte om veel zooi mee te nemen en rijdt voor een bestelwagen super fijn. Vooral de combinatie van het motorvermogen en de DSG geeft de Caddy ook een fun factor :mozilla_cool:.
    Daar heb ik de centjes wel voor over, mij zal je niet snel in een IGo of zo iets zien rijden.
    edited September 2013
    En we rijden weer! :-P
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    [QUOTE=CaddyEd;68540]Daar heb ik de centjes wel voor over, mij zal je niet snel in een IGo of zo iets zien rijden.I'll beat your ASS in my AiiiiGOOOOOO :mrgreen: Kost nieuw minder dan een 2e hands Caddy.

[video=youtube_share;IDcBf_F4ys0]

Tim
    edited September 2013
    Soow... heb je echt wel enorm veel geluk gehad! Ik vreesde echt voor ingelopen krukas, kop schade, turbo kapot en dergelijke.
    Zo'n motor uit mekaar trekken als controle is best wel wat werk..maar ok, dan weet je iig wel dat ie nog goed is. Niet preventief oliepomp vervangen dus? Ja op zich zal die ook niet het probleem zijn geweest..
    Maar zeker blij dat ie weer rijdt zonder duur blok te moeten kopen of revisie etc etc. Een arm armer..maar gelukkig geen been erbij (cost me arm and a leg ;) )

Greetz
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    [QUOTE=Tim;68545]I'll beat your ASS in my AiiiiGOOOOOO :mrgreen: Kost nieuw minder dan een 2e hands Caddy.

Dus wat kosten de aanpassingen om 'm `snel` te maken?
    Ik hoorde gisteren nog van iemand in de bergen in Frankrijk dat 'ie toch wel ver terug moest in de versnellingen... (dus koppel is zozo in verhouding tot belading met twee personen en wat bagage)

Dit kun je afzetten tegenover een chipje bij een betrouwbare TDI-toko. (en dan ben ik weer ietwat on-topic)
    Yeh, ppo.nu is weer online :-)

De Caddy III met de 1.9 TDI PD motor doet het nog altijd voortreffelijk op GPO en heeft hierop, op het oliefilter gedoe na, al vele kilometers probleemloos gereden.
    Nu het geen zomerse temperaturen zijn, blijft de GPO toch nog redelijk op temperatuur en dat zonder enige vorm van isolatie. Op de snelweg kan het al snel oplopen tot 74°C, provinciaal zakt de temperatuur nu naar ca 68°C.

De enige aanpassing die ik op de ombouw heb gemaakt is de terugslagklep op de retourleiding naar de tank. Dit was een veerloze klep, dus was de druk theoretisch 0 bar op het brandstof systeem. En ik kreeg altijd het gevoel dat de motor net iets te weinig brandstof kreeg.
    De terugslagklep heb ik nu vervangen door een veerbelaste terugslagklep en houdt de druk nu vast op 0,5 bar in het PPO brandstofsysteem. Dit lijkt te hebben geholpen, de motor reageert nu veel directer op het gas pedaal en de DSG schakelt niet direct terug.

Het enige wat nu gedaan moet worden aan de Caddy, zijn nieuwe schokdempers. De huidige fietspompjes beginnen wat slapjes te worden, vooral achter.

Groeten, Ed
  • Mooi dat ie lekker draait Ed. Kijk wel ff uit met die terugslagkleppen, die kunnen niet tegen B100 omdat er een membraam in zit die opgevreten wordt.

D.w.z. als je deze hebt
    image
    Bij mij gingen die lekken na pak weg 10.000 km en moest ik ze vervangen.
    Zo eentje had ik er tussen zitten, maar functioneerde nog wel prima. Nu gebruik ik ook bijna geen B100.

Zoiets heb ik nu:
    image

De hydrauliek webshop waar ik deze heb gekocht, heeft ze echter niet meer in het assortiment, zag ik zojuist.
    Hier nog een paar fotootjes van de ombouw setup:

image

image
  • udoudo Super Moderator
    Mooie foto's!
    Wat voor spul zit er rond het filter? (met daaronder een verwarmingsband?)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    Het ziet er netjes uit Ed.
    Grtz,
    Ingmar
    Bedankt!

