Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Groene W210 E300 TD

Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
edited May 2013 in Mercedes
image

Dit is 'm dan. Een W210 E300 TD uit 1998.
Na een zoektocht van enige maanden uiteindelijk vlak bij mij in de buurt uitgekomen.
De nodige omzwervingen door Marktplaats, Autoscout24, Mobile.de, enz. zijn hier aan vooraf gegaan.
Kijken in Brabant, Limburg en Duitsland leverde bijna iets op totdat ik deze vorige week tegenkwam. Notabene vlak in de buurt. De auto goed bekeken, uitgebreide testrit gedaan en uiteindelijk met wat onderhandelen op een aanvardbare prijs uitgekomen.

Waarom een Merc en dit type.
1- Ik zocht een ruime stationwagen omdat ik regelmatig op locatie werk en daarvoor nogal wat apparatuur moet meenemen.
2- Niet al te ingewikkelde ombouw naar PPO.
3- Ik wilde eerste een Beemer, maar na overleg met Easy Rider, toch maar gekozen voor een Merc. ER zal zijn advies in alle toonaarden ontkennen natuurlijk.:redface-new:
4- Eigenwijs toch kiezen voor een W210 ondanks de roestperikelen. Zal wel komen omdat ik in een ver verleden Simca 1000 heb gereden.

De komende maanden eerst maar eens kijken of de auto goed functioneert en daarna over op PPO.
De eerste test is al met vlag en wimpel geslaagd door vandaag 'even' naar de Nürburgring te zoeven en daar de oldtimer grand prix te bezoeken. Geen klap mis en die zespitter wil wel.

Groet,
Alex:joyous:
«1

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Alex,

Gefeliciteerd....mooie strakke bak met die heerlijke zespitter in het vooronder...met recht een groen sterrenschip... En ik citeer ER "Als BMW rijder kan ik natuurlijk niet adviseren om Mercedes te gaan rijden maar........." haha.
    De ombouw zal wel niet al te moeillijk worden denk ik zo :-)

Grtz,
    Ingmar
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Alex,

Van harte gefeliciteerd met je W210.

ER geeft goede technische adviezen. Auto's is volgens velen echter iets met emotie en in die vlaag van verstandsverbijstering is hij een beetje blijven hangen denk ik ;-)

Wij hebben het kleine broertje: de W202 C250 Turbodiesel. Ook uit 1998 en met het zelfde verhoogde roestrisico.

Ik raad je aan om toch een ww in te bouwen; dan hoef je niet zo veel dino te verstoken (als Ingmar).

Groeten,

Man@work
    edited August 2012
    [QUOTE=Man@work;65353]
    Ik raad je aan om toch een ww in te bouwen; dan hoef je niet zo veel dino te verstoken (als Ingmar).

Als ie daar zuiniger van wordt dan wordt het tijd om hem toch eens in te bouwen, ik meng alleen bij in de koude tijd van het jaar...maar kan me niet voorstellen dat een warmtewisselaar dit kan voorkomen :-)
  • Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
    edited August 2012
    Afgelopen weekend een warmtewisselaar opgehaald samen met 100 l GPO.
    Voordat ik die olie op ga stoken lijkt het mij beter om eerst maar een extra filter te plaatsen.
    Wellicht gelijk kijken of er ook een dikkere brandstofleiding onder moet.
    Ook moet ik nog een plek zien te vinden voor de WW. Ondanks dat de Merc groot is blijkt er onder de motorkap aan de brandstofzijde weinig ruimte beschikbaar.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2012
    Ruimte zat, PB even met Drivertje, die heeft ook zo'n bak
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited August 2012
    [QUOTE=Niek;65426]Ruimte zat, PB even met Drivertje, die heeft ook zo'n bak

Drivertje heeft een W124 hoor. Maar je kunt alvast gewoon die olie erin kappen hoor. Geen enkel probleem, zat gedaan. Wel komt je vuil uit de tank los, dus grof filtertje plaatsen of een paar extra brandstoffilters achterin de kofferbak met het juiste gereedschap!

