Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hoe ga ik het 'retour' kortsluiten bij mijn w124 300D?

Nyulli PPO Burner
edited March 2012 in Mercedes
Beste alle,

na maanden weer eens op het forum... Dit is niet te wijten aan jullie gezelschap, maar meer aan het feit dat de Benz tot vandaag geschorst in de schuur stond (sinds oktober...). Ik spaar hem nu voor de zomer (geen pekel en ook geen narigheid met harde PPO...), dus vandaar!

Het is bij onze Benzen opzich niet nodig, maar ik wil alsnog de mogelijkheid hebben om DMW een kraantje (eigentlijk TWEE, dus) het retour naar de tank af te sluiten en tergelijker tijd een slang naar een kortgesloten retour te openen.

Waarom: Ik rij dus nu alleen nog maar in de zomer en bij voorkeur grote afstanden (vakantie enz...). Om het geprutse onderweg met jerrycans te omzeilen heb ik een 90 L boot tank aangeschaft die ik dmv wederom twee kraantjes aan kan koppelen en de 'echte tank' af kan sluiten. Werkt opzich fantastisch, echter word het ieder keer spannend wanneer de 'echte tank' (ivm retour stroming dus...) nou vol is. Het lijkt mij rustgevender (en relatie-vriendelijker) als ik met een handgreep op de 2de kan overschakelen en deze gerust leeg kan rijden. Op vakantielokatie kan ik dan alsnog op mijn gemak de ene of de ander tank weer vullen.

Maar hoe pak ik het aan? De huidige koppelijng zit ter hoogde van de linker achterportier, echter geniet voor het 'retour-projektje' een koppeling onder de motorkap mijn voorkeur. Jullie mee eens?

Als iemand dat al eens gedaan heeft ben ik voor ieder tip dankbaar.

Thanx,

Frank

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Heb je nu dus geen retour naar je 2e(90l) tank lopen?
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2012
    [QUOTE=suzuki;64382]Heb je nu dus geen retour naar je 2e(90l) tank lopen?

Hoi,

nee. De 9oL word leeg gezogen terwijl de 'echte' dmv de retourleiding zich langzaam weer vult.

Frank
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    ok duidelijk.
    Met kgr enz heb ik geen ervaring trouwens.
    Je kan beter alsnog een retour naar die 90l tank toeleggen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Waarom het niet gewoon beschouwen als een 2 tank systeem?

met 2 driewegkleppen..mooiste sirai's oid... of met 4 2weg kleppen. Of kogelkranen....

Grtz!
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64389]Waarom het niet gewoon beschouwen als een 2 tank systeem?

met 2 driewegkleppen..mooiste sirai's oid... of met 4 2weg kleppen. Of kogelkranen....

Grtz!

Als ik het als '2-tank-systeem' gebruik heb ik ok een retour naar de boottank nodig. Daar zit echter geen 2de aansluiting. Tevens heb ik dan ook een volledige 2de leiding na achteren nodig.

Ik ben - na aanleiding van wat informaties die ik eerder ergens heb gelezen - niet zo'n voorstander van een kortgesloten retour, maar aangezien hen alleen tijdelijk in word gezet is om tijdens de vakantiereis het comfort te verbeteren heb ik er mijn vrede mee.

De vraag is dus: Waar vind ik onder de motorkap de beste plek om de retourleiding 'af te tappen'?

Frank
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Kan je de retour naar de originele tank niet splitsen bij de aanvoer vanuit de 2e tank? Daarmee kan je dan evt lucht kwijt in een van de 2 tanks, maar los je ook het probleem van een enkele aansluiting op. Je zou er nog over kunnen denken om een retour-aansluiting zelf te maken op je 90l tank. Weet niet of het een kunststof of metalen tank is, maar volgens mij is dat niet moeilijk te doen.

http://www.veit.nl/308338-kraan-voor-regenvat
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited March 2012
    He Frank.

Op het brandstoffilter huis zit de aansluiting van je retour aangegeven met een pijl naar buiten.
    Geen pijl dan is het de slang die niet van je opvoer pomp komt.

Retour slang er afhalen en AFDOPPEN.(kan bij remmen een smeerboel veroorzaken)
    Van af filterhuis slang aansluiten door middel van een t-stuk aansluiten op de slang voor het kleine voorfiltertje.

Maar van af dit moment heb je het voordeel van de retour niet meer.
    (Als er in de bocht lucht aangezogen wordt door dat de tank bijna leeg is zal deze lucht niet afgevoerd worden via de retour.en een schokkende motor of motor uitval dus)

Dit nadeel kan je voor komen door het plaatsen van een automatische ontluchter bijvoorbeeld een trigerloop/tigerholm van Oventrop.

Dus uit kijken dat je niet helemaal leeg rijdt.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Het is mss wa werk om een 2e leiding naar de boottank te leggen...maar het heeft zeker zn voordelen!
    Een metalen tank is gewoon iets in te lassen of te solderen...en een kunstof tank hebben ze ook wel dingen voor.
    En als de tank nou een vulsslang of ontluchting heeft, dan is de retour daar ook met een T-stuk op aan te sluiten.
    Heb zo al eens de retour van een benzine injectie motor aangesloten op de carburateur tank. Werkte prima.
    Maar je kunt het allicht idd eens proberen met KGR. Zelf begin ik er iig nie aan... maar das mss ook meer wa te voorzichtig zijn..
    Rij dan iig je tank nie leeg idd:)

Of een systeem dat PPO vanuit de boottank in de originele tank pompt... maar dan zit je met een "vol" schakelaar opdat anders de tank overstroomt... zelf op de meter kijken werkt dan nie echt....net dan ist ff druk...."ships"....hij staat al ff op vol...

Greetz!
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2012
    Hoi,

volgens mij weet ik nu hoe het moet. Ik heb niet meer het origenele filterhuis zitten, maar er gaan twee doorzichtige leidingen naar richting pomp en een zwarte rubberen slang ergens naar beneden. Aan de zelfde aansluiting hangt ook een slang die ergens richting kleppendeksel loopt. ik denk, de zwarte is de goede, toch?

Maar nog een vraag: Waarom afdoppen? Ik heb het kortgesloten retpour alleen SOMS nodig. Beter een T-stuk met een kraan en vervolgens ook een T-stuk op de aanvoer, lijkt mij, toch?

[QUOTE=ppo'r;64420]He Frank.

Op het brandstoffilter huis zit de aansluiting van je retour aangegeven met een pijl naar buiten.
    Geen pijl dan is het de slang die niet van je opvoer pomp komt.

Retour slang er afhalen en AFDOPPEN.(kan bij remmen een smeerboel veroorzaken)
    Van af filterhuis slang aansluiten door middel van een t-stuk aansluiten op de slang voor het kleine voorfiltertje.

Maar van af dit moment heb je het voordeel van de retour niet meer.
    (Als er in de bocht lucht aangezogen wordt door dat de tank bijna leeg is zal deze lucht niet afgevoerd worden via de retour.en een schokkende motor of motor uitval dus)

Dit nadeel kan je voor komen door het plaatsen van een automatische ontluchter bijvoorbeeld een trigerloop/tigerholm van Oventrop.

Dus uit kijken dat je niet helemaal leeg rijdt.
Sign In or Register to comment.