Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Fiat Scudo 2.0 JTD 2002

edited October 2005 in Fiat/Iveco
Is deze auto ook geschikt voor PPO?

Comments

• Jelle PPO Burner
    edited September 2005
    andor said:

Is deze auto ook geschikt voor PPO?

Elke dieselmotor is geschikt voor ppo!

De belangrijkste dingen waar je zeker even op moet letten zijn:
    - Welk merk brandstofpomp zit erin (Bosch lijkt meer te kunnen hebben dan Lucas)
    - Als je wilt beginnen, ga dan niet gelijk naar 80% zonnebloem, maar begin langzaam. Eerst 10%, dan 20 etc. Luister naar je auto en controleer op lekkages!
    - Pas op bij lagere buitentemperaturen: olie wordt namelijk dikker en dan kun je problemen krijgen met de pomp.
    - Hoog % ppo rijden met koud(er) weer kan wel, maar zorg dan voor goede verwarming van de olie en alle componenten waar de olie in zit!(minder stroperig): elektrisch, via de koelvloeistof of een combinatie van allebei.
    - Blader eens door dit forum: er staan handige tips in. Kijk ook op bv het NL-gedeelte van www.fmso.de.

Succes!
  • Johannes H PPO Newbie
    edited October 2005
    Volgens mij is een JTD een commonrail en dus niet geschikt voor ppo. Dat lees ik op diverse sites.
  • Jelle PPO Burner
    edited October 2005
    Ook commonrails zijn geschikt, alleen zijn ze veel gevoeliger!
    Je kunt dus niet ongestraft 80% ZBO erin kiepen, terwijl dit met andere types wel kan (bv lijnpompen in oude Mercedes diesels).
    Het belangrijkste punt hier lijkt me de verwarming van de ZBO aangezien viscositeit alles is.
    Volgens mij mengt Peus (de "ombouwcomponenten-man" op deze site) ook enkele tientallen % ZBO in z'n HDI motor (ook een commonrail diesel).

Voorzichtig zijn is dus erg belangrijk!
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    Klopt, deze zomer max. 50%, nu 40 tot 45%. Wel goed voorverwarmen met warmtewisselaar.
    Wees zuinig op je injectoren !! En neem NOOIT en te NIMMER :? een alternatief brandstoffilter (en zeker geen FRAM) dan voorgeschreven door de fabrikant. Kies voor een goed merkfilter van je automerk. En nadat je de eerste 5000 km op mengel hebt gereden: vervangen dat ding, want waarschijnlijk zit die dan al vol met rommel !

Nog een tip: als je commonrail diesel wil ombouwen naar 2 tanksysteem, neem contact met mij op voordat je zomaar dingen gaat bestellen. :o
    Mvg.
    Peus
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Waarom geen FRAM?

Naar mijn weten maken deze goede filters welke niet onderdoen voor het merk filter.

Veel garages monteren FRAM of MANN filters omdat deze veel goedkoper zijn, waardoor hun er meer op verdienen.
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    BurnIt said:

Waarom geen FRAM? Naar mijn weten maken deze goede filters welke niet onderdoen voor het merk filter.
    .....

Ik was pas bij een revisie Bosch dieselbedrijf in Gouda, zij repareren inspuitpompen en een monteur kon mij heel nuttige informatie verstrekken. Zijn hebben slechte ervaringen met Fram filters. Hij vertelde me dat deze nooit dicht slaan als ze vervuild zijn (laten gewoon vuil door ... :? ) Het Delphi filter bijv. is wel goed. Als die teveel vervuild raakt, merk je dat: je auto heeft geen trekkracht meer door brandstof tekort. Zegt toch wel iets over de kwaliteit filter. nietwaar. Ik praat maar na hoor! Ik heb vroeger wel Fram oliefilters gemonteerd en niets raars van gemerkt. In mijn HDi komt GEEN Fram brandstof filter, zeker te weten. En als ik spullen wil verkopen wil ik geen narigheid, vooral met commonrail en DI systemen.
    Mvg.
    Peus
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    hallo,

Inderdaad, deze fram-filter zijn waardeloos!!
    Bij veel vuil, laten ze die gewoon door, i.p.v. toe te stoppen.

Hebben er al dikwijls problemen mee gehad.
    Mijn advies : NIET DOEN.

Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.