Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw TOYOTA HJ60 4.0 - 6 cylinder

HJ60HJ60 PPO Wannabe
edited May 2012 in Forum beheer
Goedenavond allen, ik ben Marco en een aantal weken lid van PPO.
Ik heb een vraag, zijn er leden die een Toyota HJ60 of 61 rijden en wat hebben zij veranderd aan hun auto.
Ik rij nu 50% PPO - 50% Diesel en ben aan het probeeren 75% PPO - 25% Diesel en heb nog niets aangepast.
Ik merk wel dat hij met koude start een beetje moeite heeft nu het wat kouder is weer en dat het verbruik iets om hoog is gegaan.
Als de auto warm is dan rijd hij super en beter dan op diesel, motor is stiller en hij trekt een stuk beter.
Er komt een warmte wisselaar in en een voorverwarmer, maar als er leden zijn die meer ervaring hebben met een Toyota dan hoor ik het graag.

(Ik heb van Eric al veel goede tips en hulp gehad maar wil toch graag weten of er nog meer HJ60 rijders zijn.)

Groeten, Marco.

Comments

• pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2012
    moeilijker starten kan duiden op een kapotte gloeikaars. een ww is sterk aan te raden. mijn hiace heeft er zelfs 2. Een voor het filter en een vlak voor de pomp. rijd al 8 jaar zo en start altijd, zelfs die ene dag afgelopen keer dat het -20 was.

bij het inbouwen van ww zou ik ook denken aan het inbouwen van een stukje zink in je koelwater ( electrolyse voorkomen) ww's bestaan uit meestal koper of rvs . Je gaat dan last krijgen van electrolyse in het koelsysteem. bij mij uitte dat zich in een heleboel drab in het koelwater . Heb toen een zelfgemaakt filter voor de kachel geplaats met een strook zink erin. nu is en blijft mijn koelwater helemaal schoon
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Bedankt voor de tip, ww was ik ook al van plan er in te zetten want dat had Eric me uitgelecht en heb volgende week een 30 platen wisselaar.
    Ik denk dat 1 flinke wisselaar bij mij genoeg is, filter zit vlak voor de lijn pomp of is het verstandig om hem voor de opvoepomp te plaatsen of een kleinere voor de opvoerpomp.
    Wat ik nog niet wist is van die drap in je koelsysteem, een stuk zink werkt dus als een soort anode op een schip zeker.
    Ga ik er zeker ook op
    edited April 2012
    ik heb er een keer mijn kop voor niets voor laten afhalen, dacht dat ie lek was. na nieuwe kop geplaats te hebben was het weer zover , kwam er allemaal drab naar boven borrelen in mijn radiateur . heb toen van een stuk koperen pijp 28 mm doorsnee een soort filterhuis gemaakt wat ik ook weer kan openschroeven . daarin een heel fijn koperen zeefje (ook zelf gesoldeerd) erin geplaatst met een stukje zink erin. moest eerst heel vaak zeefje schoonmaken omdat de kachel niet warm werd. maar werd op den duur steeds minder. nu blijft het goed en blijft mijn koelwater redelijk schoon. er staat ongeveer een volt of 6 op mijn koelwater.

probleem is dat er een hoop verschillende metaalsoorten in verbinding staan met het koelwater gietijzeren pomphuis, lichmetalen kop , en dan ook nog verschillenede ww van koper of rvs. een oud radiateur mannetje vertelde mij deze tip : stop er ergens een stuk zink in.

Wat ik nog niet wist is van die drap in je koelsysteem, een stuk zink werkt dus als een soort anode op een schip zeker.
    Ga ik er zeker ook op
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2012
    Dat is het nadeel van bepaalde koelvloeistoffen en verschillende metalen te gebruiken.
    Overal hetzelfde metaal gebruiken is de boodschap. Mijn ervaring is dat RVS bijna overal
    weinig problemen veroorzaakt met andere metalen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2012
    En om de twee jaar het hele koelsysteem leeg laten lopen, vervolgens doorspoelen met leiding water en dan weer afvullen met koelvloeistof. Water is een echte killer voor een koelsysteem van een auto dus altijd koelvloeistof gebruiken.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Hallo mede ppo-ers , vandaag ww ingebouwd en isolatie er om heen gedaan ook om het brandstoffilter en leiding van het filter naar de pomp.
    Nieuwe koelvloestof er in gedaan en brandstof + koelcysteem ontlucht, alles werkt goed en merk het verschil gelijk met de ww er in.
    Over twee weken gaat er een 30 platenwisselaar in en een stuk zink verwerk ik dan gelijk ergens tussen in.
    Ook twee elektriche voorverwarmer voor de koude start komen er dan bij.

