Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel Corsa C 1.7DTL

Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
edited June 2012 in Opel
Zal ook maar eens mijn ervaring delen.
Een jaar of 5 geleden mijn Corsa omgebouwd met een setje van Marktplaats (weet niet meer van wie, da's te lang geleden, Korsakov? :very_drunk:
Tweede tank, warmtewisselaar en 2 magneetkleppen en twee schakelaars binnen. Starten en eindigen op diesel.
In het begin op zonnebloemolie van de AH die toen nog 0,49 ct was, maar helaas schoot de prijs omhoog. Maar eigenlijk is het ook niet goed om consumptiegoederen te gebruiken als brandstof. Toen een tijdje niet gereden op PPO maar
gelukkig de 2N's ontdekt na een tip en nu een happy tanker :biggrin:
Wel geprobeerd zelf te filteren, maar bij gebrek aan leveranciers en geknoei maar mee gestopt :distress:

Van de winter wel moeten bijmengen met diesel en benzine en langer warm rijden.

Nu rijdt het weer goed met temperaturen boven het vriespunt.

B.t.w Het is een Isuzu motor met turbo, helaas sinds korte schade aan de turbo door te weinig olie (hoefde in jaren niet bij te vullen). Nu rijd ik "fluitend" rond........

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Leuk weer een opeltje hier tegen te komen op PPO:)

Welk bouwjaar is deze? En wat voor inspuitpomp heb je hier dan op? Is het dan een computergestuurde (gaskabelloze) mechanische inspuitpomp, commonrail of zelfs nog een late mechanische met gaskabel (gezien bj dat de C's beginnen verw8 ik dit nie.. maar wie weet...heb weinig met deze te doen gehad.

Kijk wel uit met die turbo. Hou nu olieverbruik maar ook speling op de as heel goed in de gaten... lagerschade=speling=kans op wand raken en olie lekkage naar inlaat toe = kans op op hol slaan.
    Collega heeft er laatst eentje gehad die op hol sloeg....en ik heb de schade gezien...brrrr.... de zuigers stonden op verschillende hoogtes! Cylinder zwaar gegroefd, kleppen naar de filistijnen...kop beschadigd etc.... einde motor.
    Dus dat is het laatste wat je wilt mee maken.
    Zit er op deze ook nog een watergekoelde turbo? De oudere modellen wel.

Greetz!
  • Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
    edited June 2012
    [QUOTE=fury;64466]Leuk weer een opeltje hier tegen te komen op PPO:)

Welk bouwjaar is deze? En wat voor inspuitpomp heb je hier dan op? Is het dan een computergestuurde (gaskabelloze) mechanische inspuitpomp, commonrail of zelfs nog een late mechanische met gaskabel (gezien bj dat de C's beginnen verw8 ik dit nie.. maar wie weet...heb weinig met deze te doen gehad.

Kijk wel uit met die turbo. Hou nu olieverbruik maar ook speling op de as heel goed in de gaten... lagerschade=speling=kans op wand raken en olie lekkage naar inlaat toe = kans op op hol slaan.
    Collega heeft er laatst eentje gehad die op hol sloeg....en ik heb de schade gezien...brrrr.... de zuigers stonden op verschillende hoogtes! Cylinder zwaar gegroefd, kleppen naar de filistijnen...kop beschadigd etc.... einde motor.
    Dus dat is het laatste wat je wilt mee maken.
    Zit er op deze ook nog een watergekoelde turbo? De oudere modellen wel.

Greetz!

Hey Fury,
    Beetje late reactie, maar zit te weinig op de site.
    Ik weet niet alles van de motor. Auto is uit 2001 en geen commonrail, denk dat pomp van Denso is? En een mechanische. Turbo heeft het onderhand opgegeven met een grote rookwolk pfffff. Gelukkig goedkope revisie turbo kunnen kopen. Hij sloeg gelukkig niet ophol, had idd gehoord dat dat ook mogelijk was. Het is geen watergekoelde turbo.
    Nu het volgende probleem (zie mijn andere draadje) de motor houdt in bij 3500t/m met een witte brandstofwolk tot gevolg. Volgens garage na testen waren de sproeiers niet goed en zijn deze vervangen, maar hij houdt toch weer in......balen

Wat voor auto rijdt jij?

Grt
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2012
    Witte wolk = water
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Wikte rook is inderdaad water....koppakking ?
    edited June 2012
    Bedankt Ingmar en Niek,

Maar volgens de monteur is dat onverbrande brandstof. Lijkt me ook logisch omdat het alleen bij 3500t/m gebeurd en dan inhoud en de onverbrande diesel door de uitlaat naar buiten gooit.
    Wordt vervolgd.
    edited June 2012
    Hey Ron,

wel vervelend idd. Als het een koppakking zou zijn...dan zou je toch iets van waterverlies int koelsysteem moeten hebben. Die witte rook...is die wel enigszins blauwig of grijzig?
    Verder geen verlies van vloeistoffen?
    Is die turbo nog heel recent? Want er kan nog wat olie in het intercooler circuit zitten die juist die toerentallen als de turbo volle bak aant werk is naar binnen worden geblazen.
    Hij loopt verder wel mooi op alle 4 de cylinders? En trekt ook goed naar behoren?

Ik rij zelf een opel astra F VAN x17dtl uit 95 maar ben ook bezig met een 93er astra VAN project ombouw naar TC4EE1/X17DT.

