Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Haagse Mafia: Atsma strikter op duurzame biobrandstof

Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
edited March 2012 in Politiek
Ze proberen het in Den Haag er niet makkelijker op te maken.......
Maar misschien blijft er dan ook weer wat meer over voor "ons" grijze circuit?

DEN HAAG - Alleen afvalvetten die echt niet meer opnieuw verwerkt kunnen worden, gelden vanaf 2013 nog als duurzame biobrandstof als ze worden verstookt.

image Foto: NU.nl/Gera Nieland
Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) meldde de Tweede Kamer donderdag dat hij de regels aanscherpt om ervoor te zorgen dat duurzame biobrandstoffen ook echt duurzaam zijn en niet ten koste gaan van landbouw en natuur.
Afgewerkte frituurolie wordt nu nog gezien als duurzame biodiesel, maar vanaf 1 januari 2013 niet meer. Deze frituurolie kan nog worden gebruikt in diervoer of zeep.

Dierlijke vetten die niet meer in de voedselketen terecht mogen komen omdat ze ziektes kunnen overbrengen, gelden bij het verstoken wel als duurzame biobrandstof.

Palmolie

Producenten van benzine en diesel moeten jaarlijks een stijgend percentage biobrandstof door hun brandstoffen mengen. Het gebruik van duurzame biobrandstoffen van de zogeheten tweede generatie telt daarbij dubbel mee om ervoor te zorgen dat de gebruik van eerste generatie biobrandstoffen uit suikerriet en palmolie wordt ontmoedigd.
Dit omdat het verbouwen van ethanol (suikerriet) en biodiesel (palmolie) wel ten koste ging van gronden voor natuur en landbouw

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    En toch,

Hij heeft gelijk.

Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Ja niks mis mee.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Nee ...daar is in prinipe niets mis mee, als minder afgewekte olien beschouwd worden als duurzaam dan zou dit best wel eens een kentering kunnen betekenen in de huidige prijs ontwikkeling van olie toch? of redeneeer ik verkeerd?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    laten we het hopen...dat ik met een goed gevoel weer weet dat ik mn leveranciers een goeie prijs geef:)

greetz!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2012
    [QUOTE=ingmar;64193]Nee ...daar is in prinipe niets mis mee, als minder afgewekte olien beschouwd worden als duurzaam dan zou dit best wel eens een kentering kunnen betekenen in de huidige prijs ontwikkeling van olie toch? of redeneeer ik verkeerd?

Neen, vraag IN Nederland zal daardoor afnemen voor niet vervuilde gebruikte frituurolieen, althans dat mag je logischerwijs verwachten.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2012
    Lees ik het verkeerd:
    "Afgewerkte frituurolie wordt nu nog gezien als duurzame biodiesel, maar vanaf 1 januari 2013 niet meer. Deze frituurolie kan nog worden gebruikt in diervoer of zeep."
    Als de afgewerkte frituurolie niet meer mag worden gebruikt als brandstof hebben wij wel een groot probleem !!
    Niek
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Volgens mij wel....er staat alleen dat afgewerkte olie niet meer gezien mag worden als duurzame biodiesel en dus volgens mij niet meer bijgemengd mogen worden...maar vreemd is dit wel...en oja niet meer gezien mogen worden staat volgens mij niet gelijk aan er niet op mogen rijden :-)
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2012
    Je maakt toch geen brandstof?
    Je verwerkt olie.
    En maak er een biodiesel van en zeg dan maar eens wat de bron was?
    Zolang de prijs van de basisolie OK is zal de produktie ook nog OK van prijs kunnen zijn?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Wij(particulieren en niet brandstof producerende bedrijven) kunnen deze olien altijd blijven aanwenden als brandstof. Echter de grote commerciele bedrijven dan niet meer.

[QUOTE=Niek;64199]Lees ik het verkeerd:
    "Afgewerkte frituurolie wordt nu nog gezien als duurzame biodiesel, maar vanaf 1 januari 2013 niet meer. Deze frituurolie kan nog worden gebruikt in diervoer of zeep."
    Als de afgewerkte frituurolie niet meer mag worden gebruikt als brandstof hebben wij wel een groot probleem !!
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2012
    Volgens mij ook zoals Suz het interpreteerd.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2012
    De hele beredenering klopt niet of wel spreekt elkaar tegen, lees het nog eens goed:

"Alleen afvalvetten die echt niet meer opnieuw verwerkt kunnen worden, gelden vanaf 2013 nog als duurzame biobrandstof als ze worden verstookt."

De enige manier om biodiesel te maken is door het opnieuw te verwerken!!!! derhalve kan je deze afval vetten niet meer inzetten om biodiesel te maken.

Wellicht bedoeld men hier met "opnieuw verwerken" het weer terug brengen in de voedselketen zodat we straks weer tegen die "dioxine koeien" aan lopen.

En hoe controlleer je in vredesnaam of je vet ziektes bevat? dat gaat nog heel wat worden dan.

