Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mercedes W124 300D turbo ombouw

The White Rider PPO Wannabe
edited January 2013 in Mercedes
Ik heb me de laatste dagen suf gelezen op dit forum om zoveel mogelijk info in mijn kop te krijgen. Dit was niet eenvoudig, omdat er veel schema's en foto's niet meer zichtbaar zijn, links niet meer werken in oude topics etc.

Maar ik denk dat ik eruit ben. Ik heb een schema gemaakt voor een 2-tank systeem, met maar liefst 4 kleppen erin omdat ik dino en ppo zoveel mogelijk in apparte circuits wil houden. Het is misschien te ingewikkeld, maar ik wil absoluut een 2-tank systeem EN mij lekker bezighouden met de technische kant ervan. Ik hou van dit soort projectjes EN het is goed voor het milieu ook nog! :highly_amused:

image

Bij het rijden op dino (blauwe kring) geeft klep 1 door naar klep3 en zo naar de IP. De retourklep 4 geeft door naar de blauwe retourkring terug naar de dino-tank.

Intussen is het ppo-circuit in opwarmfase: de hardy-pomp trekt ppo door het groffilter en pompt deze naar de WW en door naar het fijnfilter. Klep 2 geeft door naar de retourleiding en de ppo loopt terug naar de ppo-tank.

Geeft de temperatuurmeter (die ik vergeten ben in het schema, en achter de WW komt) de juiste temp aan, dan schakel je om naar ppo: klep 2 geeft dan door naar klep 3 en zo naar de IP. De retourklep 4 geeft dan door naar de rode kring terug naar de ppo-tank. De dino loopt dan via klep 1 naar de retour. Dit omdat de mechanische opvoerpomp niet kan stilgelegt worden.

Bij het omschakelen van ppo naar dino zal de retourklep 4 nog even blijven doorgeven naar de ppo-tank, zodat er zeker nooit geen ppo in de dino-tank komt.

Indien enkel op dino gereden zal worden, wordt de ppo-kring niet opgestart. De hardy pompt dus niet en een elektroklep zorgt ervoor dat er geen kw naar de ww stroomt.

Het elektrisch stuurpaneel zal bestaan uit:

- ON/OFF schakelaar: OFF is rijden op dino. Het ppo-circuit krijgt geen spanning of kw-warmte. ON: het ppo-circuit begint rond te pompen en op te warmen

- keuzeschakelaar DINO/PPO: spreekt voor zich

- temp. aanduiding: geeft de °C aan van de ppo na de WW

Graag al jullie opmerkingen, verbeteringen, commentaar ... :peaceful:
«1

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2012
    Witte rijder,
    Ik heb het schema niet uitentreure bestudeert. Wel knap bedacht. Zit een zwak punt in: voor het ppo circuit ben je geheel afhankelijk van de hardypomp. Ervaring van een aantal mensen is, dat de hardy niet zo goed tegen hete ppo kan. Na een jaartje zal hij het opgeven. m.i. beter om een betere (en dus duurdere) pomp in te zetten of toch gebruik te maken van de mechanische opvoerpomp.
    Dan een vervolgvraag: de retourleiding voor dino heb je niet echt nodig, je kunt een kort gesloten retour aanleggen voor het dino circuit.
    Niek
  • The White Rider PPO Wannabe
    edited September 2012
    Ok,

Lijst van verbeteringen/veranderingen:

- Hardy vervangen door een beter exemplaar

Dan een vraagje:
    Als ik de dino-retour kortsluit, waar doe ik dat dan? Gewoon ergens een lus leggen van de dino-retour terug naar de aanvoerleiding? Waarom is dit beter? Die dino-retour ligt er al, die is deel van het originele Mercedes diesel-circuit dus ik moet er geen extra leiding voor leggen. En een klep spaar ik er ook niet mee uit volgens mij.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2012
    Leuk om te zien dat na zoveel jaar PPO rijden er weer iemand komt die een schema maakt wat weer anders is dan normaal gebruikelijk. Dit systeem heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Het simpelste tweetank systeem werkt gewoon met 2 stuks driewegkleppen. Hoe minder onderdelen hoe minder er stuk kan gaan h
    edited September 2012
    [QUOTE=The White Rider;65640]...- Hardy vervangen door een beter exemplaar...

