Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

accijnsgoederenplaats!

DrivertjeDrivertje PPO Master
edited February 2013 in Wetgeving Nederland
Na een aantal telefoontjes en een eerder bezoekje, en een schrijven dat we echt een aanvraag moesten doen voor een accijnsgoederenplaats heeft Niek de aanvraag opgestart. Gisteren bezoek gehad van de douane, en de aanvraag wordt ingewilligd. Beetje vervelende van de zaak is wel dat wij als gebruiker nu accijnzen moeten gaan betalen over de olie/biodiesel die wij zelf gebruiken. Dat gaan we nu dus ook doen. Voor onze klanten blijft van kracht dat wij leveren in verpakkingen en dat wij geen zicht hebben op het uiteindelijke gebruik en ook niet in welke verhouding.
Dit omdat we het bedrijfmatig gebruiken. De Beste man van de douane vond het allemaal heel leuk om te zien en komt zo nu en dan op visiete. Misschien dat we hem wel over kunnen gaan halen dat hij stopt met die vieze Dino. We gaan proberen jaarlijks aangifte te doen, dit omdat we niet presies weten wat we nu weg stoken. Daar was wel begrip voor.
Tot zover deze ontwikkeling.
Snuf en Snuitje

Comments

  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    [ATTACH=CONFIG]229[/ATTACH]

    Het waren Snuf en Snuitje :chuncky:.

    Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2012
    Interessante voortgang!
    Dank voor de update.
    En nu? Zij hieven het glas....?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Proficiat mannen!!!
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2012
    @Pena, is gecorrigeerd.
    we zijn er nog niet dronken van geworden, want de mediale heeft twee kanten natuurlijk. Maar we hoeven niet meer angstig over onze schouders te kijken, en dat is ook wat waard. in ider geval is de investering niet in rook opgegaan.
    er gaat dagelijks genoeg in rook op :-)
    ik denk dat ik het plaatje ga saven Pena :-)
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Houdt dit nu in dat ik ook echte offici
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited August 2012
    Furry dit houd in dat je bij een accijnzgoederen plaats kan tanken, ga je de olie, of wat ever dan gebruiken voor een niet stationaire verbrandingsmotor dien je daar zelf acijnzen over te betalen. Accijnzen betalen zonder getankt te hebben bij een accijnsgoederenoklaats kan niet.
    Wij zouden dit kunnen doen, maar we zitten niet om werk verlegen.
    Drivertje
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Dus ik tank de olie bij jullie zonder accijns... even om makkelijk te rekenen...stel een liter 1 euro.

    Ik tank 100Liter en betaal 100euro en krijg een bonnetje... ga dan vervolgens naar de Douane met mn bonnetje en betaal dan bijv nog eens 40euro accijns of hoeveel het dan ook mogen zijn?

    Greetz!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2012
    Fury,
    we hebben afgesproken met de douane, dat je zelf aangifte moet doen bij de douane. Aanders moeten wij die hele administratie gaan bijhouden, en daar hebben we geen zin in.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2012
    [QUOTE=Drivertje;65254]Na een aantal telefoontjes en een eerder bezoekje, en een schrijven dat we echt een aanvraag moesten doen voor een accijnsgoederenplaats heeft Niek de aanvraag opgestart...

    [QUOTE=Niek;65456]Fury,
    we hebben afgesproken met de douane, dat je zelf aangifte moet doen bij de douane. Aanders moeten wij die hele administratie gaan bijhouden, en daar hebben we geen zin in.
    Niek

    Heb je nu dan wel of niet een accijnsgoederenplaats, snap hem even niet.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Volgens mij moet je het zo lezen...ls je daar tankt..ja, dan wordt er dus accijns afgedragen...als je een IBC komt vullen niet...dan moet je dat zelf doen :-)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2012
    Naar ik begrepen heb, mag je enkel brandstof in je tank doen op een accijnsgoederen plaats.
    Dat statuut is er nu, dus nu kan je daar ook 'tanken'.
    De brandstof die accijnsvrij wordt geleverd, daar moet nadien accijns op betaald worden als die voor wegtransport wordt gebruikt.
    Dit doet de verbruiker zelf en enkel over brandstof welke werd getankt in een accijnsgoederenplaats.

