Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Oxidatie en Polymerisatie van plantaardige olie en biodiesel

2

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited May 2013
    Zeer interessant; ik ben benieuwd of hier bruikbare resultaten uit komen....
  • Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
    edited May 2013
    Hoge school werk, goed bezig!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    Vandaag getest: 140 Liter GPO opgewarmd tot 60°C,
    20L glycerine erbij van de twee N's, goedje goed gemixt,
    nacht laten staan, glycerine terug afgetapt.
    Opmerkingen:
    Totale hoeveelheid glycerine bleef dezelfde, nl 20L.
    De 'nieuwe' glycerine was beduidend dikker dan de originele.
    De GPO is dunner geworden, maar niet veel, juist merkbeer.
    Een deel van het fijne donkere vuil dat in de glycerine zat,
    zit nu in de GPO, deze laatste is nl een goede tint donkerder geworden.
    Het grovere vuil dat nog in de GPO zat, zit nu in de nieuwe glycerine.
    Morgen maken we van de GPO Biodiesel. Eens zien hoeveel vuil is in de
    Glycerine dan gaat zitten :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2013
    Bijzonder resultaat. Nu es kijken wat de biodiesel is geworden. Wellicht kan je nu minder Natrium Methylaat gebruiken. Doe je ook nog een titratie?
    edited June 2013
    Neen, titreren doe ik niet, ik ga af op mijn buikgevoel. Vandaag ga ik geen tijd hebben, morgen misschien wel om Biodiesel te maken.
    Wanneer ik resultaat heb, post ik het.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    [QUOTE=wodan;67872]....ik ga af op mijn buikgevoel. .......
    Hoop ik niet al te letterlijk en dat het meer fingerspitzengefuhl is voor jou...een koude klets is beter voor jouw buik en met dit weer :-)
    Grtz,
    Ingmar
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited June 2013
    Dat deel vuil wat je vernoemd in de nieuwe gpo, heb je het minimaal drie dagen laten bezinken na de proef? Ik vermoed dat dat vuil dan weer bezonken is. de drivert
    edited June 2013
    Neen, nu een etmaal over gegaan, toplaag nog dezelfde tint, het zakt dus niet uit.
    De bron GPO was wel van zeer lichte kleur, was ie lichtbruin geweest, was ie
    waarschijnlijk lichter geworden van kleur vermoed ik.
    edited June 2013
    geduld, geduld, zelfde als met biodiesel, is na een dag niet helder. wel helder te veel katalysator. :-)
    edited June 2013
    Mijn vorige batches wel hoor, na 5h al helder.
    Bedenk wel dat mijn GPO basis wel al eerst gefilterd is :)

Edit: Juist nieuwe batch Biodiesel gemaakt van 140L.
    Eens zien wat het morgen geeft.

Edit2: Glycerine al afgescheiden, ik heb circa 17L en vloeibaar, eens kijken of het stolt.
    Voorheen had ik 20L, dus daar is een kleine verbetering lijkt me :D
    Alle vuil zit in de glycerine, de Biodiesel is lichtgeel van kleur, maar toch
    nog een tint bruiner dan dat de GPO eerst was, maar dat is geen probleem.

Bij een van de volgende batches zal ik weer glycerine wassen met deze van de 2N's,
    maar zal hem wel eerst grof filteren zodat ie goed vloeibaar is en door mijn
    fijn glycerine afvoerkraantje geraakt zonder opstoppingen ;)
    Ik zal wel GPO nemen die donkerder is, dan maakt het donkerder worden niet uit :D :D
    edited June 2013
    Nu een batch zeer zure vuile olie gewassen met de glycerine van de laatste batch,
    17Liter, niet gestolde. Na het wassen, 15L weer dikkere glycerine over, nog donkerder
    geworden. We GPO is drie tinten lichter geworden, vloeibaarder en ruikt nu 'gezond'
    met een vleugje biodieselgeur. Straks Biodiesel van maken. het wassen met glycerine
    is dus vanuit meerdere oogpunten interessant volgens mijn beperkte ervaring.
    edited June 2013
    Wodan in fijte krijg jeeen nareactie van de nog niet verbruikte koh. koh maakt base, dus het zuurgehalte loopt idd nog terug.
    edited June 2013
    Mooie resultaten.