Ik denk dat dit voorstel het niet gaat halen omreden dat de implementatie niet uitvoerbaar is.
    edited March 2012
    niet meer als DUURZAME biobrandstof.. is niet "niet meer als biobrandstof... dat ten eerste!

En oops...nu liet ik een halve liter petroleum vallen in deze mooie frituurolie... nu is het vervuilt en niet meer voor dierlijke consumptie geschikt.. lol.

Weer die atsma kerel.... volgens mij verveelt ie zich....ook al dat aanpakken van oldtimer diesels..EN toevallig ook biobrandstof.... hmmm.. als je die 2 dingen bij mekaar optelt kom je in onze richting! jaaaaa...alles voor het milieu hoor. Meneer Atsma doet het niet voor die staatskas te vullen... want ja..hoe vul je dat griekse gat... was toch een dure gyros, tzaziki, suflaki,suzuki en weet ik veel hoe da eten daar allemaal heet... het smaakt wel lekker.. maar kost gelukkig normaal gezien geen honderden miljarden. Laat ze daar anders zonnebloemen en koolzaad gaan kweken voor de rest van europa:P...kunnen ze toch iets doen om het terug te betalen.

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64219]..want ja..hoe vul je dat griekse gat...Laat ze daar anders zonnebloemen en koolzaad gaan kweken voor de rest van europa:P...kunnen ze toch iets doen om het terug te betalen...

Voorlopig hebben die gasten ons 120 Miljard gekost dus zo een slecht idee vind ik dat niet Fury. Wat we ook kunnen doen is gewoon de hele zaak annexeren net als we deden in 1600 en als ze het er niet mee eens zijn gaat de kop d'r af, u weet wel die echte Hollandsche VOC mentaliteit.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    [QUOTE=easy rider;64231]Voorlopig hebben die gasten ons 120 Miljard gekost dus zo een slecht idee vind ik dat niet Fury. Wat we ook kunnen doen is gewoon de hele zaak annexeren net als we deden in 1600 en als ze het er niet mee eens zijn gaat de kop d'r af, u weet wel die echte Hollandsche VOC mentaliteit.
    Al die kale heuvels aan de zuidzijde vol zetten met zonnecellen en voor de rest "beplanten" met windmolens.
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64219]En oops...nu liet ik een halve liter petroleum vallen in deze mooie frituurolie... nu is het vervuilt en niet meer voor dierlijke consumptie geschikt.. lol.
    Dat wordt wellicht de truuk?
    De olie is dan opeens maar voor een doel geschikt...
    edited March 2012
    [QUOTE=Man@work;64232]Al die kale heuvels aan de zuidzijde vol zetten met zonnecellen en voor de rest "beplanten" met windmolens.

Haha, ja , maar dan merk je dat het opgeleverde vermogen daar terug loopt..en hebben ze ineens een zooi panelen verkocht aan Itali
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited March 2012
    dit lijkt mij njiet iets waar wij kleine hobbiesten zich druk om hoeven te maken. Wacht dachten jullie van die miljarden investeringen die de grote vetboeren hebben gedaan? laten die maar hoog in de boom klimmen, daar hebben hun de middelen voor. en zou de staat die verplichte 5% toevoeging willen halen? dan kunnen ze dit toch ook niet doorzetten.
    al die fabrieken dicht lijkt me een optie die de staat wel nog een keertje zal overdenken.
    En waarom moeten de dieren deze troep weer opvreten? dat doe je ze toch niet aan! En zeep, ik ruik van me zelf al lekker hoor..
    de drivert.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Heren,

Het betreft dus alleen GPO. Schone olie mag dus niet meer gebruikt worden, waardoor er nog minder voor biodiesel beschikbaar is. Die stomme journalist weet natuurlijk niet dat frituurolie altijd cat 3 is, behalve de olie van bv de patat fabrieken, of andere bakprocessen met uitsluitend plantaardige producten.

Do the math.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    [QUOTE=Drivertje;64273].....En waarom moeten de dieren deze troep weer opvreten? dat doe je ze toch niet aan! ..........
    Toen er dierlijke resten in het voer voor koeien gedaan werd werden die beesten er gek van.

Dat is natuurlijk wel logisch want je moet een vegetarisch dier geen vlees voeren en al helemaal niet van de eigen soort.

Hebben jullie wel eens een leeuw salade zien eten? Nee? Geef een koe dan ook geen vlees.
    Ze hebben niet eens voor- en hoektanden in hun bovenkaak. Ze kunnen dus niet eens een stukje vlees afscheuren.
    edited March 2012
    Nee....geef ze idd beter de koolzaad koek na het persen... en niet ons afval:tiger:
    Voor het vee dan toch... en een leeuw geef je ook weer geen vet met dierlijke vetten erin...die geef je gewoon een vers stuk vlees... want anders neemt ie wel een vers stuk.....uit de verzorger ofzo:D

Greetz
Sign In or Register to comment.