Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Natrium methylaat + Methanol voor het maken van Biodiesel

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited December 2012 in Vraag en aanbod
Stokers,

Wegens het niet op komen halen door 1 van onze forumleden van mijn 200L Natrium methylaat (30% oplossing) in Methanol & 200L Methanol heb ik besloten het spul te gaan aanbieden in kannetjes van 5 liter zodat men op kleine schaal goedkoop zeer mooie Biodiesel kan maken.

Formule:

100 liter Plantaardige olie (gebruikt)
+
2.4 liter Natrium methylaat (30% oplossing)
+
13,5 liter Methanol

Maakt 100 liter biodiesel.

Prijs:

1 liter Natrium methylaat (30% oplossing) 4,50 Euro. (22,50 Euro per kan van 5 liter)
1 liter Methanol 1,00 Euro. (5 Euro per kan van 5 liter)

Door middel van deze methode maak je dus goede biodiesel voor 24 Cent per liter.

Afhalen bij mij kan op afspraak of ik neem het voor je mee naar de pinkstermeeting. Per post versturen gaat natuurlijk niet.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited May 2012
    Misschien handig het 'voorgemengd' aan te bieden, bvb kannetje van 10L dat je bij 63L gebruikte olie doet,
    of 5L dat je bij 31.5L kan doen... Of juist geen 10 en 5L, maar juist genoeg om bij 60 dan wel 30L GPO
    te kappen... Als je het gemakkelijk maakt, moet je het echt gemakkelijk maken h
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    Ik verkoop het juist los van elkaar omdat menig Biodiesel brouwer al Methanol heeft staan en nu KOH/NaOH gebruikt. Het gebruik van Natrium methylaat is makkelijker/veiliger en de kans op zeepvorming door een foute titratie minimaal.

De verhouding die ik heb aangegeven is universeel toepasbaar zonder titratie en zit aan de veilige kant. Het zou zomaar kunnen zijn dat je minder Methylaat nodig hebt, e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit olie/vet en het percentage water wat nog in je olie/vet zit.

Rekenvoutje hersteld :oeps:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    handleidingkje brouwen voor dummies like me? :mozilla_wink:
    edited May 2012
    handleiding heb ik niet maar er zijn er hier zat die biodiesel maken, je weet wel.

Toch nog even een paar links van Engelse stokers die op deze manier Biodiesel maken.

http://www.biopowered.co.uk/wiki/Main_Page

http://www.vegetableoildiesel.co.uk/forum/misc.php?action=search type in (30% sodium methylate)

http://www.google.com type in (formula for making biodiesel with Sodium Methylate)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    niet voor deze dummy weggelegd :skeleton:
    http://vegetableoildiesel.co.uk/healthandsafety.html
    edited May 2012
    Neen, zeker niet voor dummies, je moet weten waar je mee bezig bent, zowel voor jezelf als voor je omgeving.
    edited November 2012
    Weer even onder de aandacht brengen...

En natuurlijk ook een vraagje, ik heb zulke biodiesel staan die nu bij de koude temperaturen was bolletjes begint te bevatten,
    een deel zakt uit, een deel blijft drijven... deze laatste waarschijnlijk omdat ze een luchtbelletje bevatten.
    Het vriest waar deze staat nog niet, laagste temp zal een 4° Celsius zijn geweest. Ik had dit niet verwacht,
    hoewel de basisgrondstof wel deels vet was (pas vloeibaar bij +20°C) en natuurlijk olie.
    edited November 2012
    Ok, mooie info.

Valt je het mee of tegen? is het wat je er van verwacht had?

Toch leuk te zien dat je zo biodiesel maakt van vet/olie die normaal bij +20 graden gestold staat en nu bij koude nog grotendeels vloeibaar is voor zover ik begrijp.
    edited November 2012
    Ik had het niet verwacht, maar het stoort me niet... vandaar dat ik het post...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2012
    Biodiesel stolt afhankelijk van het uitgangsmateriaal. Wij gebruiken frietolie en vast (bij 20 graden) vet. Begint te vlokken bij +2 graden. Als je pure palmolie hebt, dan wordt de stoltemperatuur een pak hoger.
    edited December 2012
    Ik heb hier biodiesel staan van palmolie, die staat bij 10 graden al helemaal strak gestold in de can. De biodiesel van soja en dierlijk vet die ik heb blijft zelfs bij temperaturen onder nul altijd vloeibaar.
    edited December 2012
    De basisgrondstof speelt de grootste rol, maar bepaalt volgens mij niet alles... En al zeker niet de homogeniteit van stollen.
Sign In or Register to comment.