Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hallo even introduceren,Ernst Jan+Ford Escort 1.8D Van

Ernst Jan PPO Newbie
edited August 2006 in Ford
Hallo ik wou even hallo zeggen tegen iedereen hier.
Ik kwam dit forum tegen nadat mijn interesse gewekt was voor alternatieve brandstof, zo kwam ik PPO tegen en aldus dit forum.

Mijn enthousiasme werd helemaal gewekt toen bleek dat ik een kandidaat in spé bezit namelijk een Ford Escort 1.8 van 1992(lucas pomp).

Ik ga binnenkort beginnen met hopelijk 50% PPO tanken, als dit bevalt, dan wil ik een 2 tank systeem en voorverwarming installeren.

Maar als eerste ga ik mijn oude beestje eens wat extra aandacht geven, hij rijd nu namelijk 1:12, en de roetmeting was 7 bij de laatste APK(na een snufje remreiniger zakte de waarde naar 1.8)
Ik ga beginnen met mijn verstuivers en carburateur ultrasoon te reinigen.
Veel ervaring met diesel motoren heb ik (nog) niet, en ik zal ongetwijfeld met wat vragen komen als jullie het niet erg vinden.

Ik heb al wat rond geneusd en zag dat caddy daddy een voorverwarmingssyteem verkoopt van 65,- , moet ik dan nog ergens een VW warmtewisselaar op de kop tikken of zit deze erbij?

Comments

  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Hallo Ernst Jan,
    Welkom op ons forum.

    Wij hebben een Escort rijder met veel Lucas-pomp ervaring op het forum, ik bedoel UFO. Lees daarover meer, hoe z'n pomp het heeft begeven... :cry:
    De voorverwarming van Daddy IS een warmtewisselaar (4 aansluitingen: 2 voor brandstof en 2 voor aansluiting op koelcircuit).
    Voor de magneetventielen en brandstofslangen kun je ook bij PEUS winkelen, zie mijn onderstaande site onder "ombouwcomponenten kopen". T'is maar dat je het weet... :P

    PS. We hebben nu ook een warmtewisselaar (type platenwarmtewisselaar) in ons programma opgenomen !! :P
    Compleet met slangtules 2x diam. 9 mm voor brandstof en slangaansluiting 2x diam. 15 mm. voor koelvloeistof aansluiting.

    Mvg.
    Peus
  • edited September 2005
    Hoi Jan,

    Ik zou je willen adviseren nog even te bedenken in welke verhouding je wilt gaan mengen. Misschien is het verstandig in stappen op te bouwen bijvoorbeeld 10-20-30-40% etc. Luister goed en kijk regelmatig onder de motorkap en probeer gevoel te krijgen hoe de motor de dikkere brandstof verwerkt.
    Ik heb hetzelfde gedaan en elke keer een beetje meer is reden voor veel vreugde (en da's ook belangrijk)
    Succes ermee!
    BBQ transit
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005


    Hallo ik wou even hallo zeggen tegen iedereen hier.

    Welkom !!!


    Mijn enthousiasme werd helemaal gewekt toen bleek dat ik een kandidaat in spé bezit namelijk een Ford Escort 1.8 van 1992(lucas pomp).

    Mijn enthousiasme zou in ieder geval al een pak minder zijn met een Lucas pomp, echt niet een geschikte kandidaat om zwaar te experimenteren. Een klein 25% moet wel lukken maar ik zou mijn geluk niet te hard pushen.


    Ik ga beginnen met mijn verstuivers en carburateur ultrasoon te reinigen.
    Veel ervaring met diesel motoren heb ik (nog) niet, en ik zal ongetwijfeld met wat vragen komen als jullie het niet erg vinden.

    Absoluut geen probleem die vragen. Het zal wel even duren eer je die carburator vind trouwens want diesels hebben er geen..

    Echt wel oppassen geblazen met die Lucas pomp. Persoonlijk zou ik al mijn aandelen van Lucas van de baan doen, Bosch kopen en wachten tot ppo echt doorbreekt en dan zou je toch rijk moeten worden (indien die allen aandelen bezitten natuurlijk :)

    Groetjes
  • Ernst Jan PPO Newbie
    edited September 2005
    Hoi allemaal bedankt voor de reactie,
    ik heb ondertussen aardig wat ervaringen gelezen hier op het forum en andere sites.
    Mijn plan was om te beginnen met 20 % PPO opvoerend naar 40-50% bij 20graden buitentemperatuur, mocht dit binnen korte tijd problemen geven dan heeft het ook geen zin om met 100% PPO elec.voorverwarming en koelwater verwarming door te gaan, hetgeen ik toch wil bereiken om de lol erin te houden.
    Ik rij jaarlijks niet meer dan 10.000 km, maar het idee om van diesel af te zijn vind ik spannend, geeft een gevoel van zelfredzaamheid (stel je voor dat de dieselpomp eens leeg is 8) )

    Ik weet ondertussen dat Lucas pompen niet ideaal zijn maar ik heb toch uit de ervaringen van anderen begrepen dat 50-50 te halen moet zijn, met wat moeite maar toch, en volgens de grafiek van Peus staat 50-50 gelijk aan 100%PPO op 70 graden celcius kwa cSt.

