Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vokswagen polo 1.9d

Wedgwood PPO Newbie
Hey

Ik heb een polo'tje van 1997. Is deze geschikt om op ppo te rijden zonder al te veel aanpassingen. Of voor iedergeval nu 60 diesel 40 zonnebloemolie of zo? Of is deze motor er niet geschikt voor?


Zo ja welke olie is dan geschikt en waar is deze het best te verkrijgen?

Ik heb wel wat rond gekeken en heb er niet veel verstand van dus ik dacht vraag het maar op deze manier.
:p
groetjes

Comments

  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    Voor biodiesel:
    Polo type 6N vanaf productiedatum 9/95
    verder alle volgende polo's: Polo Classic,Polo modelreihe 3, Polo A03 variant/classic.
    Voor plantaardige olie:
    Je zult m.i. enige aanpassingen moeten doen. Lees je in en beslis dan wat je wilt.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    Pas wel op. Er zijn polo's geleverd met Lucas injectiepompen en die vinden PPO niet fijn. Gebruik de zoekfunctie maar es op "Lucas" en of "vastgelopen".
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Ja, er zit een lucas injectie pomp op :fatigue:. Dus als ik de forum's goed heb gelezen is het mogelijk om op ppo te rijden maar dan moet de brandstof niet meer te dik zijn.

    Dus (nu) in de winter zou ik 70% diesel 30% zonnebloemolie bijv
    En in de zomer mag dit gaan tot max 50% diesel 50% zonnebloemolie?

    En met een warmte wisselaar er tussen zou ik zelfs verder kunnen gaan?

    of heb ik dit verkeerd begepen?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    Als er een Lucas pomp opzit zou ik het niet durven op PPO. Of je moet een tweetanksysteem installeren (warm draaien op diesel en daarna overschakelen). Biodiesel boven 5 graden celcius kan wel.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    Idd Niek. Dizzy heeft eens een ford escort gehad met een lucas en een tweetanksysteem, hij liep gewoon als de boel goed warm was op 100% PPO maar het blijft beter een bosch te rijden op PPO omdat de as gewoon 2 millimeter dikker is en de bosch naar achter (axiaal) druk opbouwd i.p.v. radiaal.
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Dus een mix van diesel een ppo is ook niet aan te raden...?
    En heeft dit model geen verwarmde brandstof filter? Zo ja Kan ik deze dan niet constant laten werken zodat het beter werkt op ppo?

    Of toch ergens een bosch pomp vinden en die erop te monteren?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hey WW, welkom hier:)

    Als je serieus wat km's wilt rijden met de wagen... en em dus niet na een halfjaar al weg wilt doen.. zou ik een Bosch pomp idd overwegen..
    Lucas pompen zijn echt schi#tdingen!
    -Pomp deksels gaan vaak naar de klote..lekkage op de gashandel dan tot gevolg...
    -assen breken wel eens op PPO of zelfs al bij schrale brandstof ofzo.
    -vind ze zelf minder prettig om af te stellen
    -de DPC types zijn drama's!

    Net deze week wederom een Kangoo omgebouwt naar BOSCH pomp...zat zo'n DPC hok op met electronische vervroeger etc...
    Eerste oorspronkelijke pomp.. geregeld ging de motor hard kloppen.. verdachte was de electronische klep..maar bleek al net een nwe delphi op te zitten...
    Geen gedoe.. andere pomp van de sloop gehaald en erop....
    Motor liep nog slechter! Met deze pomp moeilijk starten, roken als een ketter, niet lekker op alle 4cylinders lopen etc...
    Navraag naar revisie was al: rot dingen..zien we liever nie komen!

    Dus... Rond gebeld, BOSCH pomp compleet met verstuivers, leidingen, poelie gehaald. Was wel de stekker van de schakelaar van de stationair klep vergeten uit de sloper te knippen. Hier dus maar draden aan gesoldeerd en met 2 relais de kleppen aan gestuurd. Draait nu weer als een zonnetje:) En vertrouw er een stuk meer op.

    Alle verstuivers waren trouwens ok.

    Mss een heel verhaal on deze post.. maar de clue.... Wil je serieus km's rijden op PPO.. ga rondbellen voor een BOSCH pomp compleet met toebehoren!Hmmm....zat ff te denken.. maar helaas.. kheb nog wel een inspuit pomp v van een Golf3 liggen.. maar da was een Turbo Diesel.
    Verder enkel een BOSCH pomp van een opel 17D non turbo.

    Greetz!
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Hmmm... Zal is rond gaan kijken dan voor een bosch pomp. Want maak toch al gauw meer als 25 000 kilometer per jaar :p

    Maar wat kost z'n ding nog 2de hands ongeveer? Of wat is een gangbare prijs voor zulke dingen? En hoeveel werk is er ongeveer aan? Want als het wat te duur wordt zal ik toch iets anders moeten bedenken :o

    Maar in iedergeval alvast bedankt, wordt met de dag wijzer hier :05.18-flustered:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    Of gewoon een andere auto kopen met Bosch pomp. De autohandel ligt toch op zijn reet dus prijzen zijn laag.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Voor de renault kangoo was ik 125 euro kwijt voor pomp, poelie, leidingen en verstuivers. Dit alles wel zelf erafhalen enzo meenemen. Dus reken mss een 100 tot 200euro. Meer vind ik het niet waard. Tenslotte, hoe vaak verkoop je zoiets nog! Lijkt mij dan toch.