    Lijkt me allemaal vrij duidelijk, zij het wat omslachtig.
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited August 2012
    Volgens mij veranderd er geen zier? Ze mogen olie verkopen wat ze toch al mochten. Wat de klant met de olie doet is zijn zaak. Enige nadeel is volgens mij dat de douane kan nagaan aan wie geleverd word? Ik hou me maar even vast aan Niek z'n inbreng ten aanzien van de douane memo. Tanken in Duitsland op papier dus....
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Op zich zonde dat het zelf aangegeven moet worden. Zou toch mooi zijn als 2N 2 olie producten zou hebben.

    -universele plantaardige olie voor kettingszaagolie,roestbescherming,houtbehandeling en accijnsvrije doeleinden.
    -PPO brandstof met accijns en al betaald..zoals bij de pomp. Evt op verzoek met een net bonnetje waarop het als brandstof zou staan vermeld.

    Zou mooi zijn als men dan gewoon elke paar maanden, tesamen met de eigen accijns voor de eigen voertuigen, kan aanmelden van : we hebben bijv 500L olie als brandstof verkocht. En daar de accijns die dan door ons al betaald is aan hun afdragen. Dat bespaart mensen de toch wel grote stap om naar de douane te stappen en formulieren etc etc in te vullen... iets wat sommigen mss wel willen doen als er geen rompslomp aan vast zit.

    Maar das mijn gevoel. Kan me voorstellen dat het voor jullie mischien ook een hoop rompslomp geeft.
    Aan de andere kant zou het wel geweldig zijn als er een volledig legaal nederlands PPO brandstof tankstation zou bestaan . Waar men zonder zorgen PPO kan tanken..en waar nooit iemand over kan mekkeren als het in de tank zit. Al zou het al maanden in die tank zitten...dan nog is het een officiele brandstof..waar men niet voor naar Duitsland moet rijden.
    Kan een stap zijn naar meerdere officiele PPO brandstof tankstations in NL mss? Douane blij..wij blij.
    En zijn we gelijk uit de grijze zone.
    En op verzoek kan iedereen ook gewoon een paar honderd liter accijns vrije PPO voor alle andere doeleinden bij jullie halen. Of beslissen dat men nog niet weet wat men er mee doet, en dan alsnog later aangifte van accijns te doen voor dat deel wat men wilt gebruiken.

    Maar indien geen handig idee....mss een mogelijkheid dat jullie een stapeltje formulieren hebben liggen voor accijns aangifte. Prettig om erbij te hebben. Kan men die eens invullen als men tijd heeft en weet hoeveel er van de gehaalde olie als brandstof wordt gebruikt:P

    Greetz
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited August 2012
    PPO is volgens mij gewoon legaal? Tanken Duitsland toch....
    En ik wil best accijns betalen in Nederland maar dan geen wegenbelasting ik zit namelijk volgens mij dik onder de 95 gr norm.
    Maar aangezien de inglorieus bastards in Den Haag zo langs mekaar heen werken moet je gewoon low profile houden en zo min mogelijk aan "het openbaar gezag" tonen. Zo moest ik even kwijt.....
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2012
    De officiele vergunning accijnsgoederenplaats is nog niet binnen. Wel mondeling toegezegd. Zodra hij binnen is zal ik met met mijn maat overleggen of we toch niet op speciaal verzoek de accijns afdracht kunnen verzorgen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2012
    [QUOTE=HQRacing;65491]PPO is volgens mij gewoon legaal?...gewoon low profile houden en zo min mogelijk aan "het openbaar gezag" tonen. Zo moest ik even kwijt.....

    En zo is het maar net.

