Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lekke brandstofpomp

henk PPO Newbie
De brandstofpomp (Bosch) van mijn Golf TDI 1.9 (2-tank) is gaan lekken. Precies op de scheiding alluminium en het gietijzeren deel. Waar de brandstofleidingen op aangesloten zijn.
De lekkage bestond eerst uit zweten. Maar is nu overgegaan in druppelen. Mijn Golf heeft ruim 320.000 km op de teller en rijdt verder prima
De monteur in de garage durft er niet aan te beginnen. De pomp gaat nu naar de Bosch-specialist.
Iemand met dezelfde ervaring.

Comments

  • henk PPO Newbie
    edited September 2012
    Ik bedoel natuurlijk of iemand dezelfde ervaring heeft.
    Was even het vraagteken (?) vergeten......
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    De vorige pomp van mn astra lekte heeeel lichtjes rond die pompkop. Maar was zo weinig, dat het niet storend was. Zag meer langzaam de onderkant van mn pomp plakkerig worden.
    Echt zware lekkage heb ik daar zelf nog niet gezien. Maar mss anderen wel?
    Was bij mij overigens een volledig mechanische BOSCH pomp.

    Sterkte! Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2012
    [QUOTE=henk;65685]Ik bedoel natuurlijk of iemand dezelfde ervaring heeft.
    Was even het vraagteken (?) vergeten......

    Jazeker. Bij dat type pompen zit op de overgang van het aluminium deel naar het gietijzeren deel een rubber ring en die wordt door de jaren heen opgevreten door Dino/Biodiesel en of PPO. 3 ton is nu juist zo een moment wanneer ze beginnen te lekken. De E34 TDS heeft bijna dezelfde pomp en ik dicht ze regelmatig met een pakkingsetje uit Duitsland met (groene) Viton ringen.
  • henk PPO Newbie
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65697]Jazeker. Bij dat type pompen zit op de overgang van het aluminium deel naar het gietijzeren deel een rubber ring en die wordt door de jaren heen opgevreten door Dino/Biodiesel en of PPO. 3 ton is nu juist zo een moment wanneer ze beginnen te lekken. De E34 TDS heeft bijna dezelfde pomp en ik dicht ze regelmatig met een pakkingsetje uit Duitsland met (groene) Viton ringen.

    Die Viton-ringen zijn PPO-bestendig neem ik aan. De monteur had een zelfde type brandstofpomp gedemonteerd als voorbeeld, gewoon om te kijken hoe het van binnen uitziet. Volgens hem zitten er nogal wat afdichtingen en allerlei veertjes in. Daarom laat hij het liever aan een specialist over.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2012
    [QUOTE=henk;65702]Die Viton-ringen zijn PPO-bestendig neem ik aan...

    Ja, en biodiesel bestendig.

    Meestal zijn ze groen maar soms ook zwart.

    http://www.ebay.de/itm/VW-T3-Dichtungssatz-Dieselpumpe-Dichtung-kpl-/250919477375
  • henk PPO Newbie
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65704]Ja, en biodiesel bestendig.

    Meestal zijn ze groen maar soms ook zwart.

    http://www.ebay.de/itm/VW-T3-Dichtungssatz-Dieselpumpe-Dichtung-kpl-/250919477375


    Met dank!
  • henk PPO Newbie
    edited September 2012
    [QUOTE=henk;65709]Met dank!

    De lekke brandstofpomp is hersteld. Voorzien van een nieuw pakkingset en grondig getest.
    De oude pakkingen waren behoorlijk aangetast en bros geworden. Volgens de monteur, die ongeveer 5 uur aan de pomp gewerkt heeft, is dat het effect van PPO. Hij zei ook dat het een verschijnsel is na 320.000 km
    Het heeft toch nog 130.000 km geduurd voordat de pomp is gaan lekken. Al met al een grapje van ruim 500 euro....Maar daar zit je al gauw aan.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2012
    Informatie van mijn pompenrevisiebedrijf: het is normaal, dat injectiepompen na 250.000 km storingen gaan vertonen. Je kunt geluk hebben, maar ook gewoon na 200.000 km aan de beurt komen. Dit bij gewone fossiele diesel. Storingen aan mijn pomp (mitsubishi): niet aantoonbaar veroorzaakt door PPO.
    Wel is mijn ervaring, dat als er al iets mis was met de pomp tijdens het rijden op dino het euvel na ombouw naar PPO sneller zichtbaar wordt.
    Ergo conclusio: wil je geen pompproblemen, koop een jonge auto en ruil hem tijdig in. Wil je een oude auto, dan heb je wat mazzel nodig. Die mazzel heb je al gehad, want je hebt een oude auto en die zijn er alleen voor mazzelaars.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    [QUOTE=Niek;65772]Informatie van mijn pompenrevisiebedrijf: het is normaal, dat injectiepompen na 250.000 km storingen gaan vertonen. Je kunt geluk hebben, maar ook gewoon na 200.000 km aan de beurt komen. Dit bij gewone fossiele diesel. Storingen aan mijn pomp (mitsubishi): niet aantoonbaar veroorzaakt door PPO.
    Wel is mijn ervaring, dat als er al iets mis was met de pomp tijdens het rijden op dino het euvel na ombouw naar PPO sneller zichtbaar wordt.
    Ergo conclusio: wil je geen pompproblemen, koop een jonge auto en ruil hem tijdig in. Wil je een oude auto, dan heb je wat mazzel nodig. Die mazzel heb je al gehad, want je hebt een oude auto en die zijn er alleen voor mazzelaars.
    De vraag is wist het revisiebedrijf van de PPO...dan is het mijns inziens nog wel makkelijk om dit aan te geven als oorzaak...net zoiets als je naar de dokter gaat en zegt het doet hier pijn als ik dit doe...en de dokter zegt vervolgens dat je het dan niet meer moet doen.
  • henk PPO Newbie
    edited September 2012
    [QUOTE=ingmar;65779]De vraag is wist het revisiebedrijf van de PPO...dan is het mijns inziens nog wel makkelijk om dit aan te geven als oorzaak...net zoiets als je naar de dokter gaat en zegt het doet hier pijn als ik dit doe...en de dokter zegt vervolgens dat je het dan niet meer moet doen.