Dan kom je al snel bij een tandwiel pomp uit en die zijn duur, komt wel ergens op de 300 Euro uit. CaddyEd heeft er 1 in de Caddy. De grootste Hardi pompt 0.55 Bar en dat is ruimschoots voldoende echter als je filter iets verstopt gaat zitten haalt de Hardi het niet meer een gaat de motor inhouden. Ik meen dat een Hardi vandaag de dag iets van 75 Euro kost.
    edited September 2012
    Easy: mooi, dat jouw hardy het goed blijft doen. Ik heb er niet zo'n goede ervaring mee en er zijn er meer voorbij gekomen.
    Inderdaad wordt jouw hardy niet warm, dus dat scheelt.
    Witte: Beste kortsluitpunt voor retourleiding is vlak voor het fijnfilter: wordt het filter ook een beetje warm en dus geen last van dikke dino als het hard gaat vriezen.
    edited September 2012
    Ik snap het. Dus best die standaard MB-retour erop laten zitten zoals in het schema.

Die opvoerpomp is die van het standaard Mercedes diesel-circuit, dus die van de IP. Het gehele blauwe deel is wat er al standaard in de auto zit. Ik heb hier niets in bijgeplaatst.

Thx voor het compliment trouwens, is erg motiverend! :peaceful:
    edited September 2012
    [QUOTE=Niek;65646]...
    Witte: Beste kortsluitpunt voor retourleiding is vlak voor het fijnfilter: wordt het filter ook een beetje warm en dus geen last van dikke dino als het hard gaat vriezen.

Ah zo, ok ik begrijp wat je bedoeld. Nu als het enige voordeel is een warmer filter hebben dan ga ik het niet doen denk ik. Mercedes heeft een diesel voorverwarming reeds standaard ingebouwd bij deze W124.
    edited September 2012
    Warm filter heeft grote voordelen hoor. Als je ergens eens een bonkje vet inhaleert wordt het lekker vloeibaar en blijft het niet in het filter hangen met als gevolg verstopping.

Ik heb zelf een 1 tank systeem. tank-->Hardi-->groot 5" 1Mu filter-->WW-->fijnfilter (man vrachtwagen)-->Polheizung-->IP.

Verder heb ik een drukgeregelde KGR met terugslagkleppen wat er voor zorgt dat ik ten alle tijden een open retour heb behalve als ik volgas moet geven dan pak ik de retour stroom mee in de aanvoer. Op die manier kan de Hardi het verbruik altijd aan.
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65651]Warm filter heeft grote voordelen hoor. Als je ergens eens een bonkje vet inhaleert wordt het lekker vloeibaar en blijft het niet in het filter hangen met als gevolg verstopping.

...

Maar Niek heeft het over een warm dino-filter, jij hebt het over een warm ppo-filter

Juist toch?

Mijn ppo-filter is toch altijd warm voor ik overschakel?
    edited September 2012
    Niek schrijft "geen last van dikke dino als het hard gaat vriezen". Dino gaat vlokken als het hard gaat vriezen dus best beide filters warm, zowel Dino als PPO.

Je PPO filter heb je al warm door WW en als je een KGR toepast op je Dino systeem dan heb je warme diesel retour op je Dino filter. Maar bij KGR spoel je langzamer de IP om natuurlijk dus "ieder voordeel heb ze nadeel".
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65654]Niek schrijft "geen last van dikke dino als het hard gaat vriezen". Dino gaat vlokken als het hard gaat vriezen dus best beide filters warm, zowel Dino als PPO.