@Udo: Net voor ik deze foto's heb gekiekt, heb ik voor een beetje isolatie van het PPO-brandstoffilter hier wat schuimplaat omheen gewikkeld. Deze schuimplaat wordt normaal gebruikt voor het opmaat opvullen van flightcases, maar voldoet ook prima als isolatie middel.
    Verder heb ik nu geen extra verwarming bij het filter. Komt nog wel een keer, want de TDI warmt maar langzaam op.
    De laatste tijd merkte ik dat de schokbrekers nogal soft aanvoelden, vooral nadat ik bij de 2N'n weer een lading GPO had gehaald. Dus tijd voor een nieuw onderstel en gelijk een stukkie lager bij de grond, met een KW set speciaal voor de Caddy.

De afgelopen week dit laten uitvoeren, samen met een regulier onderhoudsbeurtje. Maar Wow! Wat rijdt die Caddy nu fijn. Zelfs iets zuiniger; omdat hij dichter bij de straat ligt, heeft hij minder lucht weerstand.
    En loopt ook nog altijd perfect op PPO/GPO. Ik zit nu iedere keer weer met een grote grijns aan het stuur.

Echt die "Pumpe Düse" TDI motor is uitermate geschikt hiervoor. Met relatief koude PPO loopt hij al prima en stinkt niet overdreven bij de uitlaat. Dit wel met speciale PPO software in de ECU.

Het leuke is dat Jos in Dieverbrug, die de tuning heeft gedaan, zijn race Golf nu ook op PPO gaat laten lopen, waar de zelfde soort aanpassing in de ECU wordt geprogrammeerd. Echter wel met veel meer vermogen. Maar wel gaaf, dat hij dit gaat doen :-) .

gaaf ! :)  Ja pompverstuivers zijn wel lekkere koppelblokjes! alleen vreten de verstuivers soms in in de kop... maar zal voorlopig niet zijn... en ok.. een andere kop is niet fijn, maar nog nix vergeleken met droogloop schade oid. En er zijn er velen die veel km's draaien zonder gedoe. Mooi ding. Ben ook wel benieuwd naar die race ppo golf :)  Wel gaaf...die geur van PPO op het circuit..... de toeschouwers maar denken dat het een of andere experimentele race brandstof is... haha... niemand beseffen dat die co2 neutraal raced :)

Greetz!

edited February 2014
    fury said:

...Ben ook wel benieuwd naar die race ppo golf :)  Wel gaaf...die geur van PPO op het circuit..... de toeschouwers maar denken dat het een of andere experimentele race brandstof is...

Dat is zeker gaaf ja. Zo was ik eens op een BMW meeting en toen ik het terrein af reed zei 1 van de schaars geklede cheerleader "sow die diesel rijdt zeker op racebrandstof" 
  • udoudo Super Moderator
    Tijd voor een 2n-oils sponsordeal?
    :P
    Alles nog altijd oké met het Caddy PPO scheurijzer. Hij doet het uitstekend en zoeft fijn over de wegen. Zo staat hij er tegenwoordig bij:

image

De nieuwe software aanpassing zit er nog niet in, omdat deze nog niet helemaal uit getest is. We wachten geduldig af.

Verder gaan we in juni een lange reis maken door de Scandinavische landen, Zweden, Finland en Noorwegen. Wat helaas niet helemaal op PPO gedaan kan worden, maar ik zal ongeveer 250 liter meenemen om op te rijden. De rest wordt dieselen. 
  • Ha, ha, ha dan is er nog precies ruimte voor een schone onderbroek en je tandenborstel. Prachtig. Goeie reis en kom heelhuids weer terug. Ik kan me verhalen herinneren .............
    De groeten vanuit Rovaniemi in Finland van CaddyEd.

image

Het wagentje doet het uitstekend. Vanaf huis tot en met Stockholm gedieseld. Vanaf Stockholm tot nu lekker op PPO gereden. Gaat lekker zo.

Over een dagje of twee gaan we verder naar de Noordkaap rijden.

