Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Een Rooie 190 van 1961

DuijstDuijst PPO Wannabe
edited August 2012 in Mercedes
Zo, dan moet het er nu maar eens van komen. 'k Heb me eerder al voorgesteld, het gaat om deze:

image

Samengevat: een '61-er 190 Db Ponton Lieferwagen (W121 DII, 121.101) met een OM621 I motor (621.910) en een Bosch lijnpomp (voorkamerinspuiting), allebei origineel en niet gereviseerd. En er zitten twee tanks in: de originele, die al jaren niet meer gebruikt wordt, en een tweede, die de vorige eigenaar 20 jaar geleden ingebouwd heeft voor rode diesel en waar ik nu nog steeds in tank.

Ik wil maar rustig-an beginnen (niet meteen allerlei aanpassingen, ben geen techneut) en heb een vraag omdat ik er niet goed uit kom. Stel: ik heb een liter of 10 diesel in de tank, ik gooi er (letterlijk) een liter of 10 slaolie bij, en ga vervolgens nog een liter of 10 diesel tanken. Werkt dat? Mengt dat voldoende? Ik lees soms dat je eerst moet mengen, en soms dat je gewoon de fles aan de tank kunt zetten. Wat is raadzaam en waarom?

Groet,
Henk-Sjoerd.

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited April 2012
    Een Benz met lijnpomp is het ideale 1 tank voertuig.
    Ik rij zelf met mijn W123 240D en daarvoor met de W124 300TDT gewoon 100% plantaardig, in de winter is het aan te raden om wat diesel of "filterverbeteraar" toe te voegen.
    Wel is het raadzaam om een warmtewisselaar in te bouwen om je plantaardige olie te verwarmen zodat de olie dunner en de verbranding beter wordt .
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2012
    Voor een lijnpomp kun je ongestraft mengen in de tank. Maar pas op: je hebt een ouwe bak. Daar zit altijd vuil in de tank. Waarschijnlijk heb je ook een tankzeefje in de tank. Daar loopt de boel op vast. Dus tankzeefje verwijderen en vervangen door een zeefje onder de motorkap. Verder altijd een reserve brandstoffilter meenemen. Het zeefje vangt niet alles af, dus loopt je brandstoffilter dicht. Er zijn ideale voorfilters, die je kunt schoonmaken. meer info daarover op Heipro.de
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2012
    Minimaal inderdaad zo'n ding inbouwen omdat de PPO het aangekoekte vuil in je tank zal losweken.
    image
  • DuijstDuijst PPO Wannabe
    edited April 2012
    Kijk, d
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited April 2012
    Duijst, wat heb jij een gave brug zeg! dat is nog eens handig! komt dat uit het oostblok? supergaaf!
    de drivert
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2012
    @Henk-sjoerd,

Gezien je een auto hebt waar waarschijnlijk al heel wat kilometers op staan zal je toch een behoorlijk vuil systeem hebben en ga je het met zo een klein inline filtertje van Heipro niet trekken omdat het eigenlijk een "keienvanger" is en alleen grote brokken wegvangt en dan ook meteen verstopt zal geraken en dus ga je klein vuil niet wegfilteren.

Beter is het een huis te plaatsen met een verwisselbaar patroon zoals op onderstaande foto.

[ATTACH=CONFIG]209[/ATTACH]

Er zijn al vele PPO rijder die zo een filter in de auto hebben en op die manier niet alleen hun systeem hebben gereinigd maar het standaard brandstoffilter gaat ook nog eens langer mee.

Ik adviseer altijd voor "beginners" om er eerst een 150 micron filter in te zetten totdat je gaat zien dat dat patroon niet echt meer vervuild en dan als het systeem schoon is over te stappen op een 1 micron patroon.
    edited April 2012
    Bedankt voor de tip, Easy Rider, dat lijkt me een redelijk volwaardig brandstoffilter. Wat is het voordeel ten opzichte van het normale brandstoffilter dat al in de auto zit (ik heb ook zoiets, maar dan van metaal)? O wacht, misschien omdat het een extra (voor)filtering is? Of gaat het er om dat je het originele brandstoffilter spaart? Klopt dat: 150 en 1 micron (zo'n groot verschil)? Je moet dus "grof" beginnen en als dat er uit is fijner gaan filteren? O ja, natuurlijk, want als je fijn begint, dan zit-ie door de grote hoeveelheid troep al meteen verstopt, niet? Nu je het toch over cijfertjes hebt: wat doet een gemiddeld standaard brandstoffilter zo ongeveer aan microns? Die Rooie heeft trouwens naar schatting zo'n 5 ton gereden.