Je PPO filter heb je al warm door WW en als je een KGR toepast op je Dino systeem dan heb je warme diesel retour op je Dino filter. Maar bij KGR spoel je langzamer de IP om natuurlijk dus "ieder voordeel heb ze nadeel".

Dus even samenvatten:

Filters het best warm. Bij mijn ppo-circuit is dat in orde door de WW. Bij het dino-circuit van de Mercedes zit al een ingebouwde WW af fabriek, dus hier is ook alles ok

Blijft dus voorlopig enkel over:

- goede kwaliteit opvoerpomp voor ppo-circuit (+-300 euro)
    edited September 2012
    Psies.

Meld het even als je een leuke tandwielpomp gevonden hebt. Ben zelf ook van plan om over te schakelen naar tandwiel omdat bij mij de Hardi er al jaren in zit en het ding ook niet het eeuwige leven heeft.
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65656]Psies.

Meld het even als je een leuke tandwielpomp gevonden hebt. Ben zelf ook van plan om over te schakelen naar tandwiel omdat bij mij de Hardi er al jaren in zit en het ding ook niet het eeuwige leven heeft.

Dat zal even zoeken worden, ik heb nog niet echt een idee over de specificaties, ben nog nieuw met dit alles.

Spullen zoals een goede ppo-pomp, 3-weg kleppen, WW, filters,... waar haal ik die best?
    edited September 2012
    Drieweg kleppen: Sirai.
    Tandwielpomp: googelen.
    Grof/fijn filters: Bij mij.
    WW: 2e hands van valiant of andere CV ketel via marktplaats. Of ff hier een advertentie plaatsen. 12 platen moet afdoende zijn voor de benz.
    edited September 2012
    Voor ww neem even contact op met Nico, die verzamelt ze.
    Tandwielpomp: Elsbett. Zit ook in mijn oude Dafje
    edited September 2012
    Spijtig dat die mannen van Elsbett geen fatsoenlijke webshop hebben. En er is bar weinig te vinden over tandwielpompen op het net. Al de rest van de componenten heb ik wel gevonden.

Kent iemand een goeie webshop voor pompen?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Ja is idd een mooi schema idd. Zelfs met inschakelbare KGR op de PPO. Maar dus ook een KGR op de dino?
    Das nie echt nodig lijkt me. Bespaart weer een klep. Zijn toch al duur genoeg.
    Zou denken aan 2 3weg kleppen als 3 en 4 en dan als klep 2 een enkele 2weg klep.

Ben benieuwd naar het resultaat... maar het begin is al netjes en duidelijk goed op weg!

Greetz!
    edited September 2012
    [QUOTE=fury;65668]Ja is idd een mooi schema idd. Zelfs met inschakelbare KGR op de PPO. Maar dus ook een KGR op de dino?
    Das nie echt nodig lijkt me. Bespaart weer een klep. Zijn toch al duur genoeg.
    Zou denken aan 2 3weg kleppen als 3 en 4 en dan als klep 2 een enkele 2weg klep.

Ben benieuwd naar het resultaat... maar het begin is al netjes en duidelijk goed op weg!

Greetz!

Thx!

Die dino-retour is er omdat de opvoer(tandwiel)pomp van de Mercedes mechanisch aangedreven wordt, en dus niet uit te schakelen is. Die druk moet ergens weg kunnen.

Heb nog enkele uren op het web doorgebracht, en het volledige topic van Caddyed doorspit...jawel, alle 39 paginas! Nu heb ik alle onderdelen gevonden:

- ppo pomp: http://www.pumpen-peters.de/products/Zahnradpumpe-12-Volt%2C-0%2C3-2-bar%2C-0%2C8-l%7Cmin%2C-by-pass%2C-kleine-Ausf%C3%BChrung/45/103/

- WW: http://www.internetwebshop.nl/webshop/4833/Warmtewisselaars_RVS.html

- Sirai 3/2 kleppen: http://www.auvito.de/12v-magnetventil-sirai-l340-auto-pflanzenoel-umbau/artnr32401538/details.html

- aan/uit schakel vertraging: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/195901

Leidingen, schakelaars ed vind ik hier in de buurt wel.