Gewoon stoken en als je tijd hebt ombouwen.
    edited August 2012
    Ik ga het er ook in kiepen, maar eerst een filter plaatsen.

Onder de kap is weinig ruimte aan de brandstofzijde. De kachelslangen zitten aan de andere kant en daar is wel ruimte. Daar zit echter de turbo weer.image
    edited August 2012
    Alex, de plek van de warmte wisselaar hangt natuurlijk samen met de grootte van de ww, en die ken ik niet. Die ik heb liggen is een audi ww en die is redelijk compact en kan deze met gemak kwijt onder het inlaatspruitstuk en dat is niet al te ver van alles. Ik weet niet of jouw auto uitgevoerd is met een extra oliekoeler voor de motorolie, maar die zit normaal achter het linker modderscherm onder de koplamp, als je die koeler wel hebt( net zoals ik) dan wordt het woekeren met de ruimte...dus ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn op bais van wat ik je aangaf met de ww in de hand.
    Grtz, Ingmar
    edited August 2012
    Het is deze:
    image
    Ongeveer 20 cm lang, 8 cm breed en 5 cm dik. Best wel flink.
    De oliekoeler is mij nog niet opgevallen, maar heb er ook niet naar gekeken.
    Ik ga eerst maar eens uitvogelen hoe nu alle slangen van het koelwater en brandstof lopen.
    De WW moet dichtbij het brandstoffilter zitten en toch niet al te lange slangen voor het koelwater krijgen.

Ik wil er ook nog elektrische voorverwarming inbouwen. Zoiets als de poelheizer. Dit gewoon in serie na de WW. Zodra de WW het verwarmen overneemt laat ik de elektrische uitschakelen.
    edited August 2012
    Met tules erop en eventueel verloopsokken/knietjes is zo'n ww een heel gevaarte hoor...zeker voor een e300 TD :-) houd daar dus rekening mee!
    edited August 2012
    Voor de aansluitingen zal ik niet echt met standaard spul uit de voeten kunnen. Dat wordt zelf maken. Inmiddels al bezig de poelheizer na te tekenen. Dan ff een blok Alu op de freesmachine en hopla. Best wel makkelijk als je een fijnmechanisch bedrijf hebt.:smile-new: Krijg bijna de neiging om de WW ook maar zelf te maken, ge
    edited August 2012
    Maar eens een foto gemaakt van de motorruimte(let niet op de kleur) om een overzicht te krijgen.
    image

Heb er wat zaken in aangegeven.

Verder ben ik bezig de elektrische verwarming aan het bedenken. En voorlopig plaatje.
    image
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;65453]...de tijd is nog een probleempje.

Inherent aan ondernemen zal ik maar zeggen. Mooi stukje 3D werk.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Hey Alex Hobby, welkom!

Leuke mooie bak...laatste ideale PPO bak die er gemaakt is. En combi.. gaaf!
    En leuk om weer een collega ondernemer tegen te komen hier..en een vakman ook nog:)

Het tijdprobleem ken ik maar wat goed...werken en boekhouding kosten al veel tijd. Maar dan ook nog eens een huis verbouwen, loods van nwe vloer voorzien, vakantiehuisje aanpassen, LT in orde maken...en nog div andere projecten op 4 en 2 wielen..Lol.

Greetz
    edited August 2012
    Nou nou, al die complimenten.
    Zelf vind ik het geen 3D, maar 21/2 D. 'T is alleen maar een paar contouren omhoog en omlaag trekken. Zal nog wel eens echt 3D laten zien.
    Inmiddels het ontwerp aangepast. Ik vond er teveel dode hoeken in zitten.
    image
    Dan nog een vraag: Wie weet wat dat zwarte ding is in de aanvoerleiding?
    image
    Verder heb ik een mooi plekje voor het extra filter gevonden.
    image
    edited August 2012
    In de nieuwe tekening staan de gloeibougies onder 90 graden? Komen ze dan niet tegen mekaar en nabij het gat voor de leiding? Of komt de olie aanvoer zijwaards en komt er een gloeier onder en een boven waar het niet te zien is? Wordt iig een mooi ding:) Net zo als het origineel lijkt me. Je hebt zo'n CNC freesbank ofzo dan?...een keer ontwerpen, inspannen en zoveel stuks frezen als je wilt? Geen idee wat zoiets dan zou kosten...maar wie weet een product om ook aan te bieden hier opt forum dan:)