    Bij de polo die jij hebt wel heel goed op de versnellingsbak letten..die gaan vaak kapot bij Polo diesels... dus als je die vind gieren of anderszinds niet vind doen wat ie moet doen.. dan kan een andere auto intressant zijn mss.
    Het loopt tenslotte toch op.. Pomp/leidingen/verstuivers aanschaffen.. gelijk nwe distributie riem en rollen, montage. Paar brandplaatjes (ok die kosten geen zak).. En wa bedrading etc etc... kan prima.. maar de wagen moet het wel waard zijn!

    Bakken van de golf zijn overigens anders en sterker! (blokhoek is ook anders).

    Greetz!
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Ik weet dat de versnellingsbakken van de polo niet top zijn maa het is gewoon een fijn autotje :p en makkelijk en goedkoop in onderhoud.

    Maar hij is pas naar de garage geweest voor onderhoud + distributie. Dus denk dat het ppo verhaal voor mij nu hier is afgelopen.

    Mischien dat binnenkort er toch nog een ander autotje bij komt en dan weet ik iniedergeval waar ik op moet letten bij aankoop om op ppo te kunnen rijden :o

    Voor nu dan gewoon witte/rode diesel tanken want auto moet nog +/- 3 jaar mee gaan :p

    In iedegeval bedankt voor de hulp en uitleg

    Groetjes matthijs
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    [QUOTE=Wedgwood;64020]Voor nu dan gewoon witte/rode diesel tanken want auto moet nog +/- 3 jaar mee gaan :p

    :shock: Ja, en als je met rode diesel in je tank controle krijgt, ben je echt de Sjaak. Meng dan tot max 10% PPO bij de diesel, zodat de diesel minder schraal is.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2012
    Hallo Wedgwood, ook welkom.
    Rode diesel, dat moet je zeker doen, maar dan wel elke 3 maanden het kenteken ruilen met je broer of zo. je wordt gepakt over de tijd dat de auto op je naam staat, wordt een schatting gemaakt van de kilometers, en daar wordt een fijnrekensommetje op los gelaten, iets van 200 %.
    Fijne feestdagen, want tegen die tijd eet je nog droog brood.
    Drivertje
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Heb wel eens horen zeggen dat ze nu gewoon het aantal liters dat in je tank kan pakken maal zoveel euro... dan is het nog een duur verhaal..maar niet ziek makend...

    Kan me voorstellen dat het bij bedrijven een economisch delict is...en dat een veelpleger ook anders wordt aangepakt.

    Zou wel eens willen weten of het idd zo is. Maar heb zelf iig nooit rood gestookt. Risico is me te groot...je valt al op met de lekkere geur.

    Greetz!
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Ik dacht dat rode diesel gewoon het zelfde als witte diesel :o

    Of zit er toch een verschil tussen...? Buiten de kleurstof die ze er door heen mengen? En particulieren doen ze toch bijna niet controleren? Het zijn toch vooral de bedrijven die met vrachtauto's rijden die tegenhouden?

    En was eigenlijk helemaal niet van plan om rode diesel te rijden, daarom kwam ik naar hier om te zien of het ook met PPO ging :p
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2012
    nou en of er veel gecontroleerd wordt. vooral in polders. een maat van is een keer er op betrapt, de eerste keer valt het nog mee, maar een tweede keer ga je goed voor schut.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    Waarom geen biodiesel ??
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Als mensen overwegen om rode diesel te gaan rijden moet ik altijd lachen.
    Scheelt ook net 30ct per liter ofzo............
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    [QUOTE=Niek;64059]Waarom geen biodiesel ??

    Bedoel je zelf Biodiesel maken?

    Is dit niet moeilijk?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    Maken of kopen. Als je je er goed in verdiept en de veiligheid in acht neemt, is het niet moeilijk.
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Maken lijkt we wat ingewikkeld en wat duur. En heb op het moment ook niet echt de ruimte ervoor.

    Maar heb nog wel z'n 1000 liter water tank in de tuin staan. Kan ik die niet gewoon volgooien met bio diesel? En waar kan ik deze dan kopen en wat kost dit dan ongeveer?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2012
    Het is al moeilijk genoeg om erkenning te krijgen voor PPO rijden. Misschien is het dan niet handig om dan openbaar aan te kondigen dat je op rode diesel gaat rijden... Ook adviezen om onder boetes uit te komen die niet betrekking hebben op PPO is misschien niet handig, ook niet om te laten staan in het topic... Maargoed daar ga ik verder niet over:)

    Verder, met zo'n Lucaspomp en goede ombouw kan je het misschien wel wagen, zeker in de zomer. Dan rij je hem gewoon op en koop je in het vervolg een auto met Bosch.
  • Wedgwood PPO Newbie
    edited February 2012
    Ik heb nog niks "verkeerds" gedaan :p. Er is nog geen rode diesel in de auto geweest zo ver ik weet en wil het liever ook zo houden...

    En wil het zeker geprobeerd hebben ppo of biodiesel.

    Maar mischien dat ik iets kan regelen met m'n oom want die is monteur van beroep... Maar had al gepolsd wat hij er van vondt en hij verklaarde me bijna voor gek :o
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2012
    Standaardreactie !!
Sign In or Register to comment.