Ja Drivert, da's een geweldig ding, die kantelbrug. Een product van degelijk Duits nadenkwerk. Overigens uit Paderborn, zo'n 100 kilometer achter het Roergebied. Aanleiding voor wat overpeinzingen (gaat nergens over en heeft al helem
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Gaaf zo een kantelbrug, een vriend van me in Haarlem gebruikt er al jaren zo 1.
    De eerste keer dat je hem in gebruik neemt is wel even spannend, gaat dit wel goed met m,n auto :sidefrown::thinking::neglected::weep::cute:???
    Maar werkt goed en zeker als je geen brug of kleine ruimte hebt.
    Het filter wat Eric je op de afbeelding laat zien komt er in mijn auto ook in.
    Heeft het voordeel dat als je toch onverwachts onderweg staat en hij zit dicht dat je het element er uit kan gooien en de pot weer vast draait en gewoon thuis kan komen.
    Ik weet wel dat je het extra bij je moet hebben, maar toch.
    Klein tussen filter werkt ook goed maar mijn keuze gaat naar de grotere, ik heb ruimte genoeg.

Groeten, Marco.
    edited April 2012
    [QUOTE=Duijst;64708]...Nu je het toch over cijfertjes hebt: wat doet een gemiddeld standaard brandstoffilter zo ongeveer aan microns?...

Ergens tussen de 3 en 5 Mu. Ik neem wel wat huizen en patronen mee naar de meeting.
    edited April 2012
    Duijst, om er zeker van te zijn, dat er geen filtertje in de tank zit, zou ik het toch maar even checken. Het voorfiltertje van Heipro wat je op het fotootje hebt gebruiken wij niet. Heipro heeft ook afwasbare groffilterjes. Als ie dicht zit: bekertje eraf en zeefje schoonmaken. Werkt hetzelfde als de filters van ER.
    Niek
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Hallo, ik reed je gisteren voorbij toen ik van de snelweg af kwam. Dacht, ik toeter ff :)
    edited May 2012
    Ik dacht al, wie toetert er.
    edited May 2012
    Da's mijn tekst, Niek. Dus:

Ik dacht al, wie toetert er. Dat witte bestelgebakkie, of niet? Ook leuk :smile:

Groet,
    Henk-Sjoerd.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Nee, dat blauwe flitsgevalletje :) Citro
    edited May 2012
    O ja, die blauwe, die heb ik ook gezien/gehoord, even voorbij Arnhem, niet? Bescheiden toetertje :-)
    edited July 2012
    Na uitgebreid informatie te hebben ingewonnen (hier en elders), heb ik besloten vooralsnog geen PPO te gaan tanken. In het kort komt het hier op neer: het rijden op PPO vereist een uitstekende conditie van de motor, zeker als het gaat over de lange duur.

Mijn dieseltje is al 50 jaar oud en nog in originele staat. En als het goed is, is die Rooie mijn laatste auto is en zal hij dus nog minstens 40 jaar mee moeten :peaceful:. Een motorrevisie gaat niet op korte termijn gebeuren. 'k Heb net de startmotor gedaan, en er staan eerst nog wel andere dingen op de rol voordat een revisie in beeld komt.

Maar als de motor weer spiksplinternieuw en kerngezond is, ga ik vast en zeker iets met PPO doen, dus dan zien jullie mij vanzelf weer verschijnen.