Allen dank voor de goede tips en adviezen heeft een hoop geholpen en hoef ik het wiel niet zelf uit te vinden.

Goed weekend verder, Marco.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Goedemorgen mede stokers, ik rij nu een paar dagen rond met de ww er in en hij rijd super lekker stil en zuinig 1:10 het zelfde als op diesel maar dan veel mooier.

Lekker rijden weer vandaag, groeten Marco.
    edited April 2012
    ja lekker loopt ie als de motor goed warm is ,... is het net een naaimachine.
    edited April 2012
    [QUOTE=HJ60;64679]...ik rij nu een paar dagen rond met de ww er in en hij rijd super lekker stil en zuinig...

Zei ik toch ;) Nu nog een paar PPO verstuivers er in en hij zal nog zuiniger en mooier lopen. Vooral de koude start bij lage temperaturen zal verbeteren.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Naaimachine is wel toepasselijk, we hebben namelijk een naaiatelier, hahaha.

De verstuivers wil ik graag gedaan hebben en daar bel ik je over voor een afspraak.

Ik vind dit helemaal super en vooral dat er veel hulp en leuke en goede tips te krijgen zijn.
    Nogmaals top mede stokers.

Groeten, Marco.
    edited April 2012
    [QUOTE=easy rider;64681]Zei ik toch ;) Nu nog een paar PPO verstuivers er in en hij zal nog zuiniger en mooier lopen. Vooral de koude start bij lage temperaturen zal verbeteren.

wat zijn precies ppo verstuivers en waar kan ik die evt kopen voor mijn hiace . Heb al eens zitten grasduinen op monopoel .de Daar verkopen ze ook verstuivers , maar alleen voor mercedes volgen mij
    edited April 2012
    [QUOTE=pieterbell0001;64683]wat zijn precies ppo verstuivers en waar kan ik die evt kopen voor mijn hiace...

Bij mij. Ik reviseer verstuivers van de meest gangbare merken. Ik ben agent van Monark voor Nederland en deze mannen hebben nozzles om verstuivers te bouwen welke geschikt zijn om 100% PPO te draaien.

Het enige wat ik moet weten is het type auto/verstuiver wat je heb en dan selecteer ik daar een PPO nozzle op. Vervolgens stuur je de verstuivers naar mij toe en binnen 5 dagen heb je ze gereviseerd en geschikt voor PPO weer terug.
    edited April 2012
    heb 2 setjes versuivers een om op te rijden en de andere om te laten reviseren/ schoonmaken . dit laatste heb ik altijd laten doen bij haarlemse motoren revisie en ze daat ook 10% hoger laten afstellen.

maar.... zet je er dan totaal andere nozels in???? en wat is dan evt het verschil met de gewone??? (ben niet nieusgierig, maar wil altijd alles graag weten).
    hiace 2.4d 1997 58kw (geen toeters en bellen dus standaard diesel met achterwiel aandrijving)
    en ook evt kosten per nozel (4 stuks) evt per pm

[QUOTE=easy rider;64684]Bij mij. Ik reviseer verstuivers van de meest gangbare merken. Ik ben agent van Monark voor Nederland en deze mannen hebben nozzles om verstuivers te bouwen welke geschikt zijn om 100% PPO te draaien.

Het enige wat ik moet weten is het type auto/verstuiver wat je heb en dan selecteer ik daar een PPO nozzle op. Vervolgens stuur je de verstuivers naar mij toe en binnen 5 dagen heb je ze gereviseerd en geschikt voor PPO weer terug.
    edited April 2012
    Er komen nieuwe nozzels in alsmede nieuwe drukplaat en vulplaatjes om de druk af te stellen. Ik gebruik de oude veren omdat deze helemaal uitgewerkt zijn en daarom een constante druk garanderen. Alle te hergebruiken onderdelen worden ultrasoon gereinigd. Onderlinge druk verschillen worden binnen een tollerantie van 3% gehouden/afgesteld.

Wat er zo anders is aan PPO verstuivers? Dat heb ik na veel testen/onderzoek ontdekt en plaats ik niet zomaar op dit forum omreden dat ik de handel van PPO nozzle fabrikanten en mijzelf niet om zeep ga helpen.

Kosten zijn 50 Euro per verstuiver excl. Btw en transport kosten.

