Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ford Focus

norinco PPO Newbie
edited November 2012 in Ford
Hoi,
Ik ben Hans.

Ik volgde het forum al een tijd geleden maar heb het nooit aangedurft om te gaan bijmengen. Tot recentelijk.
Eerste tank was 10% ZBO en de rest Dino. Daar had ik geen rare zaken mee, dus is nu aangepast naar 20% en wil het daar eerst ff een tijdje bijhouden.

De auto is een Ford Focus uit 99 met 363k op de teller.
Pomp op de focus is een Bosch, dat weet ik omdat deze 1,5 jaar geleden is overleden en is gereviseerd.
Al las ik wel berichten over Focussen met biodiesel dat het problemen geeft vanwege de elektronische gasaansturing op de pomp. Heb ik daar nu ook kans op?

Verder heb ik me al wel wat verdiept in een setje van ATG of Elsbett, al weet ik niet of zich dat op een Focus rechtvaardigd. Voorlopig houd ik het bij bijmengen. Al is ie al wel omgedoopt door mijn vriendin naar Ford Frituur......
Zijn er nog meer zaken waar ik nu rekening me moet houden?

Grt, Hans

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited November 2012
    Minimaal een warmtewisselaar plaatsen. Beter is een tweetanker
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Hoi Hans,

Welkom.
    Als je begint met GPO (met bijmengen) dan gaat al het vuil in de tank/leidingen/voorfilter langzaam oplossen.
    Zeg maar in de eerste 500-1500 km.
    Dit resulteert normaal in een extra voorfilter wissel en/of hoofdfilter wissel.
    Als je die 2 als extra in de kofferbak hebt liggen kan er niet veel misgaan.

Succes en hou ons op de hoogte.
    Je mag natuurlijk ook een draadje beginnen, liefst met foto's.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • norinco PPO Newbie
    edited November 2012
    Hallo,
    Bedankt voor de reacties.
    Ik weet niet of dit het treadje is om op de focus verder te gaan. Maar zag dat het Ford gedeelte karig is vertegenwoordigd.

Warmtewisselaar; dus zelfs met 20% bijmengen heeft een warmtewisselaar al zin?
    Verder had ik nog een vraag; wat is GPO. Zag de term niet optread "PPO voor beginners"

groeten,
    Hans
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited November 2012
    Welkom Hans, je start in een treadje van 2004, is dat wel zo handig,? Niek kan jij dit fixen?
    De drivert
  • mennomenno Webmaster
    edited November 2012
    Draadje is verplaatst... Fijne avond verder!
    edited November 2012
    GPO = gebruikte plantaardige olie
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2012
    [QUOTE=norinco;66179]...Al las ik wel berichten over Focussen met biodiesel dat het problemen geeft vanwege de elektronische gasaansturing op de pomp. Heb ik daar nu ook kans op?...

Dat kan idd mits je een goede pompkop heb dan heb je geen problemen. Meng je te veel PPO bij en je hebt een slecht pompkop dan gaat de elektronica vanzelf in storing en gaat de motor in noodloop.

[QUOTE=norinco;66179]...Ford Frituur...

Bij ons noemen de dat type een Ford Tokus :wink:
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    Ohja, de topicstarter moet wel het onderscheid kennen tussen biodeisel, ppo en gpo.
    Wij hebben het over gpo.
    In 2006 nog over ppo van de aldi.
    Biodiesel is te maken met een chemisch proces over (dik) vet.
  • norinco PPO Newbie
    edited November 2012
    Ik gebruik dus nu 20% slaolie en zit te denken over een 2-tank systeem. Alleen het lijkt dat hier het merendeel zelf hun systeem in elkaar zet ipv een set gebruiken van Elsbett of ATG.
    Nu ben ik wel een techneut, maar geen automonteur. Dus spiek voornamelijk af bij schema's die te vinden zijn in dit forum of op het web.