Maar eerst ... morgen de Benz ophalen!! :highly_amused:
    edited September 2012
    Je hebt goed je best gedaan:)..Mooie Materialen voor mooie prijzen!
    gaaf pompje! En de conrad schakeling was ik 2j geleden ook al tegen gekomen... staat ook op mn verlanglijstje.
    Komt mss ook nog wel eens.
    Wordt gelijk van het begin al een uberengineerde PPO installatie..respect! Als je zo gelijk begint. Netjes:)

Greetz!
    edited September 2012
    [QUOTE=fury;65674]Je hebt goed je best gedaan:)..Mooie Materialen voor mooie prijzen!
    gaaf pompje! En de conrad schakeling was ik 2j geleden ook al tegen gekomen... staat ook op mn verlanglijstje.
    Komt mss ook nog wel eens.
    Wordt gelijk van het begin al een uberengineerde PPO installatie..respect! Als je zo gelijk begint. Netjes:)

Greetz!

Bedankt! Maar alle credit gaat naar dit forum hoor, door hier enkele uren info op te spitten, en wat vragen beantwoord te hebben gekregen van mensen met ervaring. :encouragement:

Bij mij is het denken begonnen toen ik terug kwam van vakantie in Kroati
    edited September 2012
    Bij de sanitair groothandel kan je koperen leiding op rol kopen met mantel, diameter 10mm. Deze zou ik dan van aan de tank in de kofferruimte, via het interieur, tot in de motorruimte kunnen leggen. Zo liggen ze onzichtbaar en warm.
    Volgens de technische fiche is deze mantel isolerend en beschermend, en bestand tot bedrijfstemperaturen tot 95°C

Zou dat soort koperbuis geschikt zijn? Hoe hebben jullie je leidingen liggen, en in welk materiaal?
    edited September 2012
    Velen gebruiken PA leiding (polyamide). Heb de mijne toen bij Mattech besteld. Die hebben ook mooie koppelingen ervoor.
    Heb zelf PA leiding 10-12 met opsteekkoppelingen.
    Goedkoper als koper en geen kans op corrosie. Heb de mijne samengetaped (retour aan aanvoer..zodat warme retour de aanvoer nog wat kan opwarmen. En hier dan isolatie rond. Heb van die schuimen CV buis isolatie gebruikt. Vrij dik, wel lekker isolerend. Heb deze helemaal strak met zwarte electriciteits tape omwikkeld.
    Sommigen gebruiken ook gewoon rubber slang etc.
    Heb ook koperen leiding overwogen. Echter kreeg ik toen van sommige het advies het niet te doen...ivm de mogelijke corrosie/groene aanslag. Of dit nu echt op een leiding gebeurt waar geen lucht bij komt weet ik niet, maar heb toch maar de PA gebruikt. Goedkoper en netjes.

Greetz!
    edited September 2012
    Worden die leidingen niet heel erg soepel en zacht bij die hoge temperaturen?

Het moment van de waarheid komt dichter! Om 16u30 vertrek ik om mijn nieuwe project-Benz te gaan ophalen! :love-struck:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Beter een PTFE darm gebruiken ipv PA.
    PTFE blijft gewoon stug boven 80 graden in ieder geval.
    Of gewoon Gates gebruiken, dat is ook oke.
    edited September 2012
    Heb toch nooit de indruk gehad dat mn PA leiding zacht werd ofzo. Maar tis ook enkel van tank tot aan WW en na de sirai retour klep en terug...dus niet na WW en nabij pomp. Dus die leiding wordt niet kei warm ofzo. De slangen in de motorkap heb ik gewoon ook van Gates.