Ik zal vandaag even kijken welke PPO nozzle ik nodig heb voor de hiace 2.4d 1997. Stuur je dan een PM.
    edited April 2012
    zijn er dan echt verschillen merkbaar tov gewone verstuivers???
    en wat zijn die dan???
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Het verschil is meer druk, dus met koude start en als het zeer koud is dan blijft de motor beter lopen en gaat niet meer inhouden.
    Ik wil het in m,n landcruiser hebben dan heb ik in de winter zeker geen gedonder. :rugby:
    edited April 2012
    [QUOTE=pieterbell0001;64687]zijn er dan echt verschillen merkbaar tov gewone verstuivers???
    en wat zijn die dan???

Zoals HJ60 als schrijft is de openingsdruk wat hoger dan bij normale verstuivers (ca. 5 tot 10%) maar die truuk kan je bij elek verstuiver uithalen.

Nee, het gaat hier echt over de inwendige structuur van de nozzle die anders is waardoor je een veel betere verneveling haalt dan bij een gewone "diesel" nozzle. Voorgaande betekend dat je zowel met een koude motor als warme motor een meer volledige ontbranding krijgt van je mengsel en dat merk je direct omdat de motor met een hoog percentage in koude toestand beter te starten is, de motor zuiniger gaat draaien en je minder half verbrandde koolwaterstoffen langs de zuiger het carter in blaast waardoor de motorolie langer mee gaat.

Voorgaande betekend natuurlijk niet dat er met deze verstuiver gereden kan worden zonder WW, die is ten alle noodzakelijk om de viscositeit van de olie naar beneden te krijgen om een zo dun mogelijke olie te bekomen.
    edited April 2012
    ok.... maar als je een keer zonder ppo/gpo staat ,.... doen ze het dan ook op gewone diesel????

ww geen probleem . Ik heb er 2 in zitten. Een voor het filter, en een vlak voor de pomp.

wat moet ik me bij zuiniger voorstellen...... echt merkbaak??
    edited April 2012
    Je kan er natuurlijk ook gewone diesel mee rijden.

Zuiniger is zeker maar tot in hoeverre is ook afhankelijk van andere factoren met name de algehele staat van de motor. De ene motor is ook de andere niet dus hoeveel zuiniger is nooit duidelijk aan te geven.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Hey,

Ik heb de Monarks nu een tijdje en haal 1:15 zonder veel moeite met de 2,5D Automaat. Dat is net zo zuinig als de beste duitser op spritmonitor.

Als ik optrek roet ie wat, dit moet bij de inspuiting liggen. Hier wordt aan gewerkt. De kleppen zijn het niet, distributie is goed. Kan alleen nog timing, IP of verstuivers zijn.

Wacht op een pakketje van Kent....

Tim

ps: ER: De tik was vacuumpomp, geen klepstotert...
    edited April 2012
    Dat is heel netjes Tim. Ik haal net 1:13 met de Monark PPO nozzles maar dan mag ik niet te veel gas geven en dat zijn dan snelweg kilometers. Een E34 haalt gemiddelde 1:9,23 op Spritsmonitor en dat klopt ook wel, gemiddeld rijdt ik zelf 1:11.

pakketje van Kent....?

Ok, vacuumpomp. Ja, l-u-llig.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Er,

Kent Bergsma. Ik heb samen met mijn broer wat ge
    edited April 2012
    die hiace van mij roet/rookt helemaal niet . Ook niet na 540 dkm. alleen als er wel eens een gloeikaars kapot is bij het starten alleen een beetje . merk het dan metteen want de motor loopd dan eers een beetje onregelmatig.
    na nieuwe gloeikaars geplaats te hebben is dat probleem dan ook weer opgelost.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Naar die 1.000.000 gaat lukken, je bent al over de helft :tongue:

Mijn auto geeft een pluim met starten, als hij stationair heeft staan draaien en als hij flink moet werken bijvoorbeeld met een aanhanger er achter en dan het mooiste berg op dan braakt hij er een mooie pluim uit en vooral als je dan weer op schakeld een versnelling hoger. :courage:
    Ik stoor mij er niet aan, bumper klevers vinden het niet fijn. :anonymous:
    Dit doet hij al zo lang ik hem heb, alle filters vervangen en kleppen gesteld ook alle vloeistoffen nu vervangen en toch lekker pluimen.:car:
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    [QUOTE=HJ60;64725].......Ik stoor mij er niet aan, bumper klevers vinden het niet fijn. :anonymous:.......

