Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

kleine windmolen voor huisverlichting

neronero Livin' and Breathin' PPO
edited June 2013 in Wind
hallo,

Ik zou graag eens jullie mening horen en graag raad krijgen over mijn volgende idee:
Een (zelfbouw) windmolen(tje) thuis met alternator eraan. Deze laad enkele 12V batterijen op die zouden dienen om met een stroomomvormer (voor tl-lampen) en eventueel rechtstreeks 12V lampen in huis te doen branden.
Graag had ik de volledige verlichting van ons huis (plus winkel) met deze batterijen doen werken.
Kan dit?
Denk het wel, maar wat zijn de mogelijkheden en moeilijkheden?

Zonnepaneel is een optie, maar mijn dak volleggen gaat niet. Teveel kleine vlakken op mijn dak.
Enkele panelen zou kunnen, maar ben meer geneigd voor windmolentje.

Zelf dacht ik eigenlijk een een zelfbouw windmolen met vertikale as.
Dan maakt het niet uit uit welke richting de wind komt en moet de molen ook niet hoog geplaats worden.

Please shoot.

Gr
Nero

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited May 2012
    Ik zou alles op 12V houden en met led verlichting werken, dan is dat volgens mij prima te doen,
    maar wel met een dynamo met vaste magneten, niet eentje uit een auto, die heeft een (te) laag rendement.

Je moet uitrekenen hoeveel je nu verbruikt, hoe laag je dat kan krijgen met Led's en dan wat een
    windmolen je gaat kosten en hoe lang die mee gaat... Niets is gratis, goede LED lamples en super dynamo
    kosten handen vol geld. (Ik heb +300€ uitgegeven aan de LED in mijn living alleen al, werken wel
    vanaf 9V tot 250V zowel AC als DC, 400W equivalent ...)
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2012
    Betaalbare vertikale as molens (van een KW of meer) heb ik nog niet kunnen vinden. (model draaibare wokkel werkt het beste)
    Zelfbouw zou wel interessant wezen...
  • NeoNeo PPO Addict
    edited May 2012
    Ik had wel een keer een vergelijkingstest gelezen van windmolentjes voor thuisgebruik maar de meesten waren duur in aanschaf en ook in onderhoud. Totaal niet rendabel dus.

Zelfbouw zou wel rendabel kunnen zijn. Probleem is dat ze lawaai maken dus je moet er maar net een plekje voor vinden. Zonnepanelen zijn afgelopen tijd flink wat goedkoper geworden..

Maar ben benieuwd lijkt me leuk om er foto's van te zien:)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    kijk eens op donqi.nl

Het bedrijfje heeft wat problemen maar het is een aardige windmolen
    Doe anders even navraag bij Vredenburg installatie in Steenwijk.
  • jawata PPO Newbie
    edited May 2012
    Ik heb al 20 meer dan 20 jaar een 24V= systeem in mijn huis waar er hoofdzakelijk verlichting(nu LEDS,vroeger hallogeen)en electra zoals radio en de sturing van mijn teleruptoren met gestuurd wordt.Het gehele zootje wordt gevoed door een 4-tal zonnepanelen single axis equatorial mounting opstelling.Totaal vermogen van de zonnepanelen +/-120Wp.opslagbatterijen van 1200Ah uit een (electrische) heftruck.Ik heb al lang het vermoeden dat ik er jaarlijks meer gedistilleerd water moet bijdoen dan dat ze opbrengen aan electriciteit.
    Kleine windmolens:
    http://provincie.zeeland.nl/milieu_natuur/windenergie/kleine_windturbines/de_turbines?lng=nl
    klikken op gemeten opbrengsten windturbines.
    zelfbouw:veel plezier en geluk gewenst en hou ons op de hoogte.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Ik heb het ook bestudeerd en mijn conclusie was dat:
    -zelfbouw mogelijk maar niet eenvoudig en soms zelfs levensgevaarlijk is
    -het niet werkt in een residenti
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    http://www.ridgeblade.com/

Solar werkt idd beter.

Tim
  • NeoNeo PPO Addict
    edited May 2012
    [QUOTE=Man@work;64908]kijk eens op donqi.nl

Het bedrijfje heeft wat problemen maar het is een aardige windmolen
    Doe anders even navraag bij Vredenburg installatie in Steenwijk.

eerste zoekresultaten op google, vanaf 6500 aanschafkosten en terugverdientijd van 19 jaar.
    geen idee of daar onderhoud en stijgende energieprijzen in zijn meegenomen
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2012
    Donqi is op Texel niet goed bevallen. Zenuwachtig in de wind, niet bestand tegen storm
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    als ik voor een windmolen ga, is het zeker 1 dat ik zelf bouw. Geen gekocht, anders is de fun er af.
    Rendement mag lager zijn.
    Maar vele goede systemen ben ik nog niet tegengekomen.