    Als ik nog 10.000 km kan rijden met mijn wagen dan ben ik dik tevreden,(dat betekend nog een jaar plezier ) mocht de pomp het dan begeven ga ik opzoek naar
    A: een bosch pomp op de sloop (mischien werkt de pomp van een 1.8 turbo in mijn wagen met niet al te veel rompslomp?
    B: een andere diesel met Bosch pomp ( suggesties voor oude auto's welkom)


    Ennu over die carburateur, hoe heet dat ding wat de brandstof verdeeld naar mijn verstuivers dan ? :? Een regulateur?
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2005
    Een brandstofpomp
  • edited September 2005
    Ook vaak genoemd "inspuitpomp". Dan heb je geen verwarring met een dieselopvoerpomp (in de brandstoftank) want da's ook een brandstofpomp.
    Groet, JW
  • Ernst Jan PPO Newbie
    edited September 2005
    Ahaa dus dat is de beruchte pomp :D
  • Ernst Jan PPO Newbie
    edited September 2005
    Ok ik heb ondertussen de post van UFO gevonden waarin zijn pomp verhaal uitgelegd word.

    In het kort is zijn conclusie:
    50%ZBO-50% dino leid tot 100% ZBO rijden door het bezinken van ZBO,
    dit zeker na stilstand van een nacht.

    Hij heeft een electrische voorverwarming en koelwaterverwarming gehad, dit heeft niet volstaan, met name tijdens het starten , zie bovenstaande over het bezinken van ZBO, leidde dit tot een te zwaar lopen van de pomp.

    Zijn pomp heeft 25.000 km gehaald, op verscheidene,meestal hoge percentages ZBO.
    Hij heeft ook 100% gereden zonder aanpassingen.


    Hieruit valt te leiden dat :
    A: Wil je met een lucas pomp 100% PPO rijden zonder deze te slopen dan moet je starten en stoppen met 100%diesel (2 tank systeem)
    B: Een electrische voorverwarming eigenlijk niet heel erg bijdraagt aan het behoud van je pomp en voor het behoud van deze dus geen nut heeft zonder een 2 tank systeem, omdat tijdens het opstarten van de pomp deze de grootste krachten te verwerken krijgen , loopt deze eenmaal op toeren dan heeft de pompas veel minder torsie te verwerken.

    Ook al loopt er stroop doorheen, het opkomen van stilstand naar hoog toerental gaat niet vertraagd (zoals ik begrepen heb) en de overbrenging en aandrijfas zal onevenredige kracht te verduren krijgen.

    C: Een voor-en reguliere brandstofverwarming heeft dus meer als doel om de motor van genoeg vloeibare brandstof te voorzien, niet zozeer om de brandstofpomp te behoeden voor excessieve opstart krachten.


    Dus PPO rijden met Lucas pomp is het best met een 2 tanksysteem en brandstof verwarming dmv warmtewisselaar, na 5 minuten kan er overgeschakeld worden van diesel naar PPO en 2 min voor het stoppen even op diesel overschakelen.
    Het nut van een electrische verwarming zie ik nu niet meer in dit geval, omdat er toch eerst gereden moet worden met diesel.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    JanWillem said:

    Ook vaak genoemd "inspuitpomp". Dan heb je geen verwarring met een dieselopvoerpomp (in de brandstoftank) want da's ook een brandstofpomp.
    Groet, JW

    Aha, ik hoorde mensen al praten over een tweede brandstofpomp in elke diesel, maar ik kon niks vinden onder mijn motorkap. Deze zit dus in de tank en werkt elektrisch neem ik aan?
    Heeft deze pomp geen problemen met de dikkere olie? Ik was namelijk niet van plan om tankverwarming toe te passen. Mijn retourleiding laat ik wel op zijn plaats zodat de tank tijdens de rit misschien wel een beetje opwarmt.

    Ik ga morgen de WT2 installeren vlak voor mijn Lucas inspuitpomp. Dit is de enige aanpassing die ik vooralsnog ga doen. Maar nu concludeert Ernst-Jan dat dat weinig nut heeft om zo mijn pomp te ontzien. Het is ook zo dat de inpuitpomp de olie in koude toestand door mijn brandstoffilter en daarna pas door mijn WW moet trekken. 100% PPO wou ik niet gaan doen, maar ik hoop wel tot de 70% te kunnen gaan. Hoe denken jullie hierover? En een tweede filter tussen WW en pomp, is dat nodig? Staat wel op de beschrijving.
  • Jelle PPO Burner
    edited September 2005
    [quote=Ernst Jan]In het kort is zijn conclusie:
    50%ZBO-50% dino leid tot 100% ZBO rijden door het bezinken van ZBO,
    dit zeker na stilstand van een nacht.

    Volgens mij krijg je na mengen van dino en ZBO gewoon een homogeen mengsel en onstaat er geen scheiding!
    Er ligt me iets van bij dat Peus zo'n testje heeft gedaan en na een hele lange tijd (maanden?) was het nog steeds gemengd.
  • Kat PPO Newbie
    edited August 2006
    Hallo Ernst Jan,

    Heb je ondertussen al ervaringen met het rijden? Ik ben erg benieuwd aangezien ik zelf ook een 1,8 D VAN heb, maar dan uit 1995. Of iemand anders?

    groet, Kat
Sign In or Register to comment.