    Niet de kat op het spek binden h
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2013
    De officiele vergunning voor een AccijnsGoederenPlaats is al een tijdje binnen. We hebben ook al aangifte gedaan over 2012. Het verhaal is hiermee nog niet klaar. We zijn inmiddels benaderd door de Nederlandse Energie Autoriteit (ooit iemand van gehoord ??). We moeten een biobrandstoffenbalans indienen. Gaan we dus weer ontheffing van vragen. Nederland verstikt zichzelf in de regels !!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2013
    [QUOTE=Niek;67119]D...We zijn inmiddels benaderd door de Nederlandse Energie Autoriteit (ooit iemand van gehoord ??). We moeten een biobrandstoffenbalans indienen. Gaan we dus weer ontheffing van vragen. Nederland verstikt zichzelf in de regels !!

    Beste Niek, Jij loopt al aardig wat jaartjes op deze aardbol rond om te weten dat je door de gevestigde orde genaaid wordt waar je bijstaat.

    Ik zeg onderduiken met de hele handel en via aangifte en sociale media naar buiten brengen wat JIJ vind dat MEN moet weten.
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited February 2013
    Ik ga niet zeggen dat ik niet anders had verwacht. Volgens mij is dit namelijk nog maar het topje van de administratieve ijsberg. 90% is niet zichtbaar dat zit onder water. Ik ben eerder bang dat je straks een hele tussenlaag personeel moet aantrekken om die ambtenaren aan het werk te houden. Secretaresse, financieel account manager (vroeger een boekhouder), chemical analist, chemische boekhouding, milieudefensie specialist, bedrijfsjurist (begin van het einde), juridisch fiscalist etc, etc. Tegen die tijd zijn wij allang vergeten wat jullie eigenlijk met z'n beiden aan het doen waren. Beetje olie filteren en ombrouwen en zoiets?.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2013
    Als we het nou eens omdraaien: we zetten al die papierschuivers aan het filteren en brouwen en wij doen dan de administratie. Zou er heel wat geproduceerd worden en de kosten voor administratie en bestuur zouden zo omlaag gaan, dat de bezuinigingen ruimschoots gerealiseerd worden.
    Voor 1 telefonische vraag aan de NEA heb ik in totaal 4 mensen aan de lijn gehad en drie emails. tmagwatkosten
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2013
    Ik heb het al langer opgegeven om samen te werken met de overheid,
    mijn ervaring is, hoe minder interactie, hoe beter. Hoe legaler en "gekender" je werkt,
    hoe meer je gecontroleerd wordt en dat kost jou dus geld en tijd en brengt niets op.
    En doe je alles volgens het boekje, dan nog vindt men wel iets om je extra te betichten van
    iets of zo en je te taxeren... De enige die zich niet aan de regels houdt die ze oplegt is onze overheid.
    Ik heb het opgegeven en krijg iedere dag de bevestiging dat de regel volgende burger enkel
    maar meer en meer mag betalen en harder werken...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Niek,

    Je moet helemaal niets. Jullie doen geen handel in Biotickets en derhalve NVT!

    Dus gewoon een brief terugsturen dat jullie geen Biotickets verhandelen en dus ook geen biobrandstoffen balans gaan indienen.

    Tim


    Vraag : Waarom moet ik een biobrandstoffenbalans indienen?
    Antwoord :

    Biotickets worden gebruikt ter voldoening aan een wettelijke verplichting. De ontstaansgrond ervan moet daarom herleidbaar en controleerbaar zijn. Om biotickets te kunnen verkopen moet u aan de eigen verplichting voldoen. Door de biobrandstoffenbalans volledig in te vullen toont u dit aan. Met name als het biogas wordt geleverd via het aardgasnet moeten alle daarbij betrokken partijen worden opgegeven.

  • udoudo Super Moderator
    edited February 2013
    De NEA lijkt vooral bedoeld om de CO2-balans van biobrandstoffen in kaart te brengen.
    Er is via google weinig over te vinden.
    Maar wat doet die toko nog meer en wat voor konsekwenties hangen er aan het verstrekken van geen/weinig/veel informatie?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Nou, heel simpel.

    Als je in Biotickets wilt handelen moet je via hun de echtheid aantonen. Doe je dus geen aangifte, kun je niet handelen. Ga je wel handelen, is het fraude.

    Maar van dit alles doet 2N niets, dus ook geen balans nodig.

