Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Landrover type 88 uit 1978 op ppo

edited January 2005 in Overige merken
Ben nieuw hier op dit forum, was meestal op het fmso forum wat aktief !
Heb ruim een jaar met een 2400 VW T4 geexperimenteerd op mengsels ppo.
Helaas is die auto nu verkocht ivm grijskenteken gebruik particulieren. Daarover zal ik maar geen woorden vuil maken.

Ik rijd nu een oude Landrover en meng nu 10 % ppo bij. Let wel: geen slaolie uit de supermarkt maar gewoon geperste, gefilterde koolzaadolie. Deze is wat dikker en ruikt ook wat anders.
Omdat het een Lucas pomp betreft ben ik wat terughoudend omtrent de mengverhouding. Zijn er ervaringen met percentages indien niet verwarmt bij deze auto ?
Of juist met hetzelfde type pomp ? Met de VW ging ik in het verleden vanaf buitentemperaturen van 15 graden en hoger wel probleemloos tot 80 % PPO.
Ben benieuwd naar ervaringen !
Martin

Comments

• edited January 2005
    zojuist getankt en gereden met nu 20% ppo, geen problemen met starten en rijden ( buitentemp: net onder het vriespunt)

Martin
  • edited January 2005
    Martin,

Ik heb reeds contact gehad met jou op fmso. Ik zei daar dat ik zuivere koolzaadolie had en jij ook. Heb jij ook een bezinksel in je jerrycans?
  • edited January 2005
    Ik heb grote 200 liter vaten, kan er wat moeilijk onder in kijken...
    Toen de eerste leeg was ( nazomer) heb ik dat niet gezien.
    Zou het ook stolling kunnen zijn aangezien de koude vanaf de grond inwerkt.
    Ik kocht een tijdje geleden bij een supermarkt overjarige arachide olie. Notenolie dus.
    Deze is ook wat dikker, en bij lagere temperaturen zie je onder in de fles wittige drap ontstaan. Als ik de fles uit de garage in de woonkamer zet is deze na enige tijd weer geheel helder ! Dus is het puur stolling van olie richting vet. Wellicht is vet zwaardfer dan olie dan zakt het onderin.

Het kan natuurlijk ook dat jouw olie niet geheel goed gefilterd is. waardoor persings residu in de olie zit en dat zakt dan misschien ook wel naar beneden.
    Mijn olie komt via biofuels uit Duitsland, weet de oorspronkelijke leverancier niet.

Martin
  • edited January 2005
    deze morgen die koolzaadolie geprobeerd. 25%. Heb mijn tank mogen leegzuigen en nieuwe dieselfilter moeten steken. Niet te doen. Ik houd het bij de geraffineerde olie, geen problemen mee gehad. Is wel iets duurder maar ik heb het ervoor over.
  • edited January 2005
    Dat is een behoorlijk smerig klusje !

Bovendien kom je er nog niet verder mee ook.
    Waar had je deze olie vandaan ? En wat is het werkelijke probleem ?
    Te dik of te veel rommel ( bezinksel ) ??
    Te dik moet oplosbaar zijn met verwarming en bijmenging.
    Als er bezinksel in zit moet het eerst gefiltert worden.
    Ik heb dit probleem na 400 liter niet gehad, ben dus wel heel benieuwd.

Martin
  • edited January 2005
    het is zo goed als koudgeperste olie die gecentrifugeerd is. Er zit inderdaad nog heel wat bezinksel in en dat is het probleem want met "geraffineerde olie" heb ik nog nooit problemen gehad. Ze zelf filteren lijkt me onbegonnen werk dus zal ik maar weer overstappen naar geraffineerde. Misschien heb jij een idee over hoe filteren?
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    ligt eraan wat het bezinksel is. maar als het alleen vaste deeltjes zijn en geen vet, kijk dan eens naar de oplossing van caddy-daddy op dit (en zn eigen) forum. hij filtert warm, lijkt me dat dit goed te doen is.

succes, martijn
  • edited January 2005
    Ongeraffineerde olie kan helemaal geen vet deeltjes bezitten. Het dient gewoon na persen voldoende gefiltert te worden.
    Dat zou je toeleverancier moeten doen, of je maakt een goed filter...

Ik gebruik ongeraffineerde olie welke reeds gefiltert is.
    Jouw geschetste problemen komen dan niet voor
Sign In or Register to comment.