Grtz, Ed
  • udoudo Super Moderator
    Fijne vakantie gewenst, Ed, maar dat gaat zo te lezen we lukken....! :-)
    We zijn op de Noordkaap! :-) :-) :-)

Vanaf Stockholm is er volledig ge-PPO't 
    :)>-
  • udoudo Super Moderator
    Pics or it didn't happen!!
    ;)
    Mij best, zojuist om 5 uur in de ochtend gemaakt:

image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Dit roept bij mij mooie herinneringen op aan vorige zomer.
    Wat zijn dat mooie landen om doorheen te trekken.
    Relaxed elke dag een paar honderd km toeren.
    Wij waren 4 weken onderweg en het heeft me geen moment verveeld.
    We gaan zeker nog een keer naar Lapland.
    :)>-
    Zo, weer eens een update'je:

Oeps, vorige week hadden we opeens geen vermogen meer, terug geschakeld naar diesel en de paarden kwamen weer van stal.
    Later even gestopt en heel de achterkant van de Caddy was één grote plakkerige bende, zo ook onder de motorkap en de PPO tank was helemaal leeg. Net daarvoor had ik nog 40L getankt :-S . Alles is dus op straat beland en de rest tegen de achterkant van de Caddy, wat een bende.

Gisteren heb ik maar de brandstof slangen vervangen van de PPO ombouw en dat was ook het probleem. De oude slangen waren compleet hun sterkte verloren, ik kon ze zo uit elkaar trekken. Heel vaag allemaal.
    Ik vermoed dat de oude brandstofslangen niet goed met de hoge temperatuur kunnen omgaan.

In ieder geval zitten er nu degelijke Gates slangen tussen.

Groeten, Ed

edited November 2015
    Hoi Ed,

Dat valt niet mee :)

Heb iets soortgelijks gehad met de S. Een stukje slang, op het T-stuk van mijn vacuümmeter, is na 7 jaar gaan groeien. Hierdoor kwam er lucht in het inlaat systeem waardoor ik met de S 2x op de vluchtstrook beland ben. Een ty-rep heeft het tijdelijk opgelost maar om het probleem te vinden heeft me heel veel tijd gekost ;)
    Dus aan iedereen: slangen waarvan 'men' zegt dat ze geschikt zijn voor alle vloeistoffen is misschien niet helemaal waar.
    Succes met poetsen ^_^

Herman  
  • wodanwodan Super Moderator
    Regelmatig controleren, zelfs met kwaliteitsslangen is dus aangewezen...
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Ik heb met Gates nooit problemen gehad(6,5jr in W123 en 3,5 jr in de W201).

Echter voor een ECHTE duurzame oplossing raad ik PA of PE slang aan. PA is polyamide= nylongevuld.
    PE voldoet echter ook prima.

• udoudo Super Moderator
    Da's niet zo fijn Ed, maar de oorzaak is in ieder geval snel gevonden en gefixt.
    Glycerine en zeep krijgen de vettigheid wel weg.
    Het is nu nog mooi weer ('s middags) om buiten de zaak schoon te kunnen maken.
    Ach ik maak eens wat mee.

De Caddy heb ik al vrij snel door de wasstraat laten gaan, dus die staat weer te glimmen en heeft zijn originele kleur weer terug :-) .
    Onder  de motorkap heb ik de vette delen binnen bereik even snel met remmenreiniger en lucht druk schoongemaakt. Binnenkort even langs de wasbox en met de hogedruk het daar beter schoon krijgen. Er hangt nu nog steeds een weeïge  PPO lucht rond de Caddy.

Gek genoeg check ik regelmatig de PPO setup en was mij geen lekkage opgevallen. Echter was de Caddy vorige week bij de garage geweest voor onderhoud, zal best kunnen dat daar even iets is los geweest en de lekkage heeft getriggerd.

Trouwens weet ik nu bijna zeker dat de brandstofslangen door warmte zijn versleten. Ik heb de specificaties gevonden en daar staat in dat de slang tot 70°C geschikt is. Bam!
    Het viel me ook op dat de retour slangen er het ergst aan toe waren. De retour is bij vollast ook het hoogst in temperatuur, hoger dan de aanvoer vanuit de WW zelfs.

De Gates kan over de 100°C, dus we kunnen weer >7 jaar verder ;-)

Volgens mij heb ik PA slang van achter de tank naar voren en weer terug lopen door de Caddy en zit er nog goed uit, inderdaad.
    Op de laatste meeting had ik het er al over en daar is ze: De aanhang van CaddyEd ;-)

image
    Leuk ding: Groot genoeg :)
    Met zonder fietsendrager ;)

Herman

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Geinig ding.
    Een Kip Compact van de eerste generatie?
    Vast niet zwaarder dan 750 kg.

Ps. Niet vergeten om de caravan toe te voegen aan de Anwb terugbrengservice vanuit het buitenland. 
Sign In or Register to comment.