    Tim
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Ja uiteraard....het zal Nederland weer eens niet zijn!

    Men MOET en ZAL bewijzen dat biobrandstoffen TE duur zijn tov aardolie,,,,,enkel en alleen maar om goed te praten dat men dit milieu onvriendelijke goedje echt niet kan missen....simpelweg omdat er teveel belangen en macht in en rondom zit. Er zijn enorm veel alternatieven...maar deze worden doodgezwegen, opgekocht door olie maatschappijen om vervolgens in een goed beveiligd archief te verdwijnen om pas boven te komen als de allerlaatste druppel olie uit de bodem is geperst. En als men het nie kan opkopen ..dan schakelt men de dikke vrienden van de staat in om hun de ambtelijke molen los te laten erop.... iets waar men in NL enorm goed in is... regeltjes, intimidatie, en extreme controle op dit soort dingen... echte criminelen?... de kleine brengen geen geld op.. de grote hebben teveel macht...dus lamazitteuh.... bij de kleine en brave mens is er meer geld uit te persen.... daar zijn al die wrangelaars dus naar toe gegaan.... Mensen die zeggen dat we in een vrij land leven.... die willen het nie weten, of sluiten zichzelf volledig af voor de buitenwereld! Tis mss nog nie zo erg als in china... maar tov oostblok scheelt het toch nie meer.

    En men is vast nog nie klaar... de Nederlander slikt, zoals gewoonlijk, toch alles! We zijn en blijven een Laf land! ,...qua burgers dan toch. De heren zijn altijd wel al goed geweest in roven... kijk maar naar de gouden VOC tijd etc!

    Het zal me benieuwen...wil iig toch snel eens een tankje vullen bij jullie! :)

    Greetz!
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited February 2013
    Volgens mij betalen ze in China veel minder belasting dan hier. In ieder geval geen 21% BTW! Maar ja het zicht is (in Peking bijv.) daar bijna nooit meer dan 2,5 km dus die kunnen wel wat bio gebruiken. Alhoewel vliegt de prijs ook weer omhoog...T'is allemaal met elkaar verbonden "zak ma zegguh".
    Nee, gewoon laag profieltje houden das het beste. Dit forum ook maar beperkt toegankelijk maken?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2013
    [QUOTE=wodan;67135]...mijn ervaring is, hoe minder interactie, hoe beter...En doe je alles volgens het boekje, dan nog vindt men wel iets om je extra te betichten van iets of zo en je te taxeren...

    Exact, Regels zijn gemaakt zodat de gevestigde orde grip kan krijgen op het volk en ermee kan doen wat zij wil, voornamelijk geld afpersen van eerlijke hard werkende burgers en ondernemers. Maar goed, je weet dan ook dat als je je houd aan de regels je dus je kop in een strop steekt die de gevestigde orde naar believen aan kan trekken. Ik zeg niet doen dus. Ik bedoel dan niet dat je iets illegaals moet gaan doen, in tegendeel, Je maakt gewoon gebruik van de mogelijkheden die er zijn en vooral zwaar low profile blijven.

    [QUOTE=Tim;67136]Niek, Je moet helemaal niets. Jullie doen geen handel in Biotickets en derhalve NVT! Dus gewoon een brief terugsturen dat jullie geen Biotickets verhandelen en dus ook geen biobrandstoffen balans gaan indienen...

    Kijk, das er een met verstand van zaken. Precies wat ik bedoel, gebruik maken van de mogelijkheden.
  • Beste Niek, in februari 2013 schreef je dat je een vergunning voor een AGP hebt ontvangen. Staat in de vergunning dat je een opslag van 50 m3 moet hebben? Staat in de vergunning ook dat de inkomende grondstof (in dit geval GPO) moet worden geregistreerd evenals de uitgaande brandstof?
    In het verleden heb ik ook een aanvraag voor ontheffing voor een AGP gedaan; de werkwijze van deze aanvraag heb ik beschreven op deze site totdat een van de leden mijn integriteit in twijfel trok. Met vriendelijke groet, Ben.
    Niek said:

    De officiele vergunning accijnsgoederenplaats is nog niet binnen. Wel mondeling toegezegd. Zodra hij binnen is zal ik met met mijn maat overleggen of we toch niet op speciaal verzoek de accijns afdracht kunnen verzorgen.