Overigens betekent dit, dat ik 100 liter goeie PPO en een warmtewisselaar in de aanbieding heb, anders staat dat toch alleen maar in de weg en te verstoffen. Maar dat zal ik wel in de "[URL="http://www.ppo.nu/showthread.php/3620-Aangeboden-100-liter-PPO-en-een-warmtewisselaar?p=65214#post65214"]daartoe ge
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Henk-sjoerd...waarom gewoon niet mengen met diesel dan...overigens is dat bij deze temperaturen geeneens nodig....die ppo is beter voor jouw pakkingen dan de moderne diesel waar bio-diesel bijzit als je het mij vraagt :-)
    grtz Ingmar
    edited July 2012
    Ja, dat klopt, Ingmar, ik kan het beetje bij beetje bijmengen. Maar zolang de motor niet in topconditie is, ga ik geen aanzienlijke percentages meer toevoegen.

Ik hoef het ook niet zo nodig kwijt, maar als het er toch maar staat en ik kan er iemand een plezier mee doen, dan moet-ie zich maar even melden.

Groet,
    Henk-Sjoerd.
    edited July 2012
    [QUOTE=Duijst;65215]Na uitgebreid informatie te hebben ingewonnen (hier en elders), heb ik besloten vooralsnog geen PPO te gaan tanken....

Wie heeft jou van gedachten doen veranderen? Er lopen aardig wat onnozelen rond die beweren dat PPO slecht is voor je motor omdat het ze ontbreekt aan kennis.

Ok, je motor moet in goede conditie zijn maar zoals Ingmar al schreef, bijmengen met diesel is een goede optie.
    edited July 2012
    Nee, Easy Rider, 'k ben niet van gedachten veranderd. Maar als ik alles, wat ik hier op het forum en van jou en Leo en anderen geleerd heb, op een rij zet en dan conclusies trek, dan vind ik dat ik m'n ouwe motortje er nog niet aan moet wagen, totdat-ie in betere conditie is. Tenminste: niet op grote schaal (50-100%). Straks zit ik bijvoorbeeld met "zeep" in 't carter, vanwege al die speling en zo, en dan ben 'k verder van huis. Dus het komt wel goed, hoor, alleen nu nog effe niet :peaceful:.

En om voor een beetje bijmengen het halve land op en neer te rijden om steeds te zorgen dat ik olie heb is me teveel gedoe. Als het een belangrijk deel van m'n brandstofvoorziening is, dan vind ik gedoe prima, maar nu zet ik het dus voorlopig even in de ijskast. Wat ik nu heb stook ik beetje bij beetje gewoon op, maar om het effect hoef ik het niet te doen, die 4-5-6 liter op een tank maakt ook weinig uit. Dus zoals ik zei: als iemand aan deze kant van 't land, die echt op PPO rijdt (en dus meer verbruikt), met 100 liter geholpen is, dan moet-ie het maar komen halen. En anders raakt het vanzelf op :peaceful:.

Groet,
    Henk-Sjoerd.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Tis aan de ene kant wel zonde natuurlijk....daar dit nog een echte hele oude diesel ,..dicht op het ontwerp zoals meneer Diesel het destijds heeft ontworpen voor PPO.

Maar aan de andere kant leek het idd wel dat je motor toch wel wa carterdruk enzo had... dus dat het motortje toch wat moe aan het worden is..en dan kan ik me de overweging wel voorstellen.

Owja... ik kwam onlangs op een sloperij een oude mercedes tegen.. model na de jouwe. die types met klein staart vinnetje achtig zo, en erg aparte km teller... Met een diesel blok erin. Mischien zelfde type blok als de jouwe nog? Weet niet of het goed is en wat ie ervoor vraagt. De auto zelf is zo rot als wat.

Moet die titel van dat boek ook nog eens opschrijven voor je... ben het precieze nu ff kwijt.

Greetz!
    edited July 2012
    W
    edited August 2012
    [QUOTE=fury;65229]Owja... ik kwam onlangs op een sloperij een oude mercedes tegen.. model na de jouwe.
    (...)
    Moet die titel van dat boek ook nog eens opschrijven voor je... ben het precieze nu ff kwijt.

Sloperij ... boek ... weet je 't al, Fury?

Groet,
    Henk-Sjoerd.
Sign In or Register to comment.