Greetz!
    edited August 2012
    [QUOTE=fury;65488]I Of komt de olie aanvoer zijwaards en komt er een gloeier onder en een boven waar het niet te zien is? Wordt iig een mooi ding:) Net zo als het origineel lijkt me. Je hebt zo'n CNC freesbank ofzo dan?...een keer ontwerpen, inspannen en zoveel stuks frezen als je wilt? Geen idee wat zoiets dan zou kosten...maar wie weet een product om ook aan te bieden hier opt forum dan:)

De olie komt zijwaarts, of de gloeiers zitten zijwaarts. "T is maar hoe je het bekijkt. Zo is er wat meer ruimte voor de slangtules en aansluiting van de gloeiers.
    Ik heb zelfs 2 CNC freesbanken. Een serie is dus niet zo'n probleem. Maar dat gaat vast niet goedkoper zijn dan het origineel en ik wil hem ook z'n handel niet afnemen. Hij schrijft ook op zijn site dat hij dat niet leuk vindt. Voorlopig dus alleen voor eigen gebruik.
    edited September 2012
    Wat is de beste plek voor de WW en voor de elektrische voorverwarming(EV)?
    De WW moet volgens info hier op het forum VOOR het brandstoffilter. Dat is wel duidelijk, want dan komt het voorverwarmd het filter in.
    De EV heeft deze heer na het filter geplaatst. Dit om z.s.m warme brandstof in de IP te krijgen.
    Is dit juist?
    In zijn post is ook te lezen dat het combineren van WW en EV in
    edited September 2012
    Komt de WW voor het brandstoffilter en waar komt de elektrische voorverwarming(EV)?
    Zoeken op het forum geeft aan dat de WW voor het filter moet. Dat is wel duidelijk.
    Deze heer zet de EV na het filter in de aanvoerleiding naar de IP. Is dit juist?

In zijn topic geeft hij ook aan dat een gecombineerde WW/EV niet werkt. Dat dacht ik al en ga ik dus ook niet doen.

De WW die ik hier nu heb liggen is qua afmetingen en capaciteit aan de forse kant. Die WW is bedoeld om tapwater met 8 l p/m op 70 graden te leveren. Gelukkig loopt mijn Benz wat zuiniger.:friendly_wink:
    Dus maar weer tussen de bedrijven door wat getekend.
    image
    image
    edited September 2012
    Wat is de beste plek voor de elektrische voorverwarming(WT2)?
    De WW komt voor het brandstoffilter. Dat vind ik hier op het forum en klinkt logisch.
    Deze heer heeft de WT2 na het filter geplaatst. Dit om z.s.m. verwarmde PPO in de IP te krijgen.

In zijn topic geeft hij ook dat een combinatie van Ww en WT2 in
    edited September 2012
    Waar moet de elektrische voorverwarming(WT2)?
    De WW komt voor het brandstoffilter volgens info hier op het forum.
    De WT2 is bij deze tussen filter en IP geplaatst. Is dit correct?
    edited September 2012
    Het liefst zo dichtmogelijk bij de IP. Om zo snel mogelijk warme olie in de pomp te hebben.
    Dus zolang de WT2 zodanig is dat er zeker nix vanuit deze in de pomp kan komen, en das bij jouw type toch zeker het geval(geen type met gloeibougies recht in de olie...zou ik toch enger vinden), en met jouw vakkennis zal er zeker geen ijzervijlsel meer inzitten:) Dus dan gewoon zo dicht mogelijk bij de IP.
    Lijkt mij dan toch. Heb er nog geen aangesloten zitten in mn auto. Wil graag eerst een verwarmde filterband.