Ben benieuwd wat het is.. lees dit ook nog maar net...ook ff errug druk en ben er dus soms maar 1 a 2keer per week.

Greetz!
    edited June 2012
    Hee Fury,

Zover ik kan zien geen verlies van vloeistoffen. Turbo is denk ik 6 weken geleden vervangen. Rook is grijzig, maar dat komt ook bijna niet meer voor, ook niet bij inhouden. Rijden op diesel wordt steeds slechter, inhouden af en toe zelfs afslaan. Rijden op olie rijdt soepeler, maar ook daar houdt ie in bij 3000 a 4000 toeren. Op de snelweg valt ie terug van 140 naar 115 km/u. Niet dat ik dagelijks dat soort toeren en snelheden rijd, maar hij moet het wel kunnen. Hij loopt wel op 4 cylinders, maar twijfel er nu aan omdat ie wel een beetje rauw stationair loopt, misschien toch 3 cilinders? Trekkracht heeft ie ook niet echt.

Dus je hebt wel ervaring met Opel!?
    "opel astra F VAN x17dtl uit 95 maar ben ook bezig met een 93er astra VAN project ombouw naar TC4EE1/X17DT."
    Wat is een TC4EE1/X17DT?

Morgen naar de garage voor het vervolg.

groet
    edited June 2012
    Hey Ron,

ja opel's ken ik wel aardig..zeker de oudere modellen.
    TC4EE1 (X17DT) is de isuzu 82 pk turbodiesel motor. Op de astra's achterop vaak aangeduid als TDS (turbo diesel sport)
    Dit is een compactere motor als de echte opel motor zoals de 17D, 17DR en X17DTl (diesel turbo low -68pk).
    Daar de isuzu's compacter zijn, zijn dit ook de motoren die men toepaste in de corsa A, B en combo. Maar dan veelal zonder turbo (net in de corsa's in de 1.5TD versie TC4EA1 ofzo dacht ik...maar das lang geleden).
    Heb aan de nwere modellen nog niet veel gewerkt. Wel valt het me op dat het toch uit de isuzu familie komt.
    Dit is herkenbaar aan de waterpomp enzo... waterop op de v-snaar vooraan de motor.inspuit pomp achterop. Uitlaatspruitstuk voor en inlaat achter. Dat is de typische isuzu motor. Over het algemeen wel sterke motoren trouwens. De opel motoren hebben de waterpomp op de distributie.
    Dan hebben we het verder nog niet gehad over de 1.3 motoren (van fiat) en de 2.0/2.2 motoren met distributie ketting. 2.0 & 2.2 wel eens aan gewerkt.. maar tis nie een motor die ik zelf graag zou hebben. Extreem gevoelig op lucht, inspuitpomp problemen hoor je wel van. Verstuivers op rottige manier bevestigd etc. de 1.3 is een fiat..... hoef nie meer te zeggen;)

Maar ok..dan hebben we het nog nie over jouw auto. Uiteraard eerst de vraag.. zijn de verstuivers nu echt goed?
    Is dit trouwens al een 16V diesel? of nog eentje waar de verstuivers achteraan bij de gloeiers zitten?
    Ik weet dat de tc4ee1 astra F motor hele aparte verstuivers heeft... deze spuiten niet recht maar onder een hoek. Dus zit er een pijl op de verstuiver die overeen moet komen met een streep op de kop. Anders spuit je dus de diesel tegen een wand en nie naar de cylinder...iets waar ie ook echt nie lekker mee zal lopen lijkt me:)
    Maar hoe dat bij een corsa C zit?.....

Greetz!
    edited June 2012
    phoe, je weet er veel van!

Zover gaat mijn kennis niet. Het is een Isuzu motor met idd 16v. deze is zonder intercooler en heeft dus iets minder peka's.Verstuivers zitten onder het kleppendeksel in het midden.
    Ik heb idd gehoord dat die Isuzu motoren degelijker zijn dan die van opel zelf. Af en toe zie je ze met 3 a 4 ton op de teller(de mijne 297000 en die mag nu nog langer mee vanwege de reparatiekosten). Geen MB vergelijking maar voor zo'n klein motortje vind ik dat wel knap, of is dat normaal?
    Heb zelf alleen de revisie verstuivers gehaald bij Diesel Buchli want die waren goedkoper (125 exbtw), Opel had alleen nieuwe van 385 euro p/s..... Wilde het zelf niet vervangen want ik las in het werkplaatshandboek dat je speciaal gereedschap nodig had. En ik heb te weinig tijd omdat ik midden in een verhuizing zit.

Je zei trouwens "de 1.3 is van Fiat", is dat die CDTI ? Betekent dat bagger? Of is dat wel goed?
    Ik zat er wel eens over te denken om een CDTi om te bouwen, maar dat is geloof ik commonrail? en dat werkt niet zogoed met PPO?

Blijkt nu (zie andere thread) dat de gebruikte rubberleidingen niet van goeie kwaliteit zijn volgens de garage. de toevoer voor diesel zat een scheurtje in waar door deze valse lucht aanzoog pfffff. Na vervanging liep de motor nog niet helemaal mooi en bleek ook het brandstoffilter vervuild (mijn nalatigheid denk ik). Nu gaat ie weer als een speertje. Alleen bij 130 km/u (als test) schiet ie volgens mij weer in de noodloop en zie je het service contr
Sign In or Register to comment.