Als je op PPO rijdt verdampen bumperklevers gewoon: http://www.ppo.nu/showthread.php/1979-PPO-doet-bumperklevers-verdampen!?p=30866&viewfull=1#post30866

Vier jaar geleden had ik daar echt veel lol mee: http://www.ppo.nu/showthread.php/1979-PPO-doet-bumperklevers-verdampen!?p=32259&viewfull=1#post32259
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Hahaha mooie teksten allemaal vooral frituurscheet hahaha geweldig :-P
    image
    Gaat met deze ook goed lukken hahaha :tongue:
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Blijven gave bakken die landcruisers.. zeker zo'n lange! Mooi ding!
    Ubertoyo's! Mag je trots op zijn en goed op passen.. maar op de foto te zien pas je er ook goed op:)
    Gaaf joh! En dan lekker zo'n kabbelende 6 pitter..ideaal!

Greetz!
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Dankewol, ja klopt is gaaf zo een auto en het rijd heel goed vooral op alles wat plantaardig is. :smug:
    De auto komt uit Duitsland en is 1e eigenaar, ik heb alle boeken en bonnen van af dag 1 tot heden er bij.
    Ik ben er zuinig op en hij word dagelijks gebruikt.
    Heb in de afgelopen jaren zeer veel auto's gehad, maar dit is toch wel 1 van de leukste.
    Morgen 30 platenwisselaar ophalen en 2 electriese voorverwarmers.
    Hopelijk komende week inbouwen en gelijk een extra voorfilter (bij Eric van daan) er bij plaatsen.
    Binnenkort ook ppo verstuivers bij Eric laten aanpassen en dan is de auto 100% ppo mobiel.
    Rij nu ook al 100% gpo, maar met koude start iets stotteren de eerste minuut daarna beetje tikken en dan gewoon mooi lopen.
    Rijd goed met 15 platenwisselaar, maar hoe meer platen hoe beter en zeker in de winter.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited April 2012
    HJ60, een beetje laat, maar welkom op het forum. Zo te lezen ben je niet bang om zelf vieze vingers te halen. Altijd goed, een sleutelaar erbij. Ik geloof dat de meeting nu toch weer wat nieuwe gezichten op gaat leveren. Dat is altijd leuk.
    we zien je daar, kan je naast wodan gaan staan, die heeft helemaal zo'n beest van een kar.
    drivertje
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited May 2012
    Thanks, ja als ik kan dan sleutel ik wat maar gaat helaas niet altijd lukken.
    Dit soort dingen gaat nog wel, maar grote klussen moet ik helaas ook laten doen of met hulp.
    Maar de ppo kruipt waar het niet gaan kan, als het even kan dan heb ik zwarte handen.
    Tot op de meeting en hoop daar veel moois te zien en te leren van anderen die hun voertuigen omgebouwd hebben.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Dag Marco en ook welkom hier.

Ik ben zelf ook op de aanstaande meting en laat graag aan ieder mijn ombouw zien en er over vertellen, die daar interesse in toont.

Grtz, Ed
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited May 2012
    Lijkt me gaaf om te zien hoe dat bij jou auto zit en ik wil er graag een paar foto's van maken, een vriend van me heeft ook een Caddy en hij zit er aan te denken om hem om te bouwen om op ppo of gpo te rijden.
    Kan hij zien hoe het gedaan kan worden, als ik tijd heb help ik hem daar mee.
    edited May 2012
    gisteren middag even gekeken bij een bedrijfje in weesp die deze dingen importeerd en opknapt. wel mooie bakken, en wist nietd dat deze ook een lijnpomp hadden.

maar opgeknapt en wel vragen ze er minimaal 12500 euri voor .
    beetje te veel voor mij ,... en vind de ruimte achterin wat te klein.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited May 2012
    Ja klopt en daar begint het mee voor een redelijk goede.
    Voor dat geld kun je ook naar L&L LandCruisers in Workum gaan, doen niet anders dan deze auto's.
    En daar zijn ze in top staat en een super service, ik ga daar zelf ook heen voor van alles en nog wat.
    Me dochter + vriend en kleinzoon wonen in Sneek dus ik combineer het altijd als ik toch die kant op ga.
    Mijn auto komt uit Duitsland en is van af dag 1 tot heden de hele geschiedenis bekend en heb alles hier op papier.
    RDW en APK alles oke, toch schijven dun en nog een aantal dingen die gedaan moesten worden.
    Remmen rond om vernieuwd, uitlaat compleet van voor naar achter, 2 accu,s 24v, koppelingscilinder, keeringen voor as, 2 achterbanden, pioneer radio cd speler, telefoon kit.
    Nu dus ombouwen om ppo te rijden en heb daar goede hulp en advies gekregen van de leden al hier en vooral van Erik die me goed opweg helpt.
Sign In or Register to comment.