Van het weekend een beetje aan het opruimen geweest. Vond ik een 20 liter Can (transparant) met een laagje nieuwe olie er in, moet iets van een jaar gestaan hebben. Dop er af, neus er in en een rete zure lucht. Ook vind ik 3 Can's (blauwe) vol met gefilterde olie ook een jaar oud, Dop er af, neus er in en helemaal niks te ruiken op een beetje vis na natuurlijk.

Zo zie je maar dat zuurstof en zonlicht de olie binnen een jaar flink doet oxideren.
    edited June 2013
    Testje gedaan met een fles (transparante PET fles) en daarin een klein laagje gefilterde olie. Staat al een maand in het raam dus vol in de zon. De fles is aan het invallen. Gisteren de dop er af gedraaid en de fles neemt zijn oorspronkelijke vorm aan en de lucht in de fles is rete zuur.

Ik concludeer dat de opname van zuurstof door de olie d.m.v. zonlicht heel snel gaat.
    edited June 2013
    Mijn verwarmingselement dat ik gebruik om WVO op te warmen, nu een 5 tal keer gebruikt, heeft ook aanslag...

Ik vraag me af of als je je WVO met glycerine wast, goede biodiesel maakt, beide gebruikt in een wisselende mengverhouding naargelang de omgevingstemperatuur en altijd 10% diesel bijmengt en altijd met volle tank rijdt,
    hoe veilig je zit qua aanslag, verharding, zeepvorming; ijzerzeep aanslag enz...
    Het erge is dat je niet IN het injectiesysteem kan kijken. Filters zaag ik nog wel eens open en je verschiet
    iedere keer wat daar allemaal in zit en gevormd wordt.

Ik merk ook dat perfect bezonken WVO + Biodiesel beide op 1µ gefilterd en dit laten staan gedurende 1 weekje,
    toch nog bezinksel geeft op de bodem. Dit maakt dat ofwel de Biodiesel reageert met de WVO en nog zo voor
    neerslag zorgt, of dat omdat het mengsel vloeibaarder is dan de pure WVO, er nog extra uitzakking is of een
    combinatie van beide. Vandaar dat ik altijd pre-mix en dit laat staan gedurende min een week en een bodempje
    laat die dan weer bij de Biodiesel grondstof gaat.

Mijn gedacht is om je brandstofcircuit zo schoon mogelijk te houden is op regelmatige basis wissel van
    WVO, Biodiesel en gewone Diesel. Het ene kuist dan de aanslag van het vorige weg (hoop ik).
    edited June 2013
    [QUOTE=wodan;68020]...Het erge is dat je niet IN het injectiesysteem kan kijken. Filters zaag ik nog wel eens open en je verschiet iedere keer wat daar allemaal in zit en gevormd wordt...

Ik bedoel maar. Ik gebruik zeer schone GPO die door 2N getest is en een verwaarloosbaar zuurgehalte heeft en toch heb ik verzeping (chicken skin) in mijn systeem.

[QUOTE=wodan;68020]...Ik merk ook dat perfect bezonken WVO + Biodiesel beide op 1µ gefilterd en dit laten staan gedurende 1 weekje,
    toch nog bezinksel geeft op de bodem...

Dat fenomeen heb ik jaren terug al zien ontstaan vandaar dat ik na het filteren op 1 Mu de olei nog minstens 1 maand laat bezinken alvorens ik vanaf 10 centimeter van de bodem van de IBC aftap.

[QUOTE=wodan;68020]...Mijn gedacht is om je brandstofcircuit zo schoon mogelijk te houden is op regelmatige basis wissel van
    WVO, Biodiesel en gewone Diesel. Het ene kuist dan de aanslag van het vorige weg (hoop ik).