    Niek said:

    De officiele vergunning voor een AccijnsGoederenPlaats is al een tijdje binnen. We hebben ook al aangifte gedaan over 2012. Het verhaal is hiermee nog niet klaar. We zijn inmiddels benaderd door de Nederlandse Energie Autoriteit (ooit iemand van gehoord ??). We moeten een biobrandstoffenbalans indienen. Gaan we dus weer ontheffing van vragen. Nederland verstikt zichzelf in de regels !!

  • NiekNiek Super Moderator
    Ben,
    In de vergunning staat niets over hoeveelheden. Is enkel van belang voor de mileuvergunning. We moeten van de douane een fatsoenlijke boekhouding voeren en voor afnemers, de ons product gebruiken voor verwarming (accijnsvrij) moeten we bonnetjes bewaren. Tis allemaal veel papierwerk en de douane wordt ook lekker aan het werk gehouden, maar wij hebben er niet om gevraagd: de douane vond zelf dat we agp moetsen worden. De Energie autoriteit: als je minder dan 50.000 liter produceert krijg je vrijstelling van meldplichten en administratie.
    Niek
  • Ik heb paar vragen over de regels in nl anno 2015. Kon niet alles op het forum vinden en sommigen posts zijn al erg oud.

    - Ik begrijp dat ik gebruikte zonnebloem olie zonder vergunning of lekbak kan opslaan en kan filteren. maar is daar een referentie of wets art voor. De milieu dienst zeker 1 keer per jaar in de garage langs en wil geen lange gesprekken
    - Kan ik er gewoon op stoken (verwarming garage), of moet ik het bijhouden en accijns afstaan
    - Als ik erop ga rijden, hoe dan ;-)
  • NiekNiek Super Moderator
    Gebruikte zonnebloemolie wordt door de milieubeheerders gezien als afval. En daar heb je een vergunning voor nodig om dat te behandelen en te vervoeren.
    Zodra het een gezuiverd product is, geleden die voorwaarden niet meer en mag je de olie opslaan.
    Je kunt verwijzen naar Infomil. Als de milieuambtenaar het niet snapt, kan hij bij het GUD in Noord Holland informatie opvragen bij de heer Allard. Hij heeft eerder met het bijltje gehalt.

    Boven de 35 ton moet je wel een melding doen aan het gemeentelijk milieubeheer.
    Je mag je eigen olie verbranden. Omdat je het zelf produceert en niet inkoopt hoef je volgens mij niet bij te houden.

    Als je erop gaat rijden moet je accijns betalen. De manier waarop je accijns moet betalen is omslachtig en alleen voor AGP houders. In feite kun je niet eenvoudig je accijns afdragen. Dat komt, omdat de formele regel is: hij die zelf motorbrandstof maakt en in zijn tank stopt is in overtreding.

    Om allerlei gezeik te voorkomen, heeft de douane de instructie aan zijn medewerkers: er wordt niet gezocht naar plantaardige rijders en als je er toevallig eentje tegenkomt mag je hooguit een monster nemen. De het de instructie van de fraudecoordinatoren van de douane.

    Belangrijker nog is (tip van een douanier): je zegt tegen de douanier dat je niet weet hoe de brandstof in je tank komt. Daarmee geef je de douanier geen aaknopingspunt en kunnen ze niets doen.




  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Niek said:

    Gebruikte zonnebloemolie wordt door de milieubeheerders gezien als afval. En daar heb je een vergunning voor nodig om dat te behandelen en te vervoeren.

    Als bedrijf zijnde ja, Als particulier mag je zo een beetje de duvel en zijn ouwe moer hebben en vervoeren.

    Natuurlijk heb ik een vergunning om het te verwerken, dat doe ik "bedrijfsmatig" om gezeik te voorkomen maar vervoeren doe ik als particulier. Bij controle zeg ik gewoon dat men het bij mij komt brengen.
Sign In or Register to comment.