Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Oxidatie en Polymerisatie van plantaardige olie en biodiesel

13»

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2013
    [QUOTE=Niek;68507]...retour niet kortgesloten. Pomp zonder electronica

Kijk, dat scheelt al een stuk.

Ik ga natuurlijk niet vragen of iedereen eens zijn IP open wil trekken maar ik garandeer je dat in ALLE PPO systemen kippenvel zit, zeker bij 1 tankers. Ik heb laatst van Drivert een komplete ombouwset overgenomen van een 2 tanksysteem. Die WW had ook flinke vervuiling en heb ik eerst schoon gekookt met wisselend soda en schoonmaak azijn voordat hij in de TDS ging. In de sirai kleppen die er op zaten heb ik ook kippenvel gevonden aan de PPO kant, aan de Diesel kant was alles schoon. Deze kleppen heb ik dan ook schoon gemaakt en zitten nu in mijn in aanbouw zijnde 2 tank systeem.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68510]Als ik nu geen KGR heb dan gaat de hete PPO die niet verbruikt wordt direct de tank weer in en koelt dan af. Op die manier wordt de PPO maar voor een klein moment heet waardoor de oxidatie langzamer gaat dan met een KGR.
    Gewoon kortsluiten voorbij de WW. Net als in de Fox.
    edited September 2013
    Dan wordt de PPO nog een keer opgewarmd door de IP. Je wil juist voorkomen dat de PPO door WW en IP weer extra wordt opgewarmd.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68514]Dan wordt de PPO nog een keer opgewarmd door de IP. Je wil juist voorkomen dat de PPO door WW en IP weer extra wordt opgewarmd.
    De olie moet zowiezo door je IP om gebruikt te kunnen worden.
    De WW is te vermijden. De IP dus niet. (in mijn geval de tandempomp en de prompverstuivers)
    Wat stel je voor als alternatief?
    edited September 2013
    k weet niet hoe dat zit bij een CR of PD maar bij een rotatiepomp gaat meestal de retour standaard de tank weer in.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Zit al een tijdje mee te lezen, interessante ontwikkelingen hier.

Je zou ook een brandstof/olie koeler op de retour van de IP kunnen plaatsen, om de temperatuur te smoren.

Bij een PD wordt de retour ook weer terug gestuurd, via een brandstofkoeler, naar de tank.
    Echter bij de PPO ombouwen, worden retour en aanvoer direct aan elkaar kortgesloten en zorgt de (tandrad)opvoerpomp bij de tank, voor de flow door de WW en de retour.

Btw: Tijdens het overbouwen van mijn PPO setup ben ik ook wel iets van vuiligheid tegen gekomen in het systeem, maar niet echt schrikbarend. Gek genoeg zat in de kleppen de meeste vuiligheid aan de diesel aansluiting.
  • udoudo Super Moderator
    Zijn er inmiddels nog nieuwe(re) bevindingen te melden over deze materie?
  • wodanwodan Super Moderator
    Ja jongens, we zijn nieuwsgierig!
  • We hebben de laatste maanden geëxperimenteerd met een aantal antioxidanten en bevonden dat deze de GPO niet doet polymeriseren als de olie in contact komt met zuurstof, metalen en flinke temperatuur verhoging.

Probleem was en is alleen dat we deze antioxidanten niet in redelijke hoeveelheden kunnen krijgen als we ze al kunnen krijgen op een regelmatige basis dus moesten we wat anders.

Vervolgens zijn gaan testen met een aardolie distillaat welke ook gebruikt wordt als weekmaker voor polyester harsen welke wel in grote hoeveelheden verkrijgbaar is en ook nog tegen redelijke prijzen.

Uiteindelijk zijn we op een samengestelde vloeistof uitgekomen die dunner is dan benzine en met een maximaal percentage van 10% toegevoegd kan worden aan gebruikte plantaardige olie. De vloeistof heeft een redelijk hoog kookpunt en is zeer geschikt als filterverbeteraar.

Ik voeg het nu dan ook al een tijd toe aan de gefilterde olie en er rijden auto's met lijn, rotatie en CR pompen op waar dat eerder niet kon zonder deze toevoeging, een bijkomend voordeel dus.

Ik noem het "Elixer" en het is bij mij verkrijgbaar in kannen van 5, 10 en 20 liter A 1 Euro per liter.

Tot zover even deze kleine update. Voor vragen over mijn Elixer, shoot.
  • udoudo Super Moderator
    Dank voor deze samenvatting; zou je, zonder eventueel de exacte samenstelling van dit elixer te benoemen, kunnen aangeven hoe dit spulletje verbrandt?
    Dus of het betere of slechtere verbrandingsproducten oplevert dan het spul van Boer Piet?