Dat is wel het beste ja, een andere oplossing heb ik voorlopig ook niet. Uit mijn testen met de antioxidanten en MDA's zal op lange termijn moet blijken of deze toevoegingen voorkomen dat het brandstof systeem vervuild raakt.
    edited June 2013
    Maar zuivere WVO op 1µ echt proper gefilterd geeft dat niet, na een jaar bezinken geen neerslag,
    mengen met Biodiesel of met gewone Diesel en ja hoor, na enige tijd, donkere neerslag.
    Volgens mij gewoon omdat het mengsel dunner wordt, dat wat anders blijft vermengd zijn,
    toch kan neerslaan. Of omdat het een duidelijkere polair - apolaire scheiding geeft.
    Nu moet ik wel zeggen dat WVO die een glycerine was heeft gekregen, minder donkere neerslag
    geeft eenmaal gemengd met Biodiesel.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Hoi Wodan,

Even voor jou info:
    Bij mijn testjes (met al die flesjes voor het raam) had ik ook gewone diesel uit de pomp. Deze gaf na een paar weken ook zwarte neerslag.
    Ik wil maar zeggen: niet alles is zo schoon als je hoopt :).

De soortelijk gewichten van de verschillende stoffen liggen vrij dicht bij elkaar. Als de stof dunner wordt zal het er hooguit (iets) sneller uitzakken.

Herman
    edited June 2013
    Een week of twee geleden ben ik begonnen met een experiment om het PPO systeem in de TDS te reinigen. Ik had de hand weten te leggen op een chemisch goedje wat zich goed mengt met Diesel, PPO en biodiesel.

Ik had eerst een testje gedaan met zwaar vergumde PPO en warempel, het loste netjes op.

Zie hier na 1500 kilometer de resultaten/gevolgen.

http://www.ppo.nu/showthread.php/1095-BMW-525-tds?p=68045&viewfull=1#post68045

Systeem weer netjes schoon maar de WW helemaal verstopt.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    Easy, eng verhaal, zeker als je theorie klopt. (toch dank voor het delen!)
    Want hoe krijg je dan op een veilige manier het brandstofsysteem schoon?
    Hoe vaak reinigen we dan en hoe snel?
    edited June 2013
    [QUOTE=udo;68049]Easy, eng verhaal, zeker als je theorie klopt. (toch dank voor het delen!)...

Ehhh.....ja informatie delen is het doel van dit forum en soms kom je jezelf dan tegen. Dat neemt niet weg dat ik gewoon door ga met experimenteren en onderzoeken. Mijnsinziens ligt er nog een hele wereld open op PPO gebied en als je dan af en toe op de platte bek gaat dan is dat onderdeel van het proces.

[QUOTE=udo;68049]...Want hoe krijg je dan op een veilige manier het brandstofsysteem schoon?
    Hoe vaak reinigen we dan en hoe snel?

Door gewoon minder van deze toevoeging te gebruiken zodat hij langzaam het kippenvel oplost i.p.v. in 1 keer heel de zaak schoon flushed. Hoeveel en hoe vaak moet ik natuurlijk nog gaan uitzoeken.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=easy rider;68050]Door gewoon minder van deze toevoeging te gebruiken zodat hij langzaam het kippenvel oplost i.p.v. in 1 keer heel de zaak schoon flushed. Hoeveel en hoe vaak moet ik natuurlijk nog gaan uitzoeken.
    Zeker!
    Maar hoe ontstaat het kippenvel?
    Gebeurt dit bij iedereen?
    Afhankelijk van soort olie? (PPO/GPO/KZO/Excellent/etc)
    Invloed door toevoeging van dino-achtige brandstoffen?

En wellicht: wat voor (soort) stofje gebruik je en hoe werkt dat in op de diverse soorten zaken dje in een brandstofsysteem aangetroffen zouden kunnen worden?
    Zou bij matig gebruik het opgeloste vel in het filter belanden of ook verstookt worden?
    edited June 2013
    [QUOTE=udo;68051]Zeker! Maar hoe ontstaat het kippenvel? gebeurt dit bij iedereen?...

Lees dit topic even aandachtig door ;)

[QUOTE=udo;68051]...En wellicht: wat voor (soort) stofje gebruik je...

Is niet zomaar in de winkel verkrijgbaar. komt vanzelf op mijn website te staan met als aanvulling "Also available in a store near you!"

