Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW e39 520d 2001

Archibald PPO Newbie
edited February 2012 in Overige merken
Hoi PPO'ers!

Ik ben in bezit van een BMW e39 520d van 2001. Deze heeft een direct ingespoten 16 kleps dieselmotor met Bosch verdelerpomp (zie foto)

image

Wij gebruiken deze auto in de winter slechts sporadisch (1 tank diesel per 2 maanden), maar van mei tot september wordt er bijna wekelijks getankt en we gaan ook naar Kroati

Comments

  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Welkom Archie,

    Lees jezelf eerst even goed in hier op het forum.
    Als de pomp en het type verstuivers vergelijkbaar zijn met wat Volkswagen en Audi destijds inbouwden dan kun je zeer zeker veel PPO plezier gaan beleven.

    Easy Rider is hier zo ongeveer de BMW specialist.
    Hij zal ongetwijfeld ook reageren, want hij zal een toenemend aantal Beemers hier op het forum zeker toejuichen.

    Groeten Man@Work
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    [QUOTE=Man@work;63850]....
    Hij zal ongetwijfeld ook reageren, want hij zal een toenemend aantal Beemers hier op het forum zeker toejuichen...

    Zeker wel :D.

    De 520D is een 4 cilinder diesel me VE pomp en loopt uitstekend op PPO. 50% bijmengen gaat wel in de zomer mits de IP in goed staat verkeerd anders heb je zo een storing aan de broek hangen en gaat ie in noodloop.

    Het is dus beter een warmte wisselaar te plaatsen om dit te voorkomen. Nog beter is natuurlijk een tweetanksysteem dan kan je op 100% PPO rijden.

    Als je vragen hebt horen we het wel. Welkom hier.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hmm... nu wil ik geen roet in het eten gooien.. maar heb het volgende wel eens horen zeggen:
    Dit ging dan over de bmw 320D met verdeelpomp E46 bouwjaren van rond 1998-2001 ongv..daarna kwamen de CR's.
    Dit is blijkbaar dezelfde pomp als opel gebruikte op zijn x17dtl in de astra G. En deze gaan allemaal kapot! Blijkbaar een drama voor te reviseren en worden dus eigenlijk altijd op ruilbasis of vernieuwd.
    Dat die van de astra's een groot probleem waren weet ik uit eigen ervaring. Collega bedrijf vertelde dat de bmw's er dus ook last van hadden...daar het hetzelfde type pomp is.

    Als iemand andere info heeft waaruit blijkt dat het niet klopt... please say so then! Heb het ook maar gehoord. Heb zelf in de klantenkring maar 1 320D lopen met verdeelpomp en die draait nog wel. Heb daar wel eens een nwe krukas in gestoken. Maar die wagen rijdt eigenlijk ook alleen in de zomer als ie voor de vakantie wordt gebruikt. Daarna in de schorsing.

    Dus ok..dit was over de pomp zelf... de geschiktheid van dit type voor PPO weet ik totaal nie! Ik hoop dat Nero dit ook leest en zn mening erover kan geven.

    Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    Een 320D van 98 heeft een M47 motor met een VE44 pomp en tweetraps verstuivers.

    http://static.bmwfans.info/images/epc/MTI1MDM3X3A=.png
  • Archibald PPO Newbie
    edited February 2012
    Bedankt voor de reacties!

    Even nog wat over de motor: er zit een M47D20 in:

    De originele M47 motor was de 1951 cc M47D20. Hij kwam op de markt in 1998 en produceerde 100 kW (136 pk) en 280 Nm in de 320d/520d, in de 318d ging het om 85 kW (115 pk) en 265 Nm.
    Toepassing:
    • 85 kW (115 pk) en 265 Nm
      [LIST]
    • 1999-2001 E46 318d
    [*]100 kW (136 pk) en 280 Nm
    • 1999-2001 E46 320d
    • 2000-2003 E39 520d
    [/LIST]
    Bron: wikipedia

    Ik heb over dat IP defect al aardig wat onderzoek gedaan, ook omdat onze 520D momenteel 185.000km heeft. Het zou niet gaan over de eerste serie van deze motor die in de 320d en 520d zat tot 2001. Het zou de opvolger zijn (M47TUD20 met variabele turbo) die soms voor problemen zorgde.

    Ik moet hier even bij vermelden dat onze 520d getuned is tot 155pk en 380Nm, waardoor de IP volgens mij meer belast word.
    [h=2][/h]
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Maar is die VE44 pomp nu idd dat type wat nog wel eens een vroegtijdig overlijden overkomt...en welke een probleem zijn voor te reviseren?

    Greetz!
  • Archibald PPO Newbie
    edited February 2012
    Mijn 520d heeft de M47D20 motor, de eerste generatie dus.

    M47D20

    De originele M47 motor was de 1951 cc M47D20. Hij kwam op de markt in 1998 en produceerde 100 kW (136 pk) en 280 Nm in de 320d/520d, in de 318d ging het om 85 kW (115 pk) en 265 Nm.
    Toepassing:
    • 85 kW (115 pk) en 265 Nm
      [LIST]
    • 1999-2001 E46 318d
    [*]100 kW (136 pk) en 280 Nm
    • 1999-2001 E46 320d
    • 2000-2003 E39 520d
    [/LIST]Bron: Wikipedia


    De mijne is getuned tot 155pk en 380Nm. Zou dit een probleem geven?
Sign In or Register to comment.