Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Auto ombouwen naar quad mogelijk?

NeoNeo PPO Addict
edited November 2012 in De Koffiehoek
Stel dat oldtimers weer mrb moeten betalen,

Is het mogelijk om een kleine diesel auto om te bouwen naar een quad die valt onder de wegenbelasting voor motorfietsen? Want daarin is geen benzine/diesel onderscheid.

3 de quad die een typekeuring heeft als een driewielig motorrijtuig;
4 de (zware) quad met een typekeuring als personenauto;

Waarschijnlijk een max aan kw en gewicht.
Men neme bijv. een smart cdi of golf 1. Sloop de bovenkant eraf. Las er een sterk buizenframe in en slijp daarna de carosserie er tussenuit. Stuur goed krijgen, zadel erop en naar de rdw.

Heeft iemand zich hierin al eens verdiept?

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited October 2012
    Niet in verdiept maar mag ik met zo'n ombouw dan nog wel de snelweg op?

Misschien eerst maar even de RDW-eisen t.a.v. een quad nalezen...
    Linkje?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/quad

Maar meer detail is nodig.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2012
    Type goedkeuring is wel te krijgen, maar zal je meer kosten dan een nieuwe quad. Wil je toch quad met dieselmotor rijden lijkt me dat iets eenvoudiger.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    Wat is voor de overheid het essentiele verschil tussen een auto en een quad? (daar heb ik geen info over)
    Als de auto-kenmerken daarna(ast) in stand blijven zal de goedkeuring niet zo'n punt zijn (verlichting, remmen, etc) vermoed ik.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2012
    Essentie is om een beetje comfortabel vervoer te hebben zonder de 'dieselstraf' die op auto's zit. Motorfietsen bijv hebben geen onderscheid in mrb voor diesel of benzine. Er zijn ook amper motorfietsen op diesel te krijgen. Ze zijn of stinkduur of echt antiek(en nogsteeds duur). Daarnaast is een motor niet erg comfortabel vind ik persoonlijk.

Ik ben niet zo goed in overheidsteksten, maar wat ik begrijp is dat er verschillende klassen van quads zijn.
    Er zijn wat beperkingen aan gewicht, vermogen en het moet een soort frame zijn en geen sluitende carosserie.

Een diesel quad kost 13.000 euro ofzo en is eigenlijk gemaakt om karretjes met boomstammen door het bos te slepen etc en zeker niet voor langdurig snelweggebruik. De meer gangbare quads op benzine zijn eigenlijk ook niet geschikt voor langdurig snelweggebruik.

Een gebruikte Smart cdi kost misschien 2500,-. Zou je daar een paar honderd kilo uitzagen en vervangen met buizen en het vermogen terugbrengen dan ben je er misschien al wel.

Typegoedkeuring etc ben ik niet thuis in... Misschien moet het via de engelandroute..

Ik zie wel filmpjes op youtube van zelfbouw Trikes. Ook met een dieselmotor. Een trike valt voor de wegenbelasting onder motorfietsen dus mag je ook zonder afstraffing een diesel erin zetten lijkt me.

Alleen moet je dan naast een andere motor ook je persoonlijkheid aanpassen voor alle motorclub-types die dan met je komen ouwehoeren:)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2012
    Trikes en quads vallen voor de motorrijtuigenbelasting onder motoren als zij voldoen aan de volgende voorwaarden:
    - Ze hebben geen gesloten carrosserie .
    - Ze hebben een frame.
    - Ze hebben een directe stuuroverbrenging naar het voorwiel.

Als trikes en quads niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen, vallen ze onder personenauto's.

bron: http://www.wegenbelastingen.nl/motorfiets.php
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    ik heb eens een engelse trike gezien...die heel eenvoudig was gemaakt....

Men neme een voorwielaangedreven auto, automaat. Zaagt alles achter het schutbord af... men neme nu 2 stalen balken en last deze voor de neus van de auto met aandrijving. Men zette de stuurinrichting van de neus vast hangt een lichtbalkje aan het schutbord. Op de balken voor de neus komt een bankje.. daarvoor een stoel. Vooraan de balk een voorvork met wiel en bediening naar de neus achter...en men hebben een trike....

Dit is technisch gezien goedhaalbaar.. en voorwiel aangedreven diesel automaten moeten te krijgen zijn.. of een kabelgeschakelde. Alleen was dit al een 15jaar geleden dat ik deze zag...weet nie of dit zo makkelijk op kenteken is te krijgen.

Greetz
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    [QUOTE=Neo;66233]Trikes en quads vallen voor de motorrijtuigenbelasting onder motoren als zij voldoen aan de volgende voorwaarden:
    - Ze hebben geen gesloten carrosserie .
    - Ze hebben een frame.
    - Ze hebben een directe stuuroverbrenging naar het voorwiel.

Dank.
    Dus om van een willekeurige kompacte auto naar een quad te gaanmoet het dak er af.
    Daarnaast misschien wat bijlassen ter versteviging c.q. frame illusie.
    De directe stuuroverbrenging is nog een punt: tandheugel etc kan dan nog?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2012
    Misschien is het genoeg om het plaatwerk ertussenuit te slijpen zodat je een frame overhoud en geen gesloten carosserie meer hebt.

Smartje heeft achterwielaandrijving en automaat. Ik weet niet of je zo een ding onder de 400nogwat kilo kan krijgen. Standaard rond de 750 kilo gok ik.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    Qua smart: even langs de sloperij om na te wegen? (zie het als een haalbaarheidsstudie)
    Kan de smart op GPO?
    Blok met bak 200 kilo?
    Karosserie 400?
    Aanvullende delen (stoelen, interieur, etc) 200 kilo?

Oh, zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Smart_Fortwo
    805 kilo dus. Of een pietsie meer.

Zie ook de Crossblade op die site...
Sign In or Register to comment.