[QUOTE=udo;68051]...en hoe werkt dat in op de diverse soorten zaken dje in een brandstofsysteem aangetroffen zouden kunnen worden? Zou bij matig gebruik het opgeloste vel in het filter belanden of ook verstookt worden?

Dat moet ik nog gaan uitzoeken.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=easy rider;68052]Lees dit topic even aandachtig door ;)
    De aanslag was me al wel bekend en had ik ook gelezen, nog niet zelf aangetroffen, maar 'vel' duidt op grotere hoeveelheid.
    Die hoeveelheid wil ik natuurlik graag zo beperkt mogelijk houden.
    Hopelijk komt er met jouw onderzoek een middel tegen beschikbaar.
    edited June 2013
    Niet vergeten dat iedere installatie, motor, temperaturen, oliebronnen en dus ook
    de mengsels bij iedereen anders zijn, de problemen van oxidatie, polymerisatie enz dus ook anders.
    edited June 2013
    Idd, er zijn een berg zaken die van belang zijn. Ik weet wel dat mijn olie een bijzonder lage zuurgraad heeft, 2N heeft dat gemeten bij de laatste meeting.

Ik weet met grote zekerheid te melden dat als ik het schoonmaakmiddel niet had gebruikt mijn systeem op een zeker moment toch wel verstopt was geraakt gezien de hoeveelheid meuk er nu uit de WW komt nu ik hem aan het schoonmaken ben.

We zijn er inmiddels wel van overtuigd dat polymerisatie optreed in delen die erg warm worden, in de WW dus. Als die eenmaal vervuild gaat raken dat word de doorgang in de WW kleiner en blijft er nog meer vuil in hangen net zolang tot hij volledig verstopt raakt.

Ik heb een filter voor en na de WW en dat is leuk maar vangt alleen los geraakte stukken gepolymeriseerde GPO af.
  • carl PPO Addict
    edited June 2013
    Ja , stel je voor dat er in de ip ook stukken vel losraken , dan kun je deze niet opvangen met een filter met alle gevolgen van dien .

Je zou dan zeker moeten zijn dat het vel in de ip heeeel langzaam oplost en mooi opgenomen wordt in de gpo , want alles moet er uit via de retour of de injectoren .

grtjs carl
    edited June 2013
    Dat is ook nog weer zo wat ja. Echter het merendeel van de aangevoerde brandstof aan de IP gaat via de retour weer de tank in dus ook het vuil gaat over het algemeen de tank in. Wat er allemaal via de verstuivers naar buiten komt, geen idee maar gezien de hoge drukken lijkt me dat geen probleem te zijn.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    [QUOTE=easy rider;68087]Wat er allemaal via de verstuivers naar buiten komt, geen idee...Aha, dat geeft de burger moed! :cool:
    Maar zo'n paar vellen die tussen de regulateur staan te klapperen vind ik ook een raar idee.
    Succes met jullie onderzoek!
    edited September 2013
    Update 15-09-2013

In navolging op mijn zoektocht om een PPO systeem te reinigen heb ik een aantal testen gedaan met een toevoeging aan mijn PPO mengsel (80%GPO/20%Biodiesel)

De toevoeging bestaat uit een mengsel van MethylEthylKeton/Xyleen/Tolueen/Benzeen/Fosforzuur.

Voorgaande stoffen heb ik uitgekozen omdat zij respectievelijk vet, plastic (lees Polymeren) en harsen op kunnen lossen alsmede dat Fosforzuur ijzerionen kan afbreken, hier kom ik later nog op terug. De verhoudingen van de stoffen moeten nog wat verder verfijnd worden gezien ik nog steeds op zoek ben naar een veilige dosis die rubbers en dergelijke niet aantast zodat de toevoeging goed en veilig valt bij te mengen bij PPO en Biodiesel.

Zie hieronder mijn pompkopdeksel met daarin Kippenvel.

image

Het deksel heb ik getrokken toen ik een weekje de toevoeging in de PPO had zitten en men ziet dat er al wat “kippenvel aan het losweken is.

