Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

handpomp gezocht t.b.v olie

udoudo Super Moderator
edited April 2013 in Vraag en aanbod
Stokers,

De vlinderpomp bij de IBC lijkt schilfertjes in de olie achter te laten bij het vullen van een jerrycan.

Daarom ben ik op zoek naar een handpomp die geen last heeft van dit fenomeen.
De handpomp moet via een 3/4" slang uit de hoger liggende IBC olie als KZO, GPO, etc in een jerrycan pompen.
(Bij lagere temperaturen is de stroming door alleen zwaartekracht niet snel genoeg.)
Wie weet waar ik een degelijke pomp kan vinden?

Groeten,
Udo

PS: In de schuur is geen 230V aansluiting.

Comments

• NeoNeo PPO Addict
    edited March 2013
    Misschien goedkoopste om een filter achter je vlinderpomp te zetten? Tenminste als het verfschilfers zijn.. metaalschilfers zou ik mee uitkijken.
    Of anders een vatenpomp en daar wat slangen aan maken? Die zijn niet zo duur geloof ik
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2013
    Het lijkt meer op een soort zwart kunststof, wellicht van de kleppen of wat daar voor doorgaat in de pomp.
    De rest van de installatie bestaat uit doorzichtige slang en ene stukje brandstofbestendige zwarte slang die niet bewegen dus geen schilfertjes zouden moeten afgeven.

Een filter is een doekje voor het bloeden, de schone olie moet gewoon niet vervuild worden... :-(
  • huckelberry PPO Newbie
    edited March 2013
    ik heb hier nog een ouderewetse bronzen waterpomp liggen.
    ook nog een paar vlinderpompen trouwens
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2013
    Hoe weet ik zeker of die de olie niet gaan vervuilen?

Een pomp als op http://www.hydraulicworld.nl/products/1574/Handpomp-HPM-40cc.html?groupId=46 lijkt wel wat.
    Helaas niet gebouwd voor een beetje volume maar op druk maar de bouwkwaliteit ziet er goed uit.

Een roterende vatenpomp is te overwegen, maar deze pompen zijn niet bedoeld om ergens aan te bevestigen (groot nadeel) en ik moet er dan nog 3/4 inch slangen aan fabrieken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2013
    Waarom neem je niet een 12 volt pompje. aansluiten op je accupolen en laten draaien. Andere oplossing: jerrycan vullen en jerrycan legen in je tank. Gebruik onze speciale jerrycan vulslang.
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2013
    [QUOTE=Niek;67444]Waarom neem je niet een 12 volt pompje. aansluiten op je accupolen en laten draaien.
    Kan, maar dan moet de accu ook geladen kunnen worden, bestand tegen vorst, etc.

Andere oplossing: jerrycan vullen en jerrycan legen in je tank. Gebruik onze speciale jerrycan vulslang.

Snap ik hier alles van?
    Van dat 'speciale' wil ik graag meer weten!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2013
    speciaal: jerrycan met tuitslang en luchtgat. Accu van je auto voor het pompje: twee krokodilletjes en klaar.
  • huckelberry PPO Newbie
    edited April 2013
    door dat luchtgat kom ik ook nog op een ander idee
    je kan ook met lucht overdruk de olie eruit persen
    keteltje met overdruk kan je wel redelijk makkelijk meenemen.
  • carl PPO Addict
    edited April 2013
    Eventueel een keteltje met een autowiel ventiel en een autocompressortje op 12 v.
    zou ook wel kunnen werken.

Grtjs carl
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2013
    Qua lucht: dan moet de IBC 100% dicht zitten en moet er ergens een ventielaansluiting gemaakt worden op de IBC.
    Verder wordt het volume lucht boven de olie groter naarmate de IBC leger raakt terwijl de druk door de zwaartekracht dan minder wordt.
    De druk boven de IBC wordt dan langzamaaan ook minder, afhankelijk van volume gebrachte lucht.
    (Ik heb nog wel luchtpompen in de schuur dus waarom die niet aangesloten?)

Een degelijke, niet vervuilende, handpomp voor olie is dan het eenvoudigst.
    De vlinderpomp die ik nu heb is er een als:
    image

Is het probleem dat ik ervaar exemplarisch of bij dit type als geheel te verwachten?
    De roterende vatenpomp gaf nog geen problemen, maar die is lastiger te bevestigen en aan te sluiten.

Elektriciteit is niet aanwezig in de schuur, spierkracht wel, vandaar mijn voorkeur.
  • carl PPO Addict
    edited April 2013
    Tja een IBC zou ik nu ook niet onder druk zetten , ik dacht meer aan een vaatje van 60 liter of zo:-)

grtjs carl
  • huckelberry PPO Newbie
    edited April 2013
    ik zou er geen 10 bar oid op zo'n ibc zetten
    maar met 1'5 bar oid stroomt het echt wel sneller hoor.
    en met zo'n pomp
    https://www.google.nl/search?q=luchtbed+voetpomp&hl=nl&rls=com.microsoft:nl:%7Breferrer:source%3F%7D&rlz=1I7SKPB_nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=w5VrUfLSHa6S0QXk54AI&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=685
    heb je redelijk snel wat volume
    ipv een auto ventielltje zou ik voor een gardena tuinslang koppeling oid gaan daar kan de lucht wat vlotter doorstromen.
  • carl PPO Addict
    edited April 2013
    MMMM 1.5 bar gaat ook nog veel zijn als je gaat rekenen dat de 4 wanden rondom ongeveer 4 m2 zijn ruw gerekend.(4x 1mx1m)
    dat is 40000 cm2 x 1.5 kg/cm2 dan gaat er in de ronde een kracht ontstaan van 60ton.

Ik denk dat je de ibc gaat opblazen.

Grtjs carl
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2013
    'K heb wel es een IBC opgeblazen met perslucht om er een deuk uit te halen. Zou dat echter nooit doen als er PPO in zat, stel je voor dat de afsluiter onder er uit klapt dan heb je een mooi zooitje in de tent.
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2013
    Een vatenpomp heb ik al maar is lastig vast te zetten voor inzet bij de iBC.

Ik heb de vlinderpomp uit de tankopstelling verwijderd en een can vol laten lopen.
    De eerstvolgende can die ik nu laat vollopen zou 100% schoon moeten wezen; dat ga ik testen.

Tips voor handpompen blijven welkom. 3/4" aansluitingen en bevestigbaar zijn tellen mee.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    [QUOTE=Niek;67451]speciaal: jerrycan met tuitslang en luchtgat. Accu van je auto voor het pompje: twee krokodilletjes en klaar.
    Kan misschien zelfs op de sleurhutstekker gefixt worden. Of heb je die niet aan de Fox zitten?
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2013
    [QUOTE=Man@work;67589]Kan misschien zelfs op de sleurhutstekker gefixt worden. Of heb je die niet aan de Fox zitten?
    Het is praktischer om zonder electriciteit te pompen aldaar. (halfjaarlijkse grote leveringen uitgezonderd)
    Vandaar de zoektocht naar een handpomp. :-)
Sign In or Register to comment.