Greetz!
    edited September 2012
    Nooit koper gebruiken. Op de een of andere manier maakt koper een soort van groen slijm wat aan de wand van de leiding gaat groeien. Als het los komt doet het je filters verstoppen. Ik gebruik PA (Polyamide of wel Nylon) leiding en die blijft mooi hard bij hoge temperaturen.
    edited September 2012
    De auto net opgehaald, man wat een kar! De 300 turbodiesel geeft zijn vermogen heel soepel af via een perfect schakelende automaat, erg stil vanbinnen, mooie opties etc! Deze toekomstige oliestoker is erreug in zijn nopjes!

Wat foto's:

image

image

image

Ze komt van de 1ste eigenaar. Deze oude dame heeft 270.000km gelopen, op 100.000km is er een nieuwe motor ingelegd door MB. De vorige eigenaar was doodleuk blijven doorrijden zonder koelwater. Deze heeft dus 170.000km.

Haar gegevens:

Interieur: 275 Leder cr
    edited September 2012
    [QUOTE=The White Rider;65699]...Deze man is gelukkig! :love-struck:

Daar kan ik me wat bij voorstellen. 'T is toch tenslotte een stuk Duitse degelijkheid.

Alleen weer een beetje jammer dat er een ster op de motorkap zit h
    edited September 2012
    170.000km op zo'n motorblok...das mooi:D...das amper ingereden dan..haha!
    Nou dan kun je met wat beleid weer een 8ton er tegen aan:) Kunnen niet veel auto's die nu nieuw verkocht worden zeggen.......uhm... geen auto mss?...

Gaaf ding joh..en mooi leer ook enzo:)

Greetz!
    edited September 2012
    De leidingen worden dus PA, duidelijk. Ik heb al wat gelezen in de technische info over deze wagen, en hierin staat dat de openingsdruk van de verstuivers standaard 145 bar is bij een turbodiesel.

Hier hoef ik dan niets aan te veranderen als ik Nero's uitleg goed gelezen heb?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2012
    Eigenlijk had het een witte mogen zijn h
    edited September 2012
    [QUOTE=wodan;65727]Eigenlijk had het een witte mogen zijn h
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    daar word ik gewoon even stil van....
    edited September 2012
    Na het zorgvuldig bestuderen van de motor van de Benz heb ik mijn schema aangepast:

image

Omdat de opvoerpomp, fijnfilter en IP van de Benz zo nauw samenhangen heb ik deze opgenomen in het ppo-circuit. Dit omdat de retour van de IP en van de injectoren niet rechtstreeks naar de retourleiding gaan, maar eerst terug naar het fijnfilter. Pas als deze volledig afgevuld is loopt de overschot terug naar de tank. Eigenlijk een soort van KGR uitgevonden door MB.

Het is nu dus een doorsnee 2-tank schema met 2 3/2-kleppen. Alleen heb ik 1 extra klep geplaatst zodat ik het ppo-circuit kan kortsluiten naar de tank tijdens de opwarming.
  • Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
    edited September 2012
    Tijdens het opwarmen wil je toch niet dat de PPO rondgepompt wordt. Dan ben je eerst de hele tankinhoud aan het opwarmen. Ik zie het zo dat je z.s.m de stilstaande PPO in de WW warm wilt hebben om zo snel over te kunnen schakelen. Klep 2 kan er wat mij betreft tussenuit.

Bij mijn W210 E300TD zit het grof dino filter in het filterhuis. Wrschlk is dat bij de W124 ook zo. Klep 1 komt in jouw schema voor dit filter denk ik. Maakt natuurlijk geen bal uit.
    edited September 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;65739]Tijdens het opwarmen wil je toch niet dat de PPO rondgepompt wordt. Dan ben je eerst de hele tankinhoud aan het opwarmen. Ik zie het zo dat je z.s.m de stilstaande PPO in de WW warm wilt hebben om zo snel over te kunnen schakelen. Klep 2 kan er wat mij betreft tussenuit.