Hier twee foto’s (close-up) van een stuk elektronica in de IP.

image

image

Op met name de metaaldelen waar stromen doorheen lopen is goed te zien dat hier zich Polymeren aan het groeien zijn. Dit fenomeen ontstaat zoals eerder in de topic beschreven door het ontbreken van Antioxidanten en MDA’s in de PPO waardoor Polymeren vrij gevormd kunnen worden onder de juiste omstandigheden.

Hier twee foto’s (close-up) van dezelfde elektronica in de IP maar dan na een week of twee nadat de vorige foto’s gemaakt zijn, ongeveer 2000 kilometer later.

image

image

Opgemerkt moet worden dat de toevoeging die ik toen aan het gebruiken was wel wat extreem was dus het oplossen/losweken van de Polymeren ging wel wat snel.

Een wat slechte foto van een RVS plaatje in de kop van de verwarmde filterkop helemaal aangeslagen met kippenvel. (Oude foto van 6 maanden terug)

image

En hieronder (een slechte foto) na behandeling met de toevoeging (buiten de auto).

image

Men kan zien dat er hier nog wat aanslag te bespeuren valt.

Hier de Polheizung.

image

Een foto van de behandeling na twee weken en 2000 kilometer. De Polymeren zijn al lekker aan het losweken. Wat opvalt is dat het schoonmaak proces langzamer gaat dan bij de RVS delen. De Polheizung wordt natuurlijk wel veel heter dan de filterkop en er zit een verschil in de metalen, aluminium tegen RVS.

Dan de filterkop die ik uit de auto heb gehaald voor verdere behandeling met Fosforzuur.

image

Vreemd was dat de overgebleven aanslag behoorlijk hard was, gelijk aan roest. Ik heb toen wat van mijn toevoeging genomen en er wat Fosforzuur aan toegevoegd en hiervan een paar druppels geplaatst op het deel links boven. Na 24 uur was te zien dat de harde laag weer kippenvel was geworden en ik kon het toen wegvegen met een doek zo men kan zien op de volgende foto.

image

Het nadeel van schoonmaken van een werkend systeem met, in mijn geval een overdosis aan toevoeging, is dat er ook veel losgeweekt vuil onderin de IP terecht komt wat te zien is aan de volgende afbeeldingen.

image

Hier is ook weer goed te zien dat de Polymeren aan het losweken zijn op de veer van de vervroeging die onderin de IP zit. Ik heb er ook nog behoorlijk wat losgeweekt vuil uit de IP gehaald zoals op onderstaande foto’s is te zien.

image

image

Ook heb ik de hydraulisch vervroeger even uit de IP gehaald en hier is te zien dat er veel losgeweekt materiaal onderin de IP zit.

image

Op dit hydraulisch ventiel zit een (donkergroen) filtertje wat er voor moet zorgen dat het inwendige van het ventiel schoon blijft. Vanwege het losweken van de vervuiling heeft er zich veel vuil verzameld onderin de IP en dat vuil is dwars door het filtertje gedrukt waardoor het stuk is gegaan en de ingang van het ventiel zichtbaar wordt.

Resum
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited September 2013
    Mooi werk Easy en een goed verslag.

Aurelius
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2013
    Hele mooie analyse en reportage. Wachten je experimenten met spanning af. Vraag blijft natuurlijk: wat kun je doen tijdens het productieproces van GPO en biodiesel om te voorkomen dat polymerisatie plaats vindt. Voor polymeristatie van biodiesel ben ik niet zo bang. Ik heb het nog nooit gezien. GPO lijkt een ander verhaal: als je GPO op een houten schutting smeert, krijg je een mooie harde conserverende laag. Als je uit geexperimenteerd bent, lijkt me dit de cruciale vraag: hoe voorkom ik dat ....
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68484]Ik blijf mijn toevoeging voorlopig gebruiken in mijn systeem maar dan in lager percentage om te zien of mijn systeem schoon blijft. Pas als ik er zeker van ben dat deze toevoeging geen schade aan het systeem geeft bij normaal gebruik ga ik het vrijgeven.
    Begrijpelijk, dank voor je update!
    Wat doen wij in de tussentijd om problemen m.b.t. polymerisatie te voorkomen?
  • carl PPO Addict
    edited September 2013
    Knap werk , Easy

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van het reinigingsproces .

