Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

soyaolie

Henny vannette PPO Newbie
edited September 2005 in Olieen
Hallo vetruikende vrienden,
Voor diegene onder ons die soyaolie (al dan niet gebruikt) gebruiken om hun voertuig mee aan te drijven, graag aandacht voor het volgende.
Realiseer je dat goedkope soyaolie zeer waarschijnlijk afkomstig is uit Brazilië en dat ze daar kleine boertjes, hectares bos en andere biobelangrijke zaken, vernietigen om op zeer grote schaal genetisch gemanipuleerde soya te verbouwen om aan de westerse vraag naar veevoer en olie te voldoen. De daar verbouwde soya is dusdanig gemanipuleerd dat de plant resistent is voor het bestrijdingsmiddel Round-up. Ze spuiten alles helemaal dood met dit kwalijke goedje, zodat alleen de soya blijft staan.
Kortom is je zorg voor het millieu de reden dat je op PPO rijdt, tank dan geen soyaolie. Uiteraard weten we van veel olieën niet waar ze vandaan komen en hoe het geproduceerd wordt, maar als je het wel weet kun je er rekening mee houden.
Affijn blijf pruttelen en laat ze een PPOepje ruiken in Den Haag.
Henny

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    [quote=Henny vannette]De daar verbouwde soya is dusdanig gemanipuleerd dat de plant resistent is voor het bestrijdingsmiddel Round-up. Ze spuiten alles helemaal dood met dit kwalijke goedje, zodat alleen de soya blijft staan.

Round-Up is een van de milieuvriendelijkste bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de landbouw. Het doodplantaardig cellen, maar word zelf in 24 uur biologisch afgebroken door bacterien in de grond of water.
    Er zijn anderhand dus geen milieueffecten meer. In elk geval valt milieuschade van Round-Up in het niet met die van bijvoorbeeld DDT, die in die landen ook nog volop voor ongediertebestrijding gebruikt wordt.
  • Henny vannette PPO Newbie
    edited September 2005
    Ook al is round-up één van de minder schadelijke stofjes. Dit is de enige stof die door Europese onderzoekers ter plekke is aangetoont. Ze spuiten met vliegtuigen al het groen dood. Wat er verder nog gebruikt wordt is mij niet met zekerheid bekend en kan ik dus ook niet schrijven.
    De millieuschade zit hem vooral in vernietiging van bossen en kleinschalige landbouw.
    edited September 2005
    [quote=Henny vannette]Ook al is round-up één van de minder schadelijke stofjes. Dit is de enige stof die door Europese onderzoekers ter plekke is aangetoont. Ze spuiten met vliegtuigen al het groen dood. Wat er verder nog gebruikt wordt is mij niet met zekerheid bekend en kan ik dus ook niet schrijven.
    De millieuschade zit hem vooral in vernietiging van bossen en kleinschalige landbouw.

Dat laatste ben ik het mee eens, maar geen slecht woord over Round-Up svp.
    edited September 2005
    Hallo Brownie,
    Blijkbaar ben je echte fan van round-up. Wat mij betreft geen probleem. Ik heb het ook wel eens gebruikt, maar niet met een bevredigend resultaat. Ben weer overgestapt op biologisch verwijderen oftewel wieden met de hand.

Maar even iets anders. Ik zie dat je in Frankrijk woont. Ik heb ooit een verhaal gehoord over een Nederlandse boer die naar Frankrijk verhuisd is en daar jaren geleden al begonnen is met z'n eigen zonnebloemolie productie als voertuigbrandstof. Ondertussen zou hij een soort coöperatie hebben opgericht met een aantal buurboeren en een gezamelijke mobiele koudoliepers exploiteren. Ken jij dit verhaal? Kun je er op Franse sites iets over vinden? (mijn Frans is shit ook al heb ik een kleine appelboomgaard in de Dordogne) Ik ben heel erg geïnteresseerd in de ervaringen van deze man, want ik denk dat het een goede zaak zou zijn als we vergelijkbare kleinschalige projecten in Nederland van de grond zouden kunnen krijgen. Boeren die hun eigen brandstof produceren en het teveel doorverkopen aan mensen uit de buurt, perfect!
    edited September 2005
    [quote=Henny vannette]Hallo Brownie,
    Blijkbaar ben je echte fan van round-up. Wat mij betreft geen probleem. Ik heb het ook wel eens gebruikt, maar niet met een bevredigend resultaat. Ben weer overgestapt op biologisch verwijderen oftewel wieden met de hand.

Als het goed is gaat alles dood. Maar na 24 uur is de werkzaamheid weg en zullen nieuwe zaden weer kiemen natuurlijk. Het mooie van round-up is dat het ook in de wortels doordringt en zo die individuele plant helemaal uitschakelt. Geen kans op herkiemenals het goed is.
    Bij wieden kan een klein stukje wortel van bv kweek na een paar dagen weer een nieuwe plant maken. Dat krijg je met wieden dus haast niet weg.

Maar even iets anders. Ik zie dat je in Frankrijk woont. Ik heb ooit een verhaal gehoord over een Nederlandse boer die naar Frankrijk verhuisd is en daar jaren geleden al begonnen is met z'n eigen zonnebloemolie productie als voertuigbrandstof. Ondertussen zou hij een soort coöperatie hebben opgericht met een aantal buurboeren en een gezamelijke mobiele koudoliepers exploiteren. Ken jij dit verhaal? Kun je er op Franse sites iets over vinden?

Leuk verhaal. Ik ken het niet, maar ik eens rondkijken of er meer over te vinden is.
    edited September 2005
    Henny, daar ben ik weer. Mijn frans is ook nog niet super, maar ik geloof dat onderstaande site wel van het bedrijf kan zijn dat je bedoelt. Zij zijn in 2001 met een perserij gestart in de lozere ( 48 ).

http://www.roulemafleur.free.fr/
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Belgians to the rescue ... Ik zal het eens lezen en kijken wat er gezegd word. ... :) Kent iemand de naam van die Nederlander. ?

Volgens mij is dit het inderdaad want hier zie je de fotos van een weliswaar vrij mobiele DIY pers.
    image

Omwille van het feit dat die site in flash werkt is het posting van directe links niet mogenlijk.
    image

Als je de page wil terugvinden met deze foto's volg dan :"Quoi de neuf dans l'assoce" op de zonnebloem.
    edited September 2005
    Overigens zij beweren dat je met een Bosch of een Japanse pomp tot 50% ppo kunt rijden zonder aanpassingen, terwijl met een Lucas CAV, Roto Diesel ou Delphi tot 30% vertrouwd is.

http://www.roulemafleur.free.fr/mecanique.htm
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Dat lijkt me een juiste conclusie ...
    edited September 2005
    Goh, wat een snelle acties allemaal. Hartelijk bedankt. Ik weet niet of dit over de man in mijn verhaal gaat, maar ik ga zeker m'n Frans bijspijkeren door het lezen van deze site.
Sign In or Register to comment.