Bij mijn W210 E300TD zit het grof dino filter in het filterhuis. Wrschlk is dat bij de W124 ook zo. Klep 1 komt in jouw schema voor dit filter denk ik. Maakt natuurlijk geen bal uit.

Klopt! Dan kan ik eigenlijk ook die extra pomp weglaten h
    edited September 2012
    Dan kom ik uiteindelijk uit op een simpel low-cost 2 -tanksysteem:

image

Welke platenwarmtewisselaar zou ik nemen? 10 rijen 22kW of 20 rijen 44kW?
    edited September 2012
    10 is genoeg voor een merc
    edited September 2012
    Je doet nu zowel dino als ppo door hetzelfde filter. Op zich kan het, maar als je dus een verstopt filter hebt, is het wel op beide brandstoffen.

Heb zelf (kan verdorie mn schema nie meer vinden..dacht dat die ook ergens in een post stond):

ppo:Tank-hardi pomp-1µ filter-PA leiding-WW-opel/vw brandstoffilter-Sirai ingang -> motor IP-> retour- sirai-ppo tank
    dino:tank, originele leiding, origineel filter - sirai ingang->motor IP->retour- sirai - dino tank

Maar ik heb dan geen mechanische opvoer pomp op het blok. Gewoon de zuigende werking van de IP

Hoe heeft suuz het aangesloten met zn 2 tank?.... ivm die mechanische opvoerpomp waar je het over hebt. Zal er zelf ook over moeten gaan denken daar onze hanomag ook PPO 2 tank wordt..alleen dan met een forse tank.

Greetz!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Hey,

Ik snap niet waarom je 2 tank gaat doen. Ik rij al heel wat km met 1 tank met een 2.5D, zelfde motor, cylinder minder.

Alleen ww en filterheater, die laatste staat in de zomer uit. 30sec gloeien, lopen. Alleen als het <5 gr is meng ik wat dino bij, zeg 10ltr op een tank. Hoeft nog niet, maar dan moet ik zo lang gloeien om het vlot te trekken.

Tank kun je controleren op vuiligheid, in de koffer gaan liggen, niveau sensor uitnemen bovenop tank, met zaklamp inspecteren. Je kan ook foto's maken met je camera door het gat.

Tim
  • Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
    edited September 2012
    Het 'probleem' met deze Merc en z'n opvolger is dat er nogal ingewikkeld retoursysteem tussen filter en IP zit, waarbij de brandstof door een ingebouwd voorfilter, hoofdfilter, afsluitklep, opvoerpomp, IP op ingewikkelde wijze door elkaar stroomt. Het filter omzeilen is dus niet zo eenvoudig lijkt het.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;65755]Het 'probleem' met deze Merc en z'n opvolger is dat er nogal ingewikkeld retoursysteem tussen filter en IP zit, waarbij de brandstof door een ingebouwd voorfilter, hoofdfilter, afsluitklep, opvoerpomp, IP op ingewikkelde wijze door elkaar stroomt. Het filter omzeilen is dus niet zo eenvoudig lijkt het.
    Kijk....laat deze manier van complexiteit er nu voor zorgen dat jouw filter en brandstof snel opwarmt...its not a bug but a feature:-)
    grtz lngmar
    edited September 2012
    [QUOTE=Tim;65754]Hey,

Ik snap niet waarom je 2 tank gaat doen. Ik rij al heel wat km met 1 tank met een 2.5D, zelfde motor, cylinder minder.

Alleen ww en filterheater, die laatste staat in de zomer uit. 30sec gloeien, lopen. Alleen als het <5 gr is meng ik wat dino bij, zeg 10ltr op een tank. Hoeft nog niet, maar dan moet ik zo lang gloeien om het vlot te trekken.

Tank kun je controleren op vuiligheid, in de koffer gaan liggen, niveau sensor uitnemen bovenop tank, met zaklamp inspecteren. Je kan ook foto's maken met je camera door het gat.