Grtjs carl
    edited September 2013
    Wat is Polymerisatie eigenlijk? Ik denk dat die het langer worden is van de koolwaterstofketens onder invloed van warmte en zuurstof. Maar klopt dat wel, wat ik denk?

En daarenboven, is DAT het wat er gebeurt in onze brandstof?

Ik dacht dat wat waarvan wij last hebben, is enkel OXIDATIE, oftewel zuurstof die zich bindt.

Wat ER nu bijvoegt zijn volgens mij oxidatie remmers (maar ook weekmakers, niet?) en
    fosforzuur (iets wat ijzeroxide kan 'oplossen').
    Ik vermoed dat vooral het fosforzuur het kuisende element is, de rest vooral oxidatieremmers
    in de WVO die ervoor zorgen dat het vervelende proces minder plaats vindt.

Welke polymeren deze additiefjes kunnen oplossen, wil ik wel eens weten, want dat is me onbekend.

Machtig resultaat tot hiertoe! Goed bezig ER. (let wel op met die carcinogene stofjes he!)
    edited September 2013
    [QUOTE=udo;68488]Begrijpelijk, dank voor je update!
    Wat doen wij in de tussentijd om problemen m.b.t. polymerisatie te voorkomen?

Heb jer er last van dan ?? Als je er geen last van hebt hoef je er ook niets aan te doen, toch ?? Het vreemde is nl, dat het bij mij niet speelt !

Heb je er wel last van, zou ik het voorlopig even aanzien of er af en toe een tankje dino doordraaien.
    edited September 2013
    Mag ik een kleine duit in het zakje doen: Ik ben het met Wodan eens, dat er sprake is van oxidatie. Als je nl je schuurtje gaat impregeneren met GPO, komt er inderdaad een hardere film op, zoals je krijgt met lijnolie. Belangrijkste invloed lijkt mij dan: zuurstof.
    Dat zal in een brandstofsysteem niet anders zijn. Daar wordt het proces wel versneld door de hogere temperaturen. Omdat het verzepen niet bij alle wagenoveral optreed, en zeker niet zo erg als bij easy, is het maar de vraag of er op een of andere manier toch zuurstof in het systeem kan komen. In GPO zelf zit geen zuurstof. Ben daarom benieuwd of Easy, na de installatie van de tandradpomp nog zoveel last heeft van kippevel. Immers als je aan de leiding zuigt en er zit ergens een miniminilekje trek te toch zuurstof mee. Als je perst en er zit een miniminilekje, pers je daar de brandstof naar buiten.
    tis maar een gedachte. Blijf benieuwd naar easies resultaten.
    edited September 2013
    [QUOTE=Niek;68487]...Vraag blijft natuurlijk: wat kun je doen tijdens het productieproces van GPO en biodiesel om te voorkomen dat polymerisatie plaats vindt. Voor polymeristatie van biodiesel ben ik niet zo bang. Ik heb het nog nooit gezien. GPO lijkt een ander verhaal: als je GPO op een houten schutting smeert, krijg je een mooie harde conserverende laag. Als je uit geexperimenteerd bent, lijkt me dit de cruciale vraag: hoe voorkom ik dat ....

Voorkomen dat de PPO en biodiesel gaat oxideren met polymerisatie als gevolg is het toevoegen van antioxidanten en MDA's net als men bij gewone brandstof doet, dan ben je van het probleem af. Ik ben dan ook nog steeds aan het experimenteren met deze stoffen welke niet verward moeten worden met de stoffen die ik in deze test gebruikt heb, die zijn alleen om een systeem schoon te maken ofwel om gevormde Polymeren af te breken.

[QUOTE=wodan;68490]Wat is Polymerisatie eigenlijk? Ik denk dat die het langer worden is van de koolwaterstofketens onder invloed van warmte en zuurstof. Maar klopt dat wel, wat ik denk? En daarenboven, is DAT het wat er gebeurt in onze brandstof? Ik dacht dat wat waarvan wij last hebben, is enkel OXIDATIE, oftewel zuurstof die zich bindt.

