Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gezocht TU3D motor

Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
edited January 2013 in Vraag en aanbod
Voor een geheel ander project ben ik op zoek naar een 1.4l dieselmotor uit een Peugeot 106 of Citroen AX.
Het gaat om het motortype TU3D met een Bosch pomp. (Ook voor niet PPO doeleinden is de Lucas ongeschikt.)
Het liefst niet al te veel km's gedraaid.
In NL zijn ze redelijk zeldzaam. In Frankrijk ruim aanwezig, maar is weer een beetje ver weg. Wie weet is er wat te vinden in B.
Heeft allemaal geen haast, maar dit type auto sterft wel langzaam uit.

Comments

• Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
    edited November 2012
    Ik heb het later gewijzigd dat het geen Saxo maar AX moet zijn.
    De 1.5 (TU5D) motoren heb ik niets aan. Deze hebben een gietijzeren motorblok. De 1.4 is van Aluminium. Die moet het zijn vanwege het gewicht.
    Liefst geen hele auto, alleen de motor. Versnellingsbak hoeft ook niet.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    is die 1.4 van alu?..Dat was me eigenlijk nog nie eens opgevallen... maat van me rijdt met een 106D met 1.4 erin... eens kijken dan. Wel lucas en gaar bakkie.

Greetz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;66433]....Liefst geen hele auto, alleen de motor. Versnellingsbak hoeft ook niet.

Ga je een WKK bouwen op PPO?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Hoi Alex,

Hadden de blokjes in die tijd (1996) niet al een computer?
    Dan heb je niks aan een los blok en is het beter om een hele auto te kopen dan heb je tenminste alles compleet.
    Succes.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited November 2012
    Het 1.4 blok is van Alu. DE opvolger 1.5 van ijzer en voor mijn doel te zwaar.

Heeft niets met PPO te maken. Alhoewel het zeker als brandstof kan dienen.

Die blokken hebben geen computer en dat is nu juist waar het om gaat.

Nou worden jullie nieuwsgierig natuurlijk. Zie plaatje.

image

Voor de Franstaligen:
    Pourquoi AX et 106?
    Sur le march
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    Als je dan op die site verder kijkt...: http://gazaile2.free.fr/
    Dan zie je meer diesel.
    edited November 2012
    Er zijn zeker alternatieven. Voor deze is alles al bedacht. Scheelt een hoop extra uitzoek werk. 'T is toch al een hele kluif zoiets te bouwen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Leuk project Alex, vertel eens meer van hoe konkreet die plannen zijn.....zou het zelf ook nog wel een leuk vinden om zoiets te doen:-)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Hoi Alex,

Heb je aan 50PK genoeg om 200km/u te vliegen?

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    Als je op http://gazaile2.free.fr/caracteristiques.php leest is 55hp (PK) voldoende voor 200KM/u.
    En als je de specs leest van de vliegtuigen die van die motor gebruik maken zie ik verbruikscijfers van 1L:30Km bij 200 KM/u.
    Dat haal ik al niet bij 120KM/u over de weg...
    Wat doe ik verkeerd? Moet er echt een langere bak in?
    edited November 2012
    Heeft alles met gewicht en weerstand te maken. Dit vliegtuig weegt volbeladen 470 kg en is aanzienlijk aerodynamischer dan een auto. Redelijk eenvoudig te verklaren dus.

Het bouwen van zoiets neemt min. 3 jaar in beslag en dan moet je er redelijk vaak aan werken.
    Voorlopig ben ik meer aan het concentreren op het leren vliegen. Ben sinds 2 jaar redelijk fanatiek met zweefvliegen bezig. Brevet volgt komend voorjaar. Dan voorzichtig naar de motorzwevers.
    Ben lid van de Nederlands Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers. Daar doe ik inspiratie op.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    En dan nog op GPO!
    Dat is een kick die nog beter is dan 150 KM/u op GPO over de autobahn: met 200 KM/u in de lucht op GPO...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Alex, je ben niet de enige vliegtuigbouwer op het forum!

Het project waaraan ik 40 uur per week meewerk levert ongeveer wekelijks een complete staart af voor dit vliegtuig
    edited November 2012
    Dat is mooi werk.
    En vliegtuigbouwers vind je in alle hoeken en gaten.
    edited November 2012
    Oow gaaf! Ja dat verklaart de reden idd wel waarom het licht moet zijn.
    Kd8 al..gaat ie een motorfiets bouwen ofzo.
    Maar kzou dan sowiezo wel reviseren! Fris motortje ervan maken.. 4 nwe zuigers in overmaat, lagerschaaltjes nw, alle pakkingen en keringen nw... pompje en verstuivers laten reviseren.. en informeren wat evt een nwe ruilmotor kost?
    Zeker als je een gebruikte motor koopt zonder auto er rond..dan heb je geen enkel bewijst dat het klopt.. kwam het uit een uitgewoont hok..of een netjes onderhouden schade auto... die km stand die erop staat..klopt die?... Dus revisie.

Zou de inspuitpomp met toebehoren van een 1.5 op een 1.4 passen?... lijkt haast alsof die vaker BOSCH erop hebben zitten..

wel 1 tip... extern brandstoffilter toepassen! Die huizen aan die blokken vast hebben vaak last van valse lucht. Hebben ze bij die kist op de foto ook gedaan trouwens! Daar zit de propeller aandrijf poelie nu op de plek.

Greetz!
    edited January 2013
    Alex....als je een blokje zoekt voor revisie etc.... de kameraad met zn 106 1.4D gaat em verkopen. En voor weinig!

Blokje loopt nog wel goed... maar wel richting de 3ton erop..en een lucas pomp :( Maar mss wel aan te passen?... blokje zou ik voor zo'n toepassing toch graag uit mekaar trekken..en dan ist enkel nog een Boschpomp vinden met verstuivers etc.. maar iemand mss een idee of dat van de 15d past? Wees iig snel..want hij wil er snel vanaf.

Greetz!
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Mooi projectje!

Dat is wel andere koek als je onderweg je brandstoffilter moet vervangen....toch maar een bypass erin
    edited January 2013
    @ fury
    Zoek toch eigenlijk iets met veel minder km's. Dit blok zou voorlopig wel als dummy kunnen dienen voor het opbouwen van het motorcompartiment. Voor dat doel mag het niet veel kosten natuurlijk en houd het bij €100 wel op. En aan de rest van de auto heb ik niets. Dat kost mij alleen maar tijd om er van af te komen.
    Klinkt wel een beetje decadent, maar mijn tijd is schaars.
    edited January 2013
    Hey Alex, je kan eens vragen wat de sloperij er hier voor wil. Daar is hij inmiddels al beland. Heb gezien dat ie het blok eruit heeft getrokken. Zal nu nog boven aan de stapel liggen. Wil vragen wat ie ervoor wil.. ik schat een 150euro ofzo....das een beetje een standaard begin prijs van blokken voor em.. wil ook best een bod van 100euro erop doen? Hoor het wel.

Greetz!
Sign In or Register to comment.