Greetz!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2012
    Er moet altijd een warmtewisselaar voor het brandstoffilter. Als je dat niet hebt, loop je bij koud weer of slechte olie kans op verstopping van het filter. Een electrische ww vlak voor de IP is ook ideaal: sneller warme olie in je IP. Ik heb zelf deze combinatie. De electrische ww kan uit, zodra de motor op temperatuur is.
    edited September 2012
    Dan was mijn gedachtegang juist.
    Daarop voorbereid heb ik afgelopen weekend tussen de bedrijven door weer wat getekend.
    De WW die ik heb nu heb liggen is wat afmetingen en capaciteit aan de zeer ruime kant.
    Deze is bedoeld om tapwater van 70 graden C met 8 l p/m te produceren. Zo duur loopt mijn Benz gelukkig niet.:tennis:
    Dus maar wat compacters bedacht wat mooi onder het inlaatspruitstuk kan verdwijnen.
    image
    image
    edited September 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;65481]
    Dan nog een vraag: Wie weet wat dat zwarte ding is in de aanvoerleiding?
    image

Vanavond een technisch handboek opgehaald en nu weet ik wat het is.
    Het is een warmtewisselaar om de diesel d.m.v. het koelwater voor te verwarmen.
    Inwendig zit ook nog een thermostaat die de flow zodanig regelt dat tot +18 C alle flow door de WW gaat, tussen 18 en 30 C gedeeltelijk en boven +30 C niet meer.
    Dat is natuurlijk te laag, maar het moet wel mogelijk zijn de thermostaat er uit te halen.
    Dit kon wel eens het toevoegen van een extra WW overbodig maken, mits de capaciteit natuurlijk voldoende is.
    edited September 2012
    Vergis je niet, in de winter heeft jou 6 pitter aardig wat rijwindafkoeling en heb je alle warmte nodig die je kan krijgen om de koude ppo in temperatuur te verhogen. Ik heb niet zo een mooie voorverwarmer als jij dus wellicht dat je af kan met een kleinere WW als die je nu hebt.

Ik heb iig niet genoeg aan een 12 platen wisselaar in de winter. Mijn PPO komt bij -10 niet hoger dan 65 graden.
    edited September 2012
    Maar ik heb geen BMW rijstijl zoals jij, haha.
    Maar je hebt gelijk dat het wel aan de krappe kant kan zijn.
    Om eerst te proberen lijkt me wel wat. En anders laat ik de WT2 gewoon bijspringen als het te koud is.

Waar ik wel een probleem mee verwacht is de opvoer van de dikke PPO. Er zit weliswaar een dikke brandstofleiding van achter naar voren, maar de opvoerpomp zit voorin op de IP. Als die het ook nog door het voorfilter achterin moet zuigen wordt het wel lastig denk ik. Toch maar een extra pomp achterin zetten?
    edited September 2012
    Geloof me maar het filter wordt echt goed warm hoor, daar zorgt de retour brandstof wel voor :-)
    edited September 2012
    Ik heb idd een zware rechtervoet Alex, dat klopt. Een BMW rijdt je natuurlijk van zichzelf al sportief. D'r zit zelfs een sport stand op de automaatbak maar gebruik deze nooit.

Een extra opvoerpomp kan geen kwaad zeker als de olie in de winter wat dikker wordt. 'T is vaak gewoon een kwestie van uitproberen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    De diameter ingang van de brandstofvoorverwarmer in je blok is 10mm.
    De uitgang van mijn elsbett-ww is 8 mm.

Deze ww heeft voldoende warmte overdracht is mijn ervaring.

De brandstofvoorverwarmer zit niet meer in het circuit.