Wat er gebeurd is dat de PPO en ook Biodiesel onder invloed van hoge temperatuur en contact met metalen gaat oxideren en vanwege het ontbreken van de nodig antioxidanten de koolwaterstof moleculen uit gaan groeien als een kunststof, een polymeer dus, en lange ketens vormen die onze systemen doet vervuilen.

[QUOTE=wodan;68490]Wat ER nu bijvoegt zijn volgens mij oxidatie remmers (maar ook weekmakers, niet?) en fosforzuur (iets wat ijzeroxide kan 'oplossen').
    Ik vermoed dat vooral het fosforzuur het kuisende element is, de rest vooral oxidatieremmers in de WVO die ervoor zorgen dat het vervelende proces minder plaats vindt. Welke polymeren deze additiefjes kunnen oplossen, wil ik wel eens weten, want dat is me onbekend.

Eigenlijk alleen weekmakers Wodan, antioxidanten zijn heel andere stoffen. vanuit mijn kennis van kunststoffen weet ik welke stoffen agressief zijn tegenover bepaalde kunststoffen. We mogen van geluk spreken dat de polymeren vanuit de PPO niet lijken op een Polyethyleen maar meer weg hebben van een Polypropyleen en Acrylonitril-butadieen-styreen en zodoende zijn af te breken met de stoffen die ik gebruikt heb. Een Polyethyleen is echter zeer lastig de nek om te draaien.

[QUOTE=wodan;68490]Machtig resultaat tot hiertoe! Goed bezig ER. (let wel op met die carcinogene stofjes he!)

Ja ik weet het, vooral de Tolueen is een vervelend spulletje, de rest valt wel mee. Benzeen zit trouwens ook in Benzine maar de laatste jaren
    steeds minder. Denk dat er nog maar 1 tot 5 procent van in zit.
    edited September 2013
    Ik had graag geweten hoeveel %zonnebloemolie de WVO van ER bevat...
    Want ik vermoed namelijk dat het gehalte Linolzuur vrij hoog is in de WVO van ER en dat dit is wat oxideert,
    maar het is een gokje natuurlijk. De andere onverzadigde vetzuurtjes zijn in andere oli
    edited September 2013
    [QUOTE=Niek;68491]Heb jer er last van dan ?? Als je er geen last van hebt hoef je er ook niets aan te doen, toch ?? Het vreemde is nl, dat het bij mij niet speelt !..

Dat beweerd iedereen maar ik beweer dat iedereen last heeft van Polymerisatie van de olie en met name 1 tanksystemen. Trek je IP maar es uit elkaar net als ik gedaan heb dan zie je wat ik bedoel.

[QUOTE=Niek;68493]...Ik ben het met Wodan eens, dat er sprake is van oxidatie. Als je nl je schuurtje gaat impregeneren met GPO, komt er inderdaad een hardere film op, zoals je krijgt met lijnolie. Belangrijkste invloed lijkt mij dan: zuurstof.

In een brandstofsysteem zit als het goed is geen zuurstof, zeker niet in mijn systeem, met de tandwielpomp op 1 bar zou ik als ik een lek zou hebben dat meteen moeten merken en dat is niet het geval. OK, zuurstof is 1 van de zaken die een oxidatie proces op gang brengt net als temperatuur en contact met metalen.

Vergeet ook niet dat ik 1 van de weinigen ben met een 1 tank systeem die belachelijk veel kilometers maakt. Voor de rest rijden er veel mensen met 2 tanksystemen en het gros doet aan bijmengen en dan heb je veel minder last of helemaal geen last van oxidatie omdat de antioxidanten en MDA's in de diesel de PPO doet beschermen.

Voor de rest vermoed ik dat een KGR in dit verhaal ook geen goed idee is omdat dan de PPO uit de retour van de pomp weer via de warmte wisselaar in de IP terecht komt. Als je dan een rit hebt van een uurtje of 4 a 5, en die heb ik regelmatig dan kan dat ook niet bevorderlijk zijn. Vandaar dat in mijn nieuwe systeem ook geen KGR meer komt en de PPO vanuit de IP gelijk de tank weer in gaat om af te koelen.
    edited September 2013
    [QUOTE=wodan;68495]Ik had graag geweten hoeveel %zonnebloemolie de WVO van ER bevat...

