Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opvoerpomp(je)

KakelbontKakelbont PPO Burner
edited July 2007 in Algemene Techniek
Ha mensen,

Omdat in mijn volgende 2-tank systeem in m'n nieuwe ax 2 warmtewisselaar filters komen te hangen zat ik erover te denken om een opvoerpomp te installeren. Anders moet de brandstofpomp zo hard zuigen om de koude ppo door 2 filters heen te trekken. Dit opvoerpompje moet natuurlijk niet te zwaar zijn (anders komt er juist weer een te grote druk aan bij de inspuitpomp).

Zelf al zitten kijken naar de originele opvoerpomp, maar dit is er eentje die je van bovenaf "in" de tank moet hangen. Niet erg handig met mijn kleine 2e tankje. Heb er dus eentje nodig die ik gewoon in de aanvoerleiding kan monteren.

Iemand een idee wat ik daar voor zou kunnen gebruiken?

Groeten Rob

Comments

• Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Kakelbont said:

.....Iemand een idee wat ik daar voor zou kunnen gebruiken? Groeten Rob

Hallo Rob,
    Er bestaan universele opvoerpompjes 12V die 1/2 bar afgeven. Dat zou ideaal zijn voor jouw toepassing. Even informeren bij Buchli of een Bosch servicedienst. Misschien een goede automaterialen zaak.
    Mvg.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited September 2005
    En anders via de Duitse markt, bijv: http://www.dieselumbau.de/
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Gisteren een hele tijd zitten zoeken maar vind geen geschikte pompjes :?
  • Marius PPO Newbie
    edited September 2005
    Google eens naar Biesheuvel autosport
    Marius
  • Bommes PPO Burner
    edited September 2005
    [offtopic]
    Marius said:

Google eens naar Biesheuvel autosport
    Marius

hoi naamgenoot..:)
    Kom je niet vaak tegen he onze naam.. :wink:

[/oftopic]

beetje kort door de bocht, maar een benzine opvoerpomje kan die niet tegen de viscositeit van PPO..??
    Want daar moet toch erg makkelijk aan te komen zijn, nieuw of op de sloop.
    En draait ie te snel dan zou je met een weerstandje dat wel op moeten kunnnen lossen.
  • Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited September 2005
    Wanneer je een pomp hebt die een te hoge druk levert kun je de overdruk met een instelbare (naald)afsluiter of, nog mooier, een drukregelaar terugvoeren naar de tank. Hiermee ontlast je de pomp zodat hij langer mee zal gaan en hij verbruikt ook nog eens minder stroom.
  • gerMusic PPO Newbie
    edited September 2005
    Ik heb er net 4 gebruikt voor 3 verschillende auto's en een generatorset. Bevallen prima. Het zijn Hardi pompen en worden in de scheepsbouw gebruikt. Op motoren van Volkswagen die ook in schepen worden gebruikt worden ze standaard meegeleverd. D'r staat op benzine-pomp, maar de leveranciers die me de pompen leverde gebruikt ze zelf als vervanger voor van de pompen die sommige scheepdiesel leveranciers gebruiken.

De pompen leveren een maximale overdruk van zo'n 0.2 bar en bij meer tegendruk gaan ze langzamer lopen. Geen gedoe met drukregelventielen, retourleidingen enzovoort. Wel aan de prijs 85 Euro.
  • Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited September 2005
    gerMusic said:

De pompen leveren een maximale overdruk van zo'n 0.2 bar en bij meer tegendruk gaan ze langzamer lopen.

Dat spreekt mij een beetje tegen. Wanneer de olie nog redelijk dik is en slecht vloeit gaat die pomp dus minder hard lopen terwijl hij juist beter zijn best zou moeten doen.
    En hoe weet die pomp of de PPO wel op de bestemming aankomt wanneer de druk aan de perszijde van de pomp als referentie word gebruikt?
    Dat zou alleen kunnen werken als het pomptoerental geregeld wordt m.b.v. een druksensor aan het einde van de leiding voor de brandstofpomp.
  • edited September 2005
    Er zijn opvoerpompjes die op het filterhuis zitten, deze komen veelvuldig voor bij tractoren van nieuwere typen. Werken op 12 V.
    Tractoren waar deze pompjes toegepast worden zijn van Case IH ( type MXM ) deze pompjes zijn te verkrijgen bij een dealer van dit merk tractoren,

Met vr. groet.

Marcel Betten
  • Bennie M PPO Newbie
    edited September 2005
    Er zijn zat opvoerpompjes te koop, die op 12V of 24V werken. Deze worden veel gebruikt in de landbouwwereld, en dan met name de kleinere machines, die op diesel lopen, deze pompjes kunnen prima ppo verpompen. verkrijgbaar bij een mechanisatiebedrijf of een bedrijf wat bijv, proffessionele machines levert voor de groenvoorziening. Er zijn ook zat universele pompjes voor leverbaar.
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited October 2005
    @ gerMusic:

Bedoel je zo'n pompje met een Hardi pomp?

image

Ik wil er namelijk ook eentje tussen zetten als extra.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2007
    @ gerMusic: Please confirm or deny...
Sign In or Register to comment.