    Ja hoor, het revisiebedrijf wist van de PPO af. .
    De monteur gaf wel aan (wat ik overigens al wist) dat de O-ringen op den duur door PPO worden aangetast. Daarom heeft "ie nu PPO-bestendig materiaal toegepast. Dus gewoon rustig doorgaan.....:-)
    En acht, wat is een oude auto? Nog maar 320-000 op de teller......Da"s voor een diesel toch niks bijzonders bij normaal onderhoud?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2012
    Rubber wordt niet aangetast door PPO, wel door biodiesel. Wist je garagist het verschil tussen biodiesel en PPO ?? Voor de meeste garagisten is het allemaal biodiesel of bioolie
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    [QUOTE=Niek;65792]Rubber wordt niet aangetast door PPO, wel door biodiesel. Wist je garagist het verschil tussen biodiesel en PPO ?? Voor de meeste garagisten is het allemaal biodiesel of bioolie
    Denk het niet...die van mij wist wel dat ze op slaolie liepen maar op ppo had ie nog nooit van gehoord ;-)
  • henk PPO Newbie
    edited September 2012
    [QUOTE=ingmar;65794]Denk het niet...die van mij wist wel dat ze op slaolie liepen maar op ppo had ie nog nooit van gehoord ;-)

    Tja, de e e n zegt zus e de ander zo...Ik hou het zelf maar op het gegeven van de kilometerstand van ruim 320-duizend dat de pakkingen niet meer top waren. Maar hoe dan ook, de brandstofpomp is weer in orde en de auto rijdt als een zonnetje.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Ja precies. Al zou de pomp het nu nog maar een schamele 2 ton uithouden tot nwe lekkage..dan ist nog acceptabel:) Dan is er toch kans dat de rest vd wagen zn langste tijd heeft gehad.

    Greetz!
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited September 2012
    Leve de benz! 't was twee uurtjes werk voor een 6 pitter, misschien had het wel sneller gekunt als ik geen koffie had gedronken:-)
    ook de rubbertjes vervangen, fluitje van een eurie of 5 qua materiaal. miste ik toch die twee nullen van Peter, maar ach :-)
    @ m@w 't viel dus best mee. mag ik me nu specialist voelen?
    De drivert
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Lijn pomp en rotatie pomp is wel een aardig verschil van pomp hoor:P
    Lijn pomp gaat meestal boven aan lekken bij leiding aansluitingen/plunjers zo... en das idd geen extreme klus. Net ff die speciale dop zien te bemachtigen. Maar rotatie pomp moet sneller geheel uit mekaar. Hoewel Lucaspompen weer vaak lekken aan het deksel..en das te fixen in de auto.

    Greetz
  • GorikGorik PPO Newbie
    edited January 2013
    Weet er iemand waar ik een dichtingen set kan vinden voor de pomp van een 1,9td? liefst ppo bestendig
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2013
    Meestal in Duitsland, neem de set met viton (groene) ringen. ff googelen op "Dichtsatz VW 1,9td" in combinatie met type injectiepomp. Let wel ff op: zo een pomp trek je niet zomaar even open h
  • GorikGorik PPO Newbie
    edited January 2013
    Dat is normaal geen probleem, vandaag de pomp al gedemonteerd en ga dit samen met een vriend doen die dit deed als werk.Zal mijn beste duits moeten boven halen :-)
  • GorikGorik PPO Newbie
    edited January 2013
    Zijn de dichtingen van een pomp voor een 1,6td het zelfde als voor een pomp van een 1,9td of zijn dit verschillende pompen?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Ooow je bent al op de goeie weg.. komt wel goed dan :) Nwe keerringen, ff speling ingaande as controleren, nw busje op gasbediening... Maar dat zal je kameraad wel weten dan... strax weer als nw! Komt weer goed dan.

    Greetz
  • Audi A4 B5 1.9 TDI 1998,

    1 jaar (40.000 km ) op B100 / PPO gereden, zonder problemen.
    Na een jaar kreeg ik te weinig olie binnen dus moest ik soms gewone diesel bijtanken.

    Binnen een maand ging mijn verbruik van 1:19 naar 1:15.
    en ging mijn injectie pomp van zweten naar snel druppelen.

    Dus mijn auto is geschikt om op B100 te rijden, maar dan kan je niet zomaar terug naar gewone diesel.

    Pomp laten maken bij JB Autoservice. deze man weet echt waar de klepel hangt!
    Ook de nieuwe pomp op tijd laten zetten, motor ging stuk meer vermogen leveren en verbruik ging naar 1:16.

    Gr. Eduard.
  • NiekNiek Super Moderator
    Zeker weten geen methanol in de biodiesel ?? Methanol is een aggressief goedje voor gewone rubbers.
    Wisselen tussen biodiesel/ppo en dino mag geen invloed hebben op het gedrag van de rubbers, tenzij niet methanol vrij.
  • Het terug wisselen naar gewone diesel gaf het probleem.

    En nee, ga ervan uit dat er na 4 tot 5 keer wassen geen methanol meer in zit.
  • ALs ik weer B100 tankte stopte het lekken bijna meteen.
Sign In or Register to comment.