Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vervuilde verstuivers

henk PPO Newbie
Na jaren zo goed probleemloos op een mix van GPO/diesel te hebben gereden is dan een keer goed misgegaan.
Mijn Golf 4 1.9 TDI (2001) met ruim 300.000 op de teller, kwam stil te staan.
Mijn 1-tank Golf is voorzien van een WW en WT-2. Verder geen aanpassingen.

Starten lukte nog wel (niet helemaal van harte), maar na ongeveer 1 kilometer rijden sloeg de motor af en was vervolgens niet meer aan de praat te krijgen. Brandstoffilter vervangen, maar geen resultaat.

Wegslepen naar de garage dan maar......Ik vreesde voor de bandstofpomp (Bosch)
De monteur heeft uiteindelijk de brandstofleidinkjes en de verstuiverkoppen met een gasbrandertje verwarmd en zo het euvel verholpen. Hij dacht eerst aan een verstopping in de aanvoerleiding, maar dat bleek niet het probleem. Plakkerige verstuivers bleken de grote boosdoener en een gasbrandertje biedt dan uitkomst.

De oorzaak van het stilvallen zoek ik bij mezelf. Te lang doorgereden op de reservetank en te weinig diesel bijgemengd. (hooguit 10 %). De lage nachttemperaturen hebben m.i. ook een rol gespeeld. Ik kan het anders niet bedenken......Beetje eigen schuld dus.
De les: zeker bij 1-tank niet te veel risico nemen!
Wie herkent dit?

Comments

• NeoNeo PPO Addict
    edited May 2012
    Heb weleens gehoord van iemand die 1tank reed in een Landcruiser met een WT-2. Die motor is wel in de soep gelopen. Diezelfde man wist nog van een ander die ook slechte ervaringen heeft gehad met een WT-2...

Maargoed toch mooi dat het met zo'n gasbrandertje weer gaat. Misschien een idee om als reserve in de auto te leggen:)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2012
    Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat GPO de leiding naar de verstuivers blokkeert.
    Wat voor GPO gebruik je ??
  • henk PPO Newbie
    edited May 2012
    [QUOTE=Niek;64853]Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat GPO de leiding naar de verstuivers blokkeert.
    Wat voor GPO gebruik je ??

Nee Niek, de brandstofleiding was niet geblokkeerd. Dat schrijf ik ook.
    De verstuivernaalden bleven "hangen" volgens de monteur. Ik filter mijn GPO op 1 micron.
    Ik ga wel over op 2-tanksysteem. De 3-wegkleppen heb ik al binnen, maar door tijdgebrek is het er nog niet van gekomen.
  • henk PPO Newbie
    edited May 2012
    [QUOTE=Neo;64852]Heb weleens gehoord van iemand die 1tank reed in een Landcruiser met een WT-2. Die motor is wel in de soep gelopen. Diezelfde man wist nog van een ander die ook slechte ervaringen heeft gehad met een WT-2...

Maargoed toch mooi dat het met zo'n gasbrandertje weer gaat. Misschien een idee om als reserve in de auto te leggen:)

Mijn WT-2 werkt zeer goed. Is kort voor de brandstofpomp gemonteerd en verwarmt GPO tot 75 graden. Bij koude start krijgt de brandstofpomp hooguit 10 centimeter koude GPO te verwerken. Vervolgens komt warme brandstof de overigens koude pompbinnen. Bij lage temperaturen is voldoende bijmenging van diesel noodzakelijk om startproblemen te voorkomen.
    2-tank is natuurlijk beter. Dat zit er aan te komen, maar door tijdgebrek is dat nog niet gekomen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    Heb je je 1 Mu gefilterde olie al eens een weekje of 3 laten staan? Moet je eens doen en dan kijken wat er nog onderin uitzakt. Wat je dan op de bodem aantreft is het spul wat naalden kan doen vastlopen.

E.e.a. heeft ook nog wel te maken met de kwaliteit/merk van de nozzles natuurlijk. De ene nozzle is er gevoelig voor, de andere niet.
  • henk PPO Newbie
    edited May 2012
    [QUOTE=easy rider;64856]Heb je je 1 Mu gefilterde olie al eens een weekje of 3 laten staan? Moet je eens doen en dan kijken wat er nog onderin uitzakt. Wat je dan op de bodem aantreft is het spul wat naalden kan doen vastlopen.

E.e.a. heeft ook nog wel te maken met de kwaliteit/merk van de nozzles natuurlijk. De ene nozzle is er gevoelig voor, de andere niet.

Het klopt dat ik mijn gefilterde GPO te kort heb laten staan. Tja, zo lang het goed gaat wordt je daar wat makkelijker in. Die slordigheid is dus afgestraft.
    De kwaliteit van de gefilterde GPO is zeker beter na een week of drie bezinken weet ik uit ervaring. "t Zal me ook niet meer gebeuren.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited May 2012
    als ik het filter op 1mu en gelijk in mijn tank gooi, zit na 2000 km m'n filter helemaal dicht.
Sign In or Register to comment.