Maar zijn er ook mensen hier die een Elsbett set hebben gebruikt? Zijn er nog voor/nadelen t.o.v. een eigenbouw of een complete set. Even het zelf onderzoeken buiten beschouwing gelaten.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    [QUOTE=norinco;66296]Maar zijn er ook mensen hier die een Elsbett set hebben gebruikt? Zijn er nog voor/nadelen t.o.v. een eigenbouw of een complete set. Even het zelf onderzoeken buiten beschouwing gelaten.
    In mijn VW Fox zit een ombouw van Elsbett, door http://ppo-systems.nl (Jacquel) ingebouwd.
    Los van de bekende hardware-aanpassingen is ook in de software o.a. de inspuiting ietwat vervroegd en geregeld dat er langer wordt gegloeid.
    Daarnaast is er ondersteuning voor als er wat mis mocht gaan.

Afhankelijk van wat je wilt valt er heel veel zelf te doen als je net handig genoeg bent en de spullen hebt.
    Voor tweaks aan de software -indien nodig- moet je een handige jongen zien te vinden.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2012
    Jaren (+140.000 km.) met een 2-tank systeem gereden wat ik zelf, met veel goede raad en handen van forum leden, heb ingebouwd. En daarna en mee veel ge
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2012
    [QUOTE=Dappere Douwe;66319]...De eindstreep is om trots op te zijn maar de weg daar naar toe minstens zo...

Wat ik altijd zeg: Het einddoel is niet het belangrijkste maar de weg er naar toe.
  • norinco PPO Newbie
    edited November 2012
    Weet iemand of de originele pomp voldoende geschikt is om 100% PPO "aan te zuigen", of moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat een opvoerpomp nodig is.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2012
    Opvoerpomp is altijd verstandig.
  • norinco PPO Newbie
    edited November 2012
    Dan zal ik eens flink op zoek gaan voor een plek, want standaard heeft deze auto geen opvoerpomp volgens mij.
    edited November 2012
    Nori,
    kun je misschien eerst even vertellen of de focus een injectiepomp heeft of een common rail. In het laatste geval moet je erg voorzichtig zijn met GPO/PPO. Het kan wel, maar dan wordt het wel een Elsbett set. Als het een injectiepomp is, kan het wat minder, maar waarom zou je bijmengen als je 100 @ biodiesel kan rijden. Alles hangt ook af van je rijgedrag: veel kilometers per dag, dan is ombouwen gunstig. Rijd je veel korte afstanden, dan wordt het bijmengen of biodiesel.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Ja idd...ga uit van conventionele inspuitpomp enzo... TDCI..drama! geen ppo geven...want op dino gaat het al snel kapot....en duuuuuuuuur! Geen bosch spul, maar duurder en onreviseerbaar...bah! Delphi, Denzo ed...

TDCI loopt lekker...veel trekkracht etc....maar drama alst kapot gaat...en das toch al vaak onder de 2 ton. Gezien je km stand zal het wel nie zo'n drama ding zijn..haha.. en anders weer ongv toe aan 2e set verstuivers:P

Greetz
  • norinco PPO Newbie
    edited November 2012
    Het is een TDDI, dus direct ingespoten zonder commonrail. Heb deze week zojuist hem over de 365k gezet. Veel kilometers, hmmm. Ik denk nu zo'n 400km per week. Weet niet of dat echt veel is.
    Bijmengen gaat goed, alleen volgens mij moet ik de volgende zaken wel in de gaten houden:
    - filter
    - temperatuur in relatie met het bijmengen
    Ik weet eigenlijk niet wanneer je een tweede set verstuivers nodig hebt. Wel zit ik te denken om de EGR af te blinden, tweedehands lucht kan niet echt goed zijn voor je motor. Ik verwacht aardig wat roet in het inlaatspruitstuk. Achja, beetje bikken.

Naast PPO bijmengen, kan ik ook GPO gebruiken?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Kijk eens op deze site http://www.dieselumbau.de/ de eigenaar ook Forumlid van fmpo.de heeft een monden met volgens mij nagenoeg dezelfde motor. Hij heet dacht ik jorgen ik heb een aantal jaren geleden met hem gesproken en is zeer behulpzaam, doe ermee voordeel mee met zijn ervaring.
Sign In or Register to comment.