En zou je kunnen aangeven hoe goed de verdunnende eigenschappen van dit elixer zijn bij buitentemperaturen onder nul?

Tot nu toe klinkt e.e.a. best interessant!
  • Het Elixer verbrandt net als benzine, met een felle korte klap dus, iets wat je niet wil bij een diesel motor maar.....omdat het zich goed mengt met de olie wordt elke druppel ingespoten olie vollediger afgebrand en dat kan je ruiken, d.w.z. je ruikt de verstookte ppo lucht veel minder.

Mijn olie is altijd van de zelfde samenstelling. Waar hij voorheen bij lage temperaturen ging vlokken doet hij dat nu niet meer. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om met een hoge dosis Elixer gestolde B100 uit palmolie weer vloeibaar te krijgen. De B100 was natuurlijk niet meer bruikbaar hierna omdat het qua eigenschappen niet meer op diesel leek maar eerder de eigenschappen van benzine had gekregen.

Ik moet er nog wel even bij vertellen dat mijn Elixer ondanks het hoge kookpunt een redelijk explosief karakter heeft, meer dat benzine dus enige voorzichtigheid is geboden.
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2013
    Dank. Verdampt het makkelijker dan benzine?
    Dus anders/strenger behandelen in dat opzicht dan benzine?

En voeg ik het toe bij het tanken of juist al eerder, bij begin van de opslag?

Hoe is het effect van elixer het beste merkbaar qua anti-oxidatie?

Hoe is levering naar het gebied tussen Utrecht en Breda geregeld?
  • Het moet behandeld worden gelijk aan aceton of thinner, dit vanwege het feit dat het redelijk snel verdampt. Dus koel bewaren in een goed afgesloten jerrycan.

Je MOET het toevoegen VOOR het tanken en bij voorkeur direct mengen met de olie als men die binnen krijgt omdat dan al juist de beschermende werking kan beginnen.

Levering geschied d.m.v. ophalen bij mij.

Nog even een kleine aanvulling m.b.t. de werking van de Elixer. Het is geen antioxidant en het voorkomt in die zin niet de oxidatie en polymerisatie van je olie.

(Even in Jip en Janneke taal) Door tussenkomst van het Elixer tussen de bestaande ketens kunnen de ketens niet verder uitgroeien tot een polymeer. 
    Hoe staat het met het gevaar voor de gezondheid van mens en dier, maw, hoe is de carcinogeniteit en dergelijke?
    Mondkapje en handschoenen voldoende?
    Gevoelig voor statische ontsteking?
  • Carcinogeniteit is net die als van loodvrije benzine aan de pomp.

Vervolgens weet je dan nog niet veel. Volgens vele is loodvrije benzine carcinogeen en volgens anderen weer niet en of juist verwaarloosbaar.

Tevens is de gevoeligheid voor statische ontsteking van mijn Elixer gelijk aan die van loodvrije benzine.
    Dus aanraking met handen vermijden, inademen ook vermijden, gorgelen zeker niet doen :D :D
  • De elixer egaliseert de oliegeur in mij filterschuurtje, ruikt ietwat naar verfverdunner. De elixer mix ik met BP met ruim bezonken olie. Blijf beneden de 10% van beide toevoegingen. Dan filteren en naar gelang het weer en nu met een niet aangepaste auto (w123) met 10% (bio)diesel bijmengen. Filterdoek en kaarsfilters doe ik zo een eeuwigheid mee, basisolie is vnl. van visboer en notenboer.
    edited January 2014
    [quote]Filterdoek en kaarsfilters doe ik zo een eeuwigheid mee.[/quote]
    Dat komt omdat de Elixer voor het filteren de reeds gepolymeerde strengen aan het afbreken is. Deze bleven voorheen als "vet" in het filter hangen. Per saldo houd je nu ook meer eindproduct over.

Je zal ook merken dat je eindproduct nu minder snel zal stollen onder lage temperaturen.
  • udoudo Super Moderator
    Dat afbreken is een interessante aigenschap.
    Hoe snel werkt 10% elixer op een lading olie?

Ben je binnenkort nog toevallig in mijn buurt? :D
  • Dat is lastig te zeggen Udo, heeft hoofdzakelijk te maken met in hoeverre je olie al aan het oxideren is.

In de buurt, geen idee. Ik cross het hele land door en ik weet van te voren nooit waar en hoelang in ergens ben. Ik ben wel altijd in mijn werkplaats op Zaterdag, koffie staat klaar. Wel ff bellen van te voren hoor.
Sign In or Register to comment.