Zonnepanelen? Tja... iedereen heeft die. ik wil iets anders. En liefst zelfbouw, of toch zeker gedeeltelijk.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Nero,

Het boek van Neil piggot http://www.windenergy.nl/website/ is wel aardig voor de zelfbouwert....

Grtz,
    Ingmar
    edited May 2012
    Ik heb het boek 'windpower for dummies' in PDF formaat. Als je interesse hebt, dan zet ik hem even online.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Kameraad van me had dezelfde plannen...wilde een windmolen maken (en mischien nog wel).
    Diverse plannen gehad voor het geheel zelf te maken..en uiteindelijk was het plan een bestaande propellor te zoeken (zoals bijvoorbeeld van bestaande industriele fan ofzo) en met deze dan idd een dynamo aan te drijven...

Echter kon hij ineens voor een absolute schijtprijs een set van 4 zonnepanelen compleet overnemen.
    Nu bleek echter dat van deze set al jaren 1 vd 2 inverters kapot was..en de boel dus op halve kracht draaide.
    Nu gebruikt hij 2 panelen op 1 inverter om terug te leveren aan het net.
    De andere 2 zitten nu enkele zelfgebouwde regelaars op. De spanning gaat ongeregeld naar div locaties alware ze ter plekke geregeld worden op een dikke 12volt en daar een accu laden...en in het huis idd overal LED verlichting en zelfs de basis set van de telefoon word geladen ermee...op de 12volt. Veel creativiteit:)

Hoe de windmolen plannen nu staan weet ik niet. De zonnepanelen bevallen iig erg goed!

Greetz!
    edited May 2012
    Als je goedkoop of gratis aan accu's e.d. kan geraken is dat inderdaad wel goed te doen.
    DC/DC regelaar ertussen die de spanning naar 12V omzet en de stroom beperkt om de accu's te laden.
    Maar de omzetverliezen zullen uiteindelijk ook rond de 50% uitkomen (grove schatting) waar je anders het net als buffer hebt met een effici
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    [QUOTE=soapwater;64945]Ik heb het boek 'windpower for dummies' in PDF formaat. Als je interesse hebt, dan zet ik hem even online.Go go!
    edited May 2012
    [QUOTE=soapwater;64945]Ik heb het boek 'windpower for dummies' in PDF formaat. Als je interesse hebt, dan zet ik hem even online.

Graag URL in PB. Alvast bedankt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    Voor mij ook graag een URL via PB als het kan.
    edited May 2012
    Al gedownload! Thanks Soapwater!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    Same here. Prettig stukje leesvoer.
  • jawata PPO Newbie
    edited May 2012
    @soapwater,kan je me ook eens de url doorsturen,bedankt.
    edited May 2012
    Wel een "trending" topic die wind...daar sluit ik me dan ook maar bij aan :-) dus Jan....
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Ja leuk... toch eens intressante materie om me eens op in te lezen. En mn kameraad die ook zat te denken om eens zoiets te bouwen zal het zeker ook erg fijn leesvoer vinden:)

Dus, als je wilt, is een pb met url oid zeer welkom:) Thnx!

Greetz!
    edited May 2012
    Thnks Jan :mozilla_smile:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    kun je hem ook pb'en naar mij Soap?
    thx
  • huckelberry PPO Newbie
    edited June 2013
    ik heb het een x zeer simpel en goedkoop een mini windmolen parkje aan gelegd voor mijn verlichting.
    als dynamo gebruikte ik wasmachine motoren met een permanente magneet.
    direct op de as deed ik een rotor van een industrie ventilator.
    de masten waren van onderling door steigerkoppelingen en strotouwtjes verbonden steigerpijen en heras hekwerk pijpen en surfmasten.
    de molentjes(ik begon met 1en eindigde met 6 molentjes) zette ik met elkaar in serie zodat ik bij weinig wind al snel boven de 12v uitkwam, bij heftige wind heb ik onbelast en zonder lader ooit 70volt gemeten.
    als regelaar gebruikte ik een zonnecel lader (ging goed zolang die op de accu's aangesloten zat, haalde je de accuklem los dan fikte de lader zo uit bij een beetje wind)
    als buffer gebruikte ik een berg paralel gesscakelde oude accu's die uit rolstoelen kwamen(allemaal zelfde merk en a/h) ik had er een suk of 10 staan.
    voor de perioden met weinig wind had ik nog 2x 40w zonnepanelen.
    ik gebruikte halgeen verlichting had een kleine zwart wit tv en een flinke stereo op 12v

het had allemaal mischien veel meer high tech, efficienter, geliktere uitstraling ed gekund maar het deed wat het moest doen en de investering was nagenoeg 0
Sign In or Register to comment.