Tim</p>

Da's heel eenvoudig: de douane. Ik heb geen zin in boetes van 500 euro en meer omdat ik milieuvriendelijk wil gaan rijden. Daarom mag er ook zeker geen ppo teruglopen naar de dino-tank. Tegenwoordig doen ze al elektronische staalcontrole ter plaatse, dus bij terugloop van slechts ml-liters wordt het gedetecteerd.
    edited September 2012
    Heb het schema aangepast aan de opbouw van de dieselkring van de Benz. De bedoeling is nog eenzelfde fijnfilter met behuizing van Mercedes te halen ergens op de sloop. Het mooie aan het Mercedes-systeem is dat de retour altijd eerst het filter opvult en daarna pas terug naar de tank loopt. Als ik dus op ppo rijd, dan pompt de dino- opvoerpomp het filter vol en loopt dan automatisch terug naar de dino-tank. Prachtig systeem, zo'n Benz-kgr! Is eigenlijk een KGR zonder kleppen

Nog een voordeel is dat in opwarmfase ik de ppo-pomp al kan starten. Deze pompt dan warme ppo vanuit de WW naar het ppo-fijnfilter. Als dit filter dan vol is loopt de rest terug naar de tank.

image
    edited September 2012
    Das een mooie idd... zo heb ik het zelf nu ook trouwens.
    Die retour op het filter kan dus ook gewoon als overflow voor de mechanische opvoerpomp van het blok zelf dienen?
    Wel dan idd een timer er tussen...en kijken hoe lang het duurt voor dat de PPO uit de pomp is..anders heb je alsnog PPO in de dino tank vanwege het restant in de pomp enzo.. beetje ruim afstellen...dan komt er beetje dino bij de PPO...nie andersom.

Angst voor de Douane?...Hoe dat zo? Je haalt tenslotte altijd legale accijns vrije PPO bij een boer die dit zo mag verkopen, en geregeld eens in Duitsland tanken bij 1 van de PPO tank stations?;) Zoals ons allemaal hier...alleen bewaren we maar zelden bonnetjes;)... kunnen er toch geen btw op aftrekken. Ja toch?... Mag toch van de EU?!

Greetz
    edited September 2012
    Nog een opmerking over de douane. Ik ken de Belgische douane niet, maar de Nederlandse douane vindt het uitermate moeilijk om het percentage ppo in dina vast te stellen. Daarom verlaat de nederlandse douane zich op slechts
    edited September 2012
    [QUOTE=Niek;65771]Nog een opmerking over de douane. Ik ken de Belgische douane niet, maar de Nederlandse douane vindt het uitermate moeilijk om het percentage ppo in dina vast te stellen. Daarom verlaat de nederlandse douane zich op slechts
    edited September 2012
    [QUOTE=fury;65766]Das een mooie idd... zo heb ik het zelf nu ook trouwens.
    Die retour op het filter kan dus ook gewoon als overflow voor de mechanische opvoerpomp van het blok zelf dienen?
    ...

Dat wou ik ook nog melden: die mechanische opvoerpomp van MB heeft al een overflow. Hier zit een 3de leiding aan die naar de retour gaat. Het zou zo dus moeten werken. Natuurlijk zal de praktijk dat eerst moeten uitwijzen.

Als iemand nog bemerkingen heeft, zeker plaatsen hier! :)
    edited September 2012
    [QUOTE=ingmar;65775][QUOTE=Niek;65771]Nog een opmerking over de douane. Ik ken de Belgische douane niet, maar de Nederlandse douane vindt het uitermate moeilijk om het percentage ppo in dina vast te stellen. Daarom verlaat de nederlandse douane zich op slechts
    edited September 2012
    Kom je dan niet in de knoei met de keuring in Belgie, wel eens gehoord dat dat nogal muggezifters zijn en de regelgeving ook.....
Sign In or Register to comment.