Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

mess-tins ontroesten en opleuken

udoudo Super Moderator
edited January 2013 in De Koffiehoek
Dag,

Hoe zou ik 't beste wat oude, van wat roest voorziene, mess-tins in bruikbare toestand kunnen brengen?
Het gaat om de oude metalen eetbakkies die je wellicht kent van militaire dienst.

Met wat staalwol schuur je zo 't ergst van de roest weg, maar hoe maak ik 't e.e.a. echt in orde?

Tips zijn welkom!

Udo

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Udo,

Als het rvs is, kun je he passiveren. De zuurpasta hiervoor koop je bij de betere laswinkel.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2013
    Het roest dus is geen rvs. (!?)

Dus maar in de melasse laten weken?
    (en dan olie
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    is het gewoon blank staal dan?...lijkt me niet zo fijn met eten? Bij staal zou ik denken aan ff zandstralen in een straalcabinetje...en dan evt gladschuren tot het weer mooi glad is... maar dan roest het bij het minste en geringste weer...moet je het wel goed in de olie zetten!

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2013
    Ik weet het niet zeker waar de messtins van gemaakt zijn.
    Maar het roest.
    Een enkel exemplaar glimt wat meer maar roest ook.

Het ergste roest gaat er vanaf met de staalspons.
    De rest kan met een langdurig melasse-bad of zandstralen, maar hoe bescherm ik 't als 't schoon is tegen roest terwijl het bruikbaar blijft t.b.v. eten?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Die bakkies waar ik op bivak met de mariniers uit at waren gewoon van Alu :-)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2013
    Aluminium tast je hersens aan. gevolgen daarvan kun je zelf wel bedenken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Roestvast wil niet zeggen roestvrij.

Alle rvs wil wel roesten hoor, zelfs duplex.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    [QUOTE=Niek;66778]Aluminium tast je hersens aan. gevolgen daarvan kun je zelf wel bedenken.Of niet meer.....
Sign In or Register to comment.