In het najaar ga ik de ww nog wel even een warm jasje aandoen.
    (voor het start-gemak voeg ik 10% dino/benzine toe)
    edited September 2012
    Nu heb je in je electrische voorverwarmer allemaal van die mooie warmte afgevende ribbetjes gezet.....maar in je WW zelf, die toch tijdens het rijden de warmte moet afgeven aan de brandstof heb je deze niet.
    Een echte platen WW heeft door zn platen ook veel oppervlakte en obstakels voor de vloeistoffen..en daarmee een gunstige warmte afgifte. Zou het dan geen idee zijn om de WW en soort te met van gelijksoortig ontwerp te geven als de WT2 electrische verwarmer?
    Wel mooi dat je de apparatuur hebt om het allemaal "ff" zelf te maken:)

Greetz
    edited September 2012
    @ Man@work. Nog even gekeken en de originele WW is te klein. Die ga ik uit het circuit halen en er een grotere WW tussen zetten.

@ Fury. In de WW heb ik geen ribbetjes gezet omdat hier de kanalen parallel lopen. Zo is er aardig wat overdrachtoppervlak.
    image
    Het is nog maar een concept.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Allemaal heel leuk, die knutselprojecten, maar heb je wel een elektrische verwarming nodig?
    Met een lijnpomp kan je (als de rest tip top is) 100% KZO rijden in de zomer, en zeker 70% in de winter.
    Als je GPO gaat rijden, zou je dan niet beter een extra dieseltankje plaatsen met een elektrische klep om om te schakelen om de boel warm te rijden?
    Elektrische verwarming is extra belastend voor de alternator en batterij...
    Het hangt natuurlijk ook van voorkeur en specifieke omstandigheden af, maar ik ben toch niet zo overtuigd van elektrisch verwarmen, zeker niet bij een Benz die op 100m warm staat bij wijze van spreken.
    Op die tijd heeft je elektrische verwarmer ook nog niet zoveel bereikt.
    edited September 2012
    Volgens mij heeft een 300TD een VE rotatiepomp.
    edited September 2012
    @soapwater. Wrschlk heb je wel gelijk en kan de Benz zonder al die extra's. Of alles tiptop is weet ik nog niet. De auto heb ik 3 weken geleden gekocht met 266k op de teller. Voor zover na te gaan altijd goed onderhouden(origineel onderhoudsboekje) en aan het uiter- en innerlijk te zien ook netjes gebruikt.

@Easyrider. Zal het nog nazoeken, maar de kabel vanaf het gaspedaal gaat niet naar de pomp, maar naar een grote potmeter. Aansturing gaat elektronisch.

Ik ben een beetje het type dat actief met idee
    edited September 2012
    Nee hoor de pomp is net als de motor...zes in lijn :-)
    edited September 2012
    Lekker ouderwets, maar dan elektronisch gestuurd.
    edited September 2012
    @Soapwater, Ook een extra tankje met klep is knutselwerk. Dat blijf je toch houden. Een WW moet er sowieso tussen. Goede idee
    edited September 2012
    Ow, dus die 300TD heeft nog een lijnpomp, ouwe meuk dus.

Wat je ook nog kan doen is een polheizung en WW in 1 maken. Nadeel is dan wel dat je elektrisch je koelwater op staat te warmen maar ik heb de ervaring dat elektrisch verwarmde olie gelijk oploopt aan de koelwater temp. dus wellicht een idee.
    edited September 2012
    Kalm aan h
    edited September 2012
    Niet katten h
    edited September 2012
    Ouwe meuk! Bewezen techniek zal je bedoelen! Wel oppassen h
    edited September 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;65562]...Wel oppassen h
    edited September 2012
    Jaja deze machines hebben nog een lijnpomp...een der laatste personenwagens met lijnpomp:) ubergeil.

Ow in je ontwerp is er idd wel een dunnewanddikte. Dus snelle warmte overdracht zou men idd denken. Ben benieuwd of dit ontwerp net zo'n rendement heeft als een platenWW. Denk iig wel meer als een pijp in pijp WW. iig mooie ontwerpen:)

Greetz!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Is de tankzeef al nagekeken/schoongemaakt? Zeer belangrijk bij wat oudere auto's.
    Bij onze W124 was die zo schoon als een nieuwe (ik vraag me af waar de vorige eigenaar gedurende 20 jaar getankt heeft), maar bij de Xsara zat die vol drab en prut.

