Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW T4 2tank deel 2

DyslectieDyslectie PPO Master
edited September 2013 in Volkswagen, Audi, Seat, Skoda
Hier even een plaatje van onze nieuwe aanwinst.
image

Het is een VW t4 2.5TDI uit 2001 met 230.000 km op de klok.
wel een hele verbetering ten op zichten van de groene .
deze woord ook weer omgebouwd naar gpo .
Ik wil het eigenlijk het zelfde doen als in de groene .
gewoon met een verwarmde tank door middel van een ww.
en nog een ww vlak voor de pomp.
de gpo spullen heb ik uit de groene gehaald en ga ik zo maar eens schoon maken .
Ben dus weer lekker aan het knutselen .was lang geleden .
de groene heeft het tot 410.000 km vol gehouden. nu eens kijken hoe veer we hier mee komen.
heeft iemand nog een idee voor de egr als deze er al op zit ??????
waar kan ik deze vinden ?
en nu heb ik ook een boort computer is het verstandig om deze te kunnen uit lezen.
Goed om weer terug te zijn en lekker te gaan ombouwen.

Comments

  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Gefeliciteerd!

    Deze bus zal zeker al een EGR hebben. De regelklep kan je vaak vinden bij het inlaadspruitstuk, als een soort van ufo er boven op met een lucht slangetje er aan. Als je de slang hier van los haalt en de slang afsluit, is in feite je ERG al dicht. Een plaatje en een extra pakking tussen de flensen van de EGR pijp is natuurlijk wel beter.

    Om zelf storingen op te zoeken, is het zeker handig om de computer uit te kunnen lezen. Voor de smartfeun zijn er ook appjes beschikbaar, om live waardes uit te kunnen lezen, zoals bv brandstof en koelwater temperatuur. Altijd handig.

    De ombouw zal wel goed komen ;-)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Hoi Dyssie,

    Ziet er bijna nieuw uit.
    Succes.

    Herman
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2013
    vandaag de eerste stapjes naar een 2tanker.
    brandstof filter vervangen voor een zonder kgr.
    ww geplaatst inlaat klep er tussen .
    reour klep er tussen en ook de retour van de verstuivers verplaatste naar voor de klep

    ww met inlaat klep en brandstof filter
    image


    image

    kgr op de inlaat van de ww
    image

    retour van de verstuivers naar de retour leiding
    image

    image

    lekker gesleuteld
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2013
    Zo gisteren de koelvloeistofslangen aan gesloten
    en de elektra zo goed als klaar gemaakt.

    image


    image

    knopjes gemaakt voor de magneetschakelaars

    image

    dit keer ook een diode gebruik omdat deze bus veel meet elektronica heeft.

    image

    image
    klaar .


    toch niet de retour klep schakelt wel maar er komt geen dino uit de gpo aan voer?????
    oeps blijkt dat ik de retour klep verkeert om hebt gemonteerd .dus als ik schakelde dan sloot ik de retour af .
    dus klep omgedraaid en toen werkte alles prima .
    dus de eerste km op gpo zitten er weer op .
    allen nog eens mijn verwarmde tank aan sluiten .maar gelukkig is het nog niet koud.
    dus even met een tijdelijke tank gedaan

    image
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2013
    de dus ook even gepimpt met lichtmetalen velgen

    image
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Een waardig opvolger hoor, maar waar zijn de diodes precies voor, staan die anti-parallel aan de klep-magneten?
    Grtz,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Old Dyssie is going stronger than ever!!

    Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2013
    @ingmar
    de diode heb ik gedaan omdat als je de spoel van de kleppen uitzet je dan toch wat stroom verkeerd krijgt en dat vind de rest van de elektronica niet leuk.
    maar ik heb er geen verstand van .heb het maar van horen zeggen.

    @tim Oude liefde roest niet ;-)

    het is super om weer op gpo te rijden je zou er voor omrijden om wat meer te verstoken :-) .

    Dyssie
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Hoi Dys,

    Ziet er goed uit.
    Heb je het ook zo geschakeld dat als de prik uitvalt je nog kan rijden? Of staan dan alle kleppen dicht?

    Herman
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    [QUOTE=Dyslectie;67709]@ingmar
    de diode heb ik gedaan omdat als je de spoel van de kleppen uitzet je dan toch wat stroom verkeerd krijgt en dat vind de rest van de elektronica niet leuk.
    maar ik heb er geen verstand van .heb het maar van horen zeggen.


    Heel verstandig, de diode noemen ze een vrijloop diode waar de spanning die ontstaat na afschakeling van de spoel(klep) wordt afgeleid, in de praktijk zal het normaal gesproken geen problemen opleveren als de klep niet aan gestuurd wordt door een schakelaar of zo...maar meer als er een schakeling tussen zit met gevoelige componenten zoals IC's en andere halfgeleiders.
    http://www.marcovw.nl/Motor/Elektronica/Diode/diode-led.htm

    Grtz,
    Ingmar
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2013
    HEEEEELP

    motor houd in op gpo en op dino.
    dus vandaag maar eens alle bij de filters vervangen .mmmm wel betere op dino maar nog steets niet goed.
    ppo moet nog getest woorden .
    busje heeft weinig vermogen en trekt voor geen meter.
    deze bus heeft een kat zou het daar aan kunnen liggen??
    mmmm moet volgen de week op vakantie :apologetic:

    Oscar
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Kat zou natuurlijk verstopt kunnen zijn, brandt er een motor-management lampje of kun je de boordcomputer uitlezen door vag-com ?
    Rookt ie ?
    Geen vermogen zou kunnen veroorzaakt worden dat de motor in noodloop staat (beperking op toeren en dikwijls de turbo buiten werking) dan trekt ie inderdaad voor geen meter...en is een zelfbeschermingstoestand...je zult dus eerst de oorzaak moeten vinden.
    Grtz,
    ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Dyssie,

    Pb Ed effe, die heeft een goeie knaap met TDI's.

    Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2013
    Motor zit niet in de noodloop ik kan er gewoon mee rijden.
    Hij gebruikt alleen de turbo niet meer. En dat merk ik alleen in de 3e 4e en 5e versnelling.
    Net bij de volkswagen dealer geweest ga eerst even alle lucht slangetjes vervangen.
    En dan de katalysator even verwijderen om te kijken of dat helpt. Wordt vervolgd

    Dyssie
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2013
    Oja heb ook de motor even laten uitlezen niets bijzonders
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Noodloop kun je gewoon mee rijden...er zit dan geen fut meer in en vaak een max. Toerental....niet perongeluk een vacuumslangetje losgetrokken...die van de aansturing van de waste-gate bijvoorbeeld....of de turbodruksensor aan het inlaatspruitstuk?
    Grtz,
    Ingmar
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    eerste waar ik aan dacht was luchtmassa meter..maar dat zou er met uitlezen wel uit moeten komen. Roetfilter/kat mss idd probleem?..maar dan zou je wel verwachten dat het een probleem is wat steeds wa erger en erger werdt.... nie van ene moment op andere. Hoe of wat is ie gaan doen..en hoe abrupt?

    Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2013
    Als de turbo niet mee werkt is ie stuk of de wastegate blijft open staan.

    @Ingmar, als je het slangetje van de wastegate los trekt blijft de turbodruk tot maximaal oplopen net zolang tot je de motor opblaast.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2013
    Ik denk dat de wastegate open blijft staan
    daar heeft het wel wat van weg.
    en heb bij het vervangen van de slangetjes ook gelijk de aansluiting gemold.
    heb net een ander besteld.
    de magneetklep(wastegate) wil wel vaker stuk gaan .
    even wachten op de postboden

    dyssie
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Gaf ie dan geen foutcode op een defecte n75 ?
    @ easy...weer wat geleerd, had hem ook wel eens per ongeluk losgetrokken:-( gelukkig niets gebeurd, maar hij belandde wel in noodloop
    Grtz,
    Ingmar
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Hoi Ingmar,

    Bij mijn SD zit een overdrukventiel. Als de druk te hoog zou oplopen (1,1 bar, normaal 0,75-0,85 bar) dan valt de ALDA af. Dat is een verrijking. Dit is de noodloop van inmiddels 32 jaar gelden ;).

    Misschien zit dat bij jou er ook op. Een turbometer plaatsen en je weet meer.

    Herman
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2013
    10 punten voor Fury

    het is de luchtmassameter.
    nadat ik de magneetklep heb vervangen bleef het in houden.
    een wegenwachtmonteur die ik tegen kwam bij de dealer wees mee daar op .
    nou vooral hoe ik doe moest testen . Gewoon de steker er uit en rijden.
    busje liep gelijk weer als van ouds.

    morgen nog even een extra tank voor de gpo want ik heb geen zin om te tanken onder weg naar de vakantie.
    foto`s volgen . oja en even de lmm vervangen
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Fijne vakantie dan!
    Grtz,
    Ingmar
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2013
    Omdat ik niet tijdens de reis wilde tanken heb ik er nog een tank bij gezet.
    nu heb ik dus 100L effectieve tank inhoud .

    image

    image

    Na dat ik er een nieuwe Luchtmassameter heb in gezet rijde de bus weer als nieuwe .
    Nu lekker even de tank testen en dan hoeven we de eerste 1500km niet meer te tanken :chuncky:

    Dyssie
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Blij dat het opgelost is!

    Alvast een super fijne vakantie gewenst!!! :)
    Grote tank is zalig :) Weet er alles van ;)

    Greetz!
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited September 2013
    Ops busje gaat steets na een km of 2000 in de foutmelding .
    graag zou ik deze zelf kunnen uitlezen maar ook willen resetten.
    wat moet ik dat hebben?

    dyssie
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited September 2013
    Hallo
    iemand weet toch zeker wel waar ik een goede en niet te duure uit lees en reset spul kan kopen?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Mss eens een pb naar caddyed? Als er iemand da weet is hij het denk ik... ik heb het zelf iig ook nie.. moet ook nog eens een fatsoenlijk iets hebben... zoveel keuze, maar ook zoveel of duur of niet volledig.

    Greetz!
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Ja, een oude laptop, pentium 4 ofzo en een OBD kabel is voldoende. En een stukje software welke vrij is te downloaden: http://www.ross-tech.com/vcds-lite/download/index.html

    OBD kabel: http://www.obdtools.nl/obd/default.asp?page=detail&Id=585908&sid=KLU75lrB6fQltyiW36TIttumigFJR2
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    Lekker dat het Forum weer werkt.Menno TOP.
    Busje heeft wel wat probleemen gehad maar deze kwamen allemaal door de lmm .
    ook met een imitatie ging het niet zo goed .nu rij ik zonder
    (http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/tdi_zonder_luchtmassameter.htm)
    Hou Jullie op de hoogte .

    Het gpo gedeelte gaat super .
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    De combinatie van een LMM, een afgesloten EGR èn PPO valt waarschijnlijk buiten de standaard-instelling van het motormanagement.
Sign In or Register to comment.