Geen. Alle GPO bij mij aragide en soja.

Ik heb wel biodiesel van aragide, soja, palm (sorry), Koolzaad en slachtafval.

Ik heb tijdens de laatste meeting mijn mengsel nog laten meten door Drivertje en die kon er nauwelijks een zuurgraad aan vast hangen.
    edited September 2013
    Dat 'contact met metalen' zou wel eens kunnen meespelen, plus het feit dat er spanning staat op je brandstof (en dat er dus mogelijks een heel minieme stroom door je brandstof loopt). Beide zaken, naast je andere manier van rijden tov de rest van ons, is wat ER zijn situatie anders maakt, los van mogelijks de brandstofbron.
    edited September 2013
    Ja kijk, ik ben geen chemicus. Ik heb alleen verstand van kunststoffen en weet hoe ik Google moet gebruiken en dat ik vrienden in de Europoort heb :mrgreen: 'T is jammer dat bijvoorbeeld een CP hier niet meer rond loopt anders had hij wellicht nog zijn licht op deze materie kunnen doen schijnen.... evenals andere uitingen van psychisch ongenoegen natuurlijk dus laat maar :lol:
    edited September 2013
    CP zijn kennis is inderdaad iets dat we af en toe zouden kunnen gebruiken. Ik hoop voor hem dat ie het goed maakt zowel lichamelijk als geestelijk.
    Ik ben ook geen chemicus (enkel beperkte basiskennis) maar zoals jij ook al post ER, kan ik ook goed google gebruiken.
    Maar dat naast een goede dosis gezond redeneren, is nog geen garantie om snel te achterhalen HOE
    het nu zit, het blijft wat beredeneerd gokken en controleren. Een glazen bol ware echt wel handig geweest.

Ik geloof ook dat iedereen last heeft van het fenomeen, alleen veel beperkter. En velen weten niet
    HOE het brandstofsysteem er uit ziet intern. Vandaar dat ik mijn filters open zaag, want dat is iets
    wat je visueel wel kan inspecteren.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    [QUOTE=wodan;68490]fosforzuur (iets wat ijzeroxide kan 'oplossen').Het lost geen ijzer op, het reageert van roest naar ijzersulfaat en water.

Er: Het weglaten van je KGR gaat je ook condens opleveren, in je tank. Waarom zou je hete retour geen goed doen aan het geheel? Waarom is een hete aanvoer zonder KGR goed en
    edited September 2013
    Tim: Oplossen staat tussen aanhalingstekens h
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    Hier een
    edited September 2013
    Mijn kar is ook een eentanker en maakt heel vaak ritjes van 180 km met volle aanhanger (3500 kg). retour niet kortgesloten. Pomp zonder electronica
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Om eerlijk te zijn weet ik niet of er van die "vellen" of ijzerzeep in ons brandstof systeem zit.
    We rijden ca 900 km per week en vrijwel probleemloos.

Het voorfilter is altijd helder en wordt alleen vervangen wanneer het door de warmte te veel vervormd is naar mijn zin.
    Zonder enige noodzaak de IP openschroeven doe ik natuurlijk niet.

Doordat de retour in de "Berugigungstopf" uitkomt, waar ook de opvoerpomp z'n brandstof opzuigt, is de temperatuur van de brandstof (v
    edited September 2013
    [QUOTE=Tim;68503]Er: Het weglaten van je KGR gaat je ook condens opleveren, in je tank.

Dat kan idd. Ik weet niet hoe hoog de temperatuur wordt in mijn tank zonder KGR maar omdat ik altijd met een redelijk volle tank lijkt mij dat wel mee te vallen.

[QUOTE=Tim;68503]Waarom zou je hete retour geen goed doen aan het geheel? Waarom is een hete aanvoer zonder KGR goed en
Sign In or Register to comment.