EDIT:

De elektrische verwarmingsband van Elsbett vond ik ook wel een goeie. Die neemt praktisch geen extra plaats in, verwarmd waar je het wil, rechtstreeks op de filter, die ook vlak voor de pomp komt.
    Twee in
    edited September 2012
    Als je die elektrische band niet gaat gebruiken heb ik wel interesse.
    Dat is een simpele oplossing en sneller aangesloten dan iets zelf maken.
    edited September 2012
    Alex,
    Als ik al zo de voorgaande postings een lees van WW hier en daar en tevens nog eens de "2- Niet al te ingewikkelde ombouw naar PPO." lees in jouw openingstopic....volgens mij gaat ie een beetje uberengineered worden hoor. Alle warmtewisselaars die de revu zijn gepasseerd brengen je niets bij een koude start, maar hebben mijns inzien alleen zin bij een twee-tank ombouw....ben je dat van plan ?
    Grtz,
    Ingmar
    edited September 2012
    Bij een 1 tank systeem heb je zeker 1 polheizung en 1 WW nodig om de PPO op temperatuur te krijgen anders ben je altijd gebonden aan bijmengen met diesel of OVBP.

Bij een 2 tanksysteem heb je alleen maar een WW nodig.
    edited September 2012
    Alleen in de winter gaat er bij mij diesel of ovbp door, dan moet ik soms wel 2 of drie keer voorgloeien maar dan draait ie. De temperatuur van de brandstof loopt vrij snel op doordat alle retour weer in de filter komt. Kan hem vaak met mijn handen net niet meer aanraken. Enige plaats waar een elektrische warmtewisselaar volgen mij effect heeft is net voor de inspuitpomp.
    edited September 2012
    Bij de vraag 1tank of 2tank... beantwoord ik deze altijd graag met een vraag:

Wordt de wagen meestal voor korte stukjes gebruikt of voor lange afstanden.
    En dan evt nog de vraag: is er kofferruimte beschikbaar? (evt plek reserve wiel, onder bodem, onder auto, in auto)

Veel al korte ritjes onder de zeg 10km... dan is vooral een 1 tank systeem ideaal..omdat je anders telkens amper de kans hebt om over te schakelen (of je moet de hele dag door van die ritjes hebben die minder als 2uur van mekaar zijn verwijderd).

Heb je echter veel langere ritten, of ritten met aanhangwagen etc...dan ben ik sterk voorstander van 2 tanks systeem.

In alle omstandigheden goed starten...is tenslotte op dino, verhoogde betrouwbaarheid omdat je altijd 2 separate brandstoftoevoer systemen hebt.. zit je filter verstopt? (wat zeker wel gaat voorkomen) dan schakel je even naar dino en rijdt door tot je kans hebt deze te wisselen. En je hebt meer brandstof aan boord...dus een verhoogde actieradius. Ideaal! Ok..de mijne is wa extreem met zn ca 3000km, maar er zijn mooie gulden middenwegen.
    LPG kunnen ze ook onderbouwen.. en een optie kan ook nog zijn om een kleinere dino tank te maken (of kopen van een LPG onderbouw met kleinere tank..indien leverbaar?)... zijn div opties iig. Net wat je wilt.

Ben dus zelf ook een 2 tanker.. maar dat had je wel al begrepen. Heb wel een tijdje 1 tank gereden. Maar ben blij met dit systeem. Ook al is het nu nog best simpel. Tank-pomp-1µ filter-WW-filter-sirai kleppe->IP en retour via sirai uiteraard.
    Benzen zijn wel erg geschikt voor 1 tank. Maar met 2 tank toch altijd verhoogde betrouwbaarheid, betere kans om de tank te isoleren en meer actieradius.

greetz!
Sign In or Register to comment.